تحقیق نظریه های مربوط به اتنخاب شغل و حرفه و جهت گیری آرزوهای شغلی و عوامل موثر بر انتخاب شغل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های مربوط به اتنخاب شغل و حرفه و جهت گیری آرزوهای شغلی و عوامل موثر بر انتخاب شغل دارای ۴۲ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
اهمیت انتخاب رشته تحصیلی :    ۴
شاخه های تحصیلی نظام آموزش و پرورش    ۵
ملاک های هدایت تحصیلی:    ۶
جهت گیری آرزوهای تحصیلی :    ۷
انتخاب رشته تحصیلی و عوامل مؤثر برآن :    ۸
طبقه بندی رغبتها    ۱۰
انتخاب رشته تحصیلی و مشکلات مربط به آن    ۱۴
اهمیت انتخاب شغل    ۱۴
رابطه انتخاب با انتظارات شغلی    ۱۵
جهت گیری آرزوهای شغلی    ۱۶
عوامل مؤثر در انتخاب شغل    ۱۷
انتخاب شغل و مشکلات مربوط به آن    ۲۲
نظریه های مربوط به اتنخاب شغل و حرفه    ۲۳
تحقیقات انجام شده در ایران    ۲۷
تحقیقات انجام در خارج از کشور    ۳۰
منابع    ۳۵

منابع

جودی، قادر،(۱۳۷۶). بررسی تاثیر عوامل اقتصادی،خانوادگی بر رغبتهای شغلی دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان تبریز. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی.

جدیدیان، احمدعلی. (۱۳۸۵). بررسی تأثیر آموزش برنامه ریزی تحصیلی و شغلی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، خودکارامدی و رغبت شغلی دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی ناحیه دو شهر همدان. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی

خالد، امیر رستگار. (۱۳۸۳). نقش خانواده ها در هدایت شغلی فرزند و شکل دهی به هویت کاری او (مورد: بررسی الگوهای ترجیحات شغلی والدین). مجله کار و جامعه، ۵۶، ۳۹-۲۷٫

دلاور،علی،(۱۳۸۷). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،تهران: ویرایشامین بیدختی، علی اکبر و دارایی، مریم. (۱۳۹۰). بررسی علل گرایش کم دانش آموزان دختر مستعد به رشته علوم انسانی در دبیرستانهای شهر سمنان، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۱(۲)،۲۷-۱٫

احمدی، سید احمد، (۱۳۸۷). روانشناسی نوجوانان و جوانان. اصفهان: مشعل. زندی پور، طیبه، (۱۳۹۱). نظریه، روشها و فنون مشاوره شغلی. تهران: دانژه.

سمیعی، فاطمه. (۱۳۹۱). شناسایی سیر تحول موانع درک شده و عوامل مؤثر بر آرزوهای شغلی کودکان و نوجوانان شهر اصفهان. (رساله دکترا). دانشگاه اصفهان

سرمد،غلامعلی.(۱۳۷۵). انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسطه.علوم تربیتی: تربیت،۱۱۶، ۲۴-۲۰

سرمد، غلامعلی. (۱۳۷۵). عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی. علوم تربیتی: تربیت، ۱۰۹، ۱۴-۱۱٫

محمدی کاجی، مهدی و کامکاری، کامبیز. (۱۳۹۰). بررسی تجربیات دانش آموزان دبیرستانهای کانادایی از موانع ادراک شده و حمایت های دریافت شده در پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی، مجله مشاوره شغلی و سازمانی، ۶، ۶۱-۴۲٫

شفیع آبادی، عبدالله، (۱۳۹۲). راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه های انتخاب شغل. تهران : رشد.

شفیع آبادی،عبدالله، (۱۳۸۷).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی .تهران: سمت.

شفیع آبادی، عبدالله، (۱۳۸۹). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، تهران:  رشد.

شریفی، سیروس. (۱۳۷۴). بررسی عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی و علائق شغلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس شهرستان خرم دره در سال تحصیلی ۷۴-۷۳٫ (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی

محمودی، حسن. (۱۳۷۴). بررسی وضعیت انتخاب رشته تحصیلی توسط دانش آموزان پسر مستعد سال اول دبیرستانهای شهر مشهد از دیدگاه دانش آموزان و مدیران در سال تحصیلی ۷۴-۷۳٫ (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی

محمدی کاجی، مهدی؛ کامکاری، کامبیز. (۱۳۸۸). بررسی تأثیر عوامل زمینه ای ( سن، جنس، تحصیلات والدین و وضعیت تحصیلی فرد) بر پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی(جهت یابی مسیرهای تحصیلی و شغلی) دانش آموزان کانادایی در مقطع دبیرستنان و پس از آن، پژوهشهای مشاوره،۲۹(۸)،۱۲۲-۹۹٫

محمدی کاجی، مهدی و قربانی، مجید. (۱۳۸۷). آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی. مشاوره شغلی و سازمانی، ۲،۵۶-۲۹٫ نادری، زینب. (۱۳۸۹). بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانش آموزان به رشته علوم انسانی و مقایسه آن با رشته های ریاضی و تجربی در دبیرستانهای شهر کرمان در سال تحصیلی ۸۸-۸۹٫ (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید باهنر کرمان

 مقدمه:

در این مقاله برخی از نظریه های مربوط به انتخاب شغل و حرفه که در آن به اهمیت نقش خانواده پرداخته شده است، ارائه می گردد. در قسمت آخر نیز، تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور، مطرح می شود.

اهمیت انتخاب رشته تحصیلی :

انتخاب شغل از زمان کودکی آغاز می شود و تا دوره جوانی به طول می انجامد (سلیگمن، وین استاک و هفلین[۱]، ۱۹۹۱ به نقل از محمدی کاجی و کامکاری،۱۳۹۰)، اما دوره نوجوانی برای افراد موقعیتی فراهم می آورد تا آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی خود را از طریق انتخاب رشته و واحدهای درسی مقطع دبیرستان برآورده سازند و اهداف آتی خود را بازنگری و مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. بنابراین انتخاب رشته تحصیلی و شغلی که در مرحله گذر از دوره نوجوانی به جوانی صورت می گیرد یکی از مؤلفه های مهم فرآیند رشد در دوره بلوغ است که محدودیت ها و یا امکاناتی را برای آینده افراد ایجاد می کند ( محمدی کاجی و کامکاری، ۱۳۹۰).

از نظر هاپاک[۲](۱۹۵۷) تحصیلات در انتخاب شغل بدین طریق اثر می کند که برای فرد درهای اشتغال را می گشاید که در غیر این صورت بر او مسدود بوده اند. فرد را آگاه از مشاغلی می دارد که دانش قبلی از آنها نداشته است ، علائقی را در او ایجاد می کند و تجاربی را پیش می آورد تا رهنمون شاگرد در نیل به موفقیت یا احساس شکست شود(اردبیلی،۱۳۸۷).

«امروزه با تخصصی شدن آموزش و متنوع شدن رشته های تحصیلی انتخاب رشته صحیح یکی از مسائل مهم آموزش متوسطه و زندگی دانش آموزان به حساب می آید و بر تمام شئون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه در آینده تأثیر می گذارد. دوره تحصیلی متوسطه اهمیت خاصی در سرنوشت جوانان و دانش آموزان دارد و بین ادامه تحصیلات دوره متوسطه با ادامه تحصیلات در دوره های آموزش عالی و دانشگاهی از یک سو و بین این دوره تحصیلی با دنیای کار و نیروی انسانی از سوی دیگر ارتباط وجود دارد و چنانچه شغل فرد با تحصیلاتش همسو نباشد، وقت فرد و بودجه مملکت به هدر رفته است. دانش آموزی که در زمینه ای از تحصیلاتش مشکل دارد، علاوه بر تحمل صدمات روانی و گاهی جسمانی، از نظر اقتصادی نیز خساراتی به جامعه وارد می سازد. اشتغال سالم در یک جامعه صنعتی و نیز نیاز مبرم به توسعه آموزش فنی و حرفه ای، ایجاب می کند که افراد بر اساس تفاوت های فردی و با در نظر گرفتن استعدادها و رغبت ها و امکانات و نیازهای جامعه در رشته های مناسب تحصیل کنند و سپس به مشاغل درست گمارده شوند» (شفیع آبادی،۱۳۸۷).

از جمله عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی است. بی علاقگی به رشته تحصیلی، ممکن است انگیزه پیشرفت تحصیلی را کاهش دهد و یا از بین ببرد، در نتیجه افت تحصیلی،پدیده مردودی و ترک تحصیل که از مشکلات و آفات هر نظام آموزشی است بروز می کند. این افت هر ساله مبالغ هنگفتی خسارت و زیان اقتصادی برای دولت و خانواده ها بوجود می آورد. علاوه بر جنبه های اقتصادی، ریشه بسیاری از انحرافات و بزهکاری ها، نابسمانی ها و آشفتگی های روانی- عاطفی نیز به شکل مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با افت تحصیلی است (حسین پور،حسن زاده و مداح۱۳۸۹).

چنانچه توزیع دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی در دبیرستانها با توجه به ویژگی های فردی و نیازهای شغلی جامعه بصورت مناسب انجام پذیرد، از به هدر رفتن سرمایه های ملی کشورو  اتلاف فرصتها و در نهایت از تورم یا کمبود در برخی رشته های تحصیلی و ایجاد مشکلات شغلی پیشگیری می کند (شفیع آبادی،۱۳۸۷).

شاخه های تحصیلی نظام آموزش و پرورش

نظام جدید به سه شاخه تحصیلی متوسطه نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش تقسیم می شود.

شاخه نظری. هدف کلی این شاخه اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و احراز آمادگی نسبی جهت ادامه تحصیلات عالی تر است. دانش آموزانی که این شاخه را انتخاب می کنند در مجموع باید ۹۶ واحد درسی برای اخذ مدرک دیپلم متویطه در یکی از رشته های تحصیلی ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی بگذرانند که ۶۶ واحد دروس عمومی و بقیه دروس تخصصی و اختیاری هستند.

شاخه فنی و حرفه ای . هدف کلی این شاخه اعتلای فرهنگ و دانش عمومی و احراز آمادگی نسبی جهت ادامه تحصیل در رشته های علمی-کاربردی است. دانش آموزانی که این شاخه را انتخاب می کنند می توانند در یکی از گروههای تحصیلی مربوط به زمینه های صنعت، کشاورزی و خدمات به تحصیل ادامه دهند. برنامه های درسی در شاخه فنی و حرفه ای به صورت کاردانی پیوسته (پنج ساله) خواهد بود. دانش آموزان پس از سه سال تحصیل و گذراندن ۹۶ واحد درسی قادرند در محدوده هرشته انتخابی خود به کار مشغول شوند(شفیع آبادی،۱۳۸۷).

شاخه کاردانش. این شاخه دارای سه زمینه ی صنعت، کشاورزی و خدمات است و هر زمینه دارای یک یا چند گروه و هر گروه دارای یک یا چند رشته اصلی است و هر رشته دارای یک یا چند رشته مهارتی است. در کلیه ی رشته های مهارتی این شاخه ۵۳ واحد به درس های عمومی و انتخابی و حدود ۴۳ واحد به درس های مهارتی اختصاص دارد. واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می شود(رادمرد،۱۳۹۲).

 ملاک های هدایت تحصیلی:

هدف آن است که دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه و نه امکانات و نیازهای کشور راهنمایی شوند (شفیع آبادی،۱۳۸۷).

طبق ماده ۹۶ آیین نامه آموزسی دوره متوسطه، هدایت دانش آموز به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی، بر اساس استعداد و علاقه وی و به تناسب امکانات و نیاز های کشور است (صافی،۱۳۸۹).

رشته تحصیلی دانش آموزان بر اساس نتایج حاصل از ملاک های زیر تعیین می گردد.

شاخص پیشرفت تحصیلی در دروس خالص سال اول متوسطه

شاخص پیشرفت تحصیلی در دروس خالص دوره سه ساله راهنمائی

استعداد تحصیلی اختصاصی(برآورده شده توسط دبیران)

هوش یا استعداد عمومی

علاقه مندی به رشته تحصیلی(رتبه بندی شده توسط خود دانش آموز)

اولویت یا مناسب بودن رشته تحصیلی(رتبه بندی شده توسط اولیای دانش آموز)

رغبت تحصیلی-شغلی

نتیجه بررسی های مشاور (کرمدوست و همکاران،۱۳۸۵).

طبق ماده  ۱۰۸ آیین نامه هدایت تحصیلی در دوره متوسطه، ملاک های هدایت تحصیلی عبارتند از:

نمرات دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه دانش آموز برابر نمون برگ هدایت تحصیلی (به میزان ۵۰ امتیاز)

نظر مشاور بر اساس بررسی های مشاوره ای (به میزان ۵۰ امتیاز)

بررسی های مشاوره ای به شرح زیر می باشد:

نظر اولیای دانش آموز (۵ امتیاز)

نظر دانش آموز (۵ امتیاز)

نظر معلمان درس های مربوطه (۱۰ امتیاز)

نتایج آزمون های رغبت و استعداد (هر کدام ۱۰ امتیاز)

نظر مشاور بر اساس بررسی پرونده ی تربیتی- تحصیلی (۱۰ امتیاز)(وزارت آموزش و پرورش،۱۳۸۹).

جهت گیری آرزوهای تحصیلی :

برخی از پژوهشها نشان می دهد که در مقاطع مختلف زمانی گرایش به هر یک از رشته های تحصیلی تغییر کرده است. یک بررسی سبب شناختی نشان داده است که حدود ۶۶% از دانش آموزان به علت نداشتن نمره قبولی در سایر رشته ها به تحصیل در علوم انسانی روی آورده اند (هاشمی، بهرامی و کریمی،۱۳۸۶).

یافته ها نشان می دهد که الگوهای انتخاب رشته ریاضی و علوم مرتبط به شدت با قومیت همراه است. دانش آموزانی که در رشته های ریاضی و علوم شرکت می کنند، به احتمال زیاد متعلق به گروه قومی آسیایی هستند. نتایج نشان می دهد که تنوع قومی و قرار گرفتن در معرض آموزش و تحصیل گسترده تر، ممکن است نقش مهمی در تغییر دادن ترکیب جنسیتی از رشته دبیرستانی و دانشگاهی و مشاغل مرتبط با رشته ها ایفا کند (آدامیوتی، تریکیا و اسویت[۳]،۲۰۰۱۴).

پذیرش خود[۴] و ارزشهای بنیادین، به احتمال زیاد نقش عمده ای در توجیه انتخاب رشته در دانش آموزان آلمانی ایفا می کند. در مقابل در ایالت متحده انتخاب، به احتمال زیاد به قابلیت و توانایی بستگی دارد (گابریل، جسیکا، یوریچ و بامرت[۵]،(۲۰۰۸).

فرنگا و جویسیب[۶] (۱۹۹۸)، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که نگرشهای مربوط به علم پیش بینی کننده مهمی برای انتخاب رشته توسط دختران می باشد اما برای پسران اینگونه نیست.

دیدگاه هایی مانند نظریه خصیصه – عامل[۷]  بر شناخت توانائی ها و رغبت های فرد برای سازش دادن مناسب آنها با آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی تأکید دارند (پارسونز[۸]،۱۹۰۹؛ هال،۱۹۶۳؛ کیستون،۱۹۵۸[۹]) یا نظریه های خویشتن پنداری که معتقدند انسان با افزایش سن به خودشناسی بهتر و بیشتر نایل می آید و زمانی فرد به انتخاب مسیر تحصیلی یا شغلی دست می زند که آن رشته تحصیلی یا شغلی که آرزو کرده بود با تصور او درباره خودش سازگار و هماهنگ باشد. در بیشتر موارد آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی که در اواسط دوره نوجوانی بنا شده است، با دستیابی به آن در اوایل جوانی همسو هستند ( محمدی کاجی و قربانی،۱۳۸۷).

به طور کل آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی گزارش شده در دوره نوجوانی، پیش گویی کننده های معناداری از احتمال دست یافتن به مشاغل و تحصیلات در دوره جوانی هستند (بورک و هولتر[۱۰]،۱۹۹۸ به نقل از محمدی کاجی و کامکاری،۱۳۸۸).

Seligman, Weinstock & Heflin

Hoppock

Adamuti,Trachea & Sweetb

Self – Concept

Gabriel, Jessica, Uirich & Baumert

Farengaa & Joyceb

۱۹٫Trait – Factor

Parsons

Hall & Kitson

۲۲٫ Burke & Hoelter

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شغل، رضایت شغلی و نظریه ها و اندازه گیری رضایت شغلی
  • تحقیق شغل، رضایت شغلی و نظریه ها و اندازه گیری رضایت شغلی
  • تحقیق تجزیه و تحلیل شغل و مراحل آن، انتخاب علمی کارکنان و آموزش کارکنان و ارزیابی عملکرد کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.