تحقیق دیدگاه های مربوط به سبک های فرزندپروری و تعریف تاب آوری و نگرش مذهبی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه های مربوط به سبک های فرزندپروری و تعریف تاب آوری و نگرش مذهبی  دارای ۴۸ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
تاب آوری:    ۵
نگرش مذهبی:    ۸
پیشینه نگرش مذهبی:    ۱۱
شیوه های فرزندپروری    ۱۲
رابطه نگرش مذهبی باتاب آوری:    ۲۴
رابطه شیوه های فرزند پروری باتاب آوری    ۲۷
پیشینه پژوهش:    ۳۰
تحقیقات انجام شده درخارج ازکشور:    ۳۰
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۳۲
جمع بندی    ۳۵
منابع    ۳۸

منابع

حسینی نسب،احمدیان،روان بخش.( ۱۳۹۱).بررسی رابطه ی شیوه های فرزندپروری باخود کارآمدی وسلامت  روانی دانش آموزان.

حمید،کیخسروانی، بابامیری ، دهقانی.(۱۳۹۱). بررسی رابطه ی سلامت روان و هوش معنوی با تاب آوری دردانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.فصلنامه ی علمی پژوهشی جنتاشاپیر،دوره ی سوم،شماره ی۲٫

جوکار˛بهرام(۱۳۸۶);«نقش واسطه تاب آوری در رابطه بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی»˛روانشناسی معاصر˛ش۲(۴)˛ص۱۲-۳٫

جوکار˛بهرام.(۱۳۸۶). هوش عاطفی˛ هوش شناختی˛ تاب اوری و رضایت از زندگی- دو فصلنامه روانشناسی معاصر˛شماره ۴: ۱۲-۳٫

جوکار، بهرام.( ۱۳۸۶). نقش واسطه اى تاب آوری در رابطه بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی.روان شناسی معاصردوره دوم شماره۴٫

خداپناهی محمدکریم،خاکساربلداجی محمدعلی(۱۳۸۴).”رابطه جهت گیری مذهبی وسازگاری روان شناختی دردانشجویان”،مجله روان شناسی۳۵/سال نهم شماره ۳،پاییز ۱۳۸۴٫

رنجبر،ف.کاکاوند،ع.برجعلی،ا.وبرماس،ح.(۱۳۹۰).تاب آوری وکیفیت زندگی مادران دارای فرزندکم توان ذهنی.فصلنامه روان شناسی سلامت،دوره۱،ص۲۷-۱۸٫

زاهد بابلان،رضایی جمالویی،حرقتی سبحانی.( ۱۳۹۱). رابطه دلبستگی به خدا و تاب آوری با معناداری در زندگی دانشجویان. دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی.سال سیزدهم،شماره ۳

ساعد،روشن. مکانیزم های اثر معنویت بر سلامت روان.تازه های روان درمانی.سال سیزدهم، شماره۴۷،۴۸٫

بیگی˛علی و همکاران (۱۳۹۰);«نقش شخصیتی کیفیت زندگی و امیدواری در معتادان گمنام و معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون»˛مجله روانشناسی بالینی˛ش۳(۲)˛ص ۸۴-۷۵٫

ترصفی،مهدیه.( ۱۳۹۱).تاب آوری دردانش آموزان ونقش مشاوران.مجله علوم رفتاری.دوره هشتم،شماره۲

نریمانی˛محمد.عباسی˛مسلم(۱۳۸۸).«بررسی ارتباط بین سرسختی روانشناختی و خود تاب آوری با فرسودگی شغلی».فراسوی مدیریت˛۲(۸).۹۲-۷۵٫

نصیری˛عبدالله و بهرام جوکار(۱۳۸۷);«معنی داری زندگی˛امید˛رضایت از زندگی با سلامت روان در زنان(گروهی از زنان شاغل فرهنگی)»˛پژوهش زنان˛دوره ششم˛ش ۲˛ص۱۷۶-۱۵۷٫

هاشمی˛لادن و رضویه˛ اصغر.(۱۳۹۰). بررسی روایی و پایایی مقیاس تعالی معنوی. مجله دانشور رفتار. ( در دست چاپ)

شریعتمداری،آسیه.( ۱۳۸۸).راهبردهای راهنمایی وآموزش خانواده،شیوهای فرزند پروری.مجله علوم رفتاری.دوره ۵ شماره ۲

ثنائی باقر (۱۳۷۸). نقش « خانواده های اصلی» در ازدواج فرزندان. فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن مشاوره ایران، بهار و تابستان ۱۳۷۸، جلد ۱، شماره ۲٫

حجازی وسلیمانی.(۱۳۸۹) .کیفیت دوستی ،تقابل وتاب آوری مجله علوم رفتاری .دوره ۴ شماره ۴٫

خدا رحیمی˛سیامک و جعفری˛سید غلامرضا.(۱۳۷۸). رواندرمانی و مذهب (نقش مذهب بر فرآیند های بهداشت روانی و رواندرمانی در روانشناسی بالینی). فصلنامه اصول بهداشت روانی˛سال اول شماره ۴: ۱۹۷-۱۸۵٫

مقدمه:

در این مقاله ابتدا به تاب آوری واهمیت آن و سپس به نگرش مذهبی وشیوه های فرزندپروری والدین پرداخته می‎شود و درادامه به رابطه بین این عوامل اشاره می‎شود. و در ادامه به بررسی پیشینه مطالعاتی پژوهش حاضر پرداخته می‎شود.

پس از پایان گرفتن دوره کودکی،فرد واردمرحله ای می شودکه شرایط آن با شرایط دوره قبل کاملا متفاوت است.به این دوره دوره نوجوانی می گویند.نوجوانان دراین دوره پرتلاطم زندگی خودبا مشکلات متعددی روبه روهستند.درسال اخیر مشکلات استرس زای نوجوانان (از جمله:شکست تحصیلی،مشکلات ارتباطی با اطرافیان،جدایی والدین،مرگ عزیزان و…)سیر صعودی پیداکرده است.این مشکلات می تواندنوجوان را درخودغرق کند.ازطرفی داستان های زیادی درباره نوجوانان و جوانانی که توانسته اند برناملایمات غلبه کنند،وجوددارد.آسیب ناپذیری قابلیتی است که بعضی از کودکان در غلبه بر آنچه که به شدت روند رشد آنها را تهدید می کند،‌ دارند. به عنوان مثال، کودکی که در یک خانواده کم درآمد، در یک محله مخروبه، با مادری مبتلا به اختلال روانی و پدری بیکار و معتاد و با تعداد زیادی خواهر و برادر زندگی می کند، به احتمال زیاد فردی مجرم و بزهکار خواهد شد، او ترک تحصیل خواهد کرد و یا معتاد می شود.آمارها نشان می دهند که فرقی نمی کند چه فرهنگ و قومیتی داشته باشد؛ بلکه این چنین دوران کودکی معمولاً به دوران بزرگسالی نافرجانی ختم خواهد شد.با این حال بعضی از کودکان که در چنین محیط وحشتناکی رشد کرده اند، بزرگسالانی خوشبخت، سالم، فعال و کارآمد می شوند.این افراد ممکن است به دانشگاه بروند، فارغ التحصیل بشوند و مشاغل خوبی داشته باشند. همچنین دارای همسرانی دوست داشتنی و فرزندانی خوشبخت و خلاق باشند.این افراد دارای قابلیت مقاومت هستند و به آنها تاب آور  گفته می شود(برگر، ۱۳۸۸).

محققان بسیاری درپی شناسایی عوامل مؤثر برتاب آوری بودندوفرض براین است که عوامل   حمایت کننده ای[۱] وجود دارندکه می توانند واکنش به تجارب استرس زا و بلایای مزمن راتبیین کنند. درسال های اخیرحجم وسیعی ازپژوهش های نظری وتجربی به شناسایی این عوامل پرداخته اند.خانواده، مدرسه، رسانه ها، شبکه دوستان و مکان های عمومی ( کوی و برزن، مغازه ها، پارک ها، سینما، معابد و غیره)،امروزه جزء منابع اصلی و تاثیر گذار هر جامعه ای می باشند. امادر میان این عناصر، خانواده اولین و بیشترین تاثیر را بر روند ساخت هویت فرهنگی اجتماعی انسان و چگونگی شکل گیری این هویت دارد.با توجه به اینکه خانواده ها تفاوت های زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند، و همچنین از جهت نوع رفتار با فرزندان و فضای حاکم بر خانواده و رابطه والدین با فرزندان که به اشکال آزادی، استبدادی و یا دمکراسی می انجامد،متفاوتند.فرزندان از نظر شخصیتِ اجتماعی و هویت فرهنگی یکسان تربیت نمی شوند. نگرش ها،تصورات و رفتار خانواده بیشترین تاثیر را بر رفتار اجتماعی و هویت فرهنگی و اجتماعی فرزندان دارد (فراسر[۲]،ریچمن[۳] وگالینسکی[۴]،۱۹۹۹).

همچنین مهمترین سود تجربه های مذهبی این است که مذهب به شخص احساس معناداری وارتباط باحقیقت نهایی اعطامی کند(اکسیلن[۵]،۲۰۰۲؛سیمپ سون[۶]،۲۰۰۲).علاوه براین تمایلات معنوی ومذهبی بودن باعث افزایش بهزیستی روان شناختی ،سلامت روان (هالز[۷]،۱۹۹۹ ؛فرانسیس[۸]، رابینس[۹]، لوییس[۱۰]، کرئیگلی[۱۱] وویلر[۱۲]،۲۰۰۴)،تحمل حوادث فشارزای زندگی(یانگ[۱۳]و ماو[۱۴]،۲۰۰۷)،مصونیت بیشتر در برابر تنش (گراهام[۱۵]، فر[۱۶]،فلاوئرز[۱۷] وبرک[۱۸]،۲۰۰۱)، می گردد.

تاب آوری:

از دهه ۱۹۷۰به بعد،به تدریج تردید هایی پیرامون رسالت روان شناسی به عنوان علم مطالعه مشکلات و اختلالات روانی پدید آمد.با بروز این تردید ها رویکرد جدیدی تحت عنوان روان شناسی مثبت گرا شکل گرفت که به جای تاکید بر عوامل خطرزا،نابهنجاری ها و اختلالات روانی،توجه اش را معطوف عواملی کرد که تاثیر عوامل خطر زا را تعدیل می کند و کودکان را در مقابل مبتلا شدن به مشکلات روان شناختی حمایت می نماید یا به آنها کمک می کند سریع تر به بهبودی دست یابند(گراسمن[۱۹]و مور[۲۰]،۱۹۹۴).

از این رو عواملی که موجب تطابق هر چه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدات زندگی می شوند،بنیادی ترین سازه های مورد پژوهش این رویکرد می باشند.روان شناسی سلامت به دنبال شناسایی سازه ها و شیوه هایی است که سلامت و بهداشت روان را به دنبال دارد. به این دلیل عواملی که به انسان در سازگاری و انطباق با مشکلات و تهدیدات زندگی کمک کند،از موضوعات مورد توجه این حوزه خواهد بود(هاشمی،۱۳۹۰).

در این میان،تاب آوری جایگاه ویژه ای،خصوصادر حوزه های روان شناسی تحول،روان شناسی خانواده و بهداشت روانی،به خود اختصاص داده است. به طوری که هر روز بر شمار پژوهش های مرتبط با این سازه افزوده می گردد(جوکار،۱۳۸۶).

به طور کلی واژه تاب آوری به عوامل و فرآیندهایی اطلاق می شود که خط سیر رشد را از خطر به رفتارهای مشکل زا و آسیب روان شناختی قطع کرده و علی رغم وجود شرایط ناگوار، به پیامد های سازگارانه منتهی می شوند.گارمزی و ماستن (۱۹۹۱)،تاب آوری را ” یک فرآیند،توانایی،یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز علی رغم شرایط تهدید کننده”،تعریف نموده اند. به بیان دیگر تاب آوری،سازگاری مثبت  در واکنش به شرایط ناگوار است.راتر (۱۹۸۷)،تاب آوری را مکانیزمی حمایت کننده تعریف کرده است که پاسخ فرد به موقعیت پر مخاطره را تعدیل می کند(هاشمی،۱۳۹۰).

بنابراین ، یک فرد تاب آور موقعیت ناگوار را به شیوه مثبت تری پردازش می کند و خود را برای رویایی با آن دارای توانمندی قلمداد می کند.البته تاب آوری تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خوداست.  می توان گفت تاب آوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی – روانی در شرایط خطرناک است (کانر  و دیویدسون،۲۰۰۳ ).

با توجه به استعداد ها و توان مندی های انسان(به جای پرداختن به ناهنجاری ها و اختلال ها)،در سال های اخیر رویکرد روان شناسی مثبت گرا[۲۱] مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است. این رویکردهدف نهایی خود را در شناسایی سازه ها و شیوه هایی  می داند که بهزیستی و شادکامی انسان را به دنبال دارد. از این رو عواملی که سبب سازگاری هرچه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی بشود،بنیادی ترین سازه های مورد پژوهش این رویکرد می باشند.دراین میان تاب آوری جایگاه ویژه ای درحوزه روان شناسی خانواده و بهداشت روانی یافته است به طوری که هرروز برشمار پژوهش های مرتبط با این سازه افزوده می شود (سامانی و همکاران،۱۳۸۶).

هر انسانی دارای ویژگی های شخصیتی و الگو های رفتاری گوناگونی است ، یکی از این ویژگی ها که نقش عمده ای در بقای انسان و سلامت روانی او دارد ، « سازگاری » است. انسان با کمک این توانایی است که می تواندباشرایط متغییر محیطی و درونی خود کنار آید و موجودیت و سلامت روان خود را حفظ کند. سازگاری داشتن یعنی ویژگی هایی که موجود زنده را نسبت به سایرین،جهت بقا و تولید مثل توانمندتر می سازد ، بدین معنی که این ویژگی ها نسبت یک محیط خاص بهتر از محیط های دیگر طراحی شده اند (اشترویه[۲۲] و هیوستون[۲۳] ، ۱۳۸۳).

منظور از« سازگاری» ، انطباق متوالی با تغییرات و ایجاد ارتباط بین فرد و محیط به نحوی که حداکثر خویشتن سازی را همراه با رفاه اجتماعی ضمن رعایت حقوق خارجی امکان پذیر سازد.به این ترتیب سازگاری به معنی هم رنگ شدن با جماعت نیست ، سازگاری به معنی شناخت این حقیقت است که هر فرد باید هدف های خود را با نتیجه به چارچوب های  اجتماعی و فرهنگی تعقیب نماید . سازگاری امری نسبی است و انسان ها با درجات مختلف به سازگاری دست می یابند.تاب آوری موجب سازگاری مناسب در مواجه با مشکلات می شود و چیزی بیش از اجتناب ساده از پیامد های منفی است.(کاون [۲۴]و همکاران،۱۹۹۶).محققان بسیاری در پی شناسایی عوامل موثر بر تاب آوری بوده اند.فرض بر اینکه عوامل حمایت کننده ای وجود دارد که می توانند واکنش به تجارب استرس زا و بلایای مزمن را تبیین کنند (فراسروهمکاران،۱۹۹۹).

افزون بر این، محققان بر این باورند که تاب آوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است( گارمزی ، ۱۹۹۱; ماستن ،۲۰۰۱; راتر ،۱۹۹۹; لوتار،سیچتی و بکر،۲۰۰۰).کامپفر (۱۹۹۹)،باور داشت که تاب آوری، بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر ( در شرایط تهدید کننده) است و از این رو موجب سازگاری موفق در زندگی می شود. در عین حال کامپفر (۱۹۹۹)،به این نکته اشاره می کند که سازگاری مثبت با زندگی، هم می تواند پیامد تاب آوری به شمار آید و هم به عنوان پیش آیند،سطح بالاتری از تاب آوری را موجب شود. وی این مسأله را ناشی از پیچیدگی تعریف و نگاه فرایندی به تاب آوری می داند. تحقیقات کمی در مورد منابع تاب آوری کمک کننده در بهبود از ضربه روانی صورت گرفته است. هیجانات مثبت نقش بسیار مهمی در بهبود افراد از فشار روانی بازی می کند. بعضی ازمحققان معتقدند که هیجانات مثبت منابع روان شناختی بسیار مهمی هستند که به فرد کمک می کند در مقابل فشار روانی از روش های مقابله ای موثری استفاده کند.بنابراین افرادی که هیجانات مثبت را به میزان بیشتری تجربه  می کنند احتمالاً در مقابل حوادث سخت مقاوم تر هستند  بنابراین تاب آورتر می باشند.از طرف دیگر افراد خوشبین از زندگی خود لذت بیشتری می برند، سلامت روانی و ،جسمانی بیشتری دارند و هنگام رویارویی با فشار روانی از روش های مقابل های بهتری استفاده می کنند(محمدی و همکاران، ۱۳۹۰).

نگرش مذهبی:

تارخ بشریت نشان داده است که انسان دین ورز[۲۵] قدمتی دیرینه دارد. آن چنان که از مطالعات باستان شناسی و انسان شناسی از اعصار دور بر می آید« مذهب »به عنوان جز لاینفک زندگی بشری در تمامی اعصار بوده است. دین به اندازه ای غنی و فراگیر و پیچیده است که جنبه های مختلف و متفاوت آن برای دیدگاه ها و نگرش های مختلف به گونه ای متفاوت جلوه می کند. اما آنچه مهم است این است که هیچ دوره ای از تاریخ بشر خالی از اعتقادات دینی نبوده است(صادقی جهانبان ونجم عراقی ،۱۳۷۸).

این که حتی یک انسان بی اعتقاد به دین در شرایط نامطمئن و بحران روحی و در زندگی به صورت  ناهشیار به خدا ونیروهای ماوراءالطبیعه می اندیشد و از او استمداد می طلبد،یک پدیده شناخته شده است. به گفته « فرانکل[۲۶] » بنیان گذار مکتب« معنادرمانی[۲۷]»  همیشه یک احساس مذهبی عمیق ریشه دار در اعماق ضمیر ناهشیار انسان وجود دارد( فرانکل ، ۱۳۷۵ ).

آلپورت (۱۹۶۷)،مذهب را یکی از عوامل بالقوه مهم برای سلامتی روان می داند.مذهب می تواند عنوان یک اصل وحدت بخش و یک نیروی عظیم برای سلامت روان مفیدوکمک کننده باشد.از دیدگاه آلپورت جهت گیری مذهبی[۲۸] به دو صورت « درونی[۲۹] » و « بیرونی[۳۰] » می باشد.در جهت گیری مذهبی درونی ایمان به خودی خود یک ارزش متعالی نه به خاطر چیزی تلقی می گردد و یک تعهد انگیزش فراگیر نه وسیله ای برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته می شود. اما در جهت گیری مذهبی بیرونی،مذهب امری خارجی و ابزاری برای ارضای نیازهای فردی از قبیل مقام و امنیت مورد استفاده  قرار می گیرد. به عبارت دیگر  دین داری برای امنیت و پایگاه اجتماعی است و افرادی که چنین جهت گیری دارند از دین به عنوان وسیله برای رسیدن به حاجات خود استفاده می کند(آلپورت ،۱۹۶۷).

[۱].Protective Factors

۲٫Fraser

۳٫Richman

۴٫Galinskg.

Exline.5

Simpson.6

Hales .7

Francis.8

Robbins.9

Lewis.10

Quigley.11

Wheeler.12

Yang.13

Mao.14

Graham.15

Furr.16

Flowers.17

Burke.18

۱٫Grossman

۲٫Moore.

۱٫positive psychology

۲٫stroebe.

۳٫Hewstone

۴٫cawan

۱٫Homo Religious

۲٫Frankel

۳٫Logotherapy

۱٫Religion Orientation.

۲٫Intrinsic

۳٫Extrinsic

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلال نقص توجه – بیش فعالی و سبب‌شناسی آن و شیوه‌های فرزندپروری و روابط مادر- کودک و دیدگاه ها و مدل های آن
  • تحقیق نظریه های شادکامی و تاب آوری، خودکارآمدی و امیدواری
  • تحقیق سبکهای فرزندپروری، سازگاری و انواع آن، هوش هیجانی ومدل های آن
  • تحقیق اصول نظریه دلبستگی و سبک های دلبستگی و ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر و تاب آوری و ویژگی های افراد تاب آور
  • تحقیق ماهیت و ابعاد تعهد زناشویی و نظریه‌ها و مدل‌های مرتبط با تعهد زناشویی و الگوهای تاب آوری و معرفی برنامه غنی‌سازی ازدواج
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.