تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مدیریت دانش۵
۱-۱-۱-تاریخچه مدیریت دانش۵
۱-۱-۲-سیر تحول مدیریت دانش۶
۱-۱-۳-تعاریف مدیریت دانش۷
۱-۱-۴-چرخه مدیریت دانش۹
۱-۱-۵-ویژگیهای مدیریت دانش۱۰
۱-۱-۶-نظریه های مدیریت دانش۱۰
۱-۱-۷-دیدگاههای مدیریت دانش۱۱
۱-۱-۸-مزایای مدیریت دانش۱۲
۱-۲-مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک۱۳
۱-۳-مدیریت استراتژیک۱۴
۱-۴-پیشینه تحقیق۱۵
۱-۵-برنامه ریزی استراتژیک۱۸
۱-۵-۱-فرآیند برنامه ریزی استراتژیک۱۸
۱-۵-۲-اولویت بندی استراتژی ها۳۵
۱-۵-۳-مقدمه ای بر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه ای۳۷
۱-۵-۴-فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)41
۱-۵-۵-تلفیق فرآیند تحلیل شبکه ای و تحلیل SWOT49
۱-۵-۶-الگوریتم پیشنهادی ANP برای اولویت بندی استراتژی های ماتریس SWOT50
۱-۶-مراجع۵۲

مراجع

[۱]  ﭘﻴﺮس و راﺑﻴﻨﺴﻮن؛ ” ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ “؛ ﺗﺮﺟﻤـﻪ سهراب ﺧﻠﻴﻠـﻲ ﺷـﻮرﻳﻨﻲ؛  ﺗﻬﺮان؛  اﻧﺘﺸﺎرات ﻳﺎدواره ﻛﺘﺎب؛ ۱۳۸۳٫

[۲] اصغر پور، محمد جواد؛ “تصمیم گیری های چند معیاره”؛ انتشارات دانشگاه تهران؛ ۱۳۸۳٫

[۳] پریزادی، عیسی؛ صحت، سعید؛ “ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی ﺗﻜﻨﻴﻚ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺒﻜﻪای درﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖ و ﺗﻬﺪﻳﺪ (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﺷﺮﻛﺖ ﺳﻬﺎﻣﻲ ﺑﻴﻤﻪ اﻳﺮان) “؛ نشریه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﺻﻨﻌتی؛ ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ۱۳۸۸ .

[۴]  ایسکاف؛ ادیزس؛”دوره عمر سازمان پیدایش و مرگ و میر سازمان ها”؛ ترجمه محمد سیروس؛ نشر اشراقیه؛ ۱۳۸۵٫

[۵] علی احمدی، علیرضا؛ “نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک”؛ انتشارات تولید دانش؛ ۱۳۸۵٫

[۶]  احمدی، حسین؛ ” برنامه ریزی استراتژیک و کاربرد آن”؛ مهندسین مشاور تصبت؛ ۱۳۸۰٫

[۷] اسدالله پور، هادی؛ “استفاده از فرآیند تحلیل شبکه فازی برای اولویت بندی  استراتژی ها ماتریس SWOT (مطالعه موردی:شیلات استان مازندران)”؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ زمستان ۱۳۸۸٫

[۸] پاینده، امیر تیمور؛ امیدی نجف آبادی، مریم ؛ مسعودی فر، فهیمه ؛” ضریب آلفای کرونباخ؛ مفاهیم، کارکرد و شیوه های نوین آن “.

[۹] هریسون، جعفری و کارون؛” مدیریت استراتژیک” ترجمه عبدالله زندیه؛ انتشارات ابتین؛ چاپ دوم؛ ۱۳۸۰٫

[۱۰] اخوان، آفرین؛ صالح اولیاء، محمد؛ جعفری، مصطفی؛ زارع مهر جردی، یحیی؛ “ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاهها”؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران؛ سال هفتم؛ شماره ۷۲ ؛ پاییز ۱۳۹۱٫

[۱۱] ﺳﺎﻋﺘﻲ، ﺗﻮﻣﺎس؛ “ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﺑﺮای ﻣﺪﻳﺮان”؛ ﺗﺮﺟﻤـﻪ ﺗﻮﻓﻴـﻖ؛ اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺻﻨﻌﺘﻲ؛ ۱۳۷۷٫

[۱۲] C.F. Nonaka & R. Toyama, “Knowledge Creation as a Synthesizing Process”, in Hitotsubashi on Knowledge Managment.

[۱۳] C.F. L. Wah, “Making Knowledge Stick” Managment Review, v. 88, No 5.

[۱۴] Jonathan Catron , G. Andrew Stainback , Puneet Dwivedi, John M. Lhotka, (2013), “Bioenergy development in Kentucky: A SWOT-ANP analysis”,  Forest Policy and Economics 28, 38–۴۳٫

[۱۵] I, Nonaka.,H, Takeuchi, (1995), ”The knowledge creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation”; Oxford University Press, New York.

[۱۶] Nikzad Manteghi, Abazar Zohrabi, (2011),  “A proposed comprehensive framework for formulating strategy: aHybrid of balanced scorecard, SWOT analysis, porter`s generic strategies and Fuzzy quality function deployment”,  Procedia Social and Behavioral Sciences 15,  ۲۰۶۸–۲۰۷۳٫

مقدمه

آنچه بیش از هر چیز در دنیای امروز حائز اهمیت است و قابل توجه می باشد سیر دگرگونی شتابدار و اساسی از یک محیط پایدار و قابل پیش بینی دیروز بسوی محیط دانش محور و پویا و پیچیده و ناپایدار در عصر انقلاب اطلاعاتی میباشد که از جمله مهمترین ویژگی های این محیط پویا می توان افزایش رقابت بین سازمانها و سیر سریع تحولات تکنولوژیک و توسعه روزافزون ارتباطات و تبادل سریع اطلاعات و … را نام برد.[۵]

دانش (دانسته مبتنی بر تجربه) یک منبع کلیدی در هر سازمانی است.انسان هر چه بیشتر بداند بهتر میتواند عمل کند.دیگر زمانی که در آن پول، زمین و نیروی بازو سرمایه شناخته می شدند به سر آمده است.در دنیای امروز دانش نه تنها به عنوان یک سرمایه محسوب می شود، بلکه به عنوان مهمترین سرمایه نیز برای سازمانها تلقی می شود.

در مدیریت دانش، امروز تاکید بر این است که افراد دارای قدرت فکر کردن و تجزیه و تحلیل مسائل بشوند و افراد بیشتری دارای وظایف عقلائی باشند تا فعالیتهای یدی.برای آنکه فعالیتهای مدیریت دانش، اثربخش باشند، باید زمینه های اجتماعی را که یادگیری در آنها صورت میگیرد مد نظر قرار داد.باید به کارکنان آزادیهای فکری داد تا بتوانند در مورد کار خود اظهار نظر بکنند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکاربرای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.

در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه می‌شد و آن را یک فناوری می‌پنداشتند.استراتژی های مدیریت دانش مناسب برای تضمین همسوسازی فرایند اجرایی، عوامل داخلی مرتبط با مدیریت دانش در ارائه خلق، به اشتراک گذاری و بهره برداری موثر دانش، مهم می باشند[۲]. (زاک، ۱۹۹۹)[۱]. قبل از اجرای استراتژی های مدیریت دانش، درک اینکه استراتژی های مدیریت دانش چه تاثیری بر عملکرد سازمان دارد حیاتی است[۲]. (چوی و جونگ، ۲۰۱۰).[۲]

امروزه تدوین فرایندهای مرتبط به استراتژی های دانشی در سازمان ها از دیدگاه مدیریت استراتژیک برای بنگاه های کسب و کار دولتی و غیر دولتی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.این اقدام حساس که در حوزه مدیریت دانش قراردارد و از ویژگی های کارشناسانه و تخصصی بهره می گیرد، قادر است که استراتژی های مناسب دانش را به نحو مطلوب تدوین و ارائه نماید. حصول نتیجه از این اقدام و تدوین استراتژی های دانش در سازمان، اجرای مدیریت دانش را به عنوان یک برنامه استراتژیک تسهیل می سازد. [۳]

 ۱-۱-  مدیریت دانش

۱-۱-۱-  تاریخچه مدیریت دانش

بیان دقیق تاریخچه پیدایش مدیریت دانش امکان‏پذیر نمی‏باشد. در حقیقت، مدیریت دانش از نخستین اعصار زندگی انسان حتی در عصر شکار وجود داشته، به گونه‏ای که بشر به جمع‏آوری و انتقال اطلاعات و دانش خود درباره مسائل زندگی می‏پرداخته است.[۳۶] به تدریج با افزایش دانش و تجربیات انسان، بدون وجود روشی نظام‏مند، این دانش از نسلی به نسل دیگر انتقال یافت. اما در دوره‏های تاریخی پس از آن، دانش به منظور تأمین نیازهای جوامع، مدیریت گردید.

اصطلاح «مدیریت دانش» در سال‏های اخیر عمومیت بیشتری پیدا کرده است.

بدون تردید، اثر معروف نوناکا و تاکه‏اوچی[۱] تحت عنوان «سازمان دانش‏آفرین: چگونه شرکت‏های ژاپنی پویایی‏های نوآوری خلق می‏کنند» در سال ۱۹۹۵ تأثیر بسزایی را در معرفی و ترویج مدیریت دانش بر جای نهاده است.این دو دانشمند با ارائه الگویی مفهومی، به توصیف چهار رویکرد متمایز در زمینه تبدیل دانش و نحوه تولید آن پرداخته و بر این نکته تأکید می‏نمایند که تبدیل و تولید دانش یک فرایند اجتماعی بوده به یک فرد محدود نمی‏شود.[۳۷]

نوناکا و تومایا [۲]در تلاش برای مفهوم‏سازی «تولید دانش» آن را فرایندی می‏دانند که به موجب آن تناقضات گوناگون سازمانی از طریق تعامل بین افراد، سازمان و محیط به یکدیگر پیوند خورده و ارزش‏آفرین می‏گردند. [۳۷] آنان چنین عنوان می‏کنند که دانش در یک مدار گسترش‏ یابنده حلقوی و با پیوند و آشتی بین مفاهیم متناقضی همچون نظم و آشفتگی، خرد و کلان، جزء و کل، ذهن و جسم، ضمنی و صریح، استقرا و قیاس، خلّاقیت و کارایی تولید می‏شود. این رویکرد، دانش را جریانی می‏داند که از افراد شروع شده و به دیگر اعضای سازمان تعمیم می‏یابد. این فرایند در اصل متضمن تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح خواهد بود.[۳۷]

آثار بعدی دانشمندان بر اجتماعی بودن فرایند تولید دانش تأکید داشته و آن را در ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ سازمانی قرار می‏دهد.

در این زمینه، واه[۳] تا آنجا پیش رفت که جریان تولید دانش را منبعث از فرهنگ سازمانی برشمرد. وی می‏گوید:«نکته اساسی این است که سازمان بتواند فرهنگ گسترده‏ای را که مشوق اشتراک‏گذاری دانش باشد در خود ایجاد نماید.»[۳۹]

در ایران در چند سال اخیر به این رشته و قابلیت‏های آن توجه شده است که البته تا رسیدن به جایگاه این رشته درسیاست‏گذاری‏ها هنوز راه زیادی مانده است و کتاب‏ها و مقالات متعددی نیز در ابعاد گوناگون نگارش یافته است.

 ۱-۱-۲-   سیر تحول مدیریت دانش

مدیریت دانش و بحث دانش موضوع تازه ای نیست و حتی در ادبیات کشور خودمان شواهد خوبی از این مسئله در دست داریم.اما بحث مدیریت دانش به به صورت نوین آن ،از دهه ۹۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت[۴۰] [۷۸]و از آن زمان تا کنون یکی از مباحث قابل توجه در مدیریت بوده و نویسندگانی مانند پیتر سنگه،پیتر دراکر، آلوین و هایدی تافلر[۴]،نوناکاو تاکچی بر اهمیت توجه هوشمندانه به دانش تاکید کرده اند.)غنی زاده،۱۳۸۵)

[۱] Nonaka & Takeuchi

[۲] Nonaka and toyama

[۳] Wah

[۴] Alvine and haydi toffler

[۱] zack

[۲] Choy and joung

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • تحقیق سیستم مدیریت یادگیری و مدیریت دانش و مفاهیم و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.