تحقیق مفهوم چاقی ، اضافه وزن و عوارض و تشخیص و درمان وروشهای پیشگیری آن در کودکان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم چاقی ، اضافه وزن و عوارض و تشخیص و درمان وروشهای پیشگیری آن در کودکان دارای ۷۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
عدم تعادل در وزن: اضافه وزن و چاقی    ۵
عوامل مرتبط با چاقی:    ۹
عوامل ژنتیکی وچاقی:    ۱۰
بیماریها وچاقی:    ۱۱
چاقی و بیماری زائی:    ۱۲
دیابت و مقاومت به انسولین:    ۱۲
بیماری های قلبی- عروقی :    ۱۲
اختلالات تولیدمثل:    ۱۳
سرطان:    ۱۴
بیماری های ریوی:    ۱۴
اختلالات مفاصل و بیماری های جلدی:    ۱۴
سنگ های صفراوی:    ۱۵
اختلالات روانی- اجتماعی:    ۱۵
سندرم های اختصاصی همراه با چاقی:    ۱۵
جنس ، نژاد وچاقی:    ۱۶
عوامل محیطی وچاقی:    ۱۷
تغذیه وچاقی:    ۱۷
ورزش ، فعالیت جسمانی و چاقی :    ۲۱
خواب واستراحت وچاقی:    ۲۳
تماشای تلویزیون وچاقی:    ۲۴
تشخیص چاقی :    ۲۵
وزن ایده آل:    ۲۶
جداول استاندارد قد- وزن:    ۲۷
ارزیابی بافت چربی:    ۲۷
دانسیتومتری (وزن کردن زیر آب):    ۲۷
آنتروپومتری (تن سنجی):    ۲۸
امپدانس الکتریکی:    ۲۸
شاخص توده بدنی:    ۲۹
عوارض چاقی:    ۳۰
درمان چاقی:    ۳۱
اهداف درمان چاقی:    ۳۲
اعضاء تیم درمان چاقی:    ۳۲
جزئیات برنامه کاهش وزن:    ۳۳
اصول کلی درمان چاقی:    ۳۴
درمان چاقی با اصلاح رفتار:    ۳۴
درمان با رژیم غذایی:    ۳۵
رژیم با انرژی محدود:    ۳۸
رژیم های بسیار کم کالری:    ۳۸
درمان با ورزش:    ۳۹
دارو درمانی:    ۴۱
داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی:    ۴۲
داروهای فعال کننده خارج از سیستم اعصاب مرکزی:    ۴۳
جراحی:    ۴۳
مروری بر مطالعات مرتبط:    ۴۵
فهرست منابع    ۶۷

منابع

Jazaeri F, Recognition and treatment of obesity. First publication in Tehran: Jameahnegar Publication, 1382.

Park, Park, Fundamentals of Health Services. Translated by Hussein Tehrani Shojaee. Volume (3) Printing (6). Tehran: Samat Publications ,1384
-Cihad Dundar, Hatice Oz, Obesity-Related Factors in Turkish School Children.  The Scientific World Journal, 2012.

– Nelson, Pediatric Basics 2011. Translated by: Mohsen Arjmand, First Edition, Arjmand Publication, 1389.

– Fesharaki M, et al. Investigate the effect of teaching on lifestyle of overweight female elementary school students in Orumieh city. Iran Journal of Diabetes and Lipid, 1389, Volume 9, pp. 295-290

-Parizkova. A.J. Childhood obesity prevention and treatment 2000

-Wong, Nursing Care of infants and children. Philadelphia: Mosby co.2003

-Marja Vanhala, et al. Lifestyle risk factors for obesity in 7 – year-old children. Obesity Research Clinical Practice, 2009

-Muazzez G. et al. Obesity Risk Factors in Turkish Children. International Pediatric Nursing, 2009

– Khabazkhob , M. Prevalence of overweight and obesity based on body mass index. Iran Specialized Journal of Epidemiology, 1386, Volume 3. pp 36-35
– Helen G, Basics of Nutrition. Translation: Minu Farzani, Fifth printing, Chehr Publication, 1376
-Dudek SG, Nutrition essentials for nursing, Fifth edition, Philadelphia: LWW,2006.
– Krause M, Mahan K. Food, Nutrition and diet therapy, Philadelphia: WB Saunders Company, 2004
– Iranzad I, News on obesity, First Publication, Tehran, Iran University of Medical Sciences Publication 1381

– Caroline Moore. The best nutrition for children and young kids. Translation: doctor J. Field, fourth edition, Tehran, Sabryn Press, 1379.
-Dorosty, AR et al. Prevalence of obesity among school children in Neyshabour.  Journal of Qazvin University of Med Sci. Vole 12.No 1.2008.

-Armstrong, J. et al. Breastfeeding and lowering the risk of childhood obesity. The Lancet. Vole (359). , 2003. PP 2003-2004.

 مقدمه

مقاله حاضر درباره ی مفهوم چاقی ، اضافه وزن وعوامل مرتبط با آن در کودکان    می باشد. که در این راستا مفاهیمی چون تعریف وشیوع چاقی و اضافه وزن ،علت چاقی، عوارض چاقی، تشخیص ودرمان وروشهای پیشگیری از چاقی ، اضافه وزن وعوامل مرتبط با آن شرح داده می شود.

 عدم تعادل در وزن: اضافه وزن و چاقی

مقدار معینی چربی در بدن برای حفظ حیات لازم است. این مقدار در زنان ۲۰- ۱۸درصد و در مردان ۱۵درصد وزن بدنشان می باشد. در دختران بلوغ وقتی اتفاق می افتد که میزان چربی بدن آنها جهت تولید هورمون های جنسی محلول در چربی به یک میزان خاص رسیده باشد. وجود این مقدار چربی طبیعی شناخته می شود(۱۸).

Obesity واژه ای است از ریشه لاتین Obeder به معنای خیلی چاق. در واقع چاقی وضعیتی است که در آن ذخایر چربی در بدن افزایش یافته و به حدی برسد که به سلامت فرد آسیب برساند. همچنین طبق تعریف اضافه وزن[۱] شرایطی است که در آن وزن فرد از مقدار استاندارد آن بر طبق قد تجاوز کند(۱۹).

اگرچه اغلب چاقی معادل اضافه وزن در نظر گرفته می شود ولی لزومأ این طور نیست. ممکن است افرادی که بدن عضلانی دارند بدون آنکه بافت چربی اضافی داشته باشند چاق محسوب شوند و یا ممکن است ظاهر شخص چاق باشد و در عین حال وزنش در حد معمول و استاندارد باشد. با این همه دراغلب افراد٬ چاقی و اضافه وزن همسو با یکدیگرند (۲۰).

وزن کودک یکی از معیارهای پایه جهت بررسی سلامت ورشد کودک محسوب می شود.در واقع وزن مناسب کودک نشان دهنده رشد مناسب وسلامتی وی است.(۲۱) اگر چه وزن مناسب در هر سنی در کودک نشان دهنده سلامتی کودک است،ولی تغییرات آن چه به صورت کاهش وچه به صورت افزایش،نشان دهنده اختلال سلامتی است.امروزه مشخص شده افزایش وزن وچاقی به علت افزایش دریافت انرژی بیش از نیاز اتفاق می افتد که جهت سلامتی فرد خطرناک است(۷).

متاسفانه یافته های اخیر حاکی از افزایش شیوع چاقی در کودکان جهان است.طبق نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت،چاقی در میان تمام کودکان جهان به عنوان یک معضل بهداشتی در حال   همه گیر شدن است وباید هرچه زودتر و سریعتر ریشه های این اختلال مورد بررسی قرار گیرد.طبق آمار سازمان جهانی بهداشت[۲] تقریبأ ۱۵۵ میلیون کودک سن مدرسه در سراسرجهان دارای مشکل اضافه وزن یا چاقی می باشند. شیوع چاقی درکودکان طی دو تا سه دهه اخیربه طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است(۱۳).

امروزه مشکل چاقی از مهمترین مشکلات رشد و تغذیه کودکان و نوجوانان است. بین ۵ تا ۲۰درصد از کودکان و ۱۰ تا ۱۵درصد از نوجوانان در کشور آمریکا با مشکلات چاقی و اضافه وزن روبه رو هستند. این مساله همچنان روبه افزایش است. در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته تعداد کودکان چاق (بین شش تا دوازده ساله) حدود ۵۴ درصد و تعداد نوجوانان چاق (سیزده تا هفده ساله) نزدیک ۳۹درصد افزایش داشته است. کوشش های انجام شده برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی هم به جایی نرسیده است(۲۲).

طبق آمارهای موجود ۲۲ میلیون کودک زیر ۶ سال جهان دارای اضافه وزن ومشکل چاقی می باشند. طبق نظر ویلی و وانگ[۳]  شیوع چاقی در کودکان پیش دبستانی ۲۶ تا ۴۰ درصد و در نوجوانان تا ۴۵ درصد می باشد(۷).

اگر چه اطلاعات کمی در مورد میزان شیوع چاقی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران وجود دارد ولی یافته های اخیر حاکی از آن است که شیوع چاقی در کودکان دبستانی وپیش دبستانی ایرانی افزایش یافته است.اگر چه نتایج مطالعات قبلی بیانگر یک افزایش وزن ۱۶ درصدی وشیوع چاقی ۷ درصدی در کودکان ایرانی بوده است ولی تحقیقات اخیر بیانگر این مساله است که میزان افزایش وزن در کودکان پیش دبستانی ایرانی تا ۸/۱۴ درصد وشیوع چاقی در آنان تا ۸ درصد افزایش یافته است.لذا افزایش ناگهانی میزان اضافه وزن وچاقی در کودکان ونوجوانان به یک مشکل بهداشت عمومی تبدیل شده است(۲۳).

همچنین تحقیقات نشان می دهد که چاقی دوران کودکی مقدمه ای برای چاقی دوران بزرگسالی محسوب می شود. وانگ (۲۰۰۴) هم مطرح می کند که چاقی دوران کودکی و نوجوانی یکی از عوامل مهم ایجاد چاقی در بزرگسالی محسوب می شود بطوری که چاقی بعد از سن سه سالگی قویا با چاقی دوران بزرگسالی ارتباط دارد(۱۱).

ایرانزاد (۱۳۸۱)هم در این راستا مطرح می کند که افزایش بیش از اندازه وزن در ۶ ماهه اول زندگی با چاقی در سنین ۶ تا ۸ سالگی ارتباط دارد.بنابراین به نظر می رسد که چاقی در سالهای بعدی زندگی بیشتر به اضافه وزن وچاقی دوران کودکی مربوط می شود و اغلب کودکان چاق ، در سالهای بعدی زندگی افراد چاقی خواهند بود(۲۱).

اما نکته دیگر اینکه چاقی دوران کودکی نه تنها با افزایش وزن وچاقی دوران بزرگسالی مرتبط است ، بلکه مشکلات جسمی فراوانی راهم جهت بزرگسالان در پی دارد.چاقی یک مشکل بهداشتی تغذیه ای محسوب شده ورابطه بین چاقی ومرگ زودرس به علت بیماری قند ، پرفشاری خون ونارسایی قلبی دربزرگسالان به خوبی تایید شده است(۵).

از آنجایی که بین چاقی دوران کودکی با افزایش احتمال چاقی دوران بزرگسالی ومشکلات جسمی ناشی از آن یک ارتباط تنگاتنگ وجود دارد، امروزه چاقی دوران کودکی بعنوان یکی از چالش های مهم سلامتی محسوب می شود(۱۱).

برای چاقی تعاریف مختلفی مطرح شده است. نلسون[۴](۲۰۰۶) افزایش تجمع چربی در بدن را تحت عنوان چاقی تعریف می کند.(۵) ایرانزاد(۱۳۸۱) هم معتقد است که چاقی به تجمع بیش از حد چربی در بافت های زیرجلدی وسایر بافت ها گفته می شود(۲۱).

در هر صورت تعاریف متداول چاقی عبارتست از افزایش مبزان چربی بدن بیش از۴۶ درصد در مردان  و۴۶-۴۰ درصد در زنان نسبت به وزن بدن ، افزایش وزن ۲۰ درصد بیشتر از وزن متناسب با قد وجثه، افزایش دور کمر بیشتر از ۸۸ سانتی متر در زنان و۱۰۲ سانتی متر درمردان ودر نهایت اینکه افزایش شاخص توده بدنی بیشتر از۲۵ را افزایش وزن وبیشتر از ۳۰ را چاقی تعریف  می کنند(۱۱).

اما چون دامنه قد ووزن در کودکان متفاوت است،ارائه تعریفی دقیق از چاقی کودکان دشوار است.در این مورد ویلی ووانگ (۲۰۰۳) مطرح می کنند که چون دامنه قد ووزن طبیعی در کودکان متفاوت بوده واین دامنه در سنین مختلف تغییر می کند این مسا له ارائه یک تعریف دقیق از چاقی در کودکان را با مشکل مواجهه کرده است.پس چون دامنه قد و وزن در کودکان متفاوت است واین دامنه با رشد کودک تغییر می کند بنابراین امروزه جهت تعریف چاقی از معیار شاخص توده بدن استفاده می شود. چرا که این معیار قویأ با چربی زیر جلدی وچربی کلی بدن کودک مرتبط بوده ونه تنها تعریف دقیقی از چاقی را ارائه می دهد بلکه یک معیار بسیار تخصصی دراین زمینه محسوب می شود(۱۱).

بهرمن(۲۰۰۴) هم در این راستا می نویسد که بهتر است برای تعریف چاقی از معیار شاخص توده بدنی که از تقسیم وزن(کیلوگرم) برمجذورقد(متر)بدست می آید،استفاده شود چرا که این معیار متناسب با سن کودک تغییر یافته وامکان ارائه یک تعریف دقیق از چاقی را جهت کودکان فراهم می کند.طبق این معیار اگر ضریب شاخص توده بدنی کودک بین صدک ۹۵-۸۵ باشد اضافه وزن و اگر بالاتر از صدک ۹۵ باشد چاقی مطرح می گردد(۵).

عوامل مرتبط با چاقی:

تا کنون علت مشخصی در ایجاد چاقی انسان شناخته نشده است و نمی توان عامل خاصی را موجب ایجاد چاقی در انسان دانست.چرا که عوامل متعددی در ایجاد آن دخالت دارند. ولی افزایش انرژی دریافتی از مهمترین عوامل چاقی محسوب می شود.وقتی انرژی دریافتی بیشتر از انرژی مصرف شده در بدن فرد باشد، این افزایش انرژی دریافت شده در بدن فرد به صورت چربی ذخیره شده وچاقی اتفاق می افتد(۲۳).

در این راستا شجاعی تهرانی به نقل از پارک وپارک (۱۳۸۱)هم عنوان می کند که چاقی یک مشکل بهداشتی تغذیه ای محسوب شده که علت اصلی آن دریافت زیاد انرژی است . از دیدگاه علمی همه فرضیات مربوط به چاقی به مصرف بیش از حد انرژی از راه خوراک واگذار می شود.این موضوع پایه ای معتبر برای توصیه های درمانی وپیشگیری محسوب می شود(۵).

اگر چه چاقی در اثر افزایش دریافت انرژی بیش از نیاز بدن بطور ثابت وطولانی مدت اتفاق  می افتد ولی عواملی همچون اختلالات غدد داخلی،اختلالات سیستم اعصاب مرکزی،عوامل اجتماعی ومسائل ژنتیکی هم نقش مهمی در این زمینه دارند(۱۱).

۱-Over Weight

[۲] -World Health Organization

-Whaley  & Wong 2

[۴] -Nelson

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق چاقی و عوامل آن و ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی
  • تحقیق ابعاد و جنبه‌های گوناگون وضعیت چاقی و اضافه وزن و آثار و پیامد های آن، BMI(شاخص توده بدن)، فعالیت بدنی و عوامل موثر بر تغییرات وزنی
  • تحقیق چاقی و تنظیم تعادل انرژی و تنظیم کننده های وزن و متابولیسم بدن و کورتیزول و فعالیت بدنی
  • تحقیق دیابت و عوامل موثر بر آن، بافت چرب و رابطه بافت چرب و دیابت و چاقی، تاریخچه کشف ویسفاتین، تشریح ساختمان مولکولی پپتید ویسفاتین
  • تحقیق چاقی و عوارض آن و منشأ لیپوپروتئین های خون و طبقه بندی آنها و اثرات ورزش بر کاهش وزن و کلسترول پلاسما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.