تحقیق تمرینات پلایومتریک و اصول آن ، عملکرد و تمرینات قدرتی با وزنه و فاکتورهای آمادگی جسمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تمرینات پلایومتریک و اصول آن ، عملکرد و تمرینات قدرتی با وزنه و فاکتورهای آمادگی جسمانی دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۵
۲-۲ تمرینات پلایومتریک    ۸
۲-۳تاریخچه پلایومتریک    ۹
۲-۴ بیو مکانیک پلایومتریک    ۱۰
۲-۶ فازهای تمرینات در روش پلایومتریک    ۱۱
۲-۷اصول فیزیولوژیک تمرینات پلایومتریک    ۱۳
۲-۷-۱تمرینات پلیومتریک به لحاظ فیزیولوژیکی    ۱۳
۲-۸چرخه کشش-انقباض در تمرینات پلیومتریک    ۱۴
۲-۸-۱ گیرنده های حسی و عمقی    ۱۵
۲-۸-۲ دوک های عضلانی    ۱۵
۲-۸-۳اندام های وتری گلژی    ۱۶
۲-۹ طبقه بندی تمرینات پلیومتریک    ۱۶
۲-۱۰اصول تمرینات پلیومتریک    ۱۷
۲-۱۱عملکردورزشکاران    ۱۸
۲-۱۲آمادگی جسمانی    ۱۸
۲-۱۳ آمادگی حرکتی    ۱۹
۲-۱۴تمرینات مقاومتی    ۲۰
۲-۱۵ فاکتورهای مورد نظر در طرح ریزی برنامه تمرینات    ۲۱
۲-۱۵-۱ حجم تمرین کردن    ۲۱
۲-۱۵-۲ شدت تمرین    ۲۱
۲-۱۵-۳ تعداد تمرینات    ۲۲
۲-۱۵-۴تنظیم تمرین    ۲۲
۲-۱۵-۵تعداد تکرارها و سرعت    ۲۲
۲-۱۵-۶تعداد ست ها    ۲۲
۲-۱۵-۷استراحت    ۲۲
۲-۱۶قدرت    ۲۳
۲-۱۷توان غیر هوازی (بی هوازی)    ۲۴
۲-۱۸تمرین با وزنه و اجرای پرش    ۲۵
۲-۱۹ تمرین مقاومتی و عملکرد دو سرعت    ۲۷
۲-۲۰ تمرین باوزنه و عملکرد چابکی    ۲۸
۲-۲۱ تمرین باوزنه و آمادگی قلبی – عروقی    ۳۰
۲-۲۲ تمرین باوزنه و ترکیب بدنی    ۳۰
۲-۲۳تمرین مقاومتی و انعطاف پذیری    ۳۱
۲-۲۴ زنان و تمرین باوزنه    ۳۱
۲-۲۵  پیشینه تحقیق    ۳۲
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۳۲
۲-۲۶ تحقیقات خارجی    ۳۵
منابع    ۳۸

منابع

رفیعی ده بیدی، وحید. ( ۱۳۸۱ ). “بررسی و مقایسه تأثیر تمرینات پلایومتریک و قدرتی با وزنه روی زمان واکنش، زمان حرکت، زمان اجرا و چابکی دانشجویان پسر”. پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان، ص ۷۱

رادکلیف، جیمز سی، رابرت سی و فاکس ، ۱۳۸۶ ، پلایومتریک نظری و کاربردی ، ضیاء فلاح محمدی ، چاپ اول، بابلسر ،انتشارات دانشگاه مازندران.

سلیمی، علیرضا. ( ۱۳۷۹ ). “بررسی اثر تمرینات منتخب پلایومتریک بر توان بی هوازی و چابکی بازیکنان والیبال”. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، ص ۷۵

معینی مسعود،بررسی تاثیر تمرینات پلایومتریک برروی برد توپ فوتبال ، پایان نامه کارشناسی ارشد

هادی (۱۳۹۰) بررسی تاثیر شش هفته تمرینات قدرتی و پلایو متریک بر تعادل دانشجویان مرد ورزشکار پایان نامه کارشناسی ارشد.

حسن نژاد، احسان، تاثیر یک دوره تمرین پلایومتریک در آب و خشکی را بر روی توان بی هوازی ناجیان غریق، اسفند۱۳۷۸، اولین همایش فیزیولوژی کشور دانشگاه رازی کرمانشاه

مقدم، وحید. ( ۱۳۸۱ ). “تأثیر تمرینات پلایومتریک بر بهبود توان پا و رکورد شنای کرال سینه درشناگران نوجوان”. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، ص ص ۲۳-۱۴

حسن پیرانی،بررسی و مقایسه برنامه های مختلف تمرینی برای پیشرفت پرش عمودی،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ۱۳۷۲

صالح زاده ، کریم . بررسی تأثیر تمرینات قدرتی بر روی عوامل توانایی بی هوازی ( پرش عمودی و چابکی ) بازیکنان فوتبال ۱۶ تا ۱۷ ساله ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران ، ۱۳۷۷

J,Designing Resistance Training Human Kinetics Publighers, 1997 .

Vern . G , principles of plyometric training , Track Technique , 97 , J.K.P , pp , 124 -146 , 1993 .

Vern . G , principles of plyometric training , track Technique , 97, J.K.p , inc , 1987 .

T, Thayer.E , Bares , comparison of training modalities for power development in the lower extremity , Journal of Applied sports science research , 4 (4) , pp 115-121, 1990.

Donald A Chu.Plyometric training for Youth. sport medicine (20042(

G.J , Murphy.A.J , Giorgi.A , weight and plyometric training effection eccentric and concentric force production , can , J , Applied physiology Aug , 21 (4 ) , pp , 301-315 , 1996 .

۲-۱مقدمه

در دنیای امروزی که علوم مربوط به انسان و ابعاد وجودی او روز به روز در حال پیشرفت وترقی است. دست اندرکاران امر تربیت بدنی و ورزش نیز از یافته های علوم تربیت بدنی بویژه برای تقویت ورزش قهرمانی سود برده و هرروز روشهای نوین تمرینی را برای ورزشکاران بکار می بندند. از آنجایی که بکارگیری این روشها و شیوه های تمرینی نیازمند اطلاع و آگاهی از تاثیر نوع فعالیت ورزشی بر فیزیک و عملکرد بدن و توان فیزیولوژیکی ومکانیسم های عصبی–عضلانی در رشته های ورزشی مربوط می باشد، لذا ضروریست که مطالعاتی از یک برنامه علمی تمرینی باتکیه بر ویژگیهای بدنی و فیزیولوژیکی ورزشکار و نوع عملکردآن در ورزش انجام گیرد. (کرباسی۱۳۷۸)

ورزشکاران تمامی تیمهای ورزشی،اعم از رشته های انفرادی یا گروهی،به دوره های خاص آمادگی جسمانی و هر رشته ورزشی به نسبتهای متفاوتی از قدرت، استقامت عمومی، توان ،چابکی، سرعت و دیگر فاکتورهای جسمانی نیاز دارد.خصوصاً در ایام نزدیک به مسابقات این ارزشها فراتر رفته و ارائه برنامه هایی که در کوتاه مدت و با حداقل هزینه و بدون زیان، بتواند ورزشکاران را ضمن حفظ آمادگی به فرم ایده آل نزدیکترکند بسیاراهمیت دارد. (صالح زاده۱۳۷۷)

امروزه پیشرفت وبهبود در رکوردها ، مهارتها ، تکنیکها و تاکتیک های ورزشی در یک صد سال اخیر نشانه ی گسترش و بسط زیربنای علمی و دانش محققین و مربیان ورزش بوده است . یافته های علمی در این زمینه در تنظیم واجرای برنامه های تمرینی قهرمانان ورزش نقش مهمی را بر عهده داشته اند . صرف نظر از عوامل وراثتی که سهم تعیین کننده ای در عملکرد ورزشی دارند ، عامل مهم دیگری که در این پیشرفت بسیار مؤثر است برنامه و روش تمرینات است. (کرباسی ۱۳۷۸)

روشهای تمرینی متفاوتی برای توسعه عوامل درگیر در آمادگی جسمانی ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی بکار گرفته شده است . سالهاست که تمرینات با وزنه ، با روشهای متنوعی که توسط محققین و متخصصین علوم تربیت بدنی و ورزش ارائه شده است مورد توجه مربیان و ورزشکاران علاقه مند قرار گرفته است . در سالهای اخیر و با پیشرفت علوم ورزشی و تربیت بدنی ، روشهای نوینی ارائه گردیده که با وجود هزینه های کمتر و صرف وقت کم و زیانهای احتمالی کمتر ، نتایج بسیار خوبی بر مجموعه توانائیهای ورزشکاران داشته است . از میان این روشها ، تمرینات پلایومتریک ، که ترجیحاً بدون وزنه و با استفاده از پرشهای حساب شده از ارتفاع کم انجام می شود و تنها از وزن بدن که در هنگام پرش ، اضافه بار لازم را برای افزایش فشار مناسب ایجاد میکند ، کمک میگیرد ، مورد توجه قرار گرفته است . هر یک از روشها با توجه به نیاز به وسایل مربوطه و تاثیرات مفید و احیاناً آزمایشهایی که برای ورزشکاران داشته کاربردهای متفاوتی در توسعه توانائیهای ورزشکاران رشته های مختلف داشته است. (کرباسی ۱۳۷۸)

برای تعیین دقیق دامنه تاثیرات این نوع تمرینات بر فاکتورهای مختلف آمادگیهای جسمانی ورزشکاران و بکارگیری حساب شده آنها ، اطلاعات کمی در دست میباشد . این نوع تمرینات بیشتر برای ورزشکاران رشته های پرشی و سرعتی بکار گرفته شده است و با توجه به مهارتها و توانائیهای سرعتی و کوتاه مدت می باشد . چنانچه علمای تربیت بدنی ، این تمرینات را پلی می دانند که شکاف بین قدرت و توان را می پوشاند و قابلیت انفجاری انتقال وزن از یک پا به پای دیگر را که برای سرعت لازم است بهبود می بخشد و بیشتر در توسعه مهارتهایی مانند : ضربات فورهند و بک هند تنیس و یا انواع پرتابها و پرشها و شوت زدن ها بکار گرفته می شود . اما با توجه به یافته های تحقیقات اخیر و همچنین بررسیهای دقیقتر و وسیعتر می توان ضمن کاهش زیانهای احتمالی آن ، بر میزان فواید و تاثیرات این نوع تمرینات افزوده و چگونگی اجرای بهتر آنان را مشخص نمود.سرعت و توان انفجاری در بسیاری از ورزش ها مانند دوومیدانی ، ژیمناستیک و برخی از ورزش های گروهی نقش تعیین کننده دارد . یکی از روش های جدید و مؤثر برای افزایش این متغیرها  همانطور که گفته شد تمرین های پلایومتریک است . علاوه بر آن محققین معتقدند فقط نه تنها قدرت وسیله ای برای تسهیل اجرا است، بلکه به عنوان عامل مؤثر در کاهش آسیب های جسمانی در انجام فعالیت های ورزشی نیز به شمار می آید . مطالعات فراوانی نشان داده است که با اجرای تمرینات پلایومتریک و تمرینات با وزنه می توان برخی از فاکتورهای مربوط به آمادگی جسمانی بخصوص توان انفجاری پا را تا حد قابل توجهی افزایش داد(دربهانی ۱۳۹۲)

لاندر و همکارانش در سال ۱۹۸۹ تأثیر تمرین های با وزنه را روی متغیرهای قدرت و توان مورد بررسی قرار دادند . آنها ۴۹ آزمودنی مبتدی را به مدت ۸ هفته تمرین دادند . نتایج نشان داد که اختلاف معنی داری بین پیش آزمون و پس آزمون پرش عمودی و قدرت ایزومتریکی مشاهده شد . پرش عمودی به میزان زیادی افزایش یافت . نتایج تحقیق گویای آن است که برنامه های تمرینی کوتاه مدت با وزنه به طور معنی داری توان و قدرت را افزایش می دهد. بویر ، تایو و باراز ( ۱۹۹۰ ) پژوهشی را در زمینه تأثیر انواع تمرین بر بهبود توان پایین تنه انجام دادند . هدف این تحقیق مطالعه تأثیر ده هفته برنامه تمرینی مقاومتی و پلایومتریک بر توان پایین تنه بود . نتایج اختلاف معنی داری را بین گروه های تجربی نشان داد . هر چند در گروه تجربی افزایش میزان توان اختلاف معنی داری را نشان داد . با این وجود محقق در نتیجه گیری از تحقیق خود خاطر نشان کرد ، که افزایش مشابه در توان پایین تنه ممکن است در اثر انواع برنامه تمرینی مقاومتی و پلایومتریک صورت گیرد.

محققین پژوهش خود را به منظور آگاهی عمیق تر،برای سازگاری نسبت به تمرینات با وزنه و پلایومتریک انجام دادند.آزمودنی ها به سه دسته اول تمرینات پلایومتریک ، گروه دوم تمرینات با وزنه را انجام دادند و گروه سوم به عنوان گروه کنترل تقسیم شدند . گروه های تجربی به مدت هشت هفته تمرینات پلایومتریک و نیز تمرین با وزنه را انجام دادند. آزمون ها که شامل یک سری تست های کانسنتریک و اکسنتریک بود ، مورد استفاده قرار گرفت این آزمون ها شامل پرش عمودی و حداکثر اسکات بود. (وارن ۱۹۹۳)

غلامرضا پارسا در سال۱۳۷۷،پژوهشی تحت عنوان بررسی و مقایسه تأثیر دو روش تمرینی پلایومتریک و تمرین با وزنه روی پرش عمودی ورزشکاران رشته والیبال انجام داد.در این تحقیق ۴۵ نفر بازیکن والیبال در سه گروه ۱۵ نفری قرار گرفتند که دو گروه به عنوان گروه تجربی و یک گروه به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.گروه اول علاوه بر تمرینات والیبال،تمرینات پلایومتریک که شامل تمرینات پرش درجا ، پرش از روی مانع و پرش عمقی بود، را انجام می دادند.گروه دوم علاوه بر تمرینات والیبال ، تمرینات با وزنه که شامل اسکات نیمه ، لیفت مرده و بلند شدن روی پنجه پا بود را انجام می دادند.گروه سوم که گروه کنترل بودند ۲ جلسه در هفته تمرین معمولی والیبال را انجام می دادند . نتیجه تحقیق بعد از هشت هفته تمرین نشان داد که هر دو روش تمرینی پلایومتریک و تمرینات با وزنه موجب افزایش پرش عمودی ورزشکاران می شود و تفاوت معنی داری بین دو گروه تجربی دیده نشده است.

در مقاله حاضر مطالبی در مورد تمرینات پلیومتریک، عملکرد و تمرینات قدرتی با وزنه و فاکتورهای آمادگی جسمانی بیان خواهد شد. در ادامه نیز تحقیقات انجام شده ارائه خواهد شد.

 ۲-۲ تمرینات پلایومتریک

کلمه پلیومتریک از واژه یونانی پلیتین[۱]و متریک[۲]تشکیل شده است که پلیتین به معنای افزایش دادن و متریک به معنای اندازه گیری می باشد و کل واژه به معنای افزایش قابل اندازه گیری می باشد. همچنین گفته می شود از لغت پلایو [۳] به معنای بیشتر نیز استفاده می شود.(پیرانی ۱۳۷۲).

تمرینات پلایومتریک خصوصا در بین ورزشکاران از جمله تمرینات پر طرفدار محسوب می‌شوند. تعاریف گوناگون با محتوای یکسانی برای تمرینات پلایومتریک ارائه شده است.پلایومتریک پلی است که قدرت و سرعت را به هم پیوند می دهد و توان انفجاری[۴] عضلات را بالا می برد. پلایومتریک تمرینی است که عضله را قادر می سازد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حداکثر قدرت خود برسد .تمرین پلایومتریک تمرینی است که در آن ورزشکار نیروی جاذبه را به صورت انرژی در عضلات ذخیره می کند بلافاصله بعد از ذخیره سازی انرژی کار واکنش مثبت و با استفاده از  ویژگی الاستیک عضله به منظور ایجاد انرژی جنبشی صورت می گیرد (دونالد چو ۲۰۰۴).

[۱] pleythyein

[۲] Metric

[۳] ply

[۴] Explosive power

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق چاقی و عوامل آن و ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان و آمادگی جسمانی و ارتباط آن با اضافه‌وزن و چاقی
  • تحقیق آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی و توان هوازی و انواع تمرین‌های هوازی (تناوبی و تداومی) و عوامل مؤثر بر توان هوازی بیشینه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.