تحقیق اثر تجارت بر محیط زیست و پروتکل کیوتو و محتوای انتشار co2 حاصل از روابط تجاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اثر تجارت بر محیط زیست و پروتکل کیوتو و محتوای انتشار co2 حاصل از روابط تجاری دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۲- سیاستگذاری های بین المللی برای مبارزه با بحران محیط زیستی    ۶
۲-۲-۱- اجلاس های مختلف مربوط به مسائل محیط زیستی    ۶
۲-۲-۲-پروتکل کیوتو    ۸
۲-۲-۲-۱- مواضع کشور های در حال توسعه در اجرای پروتکل کیوتو    ۹
۲-۲-۲-۲-روش های انعطاف پذیر    ۹
۲-۲-۲-۲-۱- اجرای مشترک    ۹
۲-۲-۲-۲-۲-تجارت انتشار    ۱۰
۲-۲-۲-۲-۳- روش توسعه پاک    ۱۰
۲-۳- تجارت و محیط زیست    ۱۰
۲-۳-۱- مبانی نظری اثر تجارت بر محیط زیست    ۱۱
۲-۳-۲- بررسی فرضیات مختلف درخصوص اثر تجارت بر محیط زیست    ۱۲
۲-۳-۲-۱- فرضیه پناهگاه آلودگی(PHH)    ۱۲
۲-۳-۲-۲- فرضیه فراوانی عامل    ۱۳
۲-۴- محتوای انتشار co2 و شاخص های پایداری    ۱۴
۲-۴-۱- نظام اقتصادی و اکولوژیکی;تعامل یا تقابل؟    ۱۴
۲-۴-۲- انواع شاخص های پایداری    ۱۵
۲-۵- محتوای انتشار دی اکسید کربن حاصل از روابط تجاری    ۲۱
۲-۶- وضعیت انتشار دی اکسید کربن در جهان    ۲۲
۲-۶-۱- وضعیت انتشار co2 در کشورهای الحاقی و غیر الحاقیI (توسعه یافته و در حال توسعه)    ۲۳
۲-۶-۲- وضعیت انتشار CO2 درایران    ۲۵
۲  -۷- پیشینه تحقیق    ۲۹
۲-۷-۱- پیشینه تحقیق در جهان    ۲۹
۲-۷-۲- پیشینه تحقیق در ایران    ۳۹
۲-۸- جمع بندی    ۴۰
منابع    ۴۲

منابع

مزرعتی، محمد.(۱۳۸۳)، پیمان کیوتو، پروژه های CDM و صرفه جویی انرژی در ایران در بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت سیمان، مجموعه مقالات اولین همایش بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت، تهران، ۳۱-۳۰ خرداد ۱۳۸۳، صص ۴۳۶-۴۴۷٫

مرکز پژوهش های مجلس. دفتر مطالعات اقتصادی،(۱۳۹۱). بهنگام سازی جدول داده‑‌ستانده، ماتریس حسابداری اجتماعی و طراحی الگوی CGE و کاربردهای آنها در سیاستگذاری اقتصادی – اجتماعی. شماره مسلسل ۱۲۴۵۳٫

وصفی اسفستانی، شهرام،(۱۳۸۵). بررسی کمی پیوند بین فعالیت های اقتصادی، محیط زیست و انرژی در قالب الگوی داده – ستانده بسط یافته با تأکید بر انتشاردی اکسید کربن( CO2) در ایران، رساله کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکده علامه طباطبایی، دانشکده اقتصاد.

برقی اسکویی، محمد مهدی،(۱۳۸۷)، «آثار آزاد سازی تجاری بر انتشار گازهای گلخانهای (دی اکسید کربن ) در منحنی زیست محیطی کوزنتس»، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره ۸٫

ترابی، تقی و وارثی، محسن( ۱۳۸۸). بررسی آلایندگی زیست محیطی صنایع کشور با استفاده از رویکرد داده – ستانده( مورد خاص دی اکسید کربن)، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، شماره ۴۲، صص: ۹۳- ۷۷٫

حسین زاده دلیر، کریم(١٣۸٣). «برنامه ریزی ناحیه ای»، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).

کریمی، اوژن.(۱۳۸۵). بررسی تأثیر عوامل تولید بر تجارت خارجی ایران، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، شماره های ۳۷ و۳۸، صص ۶۸-۴۳٫

 Sanchez-Choliz, J & Duarte, R (2004). CO2 Emissions Embodied in International Trade: Evidence for Spain, Energy Policy,No.32, PP:1999-2005.

Silva,M. (2001). Environmental Input-Output Analysis: Application to Portugal, Institute Superior Tecnico- Unevirsida;Etecnicale Lisboa, Julho.

Sterm, D.I.( 1998). Progress on the Environmental Kuznets Curve? Environment and Development Economics Vol.3,No.2, PP: 173– ۱۹۶٫

Wackernagel, M., Onisto, L., Bello, P., Callejas, A., Lopez, I., Mendez, J., Suarez, A., Suarez, G.,( 1999). National Natural Capital Accounting with the Ecological Footprint Concept, Ecological Economic,No. 29, PP: 375–۳۹۰٫

Wiedmann,T.,Lenzen,M.Turner.K.,Barret,J.(2007). Examining the Global Environmental Impact Consumption Activities-Part; Review of Input-Output Model for the Assessment of Environmental Impacts Embodied to Trade, Ecological Economics,Vol.61,PP: 15-26.

۲-۱-مقدمه

در سال های اخیر نگرانی های جهانی در خصوص تغییرات آب و هوایی کره زمین، افزایش پیدا کرده است، زیرا افزایش انتشار گاز های گلخانه ای(co2) در اثر احتراق سوخت های فسیلی دیگر مسئله داخلی برای کشور ها به شمار نمی رود بلکه به دلیل جهانی شدن اقتصاد و افزایش مبادلات تجاری در سطح بین المللی، انتشار گازهای گلخانه ای(co2) همانند ردپای بوم شناختی و آب مجازی پدیده ای جهانی محسوب می شود. از این رو بررسی نقش co2 و سنجش آن در روابط تجاری بین کشورها مورد توجه بسیاری از صاحب نظران عرصه اقتصاد محیط زیست قرار گرفته است.

کلیه کالاها و خدماتی که در یک اقتصاد تولید می شوند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مصرف انرژی و بسته به نوع سوخت مصرفی با انتشار co2 همراه هستند(ماچادو و دیگران،۲۰۰۱). مصرف گستردۀ سوخت های فسیلی، با وجود فراهم کردن زمینۀ مناسب برای رشد سریع اقتصادی، با نشر آلاینده های حاصل از احتراق این سوخت ها در هوا و افزایش غلظت گازهای معروف به گازهای گلخانه ای در جو، زمین را با تغییرات تهدیدآمیز و بعضاً جبران ناپذیری همچون افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی، بالا آمدن سطح آب دریاها و … مواجه ساخته است که این تغییرات، خود مسبب بروز آسیب های جدّی انسانی و محیط زیستی می باشند دی اکسید کربن به عنوان اصلی ترین گاز گلخانه ای، در درجه ی اول از مصرف نفت، ذغال سنگ تولید می شود. این گاز بعد از انتشار حدود ۱۰۰ سال در اتمسفر باقی می ماند. یعنی اگر امروز یک تن نفت بسوزانیم، دی اکسید کربن ناشی از آن در هوایی که نسل های آینده تنفس می کنند نیز تأثیر خواهد گذاشت براساس پیش بینی مدل های جوّی، دمای کره زمین ۱ تا ۵/۳ درجه سانتی گراد تا سال ۲۱۰۰ افزایش خواهد یافت که این مقدار بیش از تغییرات دمایی ۱۰ هزار سال گذشته است طبق گزارش « هیأت بین الدول تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد»[۱] از اواسط قرن نوزدهم میلادی به این سو، میانگین غلظت co2 در فضای اطراف زمین از حدود ۲۸۰ ذرّه در میلیون به حدود ۳۷۰  PPM افزایش یافته و پیش بینی می شود چنانچه هیچ اقدام پیشگیرانه ای در این مورد انجام نگیرد غلظت آن تا  سال ۲۰۵۰ به حدود ۴۵۰  -۵۵۰ PPM افزایش یابد (ترابی و وارثی، ۱۳۸۶).

عوامل بسیاری مانند افزایش جمعیت، رشد فعالیت های اقتصادی، تغییرات تکنولوژی، چارچوب های نهادی، سبک زندگی و تجارت بین المللی می تواند انتشار CO2 را تحت تاثیر قرار دهد(فطرس،۱۳۸۹). یکی از مهمترین نگرانی ها می تواند تاثیر تجارت بین المللی بر میزان مصرف انرژی و کیفیت زیست محیطی کشور ها باشد، با توجه به گزارش منتشر شده توسط سازمان تجارت جهانی(WTO) در سال ۱۹۹۵، تجارت بین المللی تحت شکست بازار داخلی، می تواند اثرات مخربی بر محیط زیست به جای بگذارد((ماچادو و دیگران،۲۰۰۱) به این ترتیب که مکانیزمی را به مصرف کنندگان ارائه می دهد تا کالاهای آلاینده بر را از مرزهای خارج از کشور خریداری کنند و با واردات این نوع محصولات، میزان انتشار گازهای گلخانه ای از جمله CO2 را در درون کشور پایین نگه دارند اما این مسئله شاید در سطح داخلی رفتاری عقلایی به نظر آید اما در سطح جهانی هزینه های گزافی از جمله انتشار گاز های گلخانه ای را از خود به جای می گذارد(پیترز و هرتوییچ[۲]، ۲۰۰۸). محیط زیست، به مثابه موجودی سرمایه طبیعی، خدمات مختلفی در طول زمان ارائه می کند. بهره برداری مفرط از منابع طبیعی موجب فدا شدن محیط زیست به بهای رشد و توسعه اقتصادی و گسترش روابط تجاری می شود. به همین علت، ارزشگذاری منابع طبیعی(محیط زیست) با سرمایه های انسان ساخت متفاوت است از این رو پژوهشگران در صدد برآمدند تا با استفاده از شاخص بیو فیزیکی به ارزش گذاری کاهش سرمایه طبیعی(محیط زیست) در اثر روابط تجاری کشورها با یکدیگر و انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهانی، بپردازند.

۲-۲- سیاستگذاری های بین المللی برای مبارزه با بحران محیط زیستی

۲-۲-۱- اجلاس های مختلف مربوط به مسائل محیط زیستی

سرآغاز مباحث جدی درباره اثر تجارت بر محیط زیست را باید اوایل دهه ۷۰ میلادی دانست در این دوره به علت بروز برخی بحران های محیط زیستی همچون باران های اسیدی و خطر قطع عرضه منابع سوخت های فسیلی، یک سلسله نشستها و گرد همایی هایی در سطح دولت ها و هم در سطح دانشمندان و کارشناسان برگزار شد که در زیر به آن ها اشاره می شود.

نخستین کنفرانس جهانی آب وهوا در سال ۱۹۷۹، برگزار شد. در سال ۱۹۸۹، هیات بین الدول تغییر آب و هوا(IPCC) تشکیل گشت این هیات در اولین گزارش خود در سال ۱۹۹۰ با شواهد علمی، مسئله تغییر اقلیم را اثبات نموده و بر انسان ساخت بودن پدیده گرمایش جهانی تاکید می کند.  IPCC، آمار مهمی ارائه نمود که چناچه بشر به فعالیت های خود به همین روال ادامه دهد، کره زمین تا سال ۲۱۰۰، دمای متوسط سالیانه  افزایش خواهد یافت.  این اخطار سبب گردید کنفرانس توسعه و محیط زیست سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ در «ریودوژانیرو» تشکیل شود(رحیمی و بختیار،۱۳۸۵). این کنفرانس که با نام «اجلاس زمین» شناخته می شود بزرگترین کنفرانسی است که تا آن زمان تشکیل شده بود بیش از ۱۷۰ کشور در این کنفرانس حضور داشتند، در کنفرانس ریو محور مباحث صرفاً «محیط زیست جهانی» نبوده بلکه «توسعه» مبحث ناگسستنی دیگری از محیط زیست بوده است. در این کنفرانس گفته شد که دو مقوله «محیط زیست و توسعه» حداقل تا زمان کنونی، دو پدیده متضاد با یکدیگر هستند که روند توسعه مستمر، تخریب محیط زیست را باعث شده است. با الگوهای توسعه که امروزه حاکمند و با تفکر و بینشی که که سران کشور ها بدان مبتلا هستند، احتمال حل مشکل محیط زیست امری بعید است، زیرا الگوهای حاکم توسعه کنونی بیشتر در جهت تخریب و سقوط محیط زیست گام بر می دارند(سیلوا[۱]،۲۰۰۱). لازم به ذکر است که برای اولین بار رایج ترین تعریف توسعه پایدار[۲] در این کنفرانس ارائه شد که عبارتند از: تامین نیاز های نسل کنونی بدون به مخاطره انداختن ظرفیت های نسل آتی در برآورد نیازهایشان(حسین زاده،۱۳۸۳).

با توجه به اقدامات IPCC، در سال ۱۹۹۲ بیشتر کشور های جهان که نگران تغییرات آب و هوا بودند برای حمایت از سیستم آب و هوایی زمین در برابر گازهای گلخانه ای و جلوگیری از افزایش گرم شدن کره زمین، با تاسیس «کمیسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل» (UNFCCC) یا «معاهده اقلیم» موافقت کردند(زیسینگ[۳]،۲۰۰۱). موضوع تاکید شده در این معاهده این بود; تثبیت غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر در حدی که از تاثیر فعالیت های خطرناک انسان در نظام آب و هوا ممانعت به عمل آید(سیلوا،۲۰۰۱).

در این کنوانسیون، سطح انتشار گازهای گلخانه ای و سهمیه هر یک از کشور ها در قبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تعیین نشد. معاهداتی که در سال ۱۹۹۲ به بحث گذاشته شده بود به دنبال اقدامات داوطلبانه برای مهار تجمع گاز های گلخانه ای بود ولی در همایشی که در سال ۱۹۹۵ توسط UNFCCC برگزار شد، ایجاد توافق نامه قانونی که داوطلبانه نباشد، ضروری دانسته شد. مذاکرات با پروتکلی در مورد ایجاد محدودیت های قانونی یا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شروع شد در این جلسه تصمیم گرفته شد که این دور از مذاکرات، محدودیت هایی فقط برای کشور های توسعه یافته ایجاد کند(فلتچر[۴]،۲۰۰۵).

[۱] – Silva

[۲] – Sustainable Development

[۳] – Ziesing

[۴] Fletcher

  UN Intergovernmental Panel on Climate Change– 1

 (IPCC)

[۲] – Peters & Hertwich

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعریف تغییرات اقلیمی و دلایل اصلی آن و اثرات آن بر محیط زیست انسان و نظام حقوقی بین الملل بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی
  • تحقیق مفهوم سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت و نظریات ارائه شده در خصوص آن
  • تحقیق آلودگی محیط‌ زیست و روش کاهش آلودگی و نقش درختان جنگلی برای تامین اکسیژن
  • تحقیق ماهیت تجارت در سرمایه گذاری خارجی و مفهوم و روشهای سلب مالکیت
  • تحقیق راکتورهای هسته ای و مسیرهای انتشار پسماندهای رادیواکتیو و رفتار عناصر رادیواکتیو در محیط زیست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.