تحقیق مفهوم و ماهیت و احکام ابراء و مقایسه ابراء با اعمال حقوقی دیگر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و ماهیت و احکام ابراء و مقایسه ابراء با اعمال حقوقی دیگر دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول تعریف ابراء    ۶
بخش اول  تعریف ابراء در اصطلاح حقوق    ۸
بخش دوم تعریف ابراء در اصطلاح فقه    ۹
بخش سوم  تعریف اصطلاحی ذمه    ۱۱
فصل دوم    ۱۳
کلیاتی پیرامون ماهیت و احکام ابراء    ۱۳
۱بخش اول بررسی ماهیت ابراء و بیان نظریات فقها و حقوقدانان    ۱۳
بخش دوم – بیان نظریه حقوق دانان    ۱۴
بخش سوم  ادله ایقاع بودن ابراء    ۱۵
بخش چهارم – ماهیت ابراء از حیث اسقاط و تملیک    ۱۶
بخش پنجم – آثار فرق اسقاط و تملیک    ۱۷
بخش ششم – صیغه یا لفظ ابراء    ۲۱
بخش هفتم  انحلال تضمین های طلب    ۲۲
بخش نهم  رجوع از ابراء    ۲۳
بخش دهم – معوض یا مجانی بودن ابراء    ۲۴
بخش یازدهم  اثر اقرار مدیون بعد از ابراء    ۲۶
بخش دوازدهم – مسائل مبحث ابراء    ۲۷
فصل سوم    ۲۹
مقایسه ابراء با اعمال حقوقی دیگر    ۲۹
۳بخش اول – ابراء و هبه دین    ۳۰
بخش دوم – ابراء و اعراض    ۳۱
بخش سوم  ابراء و ایفاء تعهد    ۳۲
منابع عربی و فارسی    ۳۳

منابع

[۱] – سید مصطفی محقق داماد- قواعد فقه- پیشین- صفحه۲۲۸٫

[۲] – سید مصطفی محقق داماد- قواعد فقه- پیشین- صفحه۲۲۸٫

[۳] – سید مصطفی محقق داماد- قواعد فقه- پیشین- صفحه۲۲۸٫

[۴] – سید مصطفی محقق داماد- قواعد فقه- پیشین- صفحه۲۲۹٫

[۵] – ناصر رسایی نیا- حقوق مدنی۳- چاپ اول- تهران- مؤسسه انتشارات آوای نور- ۱۳۷۶-ص۱۹۸و۱۹۷٫

[۶] – دکتر حسین صفایی- دوره مقدماتی حقوق مدنی- جلد دوم (تعهدات و قراردادها) تهران- نشریه مؤسسه عالی حسابداری- ۱۳۵۱-ص۲۶۰٫

[۷] – دکتر رضا نوری- عقود و ایقاعات در حقوق مدنی- چاپ اول- تهران- انتشارات پاژنگ- بهار۱۳۷۵- ص۴۹٫

[۸] – سید مصطفی محقق داماد- قواعد فقه (بخش مدنی۲) چاپ دوم- قم- سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)- بهار ۱۳۷۶-ص۲۲۲٫

[۹] – محمد حسین مختاری و علی اصغر مرادی (گروه مطالعات اسلامی دائر المعارف انسان شناسی)- فرهنگ اصطلاحات فقهی چاپ اول- تهران- انجمن قلم- ۱۳۷۷-ص۱۲٫

[۱۰] – وقتی دو نفر در مقابل یکدیگر مدیون باشند بین دیون آنها به یکدیگر (البته در صورت وجود شرایطی) تهاتر حاصل می شود.

[۱۱] – مهدی شهیدی- سقوط تعهدات- چاپ دوم- تهران- مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی- ۱۳۷۰-ص۶۸٫

[۱۲] – حسن امامی- حقوق مدنی- جلد اول- چاپ شانزدهم- تهران- کتابفروشی اسلامیه- خرداد۱۳۷۵- ص۳۳۳٫

[۱۳] – کلیات حقوق مدنی- بخش اول عقود معین- مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم و امیر معزی- حقوق مدنی۳- چاپ اول- تهران- مجمع علمی و فرهنگی مجد- ۱۳۸۰-ص۱۴۷٫

مقدمه

بی تردید ابراء یکی از مسائل علمی بین افراد جامعه است که بین فرد طلبکار و بدهکار واقع می شود و از طرفی همه افعال و اعمال ما در جامعه باید وجهه شرعی و قانونی داشته باشند چرا که شارع مقدس برای تک تک امور و جزئیات زندگی ما حکمی مقرر نموده، لذا بر ما لازم است که احکام و مسائل فقهی را فراگرفته و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

این تحقیق در ۳ فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول- کلیات تحقیق را در بر می گیرد. فصل دوم- حاوی مطالبی پیرامون ماهیت، ارکان و همچنین شرایط تحقق ابراء و مواردی از این قبیل است.[۱]

فصل سوم- مقایسه ابراء با اعمال حقوقی دیگر مانند هبه، ایفاء، دین، اعراض و… را در برمی‌گیرد .

فصل اول تعریف ابراء

۱ تعریف

ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر نماید. در مورد ماهیت ابراء بین فقهاء اختلاف نظر وجود دارد ولی مشهور امامیه معتقدند که ابراء ایقاع و عمل حقوقی یک طرفه است که با ایجاب داین صورت می گیرد و احتیاجی به قبول مدیون ندارد.

۲- تعریف لغوی  اصطلاحی ابراء

۲-۱- تعریف لغوی ابراء

ابراء مشتق از برء است که باء و راء و همزه حروف اصلی آن است و در کتب لغت معانی مختلفی به کار رفته است برای مثال دهخدا این لغت را چنین تعریف کرده است: بیزار کردن، به در کردن از بیمار، از بیماری رهانیدن، درست کردن، شفا بخشیدن، خوب کردن، آسانی بخشیدن، ابراء از دین و بیزار کردن از وام است[۲].

دکتر شهیدی می نویسد: ابراء در لغت عرب، مصدر باب افعال از برء به معنی خلاص شدن آمده است که در باب افعال به معنی خلاص کردن و آزاد کردن می باشد. و دکتر جعفری لنگرودی می نویسد: ابراء به معنی بهبود، تندرست گرداندن، بی عیب گرداندن، شفا یافتن است[۳].

ابراء در لغت معنای زیر به کار رفته است: بری کردن، بیزار کردن، ادا کردن وام، بری کردن ذمه، از بیماری رهانیدن، صرف نظر کردن دائن از دین خود به اختیار و میل، تبرئه کردن شخص ذمه شخص دیگر را که حقی بر ذمه وی دارد، اعم از حق مالی و غیرمالی.

۲-۲- تعریف اصطلاحی ابراء

بیان تعریف ابراء اصطلاحاً منوط بر این است که بدانیم آیا ابراء اسقاط ما فی الذمه دیگر است یا تملیک برای اوست. معروف بین فقهای امامیه این است که ابراء اسقاط ما فی الذمه است نه تمیلیک.

از تعاریفی که به اسقاط تعبیر شده است تعریف شهید از ابراء است که می فرمایند: ابراء، اسقاط ذمه دیگری است از حق[۴].

با توجه به این مطلب که ابراء اسقاط ما فی الذمه است، نه تملیک به بیان تعاریف این اصطلاح از نظر حقوق دانان می پردازیم.

بخش اول  تعریف ابراء در اصطلاح حقوق

در اصطلاح حقوق ابراء ییک از ایقاعات می باشد که در مقابل عقد به کار برده می شود، ایقاع عمل حقوقی است که به طور یک جانبه تحقق می یابد و موجب سقوط حق می گردد مانند اینکه کسی از دیگری مبلغی پول یا مقداری جنس مثلاً برنج یا پسته و یا شیئ دیگر طلبکار بوده و یا حقی بر او داشته و با میل و رضا از دین و یا حق خود صرف نظر نماید. مثلاً، بگوید: از حقی که بر تو دارم یا طلبی که از تو دارم صرف نظر می نمایم. که در این صورت بدهی بدهکار ساقط می شود و به او بری الذمه می گویند و نیاز به قبول طرف ندارد به این جهت ابراء نیز یکی از موارد سقوط تعهدات شناخته شده است و قانون مدنی در ماده ۲۸۹ آن را چنین تعریف نموده است: «ابراء عبارت است از این که دائن از حق خود به اختیار صرف نظر نماید» منظور از حق که در ماده مزبور به کار برده شده است ممکن است حق مالی باشد مانند مثال هایی که بیان گردید و یا حق غیرمالی مانند عقد کفالت که پس از تحقق آن برای مکفول له حقی بر کفیل ایجاد می شود که احضار شخص ثالثی می باشد.

بنابراین حق مکفول له بر کفیل از انواع حقوق غیرمالی می باشد که اگر ان را ساقط نماید عقد کفالت منحل و ذمه کفیل بری می شود

دکتر حسین صفایی در تعریف ابراء ضمن بیا نماده ۲۸۹ می نویسد: چنانکه ازاین ماده برمی‌آید ابراء یک عمل حقوقی یک جانبه (ایقاع) است و احتیاج به رضایت مدیون ندارد. همینطور که بستانکار قصد خود را بر صرفنظر کردن از دین به نحوی که از انحاء اعلام کرد، دین ساقط می شود، اگرچه متعهد به ان راضی نباشد. این عقیده مشهور بین فقهای امامیه است که ظاهراً قانونگذار آن را پذیرفته، چه در مورد ابراء از رضایت مدیون سخنی نگفته و آن را جزء شرایط ابراء قرار نداده است

همچنین دکتر رضا نوری[۸] نیز ابراء را یکی از اسباب سقوط تعهدات برشمرده و در تعریف آن گفته است «ابراء عبارت است از اینکه شخصی از مالی که از غیر، مطالب است و یا حقی که بر ذمه و عهده غیر است نسبت به او اختیار صرف نظر نماید اعم از اینکه ذمه طرف به دلیل تعهدی و یا به واسطه ضمان در مقابل شخص مشغول شده باشد.

[۱] دکتر فرامز گودرزی- پزشکی قانونی- چاپ اول- انتشارات انشتین- ۱۳۷۰-ص۸۹٫

[۲] دکتر امیر معزی- حقوق مدنی۳- پیشین

[۳] دکتر مهدی شهیدی- سقوط تعهدات پیشین- ص۱۱۵-۱۲۰

[۴] دکتر امیر معزی- حقوق مدنی۳- پیشین

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • پیشینه تحقیق شناخت کلی پدیده های حقوقی و ابراء و هبه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.