تحقیق اختلال نقص توجه – بیش فعالی و سبب‌شناسی آن و شیوه‌های فرزندپروری و روابط مادر- کودک و دیدگاه ها و مدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اختلال نقص توجه – بیش فعالی و  سبب‌شناسی آن و شیوه‌های فرزندپروری و روابط مادر- کودک و دیدگاه ها و مدل های آن دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-  مقدمه    ۵
۲-۱-۱- اختلال نقص توجه- بیش فعالی    ۱۱
۲-۱-۱-۱- تاریخچه اختلال نقص توجه – بیش فعالی    ۱۱
۲-۱-۱-۲- ملاک های تشخیص اختلال نقص توجه – بیش فعالی    ۱۵
۲-۱-۱-۳- انواع اختلال نقص توجه – بیش فعالی    ۱۶
۲-۱-۱-۴-  همه گیری شناسی    ۱۷
۲-۱-۱-۵-  سبب شناسی    ۱۷
۲-۱-۱-۵-۱- بعد زیست شناختی    ۱۹
۲-۱-۱-۵-۱-۱- عوامل ژنتیکی    ۱۹
۲-۱-۱-۵-۱-۲- عوامل عصبی – فیزیولوژی    ۲۰
۲-۱-۱-۵-۱-۳- عوامل عصبی – شیمیایی    ۲۲
۲-۱-۱-۵-۲-  بعد روانشناختی    ۲۴
۲-۱-۱-۵-۳- بعد جامعه شناختی    ۲۵
۲-۱-۱-۶-  مشکلات همراه با اختلال نقص توجه – بیش فعالی    ۲۸
۲-۱-۱-۶-۱-  مشکلات رفتاری    ۲۹
۲-۱-۱-۶-۲-  مشکلات در روابط والد و فرزندی    ۲۹
۲-۱-۱-۷- مدل های نظری اختلال نقص توجه – بیش فعالی    ۳۱
۲-۱-۲-  شیوه های فرزندپروری    ۴۱
۲-۱-۲-۱-  تاریخچه شیوه فرزندپروری    ۴۲
۲-۱-۲-۲- مدل های شیوه فرزندپروری    ۴۲
۲-۱-۲-۲-۱- مدل شیوه فرزندپروری بامرید    ۴۴
۲-۱-۲-۲-۲- مدل شیوه فرزندپروری شیفر    ۴۴
۲-۱-۲-۲-۳- مدل ترکیبی    ۴۵
۲-۱-۳- برنامه فرزندپروری مثبت    ۴۷
۲-۱-۴- روابط مادر- کودک    ۴۹
۲-۱-۴-۱-  دیدگاه‌های نظری مربوط به روابط مادر – کودک    ۵۰
۲-۱-۴-۱-۱- نظریه روانکاوی    ۵۱
۲-۱-۴-۱-۲- نظریه یادگیری اجتماعی    ۵۲
۲-۱-۴-۱-۳- نظریه کردارشناسی    ۵۳
۲-۲-تحقیقات انجام شده    ۵۵
۲-۲-۱- تحقیقات مربوط به شیوه فرزندپروری و روابط مادر – کودک    ۵۵
۲-۲-۲- تحقیقات مربوط به برنامه فرزندپروری مثبت و اختلال نقص توجه – بیش فعالی    ۵۸
۲-۳- خلاصه    ۶۴
فهرست منابع    ۶۵

منابع

کلانتری، م. نشاط دوست، ح. زارعی، م. (۱۳۸۰). تاثیر آموزش رفتاری والدین و دارو درمانگری بر میزان علائم فزون کنشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی، مجله روانشناسی، سال پنجم، شماره ۲، ۱۱۸-۱۳۵٫

کلانتری، م. مولوی، ح. توسلی، م. (۱۳۸۴). رابطه بین شیوه فرزندپروری و اختلالات رفتاری در کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. شماره ۲۴

ماسن، پاول هنری و همکاران (۱۳۸۰). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید پاسایی. چاپ هفدهم. تهران: نشر مرکز.

محمداسماعیل، ا. (۱۳۸۵). درسنامه درمان رفتاری – شناختی کودکان مبتلا به بیش فعالی/نارسایی توجه. تهران: انتشارات دانش.

مرادی، م. (۱۳۸۰). بررسی تأثیر خانواده درمانی به روش ساختی بر کاهش تعارضات زناشویی زوجین متقاضی طلاق شهرستان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان.

مفتاق، داوود. (۱۳۸۸). مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر آموزش رفتاری مادران، خودآموزی کلامی به کودکان و دارو درمانی بر اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

مؤمنی، ف. بهرامی، ه. (۱۳۸۱). بررسی کارایی روش عصبی روانی دلاکائو در میان کودکان بیش فعال. مجله ی اندیشه و رفتار، سال نهم، شماره ۴، ۷۸-۷۳

مینایی، اصغر. (۱۳۸۵). مطالعه ساختار عاملی فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی. پژوهش در حیطه کودکان استثایی، سال ششم، شماره سوم، ۷۸۶-۷۶۹٫

هیبتی، خلیل (۱۳۸۱). بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر زرقان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه شیراز

هادیان فرد، ح؛ نجاریان، ب (۱۳۸۰). درمان شناختی تعلیم خودآموزی کلامی. فصلنامه تازه های رواندرمانی، شماره ۱۹، ۷۹-۶۷٫

 Dretzke, J., Davenport, C., Frew, E., Barlow, G., Brown, S., Bayliss, S., Taylor, R.,Sandercock, J., & Hyde, C. (2009). The clinical effectiveness of different parenting programs for children with conduct problems. University of Birmingham, U. K. [Online]. Available

Durston, S., & Konrad, K. (2007). Integrating genetic, psychopharmacological and neuroimaging studies: A converging methods approach to understanding the neurobiology of ADHD. Developmental Review, 27(3), 374-395.

Elgar, F, J., Waschbasch, D, A., Dadds, M, R., & Sigvaldson, N. (2007). Development and validation of a short form of Alabama parenting questionnaire. Journal of Child and Family Studies. 16, 243- 256.

Ellis, A., & Bernard, M. E. (2006). Rational emotive behavioral approaches to childhood disorders: theory, practice and research: Springer.

Enright, K (2001). Family factors and self-steem in gifted versus nongifted children. Submitted in partial fulfillment of the Requirements of the Degree of Doctor of Philosophy. Seton Hall University.

Erhardt, D., & Baker, B. L. (1990). The effects of behavioral parent training on families with young hyperactive children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 21(2), 121-132.

 ۲-۱-  مقدمه

اختلال نقص توجه – بیش فعالی در پیشینه تحقیقی سالها تحت تنوع برچسب‌های ناشی از ارزیابی نشانه‌ها و عوامل ایجادکننده اختلال بوده است. برچسب‌های گوناگونی که در گذشته به کار رفته عبارتند از: کژکاری خفیف مغزی[۱]، آسیب مغزی[۲]، نشانگان هایپر کینیتیک[۳] (بیش جنینی) و اختلال نقص توجه (وود و فلتون[۴]، ۱۹۹۴).

 

اختلال نقص توجه – بیش فعالی[۵] یک اختلال عصبی رشدی است که از دوران بچگی شروع می‌شود. در حالی که این اختلال به طور قوی‌ای موروثی است (تاپار[۶] و همکاران، ۲۰۰۶) پیامدهای رشدی و استمرار این اختلال به وسیله عوامل محیطی خانواده مثل فرزندپروری تشخیص داده شده است (جانسون و ماش[۷]، ۲۰۰۱؛ تاپار و همکاران، ۲۰۰۶). روابط والد- کودک برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی در مقایسه با گروه نرمال به وسیله تعارض بیشتر، حرف شنوی کمتر کودک و با فرزندپروری استبدادی[۸]، کنترل- گر و بیشتر دستوردهنده والدین توصیف می شود (بارکلی[۹] و همکاران،۱۹۹۱؛ جانسون و ماش، ۲۰۰۱؛ لانگ[۱۰] و همکاران، ۲۰۰۵).

همچنین این اختلال یک اختلال روانی شایع و مزمن است که نتایج زیان‌آوری در طول زندگی به همراه دارد. این نتایج زیان آور عبارتند از: آشفتگی و گسستگی شدید در روابط با والدین، معلمان، همسالان و خواهر و برادرها در دوران کودکی و مشکلات تحصیلی، بزهکاری و سوء مصرف مواد در دوران نوجوانی و بزرگسالی (بارکلی، ۲۰۰۶، به نقل از فابیانو[۱۱] و همکاران ۲۰۰۹).

شکل غالب اختلال نقص توجه – بیش فعالی، ناتوانی پایدار در توجه کردن و یا نمایش الگوی تکانشگری – بیش فعالی[۱۲] می باشد. اختلال نقص توجه – بیش فعالی یک اختلال عصبی رفتاری است که توانایی های کودک در حفظ توجه و بازداری‌های متناسب با سن وی را در موقعیت های شناختی، رفتاری مختل می کند. این نشانگان به وسیله برخی از نشانه های نامتناسب با سطح رشدی توصیف شده است که عبارتند از: بی- توجهی، شکست در پیروی از دستورات، ناتوانی در سازماندهی کارهای مربوط به خود و مدرسه، بازی کردن با دست‌ها و پاها، زیاد حرف زدن، مکث کردن بر تکالیف، ناتمام رها کردن کارها و برنامه های عادی روزمره، تکالیف ناتمام، عدم توجه به جزئیات (انجمن روانپزشکی امریکا[۱۳]، ۲۰۰۰).

اختلال نقص توجه – بیش فعالی شایع ترین اختلال رفتاری در دوران کودکی است به طوری که برآورد می شود تقریبا ۵% از کودکان دبستانی در ایالات متحده به این اختلال مبتلا هستند (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰). بارکلی (۱۹۹۳) نیز میزان شیوع این اختلال در کودکان دبستانی را بین ۴% تا ۵% تخمین زده است. همچنین شلتون[۱۴] و بارکلی (۱۹۹۴) گزارش می کنند بین ۳۰% تا ۴۰% از مراجعه کنندگان به مراکز خدمات روانی-اجتماعی مدارس، ADHD می باشد.

غنی زاده (۲۰۰۸) میزان شیوع نشانه‌های اختلال نقص توجه – بیش فعالی و تفاوت‌های بین انواع فرعی آن را در کودکان دبستانی شیراز، جنوب ایران، در یک نمونه تصادفی از ۲۰۰۰ کودک دختر و پسر دبستانی بررسی کرده است. داده ها از طریق تکمیل مقیاس ارزیابی مبتنی بر DSM-IV برای نشانه‌های نقص توجه- بیش فعالی به کمک والدین گردآوری شده است. نتایج نشان می‌دهد حدود ۱/۱۰% از شرکت کنندگان نمره برش غربالگری برای نقص توجه- بیش فعالی را بدست آورده اند (۶/۱۳% در پسرها و ۵/۶% در دخترها). وی شایع ترین نوع را نوع ترکیبی این اختلال گزارش کرده است و خاطر نشان می سازد میزان احتمالی نقص توجه-بیش فعالی در شیراز، جنوب ایران، مخصوصاً در مورد پسرها نسبت به دخترها خیلی مشابه کشورهای دیگر است.

پژوهشگران متعددی معتقدند که کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی در معرض خطر بالایی برای ابتلا به مشکلات و اختلال‌های دیگر قرار دارند. این اختلال‌ها عبارتند از: ناتوانایی‌های یادگیری[۱۵]، نقص در مهارت‌های اجتماعی، عدم پیشرفت تحصیلی، رفتارهای انحرافی، مشکلات بین فردی، اختلال بی‌اعتنایی مقابله‌ای[۱۶] و اختلال سلوک[۱۷] (بارکلی، ۱۹۹۹،۱۹۸۹؛ پلهام[۱۸]،۱۹۹۳؛ بارکلی و همکاران، ۱۹۸۲).

۲-۱-۱- اختلال نقص توجه- بیش فعالی

۲-۱-۱-۱- تاریخچه اختلال نقص توجه – بیش فعالی

اختلال نقص توجه – بیش فعالی در پیشینه تحقیقی سالها تحت تنوع برچسب‌های ناشی از ارزیابی نشانه‌ها و عوامل ایجادکننده اختلال بوده است. برچسب‌های گوناگونی که در گذشته به کار رفته عبارتند از: کژکاری خفیف مغزی[۱]، آسیب مغزی[۲]، نشانگان هایپر کینیتیک[۳] (بیش جنینی) و اختلال نقص توجه (وود و فلتون[۴]، ۱۹۹۴).

در سال ۱۸۴۵ هنری هافمن[۵]، پزشک آلمانی یک مجموعه از آثار کلاسیک داستان های اخلاقی طنزآمیزی بنام “پیتر بیقرار” برای کودکان نوشت. قهرمانان داستان هافمن کودکانی بودند که بر اساس مشاهدات وی انتخاب گردیده‌اند و فیلیپ بیقرار[۶] یکی از آنهاست. فیلیپ کودکی است ناآرام، بیقرار، مخاطره انگیز، جنجالی و شرور که کودکان را آزار می‌دهد و از این رو این اختلال بنام بیماری هافمن معروف شد (تیلور، ۱۹۹۰؛ به نقل از صالح مجتهد، ۱۳۷۳). این نشانه‌ها امروزه به طور متداول در کودکانی که بر طبق راهنمای آماری و تشخیصی اختلال‌های روانی (انجمن روانپزشکی امریکا)، ADHD تشخیص داده می‌شود، مشاهده می‌شود.

بارکلی (۱۹۹۰)، به تشریح چهار دوره برای توصیف تاریخ تحولی و فهم کنونی از ADHD پرداخته است. اولین دوره از سال ۱۸۶۰ تا ۱۸۹۰ دوره “کودک آسیب مغزی” بود که با فعالیت جورج استیل[۷] (۱۹۰۲) آغاز شده بود. استیل در کالج پزشکی رویال انگلند، گروهی از کودکان را که معتقد بود نقص‌هایی در کنترل اخلاقی[۸] دارند، بررسی و تشریح می‌کرد. این کودکان به عنوان پرخاشگر، لجباز، بی‌اعتنا، مقاوم به انضباط و به طور افراطی هیجانی توصیف شده و خود کنترلی و بازداری ارادی کمی نشان می دادند. وی اعتقاد داشت که مشکلات ذکر شده یک منشأ نورولوژیکی (عصب شناختی) دارد.

در زمان جنگ جهانی اول (۱۹۱۸-۱۹۱۷) کودکانی پیدا شدند که به خاطر آنسفالیت ویروسی همه گیر[۹] آسیب عصب شناختی داشته و تکانشگر، فاقد بازداری و بیش فعال بودند (هیل[۱۰]، ۱۹۲۸). آنسفالیت یک التهاب مغزی است که به نظر می رسد علت رفتارهای کودکانی است که ذکر شد. این کودکان به علت داشتن نشانگان بیش فعالی طبقه بندی شده بودند. همچنین رفتارهای مشابهی به وسیله آنهایی که با آسیب سر از جنگ به خانه بازگشته بودند مشاهده گردید که منجر به شکل گیری نظریه‌های کژکاری خفیف مغزی شد. با این وجود هنوز تا پایان جنگ جهانی دوم علاقه گسترده‌ای به اختلال های دوران کودکی شروع نشده بود.

[۱]– Minimal Brain Dysfuction

[۲] – Brain Injured

[۳]– Hyperkinetice Syndrom

[۴] – Wood & Felton

[۵]– Hendrick Haffman

[۶]– Fidgety Phil

[۷]– George Still

[۸]– Moral Control

[۹]– Viral Encephalitis Epidemic

[۱۰]– Hill

[۱]– Minimal Brain Dysfuction

[۲] – Brain Injured

[۳]– Hyperkinetice Syndrom

[۴] – Wood & Felton

[۵]– Attention Deficit Hyperactivity Disorder

[۶]– Thapar A

[۷]– Johnston & Mash

[۸]– Outhoritarian Parenting

[۹]– Barkley

[۱۰]– Longe

[۱۱]– Fabiano

[۱۲]– Hyperactivity-Impulsive

[۱۳]– American Psychiatric Association

[۱۴]– Shelton

[۱۵]– Learning Disabilities

[۱۶]– Oppositional Defiant Disorder

[۱۷]– Conduct Disorder

[۱۸]– Pelham

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق دیدگاه های مربوط به سبک های فرزندپروری و تعریف تاب آوری و نگرش مذهبی
  • تحقیق اختلالهای دوران کودکی و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و ملاک تشخیص و راهبرد های درمان آن، خودپنداره و عوامل مؤثر بر خود پنداره
  • تحقیق نگرش های فرزند پروری و نظریه ها و دیدگاههایی درباره شیوه های فرزند پروری و دیدگاهها سبک های تفکر و سبک حل مساله
  • تحقیق دیدگاههای مربوط به سلامت روان و اختلال کمبود توجه بیش فعالی
  • تحقیق نظریه های شخصیت و الگوهای مربوط به سبک های فرزندپروری و مدل های تاب آوری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.