پیشینه تحقیق مسئله مکانیابی رقابتی و طبقهبندیهای آن دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱فصل اول : مقدمه۵
۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-ضرورت بررسی مکانیابی رقابتی۷
۲فصل دوم : مسئله مکانیابی رقابتی و طبقهبندیهای رایج در مسئله۸
۲-۱-مقدمه۹
۲-۲-طبقهبندی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی[۱]۹
۲-۳-طبقهبندی مسائل مکانیابی با نگرش نوین [۱]۱۰
۲-۴-فواصل در مسائل برنامهریزی تسهیلات[۱]۱۱
۲-۵-مسئله مکانیابی رقابتی۱۴
۲-۶-طبقهبندی مسائل مکانیابی رقابتی۱۵
۲-۶-۱-طبقهبندی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس رفتار مشتری۱۶
۲-۶-۱-۱-انتخاب قطعی۱۶
۲-۶-۱-۲-انتخاب تصادفی۱۸
۲-۶-۱-۲-۱-مدل گرانشی هاف۱۸
۲-۶-۱-۲-۲-مدل MCI20
۲-۶-۲-طبقهبندی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس نحوه ورود به محیط رقابت۲۲
۲-۶-۲-۱-ورود نوبتی به بازار۲۳
۲-۶-۲-۱-۱-ورود نوبتی به بازار و بدون عکسالعمل رقبا۲۳
۲-۶-۲-۱-۲-ورود نوبتی به بازار باوجود عکسالعمل رقبا۲۳
۲-۶-۲-۱-۲-۱-برنامهریزی دوسطحی۲۴
۲-۶-۲-۱-۲-۲-مدل ریاضی برنامهریزی دوسطحی۲۷
۲-۶-۲-۱-۲-۳-استفاده از شرایط کراش-کاهن-تاکر (KKT)28
۲-۶-۲-۲-ورود همزمان به بازار۳۲
۲-۶-۲-۲-۱-نظریه بازیها[۲۶]۳۲
۲-۶-۲-۲-۱-۱-فرضیات اساسی در نظریه بازیها۳۴
۲-۶-۲-۲-۱-۲-طبقه بندی بازیها۳۵
۲-۶-۲-۲-۱-۳-بازیهای استراتژیک۳۷
۲-۶-۲-۲-۱-۴-بازیهای استراتژیک با اطلاعات کامل۳۸
۲-۶-۲-۲-۱-۵-تعادل نش۳۸
۳فهرست منابع و مراجع۴۲
۱-Serra, D. and C. ReVelle, Market Capture by Two Competitors: The Pre-emptive Location Problem. Economics Working Paper Series 1993. 1993: p. P-39.
۲-Serra, D. and C. ReVelle, Competitive location and pricing on networks. Economics and Business Working Papers Series, 1999. 219: p. 1-42.
۳-Kononov, A.V., Y.A. Kochetov, and A.V. Plyasunov, Competitive facility location models. Computational Mathematics and Mathematical Physics, 2009. 49(6): p. 994-1009.
۴-Drezner, T. and Z. Drezner, Validating the gravity-based competitive location model using inferred attractiveness. Operations Research, 2002. 111: p. 227-237.
۵-Plastria, F. and L. Vanhaverbeke, Discrete models for competitive location with foresight. Computers and Operations Research 2008. 35(3): p. 683-700.
۶-Küçükaydn, H., N. Aras, and I.K. Altnel, A discrete competitive facility location model with variable attractiveness. Journal of the Operational Research Society, 2011. 62(9): p. 1726-1741.
۷-Bhadury, J., H.A. Eiselt, and J.H. Jaramillo, An alternating heuristic for medianoid and centroid problems in the plane. Computers and Operations Research 2003. 30: p. 553-565.
۸-Benati, S. and P. Hansen, The maximum capture problem with random utilities: Problem formulation and algorithms. European Journal of Operational Research, 2002. 143: p. 518-530
۹-Ahn, H.K. Competitive facility location: The Voronoi game. Theoretical Computer Science, 2004. 310(1-3): p. 457-467
۱۰-Nakanishi, M.C., L.G., Parameter Estimation for a Multiplicative CompetitiveInteraction Model – Least Squares Approach. Journal of Marketing Research, 1974. 11: p. 303-311.
۱۱-H., K., N. Aras, and I. Kuban Altinel, Competitive facility location problem with attractiveness adjustment of the follower: A bilevel programming model and its solution. European Journal of Operational Research, 2011. 208(3): p. 206-220.
۱۲-Fischer, K., Sequential discrete p-facility models for competitive location planning Annals of Operations Research, 2002. 111(1-4): p. 253-270
۱۳-Drezner, T.,Locating a single new facility among existing unequally attractive facilities.Journal of Regional Science, 1994. 34: p. 237-252,.
۱۴-Aboolian, R., O. Berman, and D. Krass, Competitive facility location and design problem. European Journal of Operational Research, 2007. 182(1): p. 40-62
۱۵-Saidani, N., F. Chu, and H. Chen, Competitive facility location and design with reactions of competitors already in the market. European Journal of Operational Research, 2012. 219(1): p. 9-17
در دنیای امروز، روند سرعت تغییرات در عرصه اقتصاد و صنعت، بهویژه در قرن بیستم افزایش بیشتری داشته است. درنتیجه، میان سازمانهای تولیدی و خدماتی رقابتی بیشتری به وجود آمده و آنها را مجبور به ارائه خدمات بهتر و ایجاد مزیتهای رقابتی بیشتر با هدف دوام بیشتر و سود بیشینه در بازارهای داخلی و جهانی کرده است. در مقابل، مشتریان و مصرفکنندگان به دنبال کالا و خدماتی هستند که نیازهای فعلی و آتی را به بهترین نحو پاسخ دهد. مشتریان کالایی را انتخاب میکنند که کمترین فاصله را از محل استقرار تسهیلات داشته و مطلوبیت مورد انتظار خود را از آن تسهیلات به دست آورند. میزان مطلوبیت تسهیلات به معیارهای مختلفی میتواند بستگی داشته باشد و این معیارها برای مشتریان مختلف دارای میزان اهمیت متفاوتی است.
همین عوامل باعث شده است که سازمانها برای رسیدن به اهدافشان، به مسئله جایابی تسهیلات و تعیین میزان مطلوبیت، توجه ویژهای داشته باشند.
برنامهریزی تسهیلات[۱] که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده جایابی[۲] و طراحی[۳] را شامل میشود که مهمترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[۴] و بخشهای دیگر آن حملونقل[۵] و طراحی ساختمان و تأسیسات[۶] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعه، شامل کارخانه، دانشگاه، بیمارستان، مجتمعهای تجاری و… است. در جایابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک تسهیل[۷] برای رسیدن به اهداف موردنظر میپردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی مؤثرند، ازجمله نزدیکی به جادههای اصلی، بازار مصرف، منابع تأمین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنیاز، شرایط محیطی، امکان توسعه، مقررات و قوانین دولتی و …
یکی از مسائلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی موردتوجه قرار گیرد مسئله مکانیابی و استقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون تعیین مکان بهینه صنعتی و حتی تجاری، از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصاد همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است. مراکز صنعتی و تجاری و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و دپارتمانهای خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و… با چنین مسائلی سروکار دارند. درواقع، تصمیمات مربوط به مکانیابی و استقرار، نهتنها در مسائل صنعتی، بلکه در مسائل گوناگونی در بخشهای دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیر صنعتی ظاهر میشود. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی، نظیر ایستگاههای پلیسراه، اورژانس، بیمارستانها، ایستگاههای آتشنشانی و… نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد.
مسائل مکانیابی یکی از گستردهترین حوزههای مسائل بهینهسازی ریاضی هستند. توجه به این حوزه به خاطر کاربرد بسیار وسیع آن، نهتنها برای انتخاب مکان بهینه تسهیلات بلکه به خاطر انتخاب مکان مناسب سختافزارها در جهت عملکرد مناسب و انجام وظایف بهگونهای رضایتبخش است.
مکانیابی رقابتی شاخهای از مسائل مکانیابی است که به یافتن مکان مناسب برای تسهیلات عرضهکننده محصولات و یا تسهیلاتی که به ارائه خدمات تجاری در یک محیط رقابتی مشغول هستند، اختصاص دارد. در مسائل مکانیابی رقابتی فرض بر این است که تسهیلات برای بیشینه کردن سهم قابل کسب خود از بازار به رقابت با دیگر رقبا میپردازند.
یک مدل مکانیابی را میتوان رقابتی نامید اگر شامل شرایطی شود که در آن تسهیلاتی قبلاً مستقر باشند یا در آینده قرار باشد مستقر شوند و تسهیل یا تسهیلات جدید باید برای به دست آوردن سهم بازار[۸] با آنها رقابت کنند.
مسائل مکانیابی رقابتی را میتوان از دیدگاههای مختلف طبقهبندی کرد. برخی از این طبقهبندیها همانند طبقهبندیهای سابق است. مثلاً طبقهبندی بر اساس فضای جواب منجر به مسائل مکانیابی رقابتی روی صفحه، شبکه یا در حالت گسسته میشود؛ اما مفاهیم خاصی هستند که با مطرحشدن بحث رقابت پدیدار میشوند. مهمترین آنها نوع رقابت، نحوه رفتار مشتری و نوع تابع هدف است [۱].
بسیاری از مباحث تحقیق در عملیات در حوزه مکانیابی تسهیلات بر این فرض بناشدهاند که نوعی انحصار[۹] در محیط وجود دارد. به عبارتی، تسهیل یا تسهیلاتی که قرار است در محیط مستقر شوند متعلق به تنها تأمینکننده موجود در محیط هستند؛ اما این فرض در دنیای واقعی اغلب برقرار نبوده و رقبایی نیز در محیط وجود دارند. این موضوع از دیرباز توسط اقتصاددانانی که موضوع رقابت، ازجمله رقابت مکانی را مطالعه میکردند شناختهشده بود. درواقع مسئله مکانیابی رقابتی نهتنها در حوزه تحقیق در عملیات، بلکه در حوزه اقتصاد مکانی[۱۰] نیز مطالعه شده است [۱]. از دیگر جنبههای کاربردی مسئله مکانیابی رقابتی میتوان بهپیش بینی رفتار رقبا در محیط رقابتی و تصمیمگیری بر اساس اطلاعات بهدستآمده است. در این مسائل استدلالهای هندسی با استدلالهای تئوری بازیها ترکیب میشوند تا مشخص شود چگونه رفتار تصمیمگیرندگان بر یکدیگر تأثیر میگذارد [۲].
در تحقیق پیشرو، روشهایی با رویکرد جدید برای مدلسازی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس شرایط حاکم بر بازار رقابت ارائه خواهد شد. در فصل دوم مبانی نظری مکانیابی رقابتی را مطرح منموده و مقالات ارائهشده در حوزه مکانیابی رقابتی و روشهای استفادهشده در این فصل بررسی میشوند. در فصل سوم مسئله مکانیابی رقابتی مدلسازی شده و روش سه مرحلهای برای حل مدل ارائه شده است.
[۱] Facility planning
[۲] Facility location
[۳] Facility design
[۴] Facility layout
[۵] Material handling
[۶] Structural design
[۷] facility
[۸] Market share
[۹] Monopoly
[۱۰] Spatial economic
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر