تحقیق ماهیت و تعریف تروریسم و دفاع مشروع و تروریسم در کنوانسیون های منطقه ای و بین المللی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیت و تعریف تروریسم و دفاع مشروع و تروریسم در کنوانسیون های منطقه ای و بین المللی دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
بخش اول:ماهیت تروریسم    ۷
مبحث اول: تعریف تروریسم در عرصه بین المللی    ۸
مبحث دوم: انواع تروریسم    ۱۳
بند اول- تروریسم جنایی    ۱۴
بند دوم- تروریسم دولتی    ۱۴
بند سوم- تروریسم ایدئولوژیک    ۱۵
مبحث سوم: ابعاد تروریسم    ۱۵
بند اول- بعد روانی تروریسم    ۱۵
بند دوم- بعد سیاسی تروریسم    ۱۸
بند سوم- بعد اقتصادی    ۱۹
بند چهارم – دین    ۲۰
مبحث چهارم: راهکارهای منطقه ای و بین المللی مقابله با تروریسم    ۲۱
بخش دوم: تروریسم در کنوانسیون های منطقه ای    ۲۱
بند اول- کنوانسیون اروپایی استراسبورگ در سرکوب تروریسم    ۲۱
بند دوم- کنوانسیون منطقه ای جنوب آسیا در سرکوب تروریسم    ۲۲
بند سوم –کنوانسیون عربی مبارزه با تروریسم    ۲۲
بند چهارم-کنوانسیون سازمان کنفرانس اسلامی برای مقابله با تروریسم    ۲۳
بخش  سوم: تروریسم در کنوانسیون های بین المللی    ۲۴
بند اول- کنوانسیون توکیو    ۲۵
بند دوم- کنوانسیون لاهه    ۲۵
بند سوم – کنوانسیون مونترال    ۲۵
بند چهارم – کنوانسیون نیویورک    ۲۶
بند پنجم – کنوانسیون مبارزه علیه گروگان گیری    ۲۷
بند ششم- کنوانسیون مراقبت فیزیکی از مواد هسته ای    ۲۸
بند هفتم- کنوانسیون مقابله با اعمال غیر قانونی بر ضد ایمنی دریانوردی    ۲۸
بند هشتم- پروتکل مبارزه با جرایم تروریستی بر ضد سکوهای ثابت واقع در فلات قاره    ۲۸
بند نهم- کنوانسیون بین المللی سرکوب حمایت مالی از تروریسم    ۲۹
بند دهم- کنوانسیون مقابله با جرایم تروریسم هسته ای    ۳۰
فصل دوم :ماهیت دفاع مشروع    ۳۱
مبحث نخست: تعریف دفاع مشروع    ۳۳
مبحث دوم: نظریات مربوط به دفاع مشروع    ۳۴
بند اول- دفاع مشروع سنتی    ۳۴
بند دوم – دفاع مشروع بازدارنده    ۳۵
بند سوم- دفاع مشروع پیشگیرانه (peem ptive self- Defence)    ۳۶
مبحث سوم- مفهوم و قلمرو دفاع مشروع در حقوق بین الملل    ۳۸
بند اول – مفهوم دفاع مشروع    ۳۸
بند دوم- شرایط توسل به دفاع مشروع    ۳۹
منابع    ۴۳

منابع

فلیمینگ، پیتر، استون، مایل، ۱۳۸۶، تروریسم سیاسی: پندارها و واقعیت های ترجمه، اسماعیل بقایی

طیب، علیرضا، ۱۳۸۲، تاریخ، جامعه شناسی، گفتمان و حقوق، نشر نی، چاپ اول.

لیمن، مایکل، پاترا، گری، ۱۳۸۵، تروریسم به عنوان جرمی سازمان یافته، ترجمه سید قاسم زمانی، نشر آژند.

زمانی، سید قاسم، ۱۳۸۴، جایگاه موازین بین المللی حقوق بشر در مبارزه با تروریسم، مجله حقوقی، شماره ۸

گریفیتس، مارتین، ۱۳۸۹، مفاهیم کلیدی روابط بین الملل، ترجمه محمد مجد، نشر میزان

رایش، والتر، ۱۳۸۱، ریشه های تروریسم، ترجمه سید حسین محمدی نجم، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشکده فرماندهی و ستاد دوره عالی جنگ.

میر محمد صادقی، حسین، ۱۳۸۰، ملاحظاتی در باب تروریسم، مجله تحقیقات حقوقی، ش۳۳٫

هیگینز، روزالین، ۱۳۸۴، حقوق بین الملل عام تروریستی، ترجمه زهرا سمکتی، نشر نی.

دردریان، جیمر، ۱۳۸۲، گفتمان تروریستی، شانه ها، دولت ها و نظام های خشونت سیاسی جهانی

محمدی، سید احمد، ۱۳۹۰، رویکردی حقوقی به تروریسم، نشر فرهنگ شناسی

کسسه، آنتونیو، ۱۳۸۰، حمله تروریستی به مرکز تجارت جهانی و بر هم خوردن برخی مقوله های تعیین کننده حقوق بین المللی، ترجمه زهرا کسمتی، فصلنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، ش ۱۷۳- ۱۷۴

شریفی، محسن، ۱۳۸۲، تحول مفهوم دفاع مشروع در حقوق بین الملل، فصلنامه سیاست خارجی، ش ۱۷

 John p.cranik, patria E. Gregor, siunTer Terrorism ufter 9/11: Justice, security and Ethics, RecoNsidered mattehew Bender, sonpany, Anc, 2005. Chapterz, whcit is terrorism? Counter terrorism.

Johnp. Cranik, patricia E. Gregor, counter terrorism After 9/77:Justice , security and Ethites. Reconsidered matte Hew Bender company , Inc 2005.

EJwardj. Flynn, « counter terroris mand Human Rights The view from The unitd Nations, E.H.R.L.R.Issuel.

مقدمه

دولت ها حق و وظیفه دارند از افراد واقع در قلمروی خود در مقابل هر گونه تهدیدی محافظت کنند، این تعهد در اسناد بین المللی جهانی و منطقه ای و همچنین رویه بین المللی محاکم و ارکان قضایی و بشر قضایی بین المللی نیز مندرج است.

دولتها براساس اسناد بین المللی متعدد موظف شده اند با تروریسم مبارزه کنند، این مبارزه شامل اتخاذ تدابیر گسترده ای هم در سطح بین المللی و هم در سطح ملی داخلی می شود. تدابیری که هم ناظر بر پیشگیری از وقوع اقدامات تروریستی است و هم شامل سرکوب مرتکبان اقدامات تروریستی از طرق مختلف می گردد. اما تا زمانی که مفهوم تروریسم مشخص نگردد نمی توان دقیقاً مشخص کرد دولتها چه تعهداتی داشته و برای مبارزه با این پدیده لازم است به چه تدابیر و اقداماتی توسل جویند. همانگونه که دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود در مورد استراژی جهانی مبارزه با تروریسم، معتقد است نخستین گام برای از میان بردن تروریسم، از میان بردن دلایل موجد آن است[۱]. در این فصل توجه بیشتری به مساله دلایل و انگیزه های تروریسم می شود.

در این بخش به دو مساله اساسی پرداخته می شود نخست آنکه تروریسم چیست؟

آیا می توان تروریسم را با توجه به انگیزه ها و دلایل آن تعریف کرد؟ و اینکه چرا تعریف تروریسم تا این حد مشکل و پیچیده است؟

برای تعریف تروریسم در ابتدا به بررسی تروریسم از دیدگاه روانشناسی و اقتصادی پرداخته و سپس به بررسی انواع تحلیلات تروریسم در عالم واقع می پردازیم تا بتوان بهتر درک کرد که چرا ارائه تعریف جامع از تروریسم در سطح بین المللی مشکل است.

در نهایت باید دانست مبارزه علیه تروریسم تلاشی طولانی مدت و تقریباً دائمی است. اکثریت، معتقدند در این مبارزه نمی توان قاطعانه پیروز شد و هیچ زمانی نبوده که دولتی بتواند قاطعانه اعلام کند تروریسم دیگر خطری برای کشورش نیست.

بخش اول:ماهیت تروریسم

 واژه تروریسم از کلمه ترور به معنای ترساندن و وحشت است اما استفاده از این واژه به انقلاب فرانسه باز می گردد پس از اعدام لویی چهاردهم پادشاه فرانسه در ۲۱ ژانویه ۱۷۹۲ ضد انقلابیون شامل اشراف برای مقابله با این وضعیت گرد هم آمدند و در مقابل، رهبران انقلاب هم به این وضعیت واکنش نشان دادند. در جولای ۱۷۹۲ و پس از ترور ژان پل مارات یکی از رهبران انقلاب، شورای ملی فرانسه به رهبری ژاکوبن کمیته دوازده نفری «امنیت عمومی» را ایجاد کرد و در ۵ سپتامبر ۱۷۹۲ فرمان ترور را برای مجازات مظنونان و مرتکبان این اعمال صادر کرد.

در طول حکومت وحشت( ژوئن ۱۷۹۲ جولای ۱۷۹۶) که حتی طرفداران جمهوری را نیز در بر می گرفت ، هزاران تن دستگیر شدند۱۷۰۰۰ نفر رسماً اعدام شدند و بسیاری در زندان ها جان باختند، مخالفان این کمیته که دیگر از جان خود در امان نبودند به مخالفت با او پرداختند اما آنها نمی توانستند او را به ترور متهم کنند چرا که ترور سیاست کمیته بود با این حال این افراد از واژه « تروریسم » استفاده کردند، واژه ای که حالتی منفی و تحقیرآمیز داشت در نهایت در بیست و هفتم و هشتم جولای ۱۷۹۴ او و ۳۱ تن دیگر به جرم تروریسم اعدام شدند. پس از این حادثه تروریسم به سرعت در اروپا گسترش یافت اما با وجود آن عده بسیاری آنرا یک دکترین می دانستند و اکثریت معتقد بودند که تروریسم یک روش عملیاتی است.

از آنجا که پس از انقلاب فرانسه، حکومت های وحشت بسیاری در اروپا حاکم شدند این واژه برای توصیف رژیم هایی که از ترس استفاده کرده و بازداشت ها و اعدام های خود سرانه در آن وجود داشت به کار می رفت.

استفاده جدید از این واژه بدان معنا نیست که تروریسم ریشه تاریخی ندارد. سراسر تاریخ بشر مملو از اقدامات تروریستی است. امپراطوران روم از تبعید و، ضبط اموال و اعدام برای منصرف کردن مخالفان حکومت خویش استفاده می کردند، سلطان محمد عثمانی برای حذف رقبای تاج و تخت خویش در سال ۱۵۹۵ نوزده تن از برادران خود را کشت و در تاریخ ایران نیز پیروان حسن صباح نیز به همین روش مخالفان سیاسی خود را حذف می کردند.

مبحث اول: تعریف تروریسم در عرصه بین المللی

با وجود آنکه تروریسم امر جدیدی در عرصه بین المللی نیست و تاریخ بشریت اقدامات تروریستی متعددی را به خاطر دارد اما هنوز امکان ارائه تعریفی مشخص و جامع از تروریسم ممکن نگشته است. این امر در وحله نخست به دلیل ماهیت پیچیده و گونه های مختلف تروریسم است و در وحله دوم به دلیل سیاسی بودن این پدیده است. مشروع بودن مبارزه های جنبش آزادی بخش و امکان توسل این افراد به هر روشی برای نیل به اهداف خود یکی از موانع اصلی ارائه تعریف از تروریسم در سطح بین المللی است. در طی چندین دهه دولت ها و نظریه پردازان حقوقی تلاش نمودند تعریف بین المللی از تروریسم ارائه کنند که هم اصل قانونی بودن را لحاظ دارد یعنی بیش از اندازه موسع نباشد و هم از لحاظ ایدئولوژیک بی طرف باشد تا بتواند همه گونه های تروریستی را در بر گیرد[۲]. در هر حال باید تأکید کرد که تروریسم نوعی عمل یا فعالیت عملی است و باید بر اساس همین عناصر تعریف شود[۳]. تروریسم را می توان « ارتکاب خشونت هدفمند یا تهدید به آن به منظور ایجاد وحشت و یا رفتار مقهورانه در قربانی و یا در ناظران آن عمل یا تهدید» دانست.

دایره المعارف عدالت کیفری تروریسم را با چهار ویژگی تعریف می کند:

استفاده حساب شده از خشونت برای دستیابی به یک هدف سیاسی از طریق ایجاد جو رعب و وحشت یا زور.

وجود جو وحشت یا ترس ناشی از به کار گیری خشونت یا تهدید به بکارگیری آن که منجر به ایجاد ترس پایدار نسبت به امنیت شخصی به منظور دستیابی به اهداف سیاسی یا اجتماعی شود.

الگوی سازمان یافته خشونت به منظور تأثیر گذاری و سیاست های دولت یا ترساندن مردم.

رفتار خشن مجرمانه به منظور ایجاد ترس برای دستیابی به اهداف سیاسی[۴] .

مزیت این تعریف آن است که اقدامات مجرمانه را نیز تروریستی می داند.

تروریسم یک جرم اتفاقی یا عادی نیست که به طور تصادفی روی دهد. تروریسم پدیده ای است که معمولاً برای نیل به اهدافی خاص یا برنامه ریزی روی می دهد مثلاً اهدافی چون تغییر رژیم، پایان دادن به اشغال، گسترش یک ایدئولوژی خاص یا مقاومت در برابر دخالت خارجی. با وجود آنکه گاهی گروه های تروریستی برای دستیابی به حمایت از فعالیت های خود به جرایمی چون قاچاق مواد پول شویی، جرایم سازمان یافته و یا قاچاق روی می آوردند اما باید در نظر داشت که آنها اساساً با سازمان هایی که در این جرایم فعالیت می کنند متفاوت هستند و این تفاوت در زمینه رعایت حقوق بشر بسیار مهم است.

۱-secertary Generals keynote address to the closing plenary of the internationaL summit on Democracy, terrorism and security “A Global strate rgy for figh ting terrorism” , op. eit.

۱-  باید گفت شماری از کنوانسیون های بین المللی در مورد جرائم تروریستی وجود دارد، با این حال این کنوانسیون ها اقدامات مقتضی را بدون ارایه تعریف کلی از تروریسم ممنوع می دارند.

۲-پیتر فلیمینگ و مایکل استون، تروریسم سایبر: پندار ها و واقعیت ها، ترجمه اسماعیل بقایی، تروریسم، تاریخ، جامعه شناسی…….، ص ۱۳۳

۳-John p.cranik, patriciaE.Gregor, counter terrorism after 9/11: Justicea security and Ethics”

Reconsidered: matteh ew Bender8 company. Inc, 2005. Chapter2. What is terrorism? Ccunter terrorism p.24

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق راهکارهای پیشگیری از بزه‌دیدگان تروریسم سایبری در حقوق کیفری ایران و اسناد‌ بین‌المللی
  • تحقیق تعریف تروریسم و طبقه بندی تروریسم و حقوق جنگ
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.