تحقیق پوست و ساختمان تشریحی آن و کرم ها و انواع کرم‌های پوستی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پوست و ساختمان تشریحی آن و کرم ها و انواع کرم‌های پوستی  دارای ۵۴ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫ کلیاتی در مورد پوست    ۵
۱-۱٫ ساختمان تشریحی پوست    ۶
۱-۱-۱٫ اپیدرم(Epidermis)    ۶
۱-۱-۲٫ درم(Dermis)    ۹
۱-۱-۳٫ هیپودرم (Hypodermis)    ۱۰
۱-۲٫ اعمال و وظایف پوست    ۱۰
۱-۳٫ انواع پوست    ۱۰
۱-۴٫ خاصیت جذبی پوست    ۱۱
۱-۵٫ بهداشت پوست    ۱۱
۱-۶٫ نفوذ فرآوردههای آرایشی پوست    ۱۲
۱-۶-۱٫ عوامل در دو دسته عمده قابل بررسی هستند:    ۱۲
۱-۷٫ مزایا و معایب دارو درمانی از راه پوست    ۱۴
۲٫ امولسیون    ۱۵
۲-۱٫ اصول مولکولی امولسیون    ۱۵
۳٫ کرمها    ۱۶
۳-۱٫ مقدمه    ۱۶
۳-۲٫ امولسیفایرها    ۱۷
۳-۳٫ رئولوژی کرمها    ۱۷
۳-۴٫ مزایای کرمها بر سایر اشکال داروئی موضعی    ۱۸
۳-۵٫ انواع کرمهای پوستی    ۱۹
۳-۵-۱٫ انواع کرمها از نظر ویژگیهای فیزیکوشیمیایی    ۱۹
۳-۵-۲٫ انواع کرمها از نظر ویژگیهای فردی فرمولاسیون    ۱۹
۳-۵-۳٫ کرمهای مرطوب کننده و پایه    ۱۹
۳-۵-۴٫ کرمهای محافظت دست و بدن    ۲۰
۳-۵-۵٫ کرمهای محو شونده    ۲۰
۳-۵-۶٫ کرمهای عمومی    ۲۰
۳-۵-۷٫ کلد کرمها و کرمهای پاک کننده    ۲۰
۴٫ دلایل عدم موفقیت در فرمولاسیون کرمها    ۲۱
۵٫ لیپیدها    ۲۱
۵-۱٫ ترکیب اصلی لیپیدهای خوراکی    ۲۴
۵-۲٫ اهمیت تغذیهای چربیها و روغنهای خوراکی    ۲۷
۵-۳٫ اعمال غیر تغذیهای چربیها و روغنها    ۲۸
۵-۴٫ اسیدهای چرب    ۲۹
۵-۴-۱٫ خصوصیات فیزیکی اسیدهای چرب    ۳۷
۵-۴-۲٫ خصوصیات شیمیایی اسیدهای چرب    ۳۷
۶٫ اسیدهای چرب ضروری- امگا    ۳۸
۶-۱٫ اسیدهای چرب ضروری (Essential Fatty Acidsها)    ۳۹
۶-۲٫ امگا- ۳ (لینولنیک اسید)    ۴۰
۶-۳٫ امگا- ۶ (لینولئیک اسید)    ۴۱
۶-۴٫ امگا- ۹ (اولئیک اسید)    ۴۲
۷٫ ویتامین‌ها    ۴۲
۸٫ پروتئین‌ها    ۴۸
منابع    ۵۲

منابع

حمیدی، م. س.، ۱۳۸۳، مدیریت و اقتصاد شترمرغ در ایران، تهران: نشر سپهر، ص. ۱۵ تا ۲۰٫

دانشفر، ح.، ۱۳۷۶، مولکول‌های حیات، تهران: انتشارات فاطمی، ص. ۲۴ تا ۵۲٫

دکتر آدرنگی، م.، ۱۳۶۹، فیزیولوژی پوست و داروهای پوست، تهران: آینه کتاب، جلد ۱-۲٫ صص. ۱۷ تا ۶۷، ۶۱، ۳۳۶، ۳۱۰،۶۰۰، ۵۸۶، ۹۱۵٫

دکتر سعیدی، م.، ۱۳۴۸، نگرش بر فرآورده‌های آرایشی، مازندران: انتشارات شلفین، صص. ۲۰ تا ۲۶، ۲۸، ۱۳۸ تا ۱۴۷٫

شیبانی ترشیز، س.، ۱۳۸۸، ترشیز مرجع مراقبت‌های پوست و مو بر اساس استانداردهای آموزشی، تهران: انتشارات مشق شب، صص. ۴۴، ۵۴، ۵۵٫

فاطمی، ح.، ۱۳۸۱، شیمی مواد غذایی، تهران: شرکت سهامی انتشار، ص. ۱۳۷ تا ۲۰۲٫

کیانی منش، ر.، ۱۳۸۴، شترمرغ دام فرد ا (مجموعه مقالات کاربردی). قزوین: انتشارات قلم با همکاری شرکت آی نگر مهر، ص. ۱۲۷ تا ۱۵۹٫

مالک، ف.، ۱۳۷۹، چربی‌ها و روغن‌های سرخ کردنی و تکنولوژی سرخ کردن، تهران: انتشارات مرز دانش، جلد اول. ص. ۱۶ تا ۲۴٫

یانگ، آ.، ترجمه دکتر چنگیز تقی بیگلو و مجتبی نصیری، ۱۹۸۸، تهیه و ساخت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی. تهران: نشر آدینه، ص. ۵۶ تا ۶۶٫

 ۱٫ کلیاتی در مورد پوست

پوست ما، اولین نقطه تماس با جهان پیرامون ماست و با وظایف پراهمیتی که بر عهده دارد، نقش بسیار فراتر از یک پوشش ساده برای بدن ایفاء می‌کند. بعد از عضلات اسکلتی سنگین‌ترین (۵۰% وزن کل بدن) و بعد از ریه‌ها (با احتساب کامل سطح آلوئولی آنها) وسیع‌ترین (۲۰۰۰ سانتی‌مترمربع) ارگان زنده بدن است.

ضخامت پوست بسیار متغیر بوده و بسته به عوامل گوناگونی نظیر سن، جنس، نوسانات انفرادی، وراثت، شغل، نژاد و … متفاوت است ولی به طور متوسط بین ۷/۰- ۴ میلی‌متر در نوسان است.

از نظر پوشش مویی، پوست را می‌توان بر دو نوع دانست: ۱) برهنه یا Glabrous که تنها در کف دستها و پاها به چشم می‌خورد و ۲) مودار یا  Hairyکه تمام سطح بدن را پوشانیده و از نظر کثرت و ضخامت فولیکول‌های مویی که آن را پوشانده‌اند، دارای تنوع گسترده‌ای است. (۳)

pHپوست، اسیدی و اغلب در محدوده ۲/۴-۶/۵ است. این امر که ناشی از وجود اسیدهای چرب سبوم، وجود اسیدهای آمینه در لایه هیدرولیپدیک و وجود لاکتیک اسید، اسکوربیک اسید و سیتریک اسید و … در این لایه می‌باشد، شرایط را برای نمو باکتری‌ها نامساعد می‌سازد.

رنگ پوست، به عوامل متعددی از جمله نژاد، شغل، سن، شرایط آب و هوایی و … وابسته است. دو نوع ملانین  موجود در اپیدرم  Eumelaninبا رنگ قهوه‌ای- سیاه و Fumelanim با رنگ قرمز- زرد که توسط ملانوسیت‌ها ساخته می‌شوند، نه تنها رنگ پوست افراد را رقم می‌زنند بلکه پوشش  طبیعی بدن در مقابل نور خورشید هستند.

۱-۱٫ ساختمان تشریحی پوست

بررسی دقیق پوست،  نمایانگر وجود ۳ لایه مشخص ساختمانی است. خارجی‌ترین لایه‌ها که محور اصلی را در مقاصد آرایشی، بهداشتی به خود اختصاص داده است، رو پوست یا اپیدرم نام دارد.

اپیدرم: Epidermis

درم: Dermis (Corium)

هیپودرم یا نسوج چربی زیر جلدی: (subcutaneous tissue, subdermis)

۱-۱-۱٫ اپیدرم(Epidermis)

اپیدرم یا رو پوست، بیرونی‌ترین بخش پوست است و ضخامتی بین ۰۴/۰ تا  ۵۶/۰ میلی‌متر دارد. این لایه از دیدگاه آرایشی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این بخش، نقش مهمی در ساختار ظاهری، رطوبت پوست و رنگ و ظاهر آن بازی می‌کند. لایه اپیدرم در واقع اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی می‌باشد. این ویژگی نه تنها از دیدگاه فیزیکی انجام می‌گیرد بلکه به واسطه ترکیبات پپتیدی ضد میکروبی نیز صورت می‌پذیرد. دیفنسین‌ها (defensins) و کاتلیسیدین‌ها (cathelecidins) دو گروه عمده از این ترکیبات می‌باشند که طیف عملکرد ضد میکروبی وسیعی دارند. دیفنسین که یک پپتید غنی از سیستئین و کاتیونیک می‌باشد، در بدن در دو زیرگروه آلفا، بتا دیده می‌شود، که نوع بتا دیفنسین در اپیدرم مشاهده می‌گردد. این پپتید عملکرد ضد باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت، کاندیدا آلبیکنس و قارچ‌ها از خودشان داده است. لایه اپیدرم از خارج به داخل شامل پنج بخش می‌باشد.

الف) طبقه شاخی (Horney Layer) stratum corneum

تعداد لایه‌های سلولی این طبقه شامل ۱۵ الی ۲۰ لایه می‌باشد. ضخامت طبقه شاخی در مناطق مختلف بدن متفاوت است. در بزرگسالان در ناحیه کف دست و پا، این لایه دارای ضخامت چند صد میکرون می‌باشد اما در اغلب نواحی بدن در حالت کاملاً هیدراته ضخامت آن به۴۰ الی ۱۰ میکرون افزایش می‌یابد. (ضخامت بین ۱۰ الی ۵۰ میکرون در نوسان است). سلول‌های طبقه شاخی فاقد هسته بوده تکثیر نمی‌یابند. بنابراین یک طبقه مرده قلمداد می‌شود. طبقه شاخی دارای چگالی ۵۵/۱ گرم بر سانتی‌مترمکعب می‌باشد. به علت تراکم طبقه شاخی، ارزش ضریب پخش در آن هزار مرتبه کمتر از دو لایه دیگر پوست بوده که منجر به مقاومت بالا و نفوذپذیری این لایه می‌گردد.

طبقه شاخی یک مانع محدود کننده سرعت است که حرکت مواد شیمیایی به داخل و خارج را کنترل می‌کند و نقش مهمی را در کنترل جذب پوستی مولکول‌های دارو ایفا می‌کند.

اجزاء اصلی سلولی شامل پروتئین‌ها، لیپیدها، و آب است که در حالت خشک تقریباً حاوی ۸۵-۷۵% پروتئین، ۲۰-۱۵% لیپید، ۱۵% آب است. جدا شدن لایه‌های آن از پوست به طور متوسط یک لایه در روز و بنابراین زمان لازم برای تجدید لایه و تشکیل یک طبقه شاخی جدیدturn over) ) حدود دو هفته می‌باشد.

ب) طبقه روشن (clear layer) stratum lucidum

لایه شفاف لایه‌ای است که در سلول‌های آن هسته متلاشی شده است و کراتینه شدن سلول همراه با تغییر شکل سلول به ویژه مسطح شدن آن مشاهده می‌گردد. گاهی قطرات مواد روغنی در داخل این لایه سلولی دیده می‌شود که این امر می‌تواند ناشی از متلاشی شدن لیزوزوم‌ها باشد. لایه شفاف عموماً در نقاطی که پوست ضخیم است مانند کف پا (soles of feet) و کف دست‌ها (palms) دیده می‌شود. برای بسیاری از متخصصین پوست این پرسش مطرح است که آیا این لایه از نظر عملکرد قابل جداسازی از سایر لایه‌های اپیدرم می‌باشد و یا تنها ناشی از روش آماده‌سازی و تهیه بافتی است. اغلب محققین این لایه و لایه شاخی را با هم یکسان در نظر گرفته و دو لایه مجزا نمی‌دانند.

ج) طبقه دانه‌دار (Granular Layer) stratum Granulosum

این طبقه از ۴-۱ ردیف سلول تشکیل شده است. از این ناحیه اپیدرم زنده است و فعالیت‌های متابولیکی دارد، اگر چه سلول‌های پهن این لایه فاقد میتوکندری و دستگاه گلژی می‌باشند. طبقه دانه‌دار دارای ماده مهم هیالوکراتین است که منشأ کراتین پوست است که در این منطقه ساخته شده و به سمت طبقه‌ی شاخی حرکت می‌کند. وجود دانه‌های هیالوکراتین (Hyalokeratine granules) در این ناحیه علت اصلی نامگذاری آن می‌باشد. این دانه‌ها حاوی پروفیلاگرین (profilaggrin) می‌باشند که پیشتاز فیلاگرین است. فیلاگرین با تشکیل پل‌های عرضی با کراتین، سبب افزایش استحکام این پروتئین می‌گردد. بر پایه شواهد تجربی بدست آمده یون کلسیم و شکل فعال ویتامین D در رشد و تکثیر کراتینوسیت‌ها نقش دارند.

د) طبقه خاردار (Prickle Layer) stratum spinosum

این قسمت از اپیدرم، ضخیم‌ترین طبقه اپیدرم زنده است و از ۳ تا ۱۰ ردیف سلول‌های چند وجهی تشکیل یافته است که کراتینوسیت (keratinocyte) نامیده می‌شوند. محل تجمع ملانین‌ها و ایجاد رنگ پوست در این سلول‌ها می‌باشد. سلول‌های این لایه نیز از نظر میتوکندری چندان غنی نبوده و دستگاه گلژی به ندرت در آنها مشاهده می‌شود. سلول‌ها هر چه به سطح نزدیک‌تر می‌شوند پهن‌تر می‌گردند.

از ویژگی‌های سلول‌های این لایه وجود گرانول‌ها لامار است که نشانگر ساخت اولیه پروتئین کراتین است. این گرانول‌ها حاوی چربی‌هایی مانند سرامیدها، کلسترول و اسیدهای چرب؛ آنزیم‌هایی مانند پروتئاز، اسید فسفاتاز، لیپاز و گلیکوزیداز؛ و یک ترکیب پپتیدی ضد میکروب به نام کاتلیسیدین (cathelicidin) می‌باشد. پروتئین‌های لوریسین (loricin)، اینولوکرین (involucrin) و کراتولینین (keratolinin) که در لایه‌های بالاتر، به ویژه لایه شاخی، نقش ایفا می‌کنند، در این لایه ظاهر می‌شوند.

و) طبقه‌ی زایا(Germinative Layer) stratum basal

این طبقه تنها از یک لایه سلول‌های تقریباً چهار وجهی تشکیل یافته که محتوی میتوکندری‌های فراوان و دستگاه گلژی تکامل یافته است. سطح تحتانی سلول‌ها روی غشائی قرار گرفته است که غشاء بازال نامیده می‌شود. سلول‌های این لایه توسط اتصالات دسموزوم به یکدیگر چسبیده‌اند. اتصالی به نام gap junction نیز تبادل مواد بین این سلول‌ها را مسیر می‌سازد. اتصالات همی دسموزوم (hemidesmosome) نیز سبب چسبیدن سلول‌های این لایه به غشای پایه می‌گردد. این منطقه مرکز فعالیت میتوتیک بوده و منشأ اصلی سلول‌های اپیدرم را تشکیل می‌دهد. حدود ۱۰ درصد از سلول‌های این لایه را سلول‌های بنیادی، ۴۰ درصد آن سلول‌های حاصل از فعالیت میتوزی (postmiotic cell) و ۵۰ درصد آن را سلول‌های تقویت کننده (amplifyimg cell) تشکیل می‌دهد. در شرایط معمول سرعت تکثیر این سلول‌ها پایین است ولی در مواردی مانند شرایط التیام زخم سرعت تکثیر افزایش می‌یابد. سلول‌های تقویت کننده، مسئول اصلی تشکیل سلول‌های لایه‌های بالاتر می‌باشند. (۴)

۱-۱-۲٫ درم(Dermis)

میان پوست، با ضخامت ۳-۵ میلی‌متر، وزن اصلی پوست را تشکیل می‌دهد مرکب از این بافت همبند است که از الیاف پروتئینی شامل تقریباً ۷۵% کلاژن، ۴% الاستین، ۴% رتیکولین ساخته شده در یک ماتریس ژل مانند از موکوپلی ساکارید که ماده اساس نامیده می‌شود غوطه‌ور است. عروق خونی لنفاوی و اعصاب از این ماتریس عبور کرده و ضمائم پوست از قبیل غدد اکرین، آپوکرین و واحدهای پیلو سباسه در آن نفوذ می‌کنند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پوست، سوختگی و انواع آن، شدت و وسعت سوختگی، عوارض، مراحل درمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.