تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ریسک زنجیره تأمین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ریسک زنجیره تأمین دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۱-۱- مدیریت زنجیره تأمین    ۶
۱-۱-۲- ریسک    ۶
۱-۱-۳- مدیریت ریسک در زنجیره تأمین    ۷
۱-۱-۴- عوامل اصلی ایجاد کننده ریسک در زنجیره تأمین    ۱۰
۲-۲- زنجیره تأمین    ۱۱
۲-۲-۱- اهداف زنجیره تأمین    ۱۶
۲-۲-۲- مدیریت زنجیره تأمین    ۱۷
۲-۲-۲-۱- فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین    ۱۹
۲-۳- ریسک و مدیریت ریسک    ۲۰
۲-۳-۱- اجزا گسترده ریسک    ۲۲
۲-۴- مدیریت ریسک زنجیره تأمین    ۲۴
۲-۴-۱- ریسکهای زنجیره تأمین    ۲۷
۲-۴-۲- مدیریت و کاهش ریسک زنجیره تأمین    ۳۷
۲-۴-۲-۱- شناسایی ریسک زنجیره تأمین    ۴۰
۲-۴-۲-۲- ارزیابی ریسک زنجیره تأمین    ۴۳
۲-۴-۲-۳- اقدامات مدیریت ریسک زنجیره تأمین    ۴۴
۲-۴-۲-۴- ردیابی ریسک در زنجیره تأمین    ۴۶
۲-۵- عوامل انتخاب تأمین کننده برتر    ۴۶
منابع و مآخذ    ۴۹

 منابع

Norrman, A., Lindroth, R. (2004). Categorization of supply chain risk and risk management. In supply chain risk managemnet. In C. Brindley (Ed.): Ashgate Publishing Limited.

Oke, A.,Gopalakrishnan,M. (2009). Managing disruptions in supply chains. Production Economics(118) , 168–۱۷۴٫

(۱۳۹۰). Parsdarou. Retrieved from Parsdarou: www.parsdarou.ir

Spekman R., Davis E. (2004). Risky business: expanding the discussion on risk and the extended enterprise. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management , Vol. 34 Iss: 5, pp.414 – 433.

Svensson, J. (2002). who must pay bribes and how much?

Tang, C. (2006). Robust strategies for mitigating supply chain disruptions. International Journal of Logistics:research and application 9(1 march) , 33-45.

Vanany, I.,Zailani, S.,Pujawan,N. (January-March 2009). Supply Chain Risk Management:Literature Review and Future Research. Information Systems and Supply Chain Management 2(1) , 16-33.

Wang L, Kong L, Wu F, Bai Y, Burton R. (2005). Preventing chronic diseases in China. The Lancet , 1821-1824.

Matook,S.,Lasch, R.,Tamaschke, R. (3, 2009). supplier development with benchmarking as part of a comprehensive supplier risk management framework. international journal of operations & production management, vol 29 , 241-267.

Kleindorfer, P.R., Saad,G.H. (2005). Managing disruption risks in supply chains. Production and Operations Management 14(1), , 53–۶۸٫

BULGAK, A.,PAWAR,A. ANALYSIS OF POSTPONEMENT STRATEGIES IN SUPPLY CHAINS.

Chan, F., Kumar, N. (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP-based approach. Omega 35 , 417 – ۴۳۱٫

۱-مقدمه

در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شرکت­ها عملیات تولیدی خود را با استفاده از سیستم­های برنامه­ریزی مواد، زمانبندی و کنترل کارگاه و سیستمهای نظیر برنامه ریزی منابع ساخت[۱] تحت کنترل قرار داده و دهه ۱۹۹۰ سعی کردند خود را در رده جهانی با برنامه ریزی منابع شرکت[۲] مطرح کنند، لذا مدیریت کیفیت جامع[۳] را به کار بستند تا  فرآیندهاشان را تحت کنترل درآورند و بهبود مستمر داشته باشند. همچنین تکنیکهای تولید به موقع مانند کانبان و موجودی صفر نیز معرفی شد تا کارخانجات بتوانند از آنها به عنوان روشی برای کاهش هزینه و بهبود کیفیت استفاده کنند. اما امروزه اکثر شرکت­ها معتقدند که قدم بعدی برای افزایش سود و سهم بازار مدیریت زنجیره تأمین کار است. (Lummus, R., Vokurca, R., 1999)

بهبود مستمر عملکرد در یک کسب و کار پویا برای اکثر تأمین کنندگان، تولید کنندگان و خرده فروشانی که در پی دستیابی به رقابت پذیری و تداوم آن هستند به یک موضوع مهم و کنترل آن به یک وظیفه پیچیده تبدیل شده است. یک سیستم مدیریت عملکرد پیچیده، شامل طیف گسترده ای از فرآیندهای مدیریتی نظیر شناسایی معیارها، تعریف اهداف، برنامه ریزی، ارتباطات، نظارت، گزارش دهی و بازخورد است. از آنجاییکه زنجیره تأمین تمامی این موارد را شامل می­گردد لذا وجود زنجیره تأمین و مدیریت صحیح آن، برای کسب و کار لازم و حیاتی است.

عدم اطمینان در زنجیره تأمین، عملکرد زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار می دهد. عدم اطمینان زنجیره تأمین از سه منبع حاصل می شود:

الف) عدم اطمینان تأمین کننده که از عدم توانایی تأمین کننده در تأمین نیاز واحد تولیدی می­شود؛

ب) عدم اطمینان فرآیند که حاصل بی­اعتمادی فرآیند تولید و به دلیل از کار افتادگی ماشین­آلات می­باشد؛

ج) عدم اطمینان تقاضا که از عدم توانایی در پیش بینی دقیق تقاضا ناشی می­شود.

برای کاهش عدم اطمینان، حلقه­ گمشده­ای به نام مدیریت ریسک در طول زنجیره به چشم می­خورد که به کمک شناسایی ریسکهای موجود در طول زنجیره به خصوص در قسمت تأمین کنندگان این امکان را برای ما فراهم کند تا در زنجیره ارزش برای انتخاب خود با اطمینان بیشتری عمل کنیم. با توجه به موارد بیان شده تحلیل ریسکهای زنجیره تأمین از موضوعات اصلی علمی عصر حاضر است.

۱-۱- مدیریت زنجیره تأمین

تشدید رقابت از دهه ۱۹۹۰ شرکتها را تحت فشار قرارمی­داد تا کارایی خود را در تمامی جنبه­هایشان بهبود دهند. از طرف دیگر، افزایش متغیرها منجر به اختصاص منابع بیشتر به منظور پیش­بینی تقاضا و تأمین به منظور تقویت بیشتر زنجیره تأمین می­گشت.

محققین بر این باورند که مدیریت مؤثر زنجیره تأمین یک توانمندساز قوی در عملکرد سازمان است و همچنین یک راه ارزشمند برای حفاظت از مزیت رقابتی محسوب می­گردد. (Childerhouse, P., Hermiz, R., Mason-Jones, R., 2003)

مدیریت زنجیره تأمین به عنوان رویکردی یکپارچه برای مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات و جریان پولی، توانایی پاسخگویی به این شرایط را دارد. زنجیره تأمین یک سیستم یکپارچه از فرآیندهای مرتبط و به منظور:

دستیابی به مواد و قطعات مورد نیاز

تبدیل مواد اولیه به محصول

ارزش گذاری محصولات

توزیع محصولات به مشتریان

ساده سازی انتقال اطلاعات بین اجزاء زنجیره( اعم از تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، واسطه ها، خرده فروشان و مشتریان) می­باشد.(شفیع زاده, ۱۳۸۳)

۱-۱-۲- ریسک

سیتکین و پابلو در سال ۱۹۹۲ ریسک را  بعنوان “دامنه­ای که در آن عدم قطعیت وجود دارد درباره اینکه آیا به شکل بالقوه خروجی­های[۱] موفق یا مأیوس­کننده از تصمیمات محقق خواهد شد یا نه” تعریف کردند. (Sitkin B.,Pablo A., 1992)

اقداماتی که احتمالا اثرات سودآوری تولید می­کنند اغلب شامل ریسک­ها نیز می­شوند. ریچی و برندلی ریسک کسب و کار را  این گونه تعریف می­کند: سطح مواجهه با عدم قطعیت­هایی که شرکت می­بایست آن را درک کند و  به هنگام پیاده­سازی استراتژی­هایش برای دستیابی به اهداف کسب و کارش به شکل مؤثری مدیریت نماید. (Ritchie B., Brindley C., 2007) .

[۱] Outcome

[۱] MRP∏: Manufacturing Resource Planinng

[۲] ERP: Enterprise Resource planning

[۳] TQM:Total Quality Management

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.