تحقیق مسئله مکان‌یابی رقابتی و طبقه‌بندی‌های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسئله مکان‌یابی رقابتی و طبقه‌بندی‌های آن دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱فصل اول    :  مقدمه۵
۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-ضرورت بررسی مکان‌یابی رقابتی۷
۲فصل دوم     :  مسئله مکان‌یابی رقابتی و طبقه‌بندی‌های رایج در مسئله۸
۲-۱-مقدمه۹
۲-۲-طبقه‌بندی مسائل مکان‌یابی با نگرش سنتی[۱]۹
۲-۳-طبقه‌بندی مسائل مکان‌یابی با نگرش نوین [۱]۱۰
۲-۴-فواصل در مسائل برنامه‌ریزی تسهیلات[۱]۱۱
۲-۵-مسئله مکان‌یابی رقابتی۱۴
۲-۶-طبقه‌بندی مسائل مکان‌یابی رقابتی۱۵
۲-۶-۱-طبقه‌بندی مسائل مکان‌یابی رقابتی بر اساس رفتار مشتری۱۶
۲-۶-۱-۱-انتخاب قطعی۱۶
۲-۶-۱-۲-انتخاب تصادفی۱۸
۲-۶-۱-۲-۱-مدل گرانشی هاف۱۸
۲-۶-۱-۲-۲-مدل MCI20
۲-۶-۲-طبقه‌بندی مسائل مکان‌یابی رقابتی بر اساس نحوه ورود به محیط رقابت۲۲
۲-۶-۲-۱-ورود نوبتی به بازار۲۳
۲-۶-۲-۱-۱-ورود نوبتی به بازار و بدون عکس‌العمل رقبا۲۳
۲-۶-۲-۱-۲-ورود نوبتی به بازار باوجود عکس‌العمل رقبا۲۳
۲-۶-۲-۱-۲-۱-برنامه‌ریزی دوسطحی۲۴
۲-۶-۲-۱-۲-۲-مدل ریاضی برنامه‌ریزی دوسطحی۲۷
۲-۶-۲-۱-۲-۳-استفاده از شرایط کراش-کاهن-تاکر (KKT)28
۲-۶-۲-۲-ورود هم‌زمان به بازار۳۲
۲-۶-۲-۲-۱-نظریه بازیها[۲۶]۳۲
۲-۶-۲-۲-۱-۱-فرضیات اساسی در نظریه بازیها۳۴
۲-۶-۲-۲-۱-۲-طبقه بندی بازیها۳۵
۲-۶-۲-۲-۱-۳-بازیهای استراتژیک۳۷
۲-۶-۲-۲-۱-۴-بازیهای استراتژیک با اطلاعات کامل۳۸
۲-۶-۲-۲-۱-۵-تعادل نش۳۸
۳فهرست منابع و مراجع۴۲

منابع

۱-Serra, D. and C. ReVelle, Market Capture by Two Competitors: The Pre-emptive Location Problem. Economics Working Paper Series 1993. 1993: p. P-39.

۲-Serra, D. and C. ReVelle, Competitive location and pricing on networks. Economics and Business Working Papers Series, 1999. 219: p. 1-42.

۳-Kononov, A.V., Y.A. Kochetov, and A.V. Plyasunov, Competitive facility location models. Computational Mathematics and Mathematical Physics, 2009. 49(6): p. 994-1009.

۴-Drezner, T. and Z. Drezner, Validating the gravity-based competitive location model using inferred attractiveness. Operations Research, 2002. 111: p. 227-237.

۵-Plastria, F. and L. Vanhaverbeke, Discrete models for competitive location with foresight. Computers and Operations Research 2008. 35(3): p. 683-700.

۶-Küçükaydn, H., N. Aras, and I.K. Altnel, A discrete competitive facility location model with variable attractiveness. Journal of the Operational Research Society, 2011. 62(9): p. 1726-1741.

۷-Bhadury, J., H.A. Eiselt, and J.H. Jaramillo, An alternating heuristic for medianoid and centroid problems in the plane. Computers and Operations Research 2003. 30: p. 553-565.

۸-Benati, S. and P. Hansen, The maximum capture problem with random utilities: Problem formulation and algorithms. European Journal of Operational Research, 2002. 143: p. 518-530

۹-Ahn, H.K. Competitive facility location: The Voronoi game. Theoretical Computer Science, 2004. 310(1-3): p. 457-467

۱۰-Nakanishi, M.C., L.G., Parameter Estimation for a Multiplicative CompetitiveInteraction Model – Least Squares Approach. Journal of Marketing Research, 1974. 11: p. 303-311.

۱۱-H., K., N. Aras, and I. Kuban Altinel, Competitive facility location problem with attractiveness adjustment of the follower: A bilevel programming model and its solution. European Journal of Operational Research, 2011. 208(3): p. 206-220.

۱۲-Fischer, K., Sequential discrete p-facility models for competitive location planning Annals of Operations Research, 2002. 111(1-4): p. 253-270

۱۳-Drezner, T.,Locating a single new facility among existing unequally attractive facilities.Journal of Regional Science, 1994. 34: p. 237-252,.

۱۴-Aboolian, R., O. Berman, and D. Krass, Competitive facility location and design problem. European Journal of Operational Research, 2007. 182(1): p. 40-62

۱۵-Saidani, N., F. Chu, and H. Chen, Competitive facility location and design with reactions of competitors already in the market. European Journal of Operational Research, 2012. 219(1): p. 9-17

۱ فصل اول    :  مقدمه

۱-۱-   مقدمه

در دنیای امروز، روند سرعت تغییرات در عرصه اقتصاد و صنعت، به‌ویژه در قرن بیستم افزایش بیشتری داشته است. درنتیجه، میان سازمان­های تولیدی و خدماتی رقابتی بیشتری به وجود آمده و آن‌ها را مجبور به ارائه خدمات بهتر و ایجاد مزیت­های رقابتی بیشتر با هدف دوام بیشتر و سود بیشینه در بازارهای داخلی و جهانی کرده است. در مقابل، مشتریان و مصرف­کنندگان به دنبال کالا و خدماتی هستند که نیازهای فعلی و آتی را به بهترین نحو پاسخ دهد. مشتریان کالایی را انتخاب می­کنند که کمترین فاصله را از محل استقرار تسهیلات داشته و مطلوبیت مورد انتظار خود را از آن تسهیلات به دست آورند. میزان مطلوبیت تسهیلات به معیار­های مختلفی می­تواند بستگی داشته باشد و این معیارها برای مشتریان مختلف دارای میزان اهمیت متفاوتی است.

همین عوامل باعث شده است که سازمان­ها برای رسیدن به اهدافشان، به مسئله جایابی تسهیلات و تعیین میزان مطلوبیت، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

برنامه‌ریزی تسهیلات[۱] که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده جایابی[۲] و طراحی[۳] را شامل می­شود که مهم‌ترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[۴] و بخش­های دیگر آن حمل‌ونقل[۵] و طراحی ساختمان و تأسیسات[۶] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعه، شامل کارخانه، دانشگاه، بیمارستان، مجتمع­های تجاری و… است. در جایابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک تسهیل[۷] برای رسیدن به اهداف موردنظر می­پردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی مؤثرند، ازجمله نزدیکی به جاده­های اصلی، بازار مصرف،­ منابع تأمین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنیاز، شرایط محیطی، امکان توسعه، مقررات و قوانین دولتی و …

یکی از مسائلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستم­های صنعتی موردتوجه قرار گیرد مسئله مکان‌یابی و استقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون تعیین مکان بهینه صنعتی و حتی تجاری، از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصاد همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است. مراکز صنعتی و تجاری و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و دپارتمان­های خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و… با چنین مسائلی سروکار دارند. درواقع، تصمیمات مربوط به مکان‌یابی و استقرار، نه‌تنها در مسائل صنعتی، بلکه در مسائل گوناگونی در بخش­های دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیر صنعتی ظاهر می­شود. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی، نظیر ایستگاه­های پلیس‌راه، اورژانس، بیمارستان­ها، ایستگاه­های آتش‌نشانی و… نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد.

مسائل مکان‌یابی یکی از گسترده­ترین حوزه­های مسائل بهینه­سازی ریاضی هستند. توجه به این حوزه به خاطر کاربرد بسیار وسیع آن، نه‌تنها برای انتخاب مکان بهینه تسهیلات بلکه به خاطر انتخاب مکان مناسب سخت­افزارها در جهت عملکرد مناسب و انجام وظایف به­گونه­ای رضایت­بخش است.

مکان‌یابی رقابتی شاخه­ای از مسائل مکان‌یابی است که به یافتن مکان مناسب برای تسهیلات عرضه­کننده محصولات و یا تسهیلاتی که به ارائه خدمات تجاری در یک محیط رقابتی مشغول هستند، اختصاص دارد. در مسائل مکان‌یابی رقابتی فرض بر این است که تسهیلات برای بیشینه کردن سهم قابل کسب خود از بازار به رقابت با دیگر رقبا می­پردازند.

یک مدل مکان‌یابی را می­توان رقابتی نامید اگر شامل شرایطی شود که در آن تسهیلاتی قبلاً مستقر باشند یا در آینده قرار باشد مستقر شوند و تسهیل یا تسهیلات جدید باید برای به دست آوردن سهم بازار[۸] با آن‌ها رقابت کنند.

مسائل مکان‌یابی رقابتی را می­توان از دیدگاه­های مختلف طبقه­بندی کرد. برخی از این طبقه­بندی­ها همانند طبقه­بندی­های سابق است. مثلاً طبقه­بندی بر اساس فضای جواب منجر به مسائل مکان‌یابی رقابتی روی صفحه، شبکه یا در حالت گسسته می­شود؛ اما مفاهیم خاصی هستند که با مطرح‌شدن بحث رقابت پدیدار می­شوند. مهم­ترین آن‌ها نوع رقابت، نحوه رفتار مشتری و نوع تابع هدف است [۱].

۱-۲-  ضرورت بررسی مکان‌یابی رقابتی

بسیاری از مباحث تحقیق در عملیات در حوزه مکان‌یابی تسهیلات بر این فرض بناشده‌اند که نوعی انحصار[۹] در محیط وجود دارد. به عبارتی، تسهیل یا تسهیلاتی که قرار است در محیط مستقر شوند متعلق به تنها تأمین­کننده موجود در محیط هستند؛ اما این فرض در دنیای واقعی اغلب برقرار نبوده و رقبایی نیز در محیط وجود دارند. این موضوع از دیرباز توسط اقتصاددانانی که موضوع رقابت، ازجمله رقابت مکانی را مطالعه می­کردند شناخته‌شده بود. درواقع مسئله مکان‌یابی رقابتی نه‌تنها در حوزه تحقیق در عملیات، بلکه در حوزه اقتصاد مکانی[۱۰] نیز مطالعه شده است [۱]. از دیگر جنبه­های کاربردی مسئله مکان‌یابی رقابتی می­توان به‌پیش بینی رفتار رقبا در محیط رقابتی و تصمیم­گیری بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده است. در این مسائل استدلال­های هندسی با استدلال­های تئوری بازی­ها ترکیب می­شوند تا مشخص شود چگونه رفتار تصمیم­گیرندگان بر یکدیگر تأثیر می­گذارد [۲].

در تحقیق پیشرو، روش­هایی با رویکرد جدید برای مدل‌سازی مسائل مکان‌یابی رقابتی بر اساس شرایط حاکم بر بازار رقابت ارائه خواهد شد. در فصل دوم مبانی نظری مکان‌یابی رقابتی را مطرح منموده و مقالات ارائه‌شده در حوزه مکان‌یابی رقابتی و روش‌های استفاده‌شده در این فصل بررسی می‌شوند. در فصل سوم مسئله مکان­یابی رقابتی مدل­سازی شده و روش سه مرحله­ای برای حل مدل ارائه شده است.

[۱] Facility planning

[۲] Facility location

[۳] Facility design

[۴] Facility layout

[۵] Material handling

[۶] Structural design

[۷] facility

[۸] Market share

[۹] Monopoly

[۱۰] Spatial economic

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مکانیابی خدمات آموزشی و نظریه مکان مرکزی و رویکرد توزیع خدمات و مدل ها و تکنیک های آن
  • تحقیق مکانیابی تسهیلات و مسائل پوشش و مسائل بهینه سازی چندهدفه و روش‌های اندازه گیری عملکرد الگوریتم‌های چندهدفه
  • تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین و مسائل با تقاضای احتمالی برنولی
  • تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین
  • تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی و نوین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.