تحقیق اختلالهای دوران کودکی و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و ملاک تشخیص و راهبرد های درمان آن، خودپنداره و عوامل مؤثر بر خود پنداره

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اختلالهای دوران کودکی و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و ملاک تشخیص و راهبرد های درمان آن، خودپنداره و عوامل مؤثر بر خود پنداره دارای ۵۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
اختلالهای دوران کودکی    ۶
ملاک های رفتار نابهنجار در کودکان    ۷
طبقه بندی اختلا لهای کودکان    ۸
پیشینه ی تاریخی اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی    ۹
تعاریف اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی    ۱۲
ملاک های تشخیصی ADHD بر اساسDSM- IV – TR    ۱۳
اختلال نارسایی توجه با / بدون جنبشی (ADD+Hیا ADD-H)    ۱۵
همه گیر شناسی    ۱۷
سبب شناسی    ۱۹
متغیرهای عصب زیست شناسی (زیستی – عصبی)    ۱۹
سموم محیطی و تغذیه    ۲۰
عوارض قبل از تولد    ۲۱
رفتار والدین    ۲۱
تشخیص    ۲۲
مصاحبه و فنون شرح حال    ۲۳
خانواده و تاریخچه روانپزشکی فرد    ۲۴
تاریخچه طبی و رشدی    ۲۴
وضع سلامت ضعیف مادر    ۲۵
مشاهده    ۲۵
ابزارهای سنجش استاندارد    ۲۶
معیارهای تشخیصی انجمن روان پزشکی امریکا    ۲۷
آزمون های عصب روان شناختی    ۲۷
سنجش مبتنی بر کلینیک    ۲۸
تشخیص افتراقی    ۲۹
مراحل ارزیابی اختلال بیش فعالی    ۳۱
اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی و ملاحظه های مربوط به جنسیت    ۳۳
راهبردهای درمان    ۳۳
دارو درمانی    ۳۴
اثرات رفتاری داروهای محرک    ۳۴
اثرات بر کنترل رفتاری و توجه    ۳۵
اثرات بر عملکرد شناختی و تحصیلی    ۳۵
اثرات بر روابط اجتماعی    ۳۶
.زیان های دارو درمانی    ۳۶
رفتار درمانی    ۳۶
درمان شناختی- رفتاری    ۳۷
پیشینه درمان شناختی –  رفتاری    ۳۸
درمان شناختی رفتاری برای کودکان و نوجوانان    ۳۹
پیش نیاز آموزش مهارتها در درمان شناختی – رفتاری    ۳۹
راهبردهای درمان شناختی – رفتاری    ۳۹
درمان چند الگویی    ۴۰
مفهوم خود    ۴۰
خودپنداره    ۴۱
شخصیت و خودپنداره    ۴۲
اجزاء خودپندارنده    ۴۴
خودپنداره و عزت نفس    ۴۴
عوامل مؤثر بر خود پنداره    ۴۵
مطالعات انجام شده در داخل ایران    ۴۶
مطالعات انجام شده در خارج از ایران    ۴۷
منابع    ۴۹

منابع

صاحبان،فاطمه.(۱۳۸۹). اثربخشی آموزشی کارکردهای اجرائی بر کاهش نشانه های ADHD دانش آموزان پسر ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

برجعلی، محمود.(۱۳۸۹). بررسی و مقایسه تأثیر روشهای آموزش دلگرم سازی، روش رفتاری والدین و دارودرمانی بر مهارت های خود کنترلی در کودکان ADHD. پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

فنونی، طلعت السادات.(۱۳۸۰). بررسی رابطه خود پنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

راس، آلن، ا.(۱۹۷۰). روانشناسی شخصیت نظریه ها و فرآیندها. ترجمه سیاوش جمالفر(۱۳۷۵).تهران: بعثت.

خدایاری فرد، محمد و سهرابی، فرامرز.(۱۳۹۰). روانشناسی بالینی کودک ونوجوان. تهران: آوای نور.

خدایاری فرد، محمد.(۱۳۸۷). کاربرد شناخت رفتاردرمانگری در درمان اختلالات روانی دوران کودکی و نوجوانی. دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

فریدمن، رونالد، جی، دویال، کان،تی. (بی.تا).(۲۰۰۰).شدوه های رفتار با کودکان ونوجوانان دچار اختلال نقص توجه / بیش فعالی.ترجمه سید جلال صدر السادات، محمدرضا محمدی و لیلا صدرالسادات،نشر اسپند هنر.۱۳۸۱

کارول، کاتلین (۲۰۰۳). رویکرد شناختی-رفتاری در درمان وابستگی به مواد. ترجمه حمید رضا قامت بند(۱۳۸۱). انتشارات یزد، تهران.

کاستلو،۲۰۰۰٫ چکیده روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران:آزاده.۱۳۷۳٫

کرمی، ابوالفضل.(۱۳۸۲). آشنایی با آزمون سازی وآزمون های روانی.تهران:روانسنجی.

کانرز، س. کیت. ال. بت. جولیت. (بی تا). اختلال نارسایی توجه بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان- راهبردهای نوین در ارزیابی و درمان. ترجمه حمید علیزاده ،قربان همتی علمدارلو، صدیقه رضایی. انتشارات دانژه، ۱۳۸۷٫

استالارد پل (۲۰۰۵). درمان شناختی رفتاری با کودکان و نوجوانان. ترجمه حمید علیزاده، علیرضا روحی و علی محمدی گودرزی، تهران، انتشارات دانژه، ۱۳۸۹٫

جرج، دو. پل.، و گری استنر(۱۹۹۰). اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در مدرسه. ترجمه پروانه محمد خانی و سیروان اسمائی مجد(۱۳۷۸).تهران:دانژه.

جمعه پور، حمید (۱۳۸۲). بررسی کارآیی و اثربخشی شناخت درمانی در کاهش نگرش های ناکارآمد و باورهای مرتبط با مواد در افراد سوء مصرف کننده مواد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

مقدمه

اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی یک اختلال رشدی در کودکان است که با الگوی پایدار بی توجهی یا بیش فعالی/ تکانشگری مشخص می شود که نشانه ها در مقایسه با سطوح رشدی کودکان فراوان و شدید هستند (انجمن روانشناسی آمریکا، ۱۹۹۴، به نقل از واکر[۱]،۲۰۱۰).همچنین این اختلال یکی از شایعترین اختلالات رفتار کودکان است. که در ۴ درصد سنین مدرسه تأثیر می گذارد. تحقیق طولی اخیراً نشان می دهد که بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تا بزرگسالی نشانه های عمده بالینی را خواهند داشت (عطائی، ۱۳۹۰).

بسیاری از نوجوانانی که تشخیص اختلال نارسائی توجه/بیش فعالی دارنداز کودکی نسبت به نوجوانان عادی مشکلات بیشتری را تحمل می کردند، این مشکلات شامل افزایش مشکلات عقلی، مشکلات بین فردی، رها کردن مدرسه، آمار بالای تصادفات و استفاده از مواد روانگردان بود ( اسمیت[۲] و همکاران، ۲۰۰۰).

اختلالهای دوران کودکی

اکثر کودکان در جریان رشد، مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می کنند که معلول فشارهای رشد و انطباق با انتظارات خانواده و اجتماع است. کودکان در اثر رشد و نمو سریع، جمعیت منحصر به فردی هستند. هر یک  از نظریه های موجود، بر عامل خاصی به مقوله سبب شناسی این مشکلات در کودکان تأکید می کند. ولی ضعف نظریه ها در تبیین کامل رشد در سنین مختلف و در حوزه های مختلف، منجر به پذیرش دیدگاه جامع تری به نام بوم شناختی شده است. دیدگاهی که عوامل درون کودک، خانواده و اجتماع را که تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر کودک دارند، در نظر می گیرد. در این دیدگاه پیشرفت های رشدی کودک در یک حوزه با پیشرفت های رشدی کودک در حوزه های دیگر رابطه دارد. وانگهی داشتن مشکل در هر یک از حوزه های اصلی رشد بر رشد کودک در آینده تأثیر می گذارد(دادستان، ۱۳۶۶).

ملاک های رفتار نابهنجار در کودکان

در سالهای اخیر به دلایل مختلف توجه به بررسی علمی اختلالهای دوران کودکی فزونی گرفته است. نخست اینکه بسیاری از مشکلات کودکان پیامدهای بلند مدت برای کودک، خانواده و جامعه داشته است. دوم آنکه بسیاری از اختلالات دوران بزرگسالی در دوران کودکی ریشه دارند و در نهایت فهم بهتر فرایند تحول کودک و اختلالهای تحولی به پاس پیشرفت روانشناسی مرضی تحولی، پیشگیری و مداخلات مؤثر را امکان پذیر کرده است( ماش[۳] و بارکلی، ۲۰۰۳).

گر چه رفتارهای نابهنجار افراطی و شدید غالباً به آسانی  قابل بازشناسی است اما بسیاری از رفتارهای نابهنجار به خصوص آنها که تجلی خارجی آشکار ندارند از نابهنجاری های دیگر قابل تشخیص و تفکیک نبوده و حتی تمییز آنها از رفتارهای عادی و سالم نیز دشوار است. بر این اساس روانشناسان و روانپزشکان سعی کرده اند بر اساس معیارهای خاص علمی، رفتارهای هنجار را از نابهنجار متمایز سازند (شاملو،۱۳۷۳). آنان  نابسامدی آماری[۴]، تخطی آماری[۵] ، آشفتگی شخصی[۶] ، کارکرد مختل[۷] ، و نقص در عملکرد[۸] را از مؤلفه های رفتار نابهنجار به حساب می آ ورند.(بارلو، ۲۰۰۲).

مناسب ترین تعریف اختلال روانی در راهنمای تشخیصی آماری انجمن روانپزشکی آمریکاارائه شده است. از نظر این نظام تشخیصی، هر اختلال روانی به عنوان نشانگان[۹]  یا الگوی رفتاری یا روانی قابل ملاحظه بالینی در نظر گرفته شده است که در یک فرد ظاهر می شود و با ناراحتی فعلی (مثلاً یک نشانه دردناک) یا ناتوانی (یعنی اختلال در یک یا بیش از یکی از زمینه های کارکردی) و یا با افزایش قابل ملاحظه خطر مرگ ، درد، ناتوانی و یا از دست دادن رابطه دارد، به علاوه این نشانگان یا الگو نباید در واکنش به یک رویداد خاصی باشد که از لحاظ فرهنگی موجه و قابل انتظار است مانند مرگ یک فرد محبوب(هالجین و ویتبورن[۱۰]، ۲۰۰۲، ترجمه سید محمدی،۱۳۸۷).

این حساسیت ها نسبت به تفکیک بهنجاری و نابهنجاری در کودکان و تعیین تفاوت های بین اختلالهای روان شناختی کودکی و بزرگسالی موضوعی نسبتاً ساده است. نظریه های قدیمی کودکان را بیشتر بزرگسالان کوچک تصور کرده و تفاوت های هیجانی و شناختی بین دو گروه سنی را مورد توجه قرار نمی دادند( کاسلو[۱۱]۲۰۰۰، ترجمه پورافکاری، ۱۳۷۳).

ما اخیراً نظریه پردازان با مطالعه فرایندهای مربوط به رشد کودکان و نوجوانان به پیشرفت قابل توجهی در مطالعه اختلال های کودکی و ایجاد یک سیستم طبقه بندی معنی دارتر رفتارهای غیرانطباقی نایل شده است ، به نحوی که در بهترین و مورداستفاده ترین نظام طبقه بندی تشخیصی گردآوری شده توسط انجمن روان پزشکی آمریکا، اختلال ها به ۱۶ طبقه اصلی تشخیصی و یک بخش اضافی تحت عنوان سایر اختلالهایی که ممکن است مورد توجه بالینی باشند، گروه بندی شده اند (شاملو،۱۳۷۳).

طبقه بندی اختلا لهای کودکان

نسخه ی سوم راهنمای تشخیص آماری انجمن روانپزشکی آمریکا، حاوی شماری از مقوله های خاص کودکان بود. در این سخن، ضمن آنکه برخی تشخیص های مربوط به بزرگسالان برای کودکان نیز به کار می رفت، هر فرد در چند بعد یا محور مورد ارزیابی قرار می گرفت تا تصویر کاملتری از وی بدست آید. اما وجود واقعی مقوله هائی که تا این حد به جزئیات پرداخته باشند مورد تأیید مطالعات تجربی واقع نشد زیرا چنین عنوان شد که مقوله های جزئی پایائی نظام را به خطر می اندازد. علاوه بر این مغلوم گردید که در تعدادی از موارد، ملاک ها کاملاً روشن نیستند( ایزائل[۱۲]،۱۹۹۹ ، ترجمه منشی طوسی ، ۱۳۷۳).

از این رو انجمن روانپزشکی آمریکا با تجدید نظر در راهنمای تشخیصی آماری شماره سوم انجمن، راهنمای تشخیصی آماری  تجدید نظر شده انجمن روان پزشکی آمریکا را در سال ۱۹۸۷ منتشر کرد(برجعلی،۱۳۸۹).راهنمای تشخیصی آماری چهارم انجمن روان پزشکی آمریکایی که یک طبقه بندی مقوله ای است بر اساس مجموعه ضوابطی که بطور مشخص توصیف شده اند اختلال های روانی را به انواع مختلف تقسیم بندی می کنند و با پذیرفتن عدم تجانس شکل گیری ها ی بالینی، غالباً مجموعه ضوابط متعددی را ارائه داده که وجود زیر مجموعه ای مواد را از بین یک فهرست طولانی به منظور تشخیص کافی می داند. این اختلالات به ترتیب عبارتند از:  اختلال های یادگیری، اختلال های مهارت های حرکتی، اختلالهای ارتباطی، اختلالهای فراگیر رشد، اختلالهای کاستی توجه و  رفتار ایذائی، اختلالهای تغذیه و خوردن در شیرخوارگی یا اوایل کودکی ، اختلالهای تیک، اختلالهای دفع و سایر اختلالهای شیرخوارگی تا نوجوانی .این مجموعه همانند مجموعه  های پیشین انجمن روانپزشکی آمریکا،  از راهنمای تشخیصی آماری تجدیدنظر شده  انجمن روانپزشکی آمریکا معمولاً از یک نظام طبقه بندی چند محوری بهره می گیرد با این تفاوت که به جز عقب ماندگی ذهنی، مجموعه اختلالهائی که در راهنمای تشخیصی آماری تجدید نظر شده انجمن روانپزشکی ، زیر عنوان اختلالهائی که معمولاً نخستین بار در دوره شیرخوارگی، کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شوند از محور ۲ به محور ۱ انتقال یافته است(دادستان، ۱۳۷۸).

 پیشینه ی تاریخی اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

قدیمی ترین توصیفی که از فزون جنبشی وجود دارد از پزشکان آلمانی ، به نام هاینریش هافمن[۱۳] در میانه ی سالهای ۱۸۰۰ است . شکسپیر در یکی از شخصیت های داستانی خود در نمایش نامه ی  “شاه هنری هشتم ”  به نوعی بیماری در توجه اشاره کرده است (بارکلی، ۱۹۹۷،ترجمه علیزاده،۱۳۸۳).

ویلیام جیمز[۱۴] (۱۸۹۰) در کتاب اصول روان شناسی به ویژگیهایی اشاره کرده است که خود آن را  “اراده ی انفجاری ” می نامد، و این ویژگی ها بسیار شبیه به فزون جنبشی هستند. پس از جنگ جهانی اول و همه گیری آنسفالیت ، هافمن (۱۹۹۲) و ( اباف[۱۵] ۱۹۲۳، به نقل از کینگ و ناشپیتز[۱۶] ، ۱۹۹۱)، ویژگیهایی را توصیف کردند که این ویژگی ها در کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی نیز مشاهده می شوند . یکی از این ویژگی ها، بی ثباتی رفتار بود که مؤلفان مذکور آن را اختلال رفتار پس از آنسفالیت نامیدند. این نشانه ها در کودکانی که در گذشته رفتارهای عادی داشتند نیز، به سرعت مشاهده می شد: نابهنجاری های حرکتی، بی مسوولیتی، بی قراری، فزون جنبشی و حرکت های رقص گونه. با وجود آنکه فزون جنبشی از دهه ی ۱۹۲۰ تقریباً در تمام کشورهای دنیا شناسایی شده بود، اما از دهه ی ۱۹۶۰ به طور جدی مورد توجه و علاقه ی دانشمندان قرار گرفت. می توان گفت که از دهه ی ۱۹۳۰ تا اواخر دهه ی ۱۹۵۰، جامعه علمی آمریکا در درجه ی اول، به مسأله آموزش رشد، و خانواده ی این کودکان توجه می کرد و کارآیی گروه درمانی را مورد آزمایش قرار می داد؛ و همین دوره مصادف با کشف داروهای آمفتامین بود. اما، در آن سال ها تنها افراد ثروتمند می توانستند از این داروها بهره ببرند. دارودرمانی در مورد این اختلال ، تا سال های آخر دهه ی ۱۹۶۰ گسترش یافت و در پایان همین دهه و دهه ی پس از آن ، دارودرمانی به عنوان درمان فزون جنبشی مورد پذیرش قرار گرفت(سیفرو آلن[۱۷] ، ۱۹۷۶ ).

در سال ۱۹۵۷ ، لوفرودنهوف” نشانگان رفتار فزون جنبشی” را توصیف کردند که نشانه های اصلی آن، فزون جنبشی، ضعف در تمرکز حواس ، کم توجهی ، ضعف در انجام تکلیف های مدرسه ، تکانشگری ، زودرنجی و بی ثباتی کلی بود. آنها بر این باور بودند که علت این نشانگان ، چیزی جز آسیب مغزی در دی آنسفال (تالاموس ، هیپوتالاموس ) نیست اگر چه ، پیدا کردن شاهدی بر این ادعا کار دشواری بود و به همین دلیل ، اصطلاح آسیب خفیف مغزی پیشنهاد شد ؛ واژه ای که با وجود شهرت خیلی زیاد ، عمری چندان طولانی نداشت. راس و راس[۱۸] (۱۹۷۶ ) چنین مطرح کرده اند که این اصطلاح ، در اصل از کارهای اولیه ی آلفرد استراس[۱۹] و همکارانش گرفته شده بود(علیزاده، ۱۳۸۳).

[۱]-walker

[۲]– smith

[۳]– mash

[۴]– statistical inferegvency

[۵]– violation of norms

[۶]– Personal distress

[۷]– dysfunction

[۸]– impavement infunctioning

[۹]– syndrome

[۱۰]– Haljin& vitborn

[۱۱]–  kaslow

[۱۲]-Izael

[۱۳]– Heinrich Hoffman

[۱۴]– William James

[۱۵]– Ebaugh

[۱۶]– king & noshpitz

[۱۷]– Safer & Allen

[۱۸]– Ross & Ross

[۱۹]– Alfred Strauss

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلال نقص توجه – بیش فعالی و سبب‌شناسی آن و شیوه‌های فرزندپروری و روابط مادر- کودک و دیدگاه ها و مدل های آن
  • تحقیق دیدگاههای مربوط به سلامت روان و اختلال کمبود توجه بیش فعالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.