تحقیق آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی و توان هوازی و انواع تمرین‌های هوازی (تناوبی و تداومی) و عوامل مؤثر بر توان هوازی بیشینه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی  و توان هوازی و انواع تمرین‌های هوازی (تناوبی و تداومی) و عوامل مؤثر بر توان هوازی بیشینه دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫ آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی    ۵
۲-۲-۱٫ اجزای آمادگی جسمانی    ۶
۲-۳٫ آمادگی قلبی ـ تنفسی    ۷
۲-۳-۱٫ سازگاری‌های قلبی ـ تنفسی با ورزش    ۸
۲-۳-۱-۱٫ سازگاری‌های قلبی ـ عروقی با تمرین    ۹
۲-۳-۱-۲٫ سازگاری‌های تنفسی با تمرین    ۹
۲-۳-۱-۳٫ سازگاری‌های متابولیک    ۱۱
۲-۳-۲٫ عوامل مؤثر بر توان هوازی بیشینه    ۱۱
۲-۳-۲-۱٫ شیوه‌ی تمرین    ۱۲
۲-۳-۲-۲٫ وراثت    ۱۳
۲-۳-۲-۳٫ وضعیت تمرین    ۱۴
۲-۳-۲-۴٫ جنسیت    ۱۴
۲-۳-۲-۵٫ اندازه و ترکیب بدن    ۱۵
۲-۳-۲-۶٫ بلوغ    ۱۶
۲-۳-۲-۷٫ سن    ۱۶
۲-۳-۳٫ تعیین فیزیولوژیک VO2 max و عوامل مؤثر آن    ۱۶
۲-۳-۴٫ اندازه‌گیری VO2 max    ۱۷
۲-۴٫ ترکیب بدنی    ۱۸
۲-۴-۱٫ اهمیت ارزیابی ترکیب بدن    ۲۳
۲-۴-۲٫ روش‌های ارزیابی ترکیب بدن    ۲۴
۲-۴-۲-۱٫ روش‌های آزمایشگاهی    ۲۴
۲-۴-۲-۲٫ روش‌های میدانی    ۲۷
۲-۵٫ تمرین هوازی    ۲۸
۲-۵-۱٫ تمرین تداومی هوازی    ۲۹
۲-۵-۲٫ تمرین تناوبی (اینتروال)    ۳۰
۲-۶٫ مروری بر تحقیقات پیشین    ۳۳
۲-۶-۱٫ تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۳۳
۲-۶-۲٫ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۳۹
فهرست منابع    ۴۷
الف: منابع فارسی    ۴۷
ب: انگلیسی    ۴۹

 منابع

شیخ، محمود، شهبازی، مهدی و طهماسبی بروجنی، شهزاد (۱۳۸۶)، سنجش و اندازه‌گیری در تربیت بدنی و علوم وزشی، تهران، بامداد کتاب.

پاورز، اسکات کی و هولی، ادوارد، تی، (۱۳۹۱)، فیزیولوژی ورزشی (تئوری و کاربرد برای آمادگی جسمانی و اجرای ورزشی، ترجمه سجاد احمدی‌زاد، طهماسبی، صالح‌پور و سلطانی، تهران، انتشارات حتمی، جلد اول.

دبیری روشن، ولی‌ا…، گائینی، عباسعلی، رواسی، علی اصغر، (۱۳۸۹)، تأثیر چهار هفته بی تمرینی پس از دوازده هفته تمرینات تداومی و تناوبی هوازی، علوم زیستی ورزشی، شماره ۶٫

رابرگز، رابرت آ ـ رابرتس، اسکات اُ … (۱۳۹۰)، اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی(۲)، آزمون‌ها و موضوعات ویژه‌ی ورزشی)، ترجمه عباسعلی گائینی، ولی‌ا… دبیدی روشن، تهران، انتشارات سمت، جلد۲٫

گائینی، عباسعلی، رجبی، حمید (۱۳۸۲)، آمادگی جسمانی، انتشارات سمت.

مک کنزی، بریان (۱۳۹۱)، سنجش و ارزیابی عملکرد جسمانی، ترجمه حبیب هنری و رضا رجبی، تهران، انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.

نظر علی، پروانه، رجبی، حمید (۱۳۸۹)، علم تمرین، نشر ورزش.

هافمن، جی (۱۳۹۱)، استانداردهای سلامت و آمادگی جسمانی، ترجمه رحمن سوری، حبیب هنری، تهران، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.

Lewis, S, F. et al.: Cardiovascular Responses to Wxercise as Functions of Absolute and Relative Work Load. J. Appl. Physical., 54: 1314, 1983.

Stepto NK, Martin DT. (2001). Metabolic Demands of Intense Aerobic Interval Training in Competitive Cyclists. Med, Sci Sports Exerc. 33: 303-310.

Shephard RJ, Allen C, Benade AJ, Davies CT, Di Prampero Pe, Hedman R, Merriman JE, Myhre K, Simons R (1968). The Maximum Oxygen Intake. An International Reference Standard of Cardiorespiratory Fitness, Bull World Health Organ. 38: 757764.

Thomas T.R, Adeniran S.B, Etheridge, G.L., Effects of Different Running Program on VO2 max, Percent Fat and Plasma Lipids, Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 1984, Vol. 9, Issue 2, Pages 55-62.

۲-۱٫ مقدمه

توجه به فعالیت بدنی، به عنوان بخش مکمل یک زندگی سالم، گسترش یافته است و شواهد علمی از فواید سلامت بخش تمرین و ورزش، در حال افزایش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت بدنی با تکرار، شدت، مدت مناسب و بر اساس برنامه‌های منظم، مزایای قابل توجهی دارد. حفظ سطح مناسبی از عناصر آمادگی جسمانی، مانند استقامت قلب و عروق، قدرت و استقامت عضلانی، ترکیب بدنی و انعطاف‌پذیری در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، پوکی استخوان، چاقی و ناراحتی‌های روانی (افسردگی) مؤثر است. کاهش میزان موارد حمله‌ی قلبی و حفظ عملکرد مستقل در پیری، از مزایای تمرین‌های منظم است. ضمن آنکه افراد از نظر بدنی فعال، نسبت به افراد غیر فعال، از طول عمر بیشتری برخوردارند.

در این مقاله، ابتدا مبانی نظری مربوط به آمادگی جسمانی و فاکتورهای مورد نظر یعنی توان هوازی و ترکیب بدنی، و انواع تمرین‌های هوازی (تناوبی و تداومی) و سپس خلاصه‌ای از پژوهش‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور در ارتباط با این موضوع بیان می‌گردد.

۲-۲٫ آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی

آمادگی جسمانی، عبارت است از توانایی زیستن به عنوان موجودی متعادل و کامل. همچنین آمادگی جسمانی را می‌توان انجام دادن کارهای روزمره بدون خستگی و صرف انرژی زیاد تعریف کرد (کاسپرسن، ۱۹۸۵). نیل به آمادگی جسمانی و حفظ آن، بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد و علاوه‌بر تقویت تندرستی، در افزایش بازده‌ی کاری نیز مؤثر است (آقا علی‌نژاد، ۱۳۹۱).

آمادگی جسمانی از عناصر متعددی به وجود می‌آید و این عناصر در سطوح مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. بعضی از این عناصر با تندرستی و بعضی با اجرای مهارت‌های حرکتی در ارتباطند. آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی، با توسعه و نگهداری آن دسته از عواملی که از طریق پیشگیری و درمان بیماری‌ها، تأمین کننده‌ی سلامت هستند در ارتباط است و در قابلیت عملکرد و حفظ یک الگوی زیستی سالم مؤثر است. بنابراین آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی، در طول زندگی از اهمیت ارزیابی برخوردار است. آمادگی جسمانی وابسته به اجرای حرکتی به توسعه و حفظ آن دسته از عوامل آمادگی علاقمند است که موجب اجرای فعالیت‌های بدنی مانند ورزش می‌شود. در آمادگی اجرای حرکتی بر توسعه‌ی کیفیت‌های بهبود دهنده اجرای فعالیت‌های جسمانی (ورزش) تأکید می‌شود در حالی که در آمادگی تندرستی بر زندگی بهتر توجه می‌شود (شیخ، ۱۳۸۶). آمادگی جسمانی چه در زمینه‌ی تندرستی و چه در زمینه‌ی مهارت حرکتی باید با ویژگی‌های شخصی مانند سن، نیازها، اهداف و کار و وظیفه‌ی او متناسب باشد. تمام افراد دارای حد معینی از اجزای آمادگی تندرستی و آمادگی حرکتی هستند و محدوده‌ی رشد و تکامل این اجزا با خصوصیات شخصی متناسب است (شیخ، ۱۳۸۶).

۲-۲-۱٫ اجزای آمادگی جسمانی

ـ اجزای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی

استقامت قلبی ـ عروقی و تنفسی: عبارت است از قابلیت دستگاه گردش خون و تنفس برای هماهنگی با فعالیت مورد نظر به منظور تأمین اکسیژن و دفع مواد زائد و توانایی برگشت سریع به حالت اولیه پس از انجام کار.

انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری به عنوان حداکثر دامنه‌ی حرکت در یک مفصل تعریف می‌شود.

استقامت عضلانی: به توانایی عضله برای تداوم اجرا بدون خستگی گفته می‌شود.

قدرت عضلانی: حداکثر نیرویی است که یک عضله و یا گروهی از عضلات، فقط برای یک بار می‌توانند در مقابل یک نیروی مقاوم وارد کنند.

ترکیب بدنی: عبارت است از مقادیر نسبی عضله، چربی، استخوان و دیگر بخش‌های حیاتی بدن (آقا علی‌نژاد، ۱۳۹۱).

ـ اجزای آمادگی جسمانی مرتبط با مهارت‌های ورزشی

چابکی: به توانایی تغییر سریع و ناگهانی جهت حرکت و سرعت، همراه با حفظ تعادل گفته می‌شود.

هماهنگی: توانایی استفاده از حواس از جمله بینایی و شنوایی، همراه با بخش‌های دیگر بدن به منظور اجرای تکالیف، به طور یکنواخت و روان.

تعادل: به توانایی حفظ بدن در فضا گفته می‌شود.

توان: بکارگیری حداکثر نیرو در حداقل زمان.

سرعت: عبارت است از توانایی جابجا شدن کل بدن (مانند دو) یا یک اندام (مانند سرعت دست در مشت‌زنی) در حداقل زمان.

زمان عکس‌العمل: عبارت است از فاصله‌ی زمانی بین دریافت محرک و شروع پاسخ.

یک ورزشکار، برای اجرای موفقیت آمیز مهارت‌های مختلف ورزشی، علاوه‌بر اجزای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی، به توسعه‌ی اجزای مرتبط با مهارت نیز نیازمند است. همچنین هر فرد جهت حفظ سلامتی و تندرستی خود، نیاز است که با برنامه‌ریزی و تمرین، عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی را توسعه دهد (آقا علی‌نژاد، ۱۳۹۱).

۲-۳٫ آمادگی قلبی ـ تنفسی

آمادگی قلبی ـ تنفسی (قلبی ـ عروقی) از مهمترین عوامل آمادگی جسمانی است که به دلیل اهمیت آن در تندرستی انسان، توجه زیادی را به خود معطوف نموده است (شیخ، ۱۳۸۶).

آمادگی قلبی ـ تنفسی، عبارت است از برخورداری از نوعی کیفیت که به وسیله‌ی آن، قلب و تنفس می‌توانند به سهولت خود را با شدت فعالیت بدنی هماهنگ کنند و با همان سهولت، از خستگی به درآیند و فعالیت دیگری را شروع نمایند. استقامت قلبی ـ تنفسی، به عواملی مانند کارآیی شش‌ها، قلب، رگ‌های خونی، کیفیت و کمیت خون و اجزای سلولی که به بدن هنگام تمرین کمک می‌کنند، بستگی دارد. آمادگی قلبی ـ تنفسی، عاملی مرتبط با سلامتی در نظر گرفته می‌شود، زیرا:

سطوح پایین آمادگی قلبی ـ تنفسی، با افزایش قابل ملاحظه‌ی خطر مرگ ناگهانی مرتبط است.

افزایش آمادگی قلبی ـ تنفسی، با کاهش در مرگ ناشی از تمام علل مرتبط است.

سطوح بالای آمادگی قلبی ـ تنفسی، با سطوح بالاتر فعالیت جسمانی روزمره مرتبط است که به بسیاری از فواید سلامتی بستگی دارند (پولاک، ۱۹۹۰).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تمرینات پلایومتریک و اصول آن ، عملکرد و تمرینات قدرتی با وزنه و فاکتورهای آمادگی جسمانی
  • تحقیق چاقی و عوامل آن و ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.