تحقیق اثر تنش رطوبتی در رشد برنج

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اثر تنش رطوبتی در رشد برنج دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲- خصوصیات گیاه شناسی برنج    ۶
۱-۳- گستره جغرافیایی کشت برنج    ۶
۱-۴- تاثیر عوامل محیطی بر روی گیاه برنج :    ۷
۱-۴-۱- تاثیر عناصر غذایی  بر گیاه برنج :    ۷
۱-۴-۲- تاثیر رطوبت، حرارت و تشعشع بر گیاه برنج :    ۷
۲-۱- اثر تنش رطوبتی در مراحل مختلف رشد برنج    ۱۱
۲-۱-۱- تنش آب موجب تغییرات و عکس العمل های زیر در ریشه می‌گردد    ۱۲
۲-۲- مراحل بحرانی تنش آبی محصول    ۱۳
۲-۳- نیاز آبی مراحل مختلف رشد برنج    ۱۴
۲-۳-۱- نقش آب خاک در رشد و اعمال ریشه    ۱۵
۲-۳-۲-  مرفولوژی ریشه برنج    ۱۶
۲-۴-  مکانیزم های گیاه در برخورد با خشکی    ۱۶
۲-۴-۱- فرار از خشکی    ۱۶
۲-۴-۲- اجتناب از خشکی شامل    ۱۷
۲-۴-۳- تحمل به خشکی    ۱۷
۲-۵- تأثیر تنش رطوبتی بر عملکرد    ۱۸
۲-۵-۱- تأثیر تنش رطوبتی بر گلدهی    ۱۸
۲-۵-۲- تأثیر تنش رطوبتی بر عملکرد دانه (شلتوک)    ۱۹
۲-۵-۳- تأثیر تنش رطوبتی بر تعداد دانه در خوشه    ۲۲
۲-۵-۴- تأثیر تنش رطوبتی در توسعه و ظهور خوشههای برنج    ۲۴
۲-۵-۵- تأثیر تنش رطوبتی بر تعداد پنجه بارور    ۲۵
۲-۵-۶- تأثیر تنش رطوبتی بر وزن هزار دانه    ۲۶
۲-۵-۷- تأثیر تنش رطوبتی بر تعداد دانه پوک در خوشه    ۲۷
۲-۵-۸- تأثیر تنش رطوبتی بر  میزان پروتئین و کلرفیل    ۲۸
فهرست منابع    ۳۰

منابع

درویش بلوچی، م.، ف. پاک نژاد.، ع. کاشانی.، م. اردکانی و م. درویش بلوچی. ۱۳۸۹٫ بررسی تاثیر تنش خشکی و تغذیه برگی برخی از عناصر کم مصرف بر پارامترهای فلورسانس کلروفیل، محتوای کلروفیل، RWC، پایداری غشا و عملکرد دانه ذرت. مجله علوم گیاهان زراعی ایران، ۳: ۵۴۵-۵۳۱٫

ربیع زاده، ف.، م. ربیعی جیلدانی. ۱۳۸۱٫ بررسی تاثیر دوره های مختلف آبیاری بر عملکرد و اجزاء عملکرد برنج (رقم هاشمی) ناشر انتشارات صفار. ۱۲ صفحه.

رضائی. م .، ک. معتمد.، ع. یوسفی فلکدهی و ا. امیری. ۱۳۸۹٫ تغییرات مصرف آب در مدیریت­های مختلف آبیاری و تأثیر آن بر میزان عملکرد ارقام مختلف برنج. نشریه آب و خاک. ۲۴ (۳) ۵۷۳۰-۵۶۵٫

رضایی، م. ۱۳۸۷٫ بررسی اثر آبیاری تناوبی و مقادیر مختلف کود ازته بر عملکرد برنج رقم محلی هاشمی گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی. ۶۵ صفحه.

رضایی، م. و.، م. نحوی. ۱۳۸۶٫ بررسی تاثیر دور آبیاری در خاک­های رسی بر کارآیی مصرف آب و برخی ازصفحات دو رقم برنج محلی در استان گیلان. پژوهشنامه علوم کشاورزی شماره ۹٫ صفحه ۱۶ تا

محمدی، ع.، م. بی همتا.، ا. مجیدی و ح. حیدری شریف آبادی. ۱۳۸۵٫ ارزیابی تنش خشکی بر روی خصوصیات زراعی مورفولوژیکی در تعدادی از ارقام گندم. پژوهش و سازندگی، ۷۳: ۱۹۳-۱۸۴٫

ملکوتی، م .ج. ١٣٧٨. ضرورت مصرف بهینه کود برای افزایش عملکرد ارقام برنج پرمحصول ( قسمت دوم )، نشریه فنی شماره ٧١. نشر آموزش کشاورزی. معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت کشاورزی. ٣۴ ص.

ملکوتی، م .ج.، م .ح. داودی.، ن. سعادتی.، م. ولی نژاد.، م .ر. رمضانپور.، م. محمودی و م . محمدیان. ۱۳۸۰٫ تعیین حد بحرانی پتاسیم برای برنج و بررسی پاسخ آن به کلرور پتاسیم در اراضی شالیزاری مازندران. مجله خاک و آب، نشریه علمی – پژوهشی موسسه تحقیقات خاک و آب. جلد ۱۲٫ شماره ١۴. موسسه تحقیقات خاک و آب. ص ۶۲- ۵۴٫

ملکوتی، م .ج.، و غ. ثواقبی. روش­های کاربردی برای کاهش اسید فیتیک در گندم در راستای بهبود کیفیت نان سبوس دار. موسسه تحقیقات خاک و آب. نشریه فنی شماره ۹۹٫

ملکوتی، م. ج. روش جامع تشخیص و مصرف بهینه کودهای شیمیایی. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. ۶۸صفحه.

Royo, C., M. Abaza, R. Blanco and L. F. Garc´ıa del Moral. 2000. Triticale grain growth and morphometry as affected by drought stress, late sowing and simulated drought stress. Aust. Journal Plant Physiol. 27: 1051-1059.

Samuri, R.C. and P. Bandopadhyay. 1992. Effect of split application of potassium on yield and yield components of direct seeded upland rice. Journal Potassium Res. 8: 3,268-270.

Sayed, H., 1992. Proline metabolism during waterstress in sweet pepper (Capsicum annuum L.) Plant.Phyton-International Journal of ExperimentalBotany, 32: 255-261.

Sharief, A.E., El-Kalla, S.E., El-Kassaby, A.T., Ghonema, M.H., and Abdo, G.M. Q. 2006. Effect of bio-chemical fertilization and times of nutrient foliar application growth, yield and yield components of rice. Journal Agron. 5:212-219.

 مقدمه

برنج (Oryza  sativa) نقش مهمی در تغذیه نیمی از مردم جهان دارد که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.این محصول یک سوم سطح زیر کشت غلات را اشغال کرده است و تامین کننده ۲۵ تا ۶۰ در صد کالری ۷/۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان می باشد. بیش از ۹۰ در صد برنج دنیا در آسیا تو لید و مصرف می شود (تقی زاده و همکاران، ۱۳۸۷).

با توجه وسعت کشور ایران که حدود ۱۶۵میلیون هکتار می باشد ۱۶ میلیون هکتار آن را زمینهای زراعی تشکیل می دهند که از این مقدار حدود ۱۱ میلیون هکتار در زیر کشت قرار دارند و بقیه بصورت آیش هستند. با توجه به اینکه برنج در بین کلیه محصولات زراعی بالاترین ارزش نا خالص را داراست و همچنین در آمد بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد لذا کشاورزان به زراعت این محصول رو می آورند. در مناطقی مانند  استان  گیلان  و مازندران که شرایط اقلیمی و اکولوژیکی مناسبی برای کشت برنج دارد، کشت این گیاه بسیار رایج می با شد . در ایران قدیم زراعت برنج از سالیان خیلی دور بخصوص در بابل و شوش معمول بوده و امروزه رواج بیشتری یافته است (تقی زاده و همکاران، ۱۳۸۷).

سابقه کشت برنج در ایران به حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد بوده و تاریخ کشاورزی نمایانگر آن است که در زمان  هخامنشیان  در ایران زراعت می شده و در دوره اشکانیان در گیلان و مازندران و خراسان زراعت آن معمول بوده و در دوران ساسانیان نیز در قسمتی از ایران مانند کاشمر و تاشکند برنج زارهای وسیعی وجود داشته است.

برنج پس ازگندم بیشترین سطح اراضی کشاورزی را در جهان به خود اختصاص داده است. در تولید محصول برنج آبیاری یکی از مهم ترین عوامل موثر می باشد. در حال حاضر روش آبیاری مورد استفاده برای این گیاه در کشور روش استغراقی یا غرقابی می باشد که استفاده از این روش موجب مصرف آب به مقدار بیش از حد مورد لزوم و پایین بودن میزان عملکرد به ازای هر واحد آب مصرفی می گردد.

برنج گیاهی است که نسبت به دیگر گیاهان تحت آبیاری بیشترین سطح زیر کشت را دارا است. بیش از ۸۰ در صد منابع آب شیرین در قاره آسیا برای اهداف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که نیمی از کل این آب صرف تولید  برنج می شود. در ایران نیز کشاورزی بزرگترین متقاضی آب است بطوریکه حدود ۹۳ درصد از آب قابل استحصال سالانه در این بخش استفاده می شود لذا لازم است که توجه ویژه ای به نحوه بکار گیری این منابع و برنامه ریزی دقیقی برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود ولی محدود برای کشت پایدار صورت گیرد.  همانطور که ذکر شد نیاز آبی برنج از سایر غلات بیشتر است و مقدار آن تابع عوامل متعدد نظیر رقم و اقلیم و حتی نوع کشت است. کمبود منابع آبی و پایین بودن راندمان آبیاری در مزارع برنج لزوم استفاده بهینه و افزایش بهره وری از منابع موجود را می طلبد (حیدری­شریف­آباد، ۱۳۸۳).

روش مرسوم آبیاری برنج در مناطق برنج خیز ایران غرقاب دائم با ارتفاع مناسب در تمامی طول فصل رویشی است. محیط رشد برنج به دلیل نیاز آبی فراوان، آن را از دیگر نباتات متمایز می سازد بطوریکه علاوه بر آبیاری در مرحله داشت، مقدار قابل توجهی از آب آبیاری قبل از نشاکاری جهت تهیه  و آماده سازی زمین و غرقاب نمودن آن و علاوه بر آن مقدار قابل توجهی نیز در طول دوره رشد محصول بطور مستمر به صورت نفوذ عمقی مصرف می شود. بنابراین لازمه کشت آن  مدیریت  صحیح آبیاری می باشد چرا که کمبود آب در  شرایط  فعلی و بحران آینده آب  در  ایران واقعیت انکار ناپذیری می باشد که تنها با اتخاذ تمهیداتی بر پایه یافته های علمی قابل کنترل خواهد بود .

آینده تولید برنج به فعالیت ها و اتخاذ وگسترش استراتژی هایی بستگی دارد که آب را در برنامه ریزی های آبیاری بطور موثری استفاده نماید. این چنین استراتژِی ها و فعالیت ها یی برای دیگر قسمت های جهان نیاز مهم است. فعالیتهای اجرایی برای تامین آب در ایران دارای سابقه طولانی است که وجود سدها و شبکه آبیاری در شالیزارهای کشور موید این  نکته می باشد بنابراین به نظر می رسد  استفاده بهینه  از آب در کشوری  چون ایران که از نظر اقلیمی دارای وضعیت خشک تا نیمه خشک است از اهمیت بخصوصی در گسترش و توسعه فعالیتهای کشاورزی بر خوردار است.

بحران کمبود آب توجه صاحب نظران موسسه برنج ((IRRI را به خود معطوف نموده  است. بحرانی که از افزایش روز افزون تقاضا برای آب در بخش های مصارف شهری و صنعت ناشی میشود. همانند این منطقه در سایر مناطق نیز اصولا در چرخه مصرف آب، به کشاورزی نقش درجه سوم در تامین آب داده شده و برنج به عنوان گیاه پر مصرف بیشترین ضرر را خواهد دید (حیدری­شریف­آباد، ۱۳۸۳).

۱-۲- خصوصیات گیاه شناسی برنج

 برنج گیاهی تک لپه ای و یکساله از خانواده گرامینه  یا گندمیان (پوآسه) و جنس اوریزا که دارای گونه های متعددی می باشد. ریشه های آن افشان و تقریبا سطحی هستند و بیش از ۸۵ درصد ریشه ها در عمق تا ۲۵ الی ۳۰ سانتی متری خاک قرار دارند. ساقه برنج بندبند و تو خالی و به طور متوسط به  ارتفاع ۵۰ تا ۱۳۰ سانتی متر است ولی گاهی در بعضی از ارقام تا ۵/۲ مترهم میرسد.

برگ های آن کشیده و رگبرگهای موازی دارد که به طور متناوب  بر روی ساقه قرار گرفته اند. گل آذین آن خوشه سنبله است و به آن پانیکول نیز می گویند که در هر موضع ۳ گل وجود دارد و لیکن بیش از یک عدد از آن ها تبدیل به دانه نمی گردد. گلها فاقد گلبرگ و کاسبرگ است و همانند گندم دارای پوشه و پوشینه می باشد که به پوشه گلوم، و پوشینه گلومل می گویند. این اجزا روی دانه حتی بعد از برداشت باقی می مانند که در این حالت به آن ها شلتوک می گویند. میوه برنج گندمه یا کاریوپس می باشد.

۱-۳- گستره جغرافیایی کشت برنج

برنج را در بیشتر نقاط دنیا از استوا تا ۴۵ درجه عرض شمالی و تا ۴۰ درجه عرض جنوبی کشت می کنند اما استتثنائاً در جمهوری چک آن را در عرض جغرافیایی ۴۹ درجه شمالی نیز کشت می کنند (تقی زاده و همکاران، ۱۳۸۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیر تنش رطوبتی و ماده آلی بر رشد گیاهان و خواص شیمیایی و فیزیکی خاک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.