تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۲
۱-۲ بهره وری    ۶
۱-۲-۱ تعریف بهره وری    ۷
۱-۲-۲ تاریخچه بهره وری    ۸
۱-۲-۳ بهره وری نیروی انسانی و اهمیت آن    ۹
۱-۳ مدیریت دانش    ۱۰
۱-۳-۱ انواع دانش    ۱۳
۱-۳-۲ اهمیت و ضرورت مدیریت دانش    ۱۴
۱-۳-۳ تعریف مدیریت دانش    ۱۵
۱-۳-۴ تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش    ۱۷
۱-۳-۵ مدلهای مدیریت دانش    ۱۹
۱-۳-۶ اندازه گیری مدیریت دانش    ۲۳
۱-۴ مدیریت کیفیت جامع    ۲۵
۱-۴-۱ تعریف مدیریت کیفیت جامع    ۲۵
۱-۴-۲ تاریخچه مدیریت کیفیت جامع    ۲۷
۱-۴-۳ ارتباط با سایر حوزه های دانش    ۲۸
۱-۴-۴ ضرورت مدیریت کیفیت جامع در سازمانها    ۲۸
۱-۴-۵ عوامل موثر در موقعیت کیفیت جامع    ۲۹
۱-۴-۶ عوامل مؤثر در موفقیت مدیریت کیفیت جامع    ۲۹
۱-۴-۷ ارتباطات و آموزش مدیریت کیفیت جامع    ۳۰
۱-۴-۸ سودمندی مدیریت کیفیت جامع    ۳۰
۱-۴-۹ سنجش و اندازه گیری مدیریت کیفیت جامع    ۳۱
۱-۴-۱۰ منابع انسانی بعنوان رکن مدیریت کیفیت جامع    ۳۲
۱-۴-۱۱ مدل کیفیت جامع    ۳۲
۱-۴-۱۲ عناصر اصلی مدیریت کیفیت جامع مرتبط با منابع انسانی    ۳۳
۱-۵ مروری بر تحقیقات    ۳۳
۱-۵-۱ مدیریت دانش: تحقیقات داخلی    ۳۳
۱-۵-۲ مدیریت دانش: تحقیقات خارجی    ۳۸
۱-۵-۳ تجربه های پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای خارجی (شرکت مشاوران توسعه آینده،۱۳۸۵)    ۳۹
۱-۵-۴ کیفیت جامع : تحقیقات داخلی    ۴۲
۱-۵-۵ کیفیت جامع : تحقیقات خارجی    ۴۵
۱-۶ منابع و مأخذ    ۵۲

 منابع

رادینگ،آلن(۱۳۸۳)، مدیریت دانش، مترجم، محمدحسین لطیفی، انتشارات سمت، ص۴۵٫

زاهدی، نجاری(۱۳۸۷) بهره وری منابع انسانی و مدیریت دانش ، مجله پیک نور، شماره ۲۱

سلام زاده، یاشار، منصوری، حسین، فرید، داریوش(۱۳۸۷)، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری، با بهره وری نیروی انسانی در مراکز خدمات درمانی (مطالعه موردی: پرستاران بیمارستان شهید صدوقی یزد)، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، شماره ۶، شماره دوم، صص،۵۹-۶۹٫

سیدزاده، میر حسین (۱۳۸۸)، بررسی کارکردهای مدیریت دانش در دانشگاه ها مطالعه موردی دانشگاه پیام نور، مجله مدیریت فرهنگ: سال چهارم/ شماره هشتم/ تابستان ۱۳۸۹

سالیز، ا. جونز، گ ۱۳۸۷-۱۹۶۱ ) مدیریت دانش در سازمان های آموزشی، ترجمه محمدرضا آهنچیان و حسین قلی زاده،  چاپ اول، تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش

شریف زاده، ف. بودلایی، ح (۱۳۸۷)، مدیریت دانش در سازمان های اداری، تولیدی و خدماتی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی

صفائیان محمدرضا ، دانایی حبیب ا…، رحمانی ، زین العابدین ، ایزدبخش، حمیدرضا ، تجزیه و تحلیل مدیریت کیفیت در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با استفاده از مدل  EFQM ، مجله آب و فاضلاب، شماره ۳ سال ۱۳۹۰

زرگر، محمود ( ۱۳۸۲ ) اصول و مفاهیم فن آوری اطلاعات. تهران: بهینه.

زرگر،محمود،کاربردهای نرم افزار spss در علوم اقتصادی، بی تا

زاهدیان، عباس، آیتی، محسن (۱۳۹۰)، آموزش و بهسازی منابع انسانی در سازمانهای آموزشی همگام با مدیریت دانش ، اولین همایش ملی آموزشی در ایران ۱۴۰۴

نادری، ناهید، جمشیدیان، عبدالرسول، سلیمی، قربانعلی (۱۳۸۵)، بررسی میزان کاربست برخی از شاخص های مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه اصفهان از نظر اعضای هیئت علمی و دانشجویان، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، شماره ۳، صص،۱۲-۲۸٫

نصر اصفهانی، احمدرضا و همکاران ( ۱۳۸۳ ). ضرورت توجه به یادگیری مادام العمر و نقش دانشگاه در تحقق آن. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار تهران، انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، جلد دوم.

نوفرستی، محمد، (۱۳۷۶)، آمار در اقتصاد و بازرگانی. جلد اول و دوم. تهران : مؤسسه خدمات فرهنگی رسا .

Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, Oxford.

Ooi, K. B., Bakar, N. A., Veeri, A., Vellapan, L., Loke, A. K. Yin. (2007). Does TQM Influence Employees’ Job Satisfaction?, International Journal of Quality & Reliability Management, 24 (1), 62-77.

Watson R T. (2002). Data management: database and organization3rd ed. United States of America, John Wiley & Sons Inc, 32.

Rooney, D. & Hearn, G. (2002). The future role of government in knowledge-based economy. Foresight, 4(6), 23-33.

Rouhi,M., & bazvand, V., naderi,A.,(2014),The influence of knowledge management on productivity,Arabian of Business and management review,Vol.36,pp.167-173.(Persian).

Sahay , B.S ((2005 ,”Multi Factor Productivity Measurement Model For Service

Swanson, R.A.(1999). Human resource development; performance is the key, Human resource development quarterly,6(2):13-20.

Wiig K M. (1997). Knowledge Management: where did it come from and where will it go? Journal of Expert Systems with Application. 13(1): 1-14

۱-۱ مقدمه

در دنیای پر رقابت کنونی و عصر سازمان های دانش محور، بهره وری به عنوان یک فلسفه و دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود، مهمترین هدف هر سازمانی را تشکیل می دهد و می تواند همچون زنجیره ای فعالیتهای کلیه بخش های جامعه را در بر گیرد (طاهری،۱۳۸۸). به طوری که رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امکانات گوناگون چون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات می باشد و این باعث گردیده که درتمام کشورها بهره وری نیروی کار و استفاده صحیح و هر چه بهتر از مجموعه عوامل تولید (اعم از کالا و خدمات) به اولویتی ملی تبدیل شود و همه جوامع به این باور برسند که تداوم حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بـهره وری ممکن نیست (معصومی،۱۳۸۸).

سازمان بین المللی کار بهره وری را این گونه تعریف می کند؛ بهره وری عبارت است از رابطه بین ستاده حاصل از یک سیستم تولید با داده های به کار رفته مانند زمین، سرمایه، نیروی کار و… سازمان بهره وری ملی ایران نیز بهره وری را یک فرهنگ و نگرش عقلایی به کار و زندگی دانسته و هدف آن را هوشمندانه تر کردن فعالیت ها برای دستیابی به کار و زندگی بهتر و متعالی می داند  (جوادی،۱۳۸۰). در بین عوامل مهم و تاثیرگذار در بهبود و رشد و توسعه سازمان ها، نظیر (زمین، تکنولوژی، مدیریت، سرمایه و نیروی انسانی) مهمترین و اثرگذارترین آنها، همان نیروی انسانی می باشد.

سازمان هایی که دارای نیروی کار خلاق و نوآور هستند، غالبا شاهد پیشرفت در همه ابعاد هستند ولی جاهایی که نیروی کار فرسوده و کم تجربه و بی تخصص مشغول کار باشند حتی با تکنولوژی پیشرفته نیز از آن چنان کارآئی و اثربخشی قابل توجهی برخوردار نیستند. یکی از عوامل تاثیرگذار در بهبود بهره وری نیروی کار مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع می باشند. مدیریت کیفیت جامع به عنوان راهبردی سازمان شمول و مشتری محور یکی از کاربردی ترین ابزارها در تحقق این امر است.

مدیریت کیفیت جامع یک نظام مدیریتی مبتنی بر کارکنان است که هدف آن افزایش مداوم رضایت مشتری و مراجعه کنندگان با قیمت واقعی کمتر و با کیفیت بالا است. در حقیقت مدیریت کیفیت جامع یک رویکرد سازمان شمول است نه بخشی از یک سازمان، و نه در قالب یک برنامه و جزء جدایی ناشدنی از یک سازمان و نیز یک رویکرد فرایندگرا بوده یعنی در عرض واحدها و بخشهای مختلف سازمانی عمل می کند.

مدیریت کیفیت جامع با مشارکت همه کارکنان و از بالا به پایین پیاده می شود و زنجیره ای از همه تدارک کنندگان و مشتریان داخلی و خارجی را در بر می گیرد (هاکمن،۱۹۹۵) بنابراین مدیریت کیفیت جامع یکی از موفق ترین فلسفه های مدیریتی است که به خوبی پاسخگوی مسائل کیفیتی و نیازها و انتظارات مشتری، سازمان و جامعه بوده است. این فلسفه مدیریتی فنون و روش های متعدد و گوناگونی را با نگرشی نو به صورت یکپارچه و منطقی به هم مرتبط می کند. بنابراین هر سازمانی با این فلسفه مدیریتی و با هدف بهبود مستمر عملکرد سروکار داشته باشد و آن را در سازمان خویش پیاده نماید مسلما باعث افزایش کارآئی و اثربخشی فعالیتهای کارکنان خویش خواهد بود. چرا که بهبود کیفیت خدمات و کالا و جلب رضایت مشتریان مستلزم وجود کارکنانی با توانمندی بالا و کارآمدی بیشتر می باشد و این مهم مسیر نمی گردد مگر نیروی کارخلاق و نوآور در سازمان مشغول به کار کردند.

به طور کلی مدیریت دانش بر شناسایی و آشکارسازی دانش به نحوی که با یک شیوه رسمی قابل توزیع بوده و ارزش آن از طریق استفاده مجدد افزایش یابد، تاکید دارد. مدیریت دانش، دانش را سازمان قابل دسترس می سازد. مدیریت دانش شیوه شناسایی، در اختیارگرفتن، سازماندهی و پردازش اطلاعات جهت خلق دانش است که پس از آن توزیع می شود. به عبارت دیگر، در دسترس دیگران قرار می گیرد تا برای خلق دانش بیشتر به کار گرفته شود (رادینگ،۱۳۸۳).

در حقیقت مدیریت دانش کسب دانش درست برای افراد مناسب در زمان صحیح و مکان مناسب را فراهم می نماید به گونه ای که آنان بتوانند برای دستیابی به اهداف سازمانی بهترین استفاده را از دانش ببرند (پت رش، به نقل از افرازه، ۱۳۸۴). یعنی در سازمان ها با مدیریت صحیح دانش، فرایند کشف، کسب، توسعه و ایجاد، تسهیم و انتقال دانش و تجارب از فردی به فردی دیگر امکان پذیر بوده و نتیجه آن نیز توانمندی نیروی کار در سازمان می باشد که با افزایش سطح توانمندی و توانایی های نیروی کار در حقیقت بازده کار آنان بالا رفته و به عبارتی دیگر بهره وری نیروی انسانی افزایش      می یابد. در این صورت است که سازمان، انتظار افزایش کارائی و اثربخشی را در ابعاد مختلف خواهد داشت و قادر به حفظ و نگهداری خویش در رقابت با سایر رقبا و کسب رضایت مشتریان، کاهش واقعی هزینه های زاید و نهایتا رشد و توسعه را شاهد خواهد بود.

خطر نبود مدیریت دانش در سازمان ها

سازمان هایی که از مفاهیم و روشهای مدیریت دانش بی بهره اند معمولاً به اشکال زیر مشخص  می شوند :

ـ به دلیل ثبت نکردن یا تحلیل نکردن اشتباهات قبلی، همان اشتباهات باز هم تکرار شده و باعث بوجود آمدن هزینه های بیشتری در سازمان می شوند.

– روابط مشتریان گاه لطمه می خورد زیرا دانش در نقطه عمل در دسترس نیست.

ـ افکار، عقاید و عملکردهای خوب در بیشتر موارد با کارکنان در میان گذاشته نمی شود و موجب افزایش هزینه های کلی سازمان می گردد.

ـ تنها یک یا دو تن از کارکنان سازمان از دانش مهم و حساس برخوردارند.

ـ یادگیری سازمانی بسیار کند است که این امر موجب تأخیر در توسعه ی محصول یا از دست رفتن فرصت ها می شود.

ـ یک شبکه اطلاعاتی که به راحتی مشخص باشد چه کسی چه چیزی می داند و در کجاست وجود ندارد.

ـ در سازمان شعار «دانش قدرت است» حاکم  است و نه شعار تبادل و تسهیم دانش قدرت است       (اسماعیل لو و همکاران،۱۳۹۲ )

بنابراین مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع دو عنصر مهم در افزایش بهره وری نیروی کار در سازمان ها بشمار می رود یعنی با مدیریت صحیح دانش در سازمان ها، امکان خلق و ایجاد دانش، سازماندهی و انتقال آن به افراد درون سازمان امکان پذیر بوده که در این صورت تجارب و مهارت از فردی به فرد دیگر منتقل گردیده و  باعث هم افزایی نیروی کار در سازمان گشته و از سوی دیگر با مدیریت کیفیت جامع که مبنای اصلی آن بهبود کیفیت خدمات و کالاهای ارائه شده از سوی سازمان بطور مستمر می باشد و آن نیز در سایه بکارگیری دانش مفید توسط افراد مفید و کارآمد ممکن است. می توان در بالا بردن سطح  بهره وری افراد و نهایتا  بهره وری کلی سازمان گام های اساسی و تاثیرـ گذار برداشت.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.