تحقیق اخلاق مدیریتی و سلامت سازمانی و مفهوم و نظریه ها و مدل ها و الگوهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اخلاق مدیریتی و سلامت سازمانی و مفهوم و نظریه ها و مدل ها و الگوهای آن دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه:    ۵
۲-۲٫ اخلاق مدیریتی    ۶
۲-۲-۱ معنا و مفهوم اخلاق    ۶
۲-۲-۲ پیشینه تاریخی مطالعه اخلاق    ۷
۲-۲-۳٫ نظریه های اخلاق    ۸
۲-۲-۳-۱ نظریه عاطفی    ۸
۲-۲-۳-۲ نظریه وجدان    ۹
۲-۲-۳-۳ نظریه فلاسفه اسلامی- اراده    ۱۰
۲-۲-۳-۴ نظریه زیبایی    ۱۰
۲-۲-۳-۵ نظریه افلاطون    ۱۰
۲-۲-۳-۶ نظریه پرستش    ۱۱
۲-۲-۳-۷ . نظریه عقلی    ۱۱
۲-۲-۳-۸  نظریه کرامت و عزت نفس    ۱۲
۲-۲-۴ اخلاق نظری و اخلاق کاربردی    ۱۳
۲-۲-۵- اخلاق در مدیریت و ضرورت مطالعه آن    ۱۴
۲-۲-۶ عناصر اخلاق    ۱۵
۲-۲-۷ مدل ها و الگوهای رفتار اخلاقی مدیران    ۱۶
۲-۲-۷-۱ مدل ارائه شده توسط دفت    ۱۶
۲-۲-۷-۲ مدل ارائه شده توسط دوبرین و همکاران    ۱۷
۲-۲-۷-۳ مدل ارائه شده توسط رابینز    ۱۸
۲-۲-۷-۴ مدل ارائه شده توسط ابطحی    ۱۹
۲-۲-۷-۵ مدل ارائه شده توسط لارنس و کولبرک    ۱۹
۲-۲-۸ مولفه های اخلاق    ۲۱
۲-۲-۸-۱ اعتماد    ۲۱
۲-۲-۸-۲ عدالت    ۲۲
۲-۲-۸-۳ صداقت    ۲۴
۲-۲-۸-۴ دوری از تبعیض    ۲۵
۲-۲-۸-۵٫ احترام    ۲۵
۲-۳- سلامت سازمانی    ۲۶
۲-۳-۱٫ سازمان سالم    ۲۷
۲-۳-۲٫ مفهوم سلامت    ۲۸
۲-۳-۳٫ مفهوم سازمان و سلامت سازمانی:    ۲۹
۲-۳-۴٫ ویژگیهای سازمان سالم    ۳۳
۲-۳-۵٫ اهمیت سلامت سازمانی    ۳۴
۲-۳-۶٫ عوامل ایجاد و حفظ سلامت سازمانی    ۳۶
۲-۳-۷٫ منابع سلامت سازمانی    ۳۷
۲-۳-۸٫ سلامت سازمانی و تصمیم گیری مدیران    ۳۸
۲-۴-۲٫ پیشینه خارجی پژوهش    ۵۳
خلاصه    ۵۵
منابع          ۵۶

منابع

مقیمی، محمد (۱۳۸۶)، اخلاق سازمانی جوهره فرهنگ سازمانی کار آمد، مجله فرهنگ مدیریت، شماره هفدهم، صص: ۸۷-۶۳٫

میرکمالی، سیدمحمد؛ ملکی­نیا، عماد (۱۳۸۷)، بررسی رابطه بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶، فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره چهارم، صص، ۱۳۳-۱۱۳٫

ناصری، اصغر (۱۳۸۸)، ارزیابی سلامت سازمانی، فرایند و روش­ها، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره ۱۳، صص ۴۱-۲۳٫

نجف بیگی، رضا (۱۳۹۲) سازمان و مدیرت. تهران: انتشارات ترمه.

واثقی، قاسم (۱۳۸۸) درس­های از اخلاق مدیریت، تهران: انتشارات چاپ و نشر بین الملل.

هوی،وین؛میسکل،سیسیل(۱۳۸۷).تئوریوتحقیقوعملدرمدیریتآموزشی،ترجمهمیرمحمدسیدعباسزاده،ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.

توفیقی، شهرام؛ چاقری، محمود؛ عامریون، احمد؛ کریمی زارچی، علی اکبر (۱۳۹۰). تاثیر تغییرات سازمانی بر شاخص های سلامت سازمان و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی. مجله طب نظامی، شماره ۴۹،صص: ۱۸۰-۱۷۳٫

تولایی، روح الله (۱۳۸۸). عوامل تاثیر گذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان، دو ماهنامه علمی ترویجی توسعه انسانی پلیس، شماره ۲۵، صص: ۴۵-۶۴٫

 Netherlands S (2004). Management priorities and management ethics. Journal of Business Ethics. 4: 231-218.

Permarupan, P. Y. Saufi, R. A. RajaKasim, R. S. Balakrishnan, B. (2013) The Impact of Organizational Climate on Employee’s Work Passion and Organizational Commitment. Procedia – Social and Behavioral Sciences. pp: 88 – ۹۵

Scott, k (2009), the contribiuting effect of organizational health to scool teacher job satisfaction. Unpublished master thesis. New York university. MacMillan Publishing Company, pp. 385-405.

Smith, A. (2002). The organizational health of high schools and student proficiency in mathematics. The International Journal of Educational Management, 16 (2/3), 98-104.

۲-۱٫ مقدمه:

ﺷﺮاﻳﻂ و ﺟﻮ و ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎری، ﺟﻬﺖ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ از اﻫﻤﻴﺖ زﻳﺎدی ﺑﺮﺧﻮرداراﺳﺖ و ﻳﻜﻲ از ﭼﺎرﭼﻮب ﻫﺎی ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﻔﻬﻮم ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ (طالب­پور و همکاران، ۱۳۹۲). سلامت سازمانی عبارت کلی است که به ادراک کارکنان از محیط کار خود اشاره دارد (لی و همکاران[۱]، ۲۰۱۴). سازمانهای برای اینکه بتوانند در محیط در حال تغییر دائمی خود پایدار بمانند و در دراز مدت قادر باشند با محیط خود سازگار شده و توانایی های لازم را برای بقای خود پیوسته ایجاد کرده وگسترش دهند، لازم است که از سلامت سازمانی برخوردار باشد. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻻﺯﻣـﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖﻫــﺎﻱ ﭘﺮﺩﺍﻣﻨﻪ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﮐﻮﺷﺶ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭﻱ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺴﺎﺯﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤـﻞ ﮐـﺎﺭ ﻭ ﺯﻧـﺪﮔﻲ ﻭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺍﺳﺖ (حقیقت جو و همکاران، ۱۳۸۸). از طرفی، اخلاق یک ضرورت و لازمه جامعه سالم است و به علت کارکردها و پیامدهای مثبت فردی، سازمانی و اجتماعی آن است که همواره توجه دانشمندان، مربیان و مدیران سازمان ها را برانگیخته است تا برای حفظ و ارتقای سطح آن کوشش نمایند. ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﺧﻼﻗﻲ ﻣﺪﻳﺮ ﻧﺸﺎﻧﻪﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﺍﻭ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺭﻭﺍﻥﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﻳﮏ ﻣﺪﻳﺮ ﺍﺯ ﺍﺧﻼﻕ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺑﻪﻃﻮﺭ ﭼﺸﻢﮔﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻣﺪﻳﺮﺍﻧﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺧﻼﻗﻲ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﻲﺗﻮﺟﻪﺍﻧﺪ، ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺭﺍ ﮐﺴﺐ ﻧﻤﻲﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﮐﺎﻣﻲ ﺭﻭ ﺑﻪﺭﻭ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ(درگاهی و سادات طهرانی، ۱۳۹۳). بنابراین ضروری به نظر می­رسد که به مسئله سلامت سازمانی و اخلاق مدیریتی که از عناصر مهم رشد و شکوفایی سازمان می­باشند پرداخته شود.

در نوشتار حاضر پیرامون مفاهیم اخلاق مدیریتی، سلامت سازمانی و در پایان پیشینه داخلی و خارجی پژوهش بیان می­شود.

۲-۲٫ اخلاق مدیریتی

۲-۲-۱ معنا و مفهوم اخلاق

اخلاق جمع «خلق» است و در لغت «خلق» و «خلق» از یک ماده «خ ل ق» است. خلق ناظر به شکل ظاهری انسان است، و خلق به شکل باطنی و نفسانی انسان نظر دارد. همانطوری که شکل ظاهری انسان متصف به صفت نیک و بد و زشت و زیبا است، شکل باطنی و نفسانی انسان نیز دارای اوصاف خوب و بد و زشت و زیبا است (واثقی، ۱۳:۱۳۸۸).

اخلاق جمع خلق و به معنای نیرو و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک است. در مقابل «خلق» به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته می شود. همچنین «خلق» را صفت نفسانی راسخ نیز می گویند که انسان، افعال متناسب با آن صفت را بی درنگ انجام می دهد. مثلا فردی که دارای خلق شجاعت است در رویارویی با دشمن تردید به خود راه نمی دهد. این حالت استوار درونی ممکن است در فردی به طور طبیعی، ذاتی و فطری وجود داشته باشد. منشاهای دیگر خلق، وراثت و تمرین و تکرار است. صفت راسخ درونی،ممکن است «فضیلت» و منشا رفتار خوب باشد و یا «رذیلت» و منشا کردار زشت، به هر روی بدان «خلق» گفته می شود (دیلمی و آذربایجانی، ۱۵:۱۳۹۱).

خلاق بنا به تعریف عبارت است از مجموعه ملکات نفسانی و صفات و خصایص روحی، اخلاق دراین معنا یکی از ثمرات تربیت بلکه مهمترین ثمره آن است (سادات، ۱۳۹۰؛ ۱۸). از دیدگاه مدیریتی، رابینز اخلاق را چنین تعریف می­کند «مقررات و اصول که اشاره بر درست یا نادرست بودن رفتار و عملکرد کارکنان با مردم دارد» (نجف بیگی، ۳۲۰:۱۳۹۲). اخلاق الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط است. به دیگر سخن، اخلاق مسئولی پذیری در قبال حقوق افراد است (قراملکی، ۲۶:۱۳۸۸).

استونر[۲] اخلاق را چنین تعریف کرده است «مطالعه یا بررسی حقوق و وظایف مردم، قوانین معنوی که مردم هنگام تصمیم گیری رعایت می کنند و ماهیت روابطی که بین مردم حاکم است» (نجف بیگی، ۱۳۹۲؛ ۳۲۰). هلریگل[۳] اخلاق را به عنوان سیستمی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می کند که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص می­گردد و عمل خوب از بد متمایز می­شود(الوانی، ۱۳۸۳). کوناک و جونز[۴] اخلاق را این گونه تعریف می­کنند، «اخلاق به انصاف و راستی و درستی مربوط می­گردد، به تصمیم­گیری در خصوص این که چه چیز خوب است و چه چیز بد است و به فعالیت­ها و قواعدی که رفتار پاسخ گویانه را بین افراد و گروه ها پی­ریزی می­کند» (ابزری و یزدان شناس، ۱۳۸۶). گوردون معتقد است «مجموعه ای از اصول و ارزش های معنوی که درستی یا نادرستی رفتار فرد یا گروه تعیین می کنند اخلاق نامیده می شود» (زاهدی، ۲۱۲:۱۳۸۸).

۲-۲-۲ پیشینه تاریخی مطالعه اخلاق

اگر چه عده­ای بر این باورند که اخلاق در چارچوب اعتقادات دینی دوام و قوام یافته است باید گفت که در تمام ادوار زندگی انسان­ها همواره اخلاق در قالب اصطلاحات مختلف انسان دوستی، انسانیت، عدالت و … به عنوان خصیصه­های عالی بکار برده می شد به عنوان مثال در یونان باستان بحث های فراوانی در زمینه اخلاق ارائه شد که از جمله می توان به مباحثات بقراط و افلاطون و دیگران اشاره کرد. همچنین در مورد سوسیالیسم گفته می شود که در قرن ۱۸ بر پایه عاطفی و اخلاقی و به منظور نجات رنجبران استثمار شده به وجود آمد. همینطور می توان از مکاتبی مثل هیومانیسم یاد کرد که بعد از جنگ جهانی دوم با گرایش مجدد به انسان دوستی و مبانی اخلاق شکل گرفت. با اینکه سابقه اقدامات و کارهای اخلاقی به تاریخ تمدن بشری برمی گردد اما این سوال چرا یک کار، اخلاقی است و راز و معیار و بنیاد اخلاقی بودن چیست؟ همچنان باقی مانده است و پاسخ آن یکی از مشکل ترین مسائل فکری و پیچیده ترین مسائل فلسفی بشرتا به امروز بوده است که هنوز فلاسفه جهان توافق نظری عام در موردآن پیدا نکرده اند.

[۱] Lee et al

[۲]  Astvnr

[۳]  Hlrygl

[۴] Kvnak and Jones

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت دانش و سلامت سازمانی، مفاهیم و ابعاد و اهمیت و مدل های آن و ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی
  • تحقیق نظریه‌های سازمان سالم و ارزش‌های سلامت سازمانی و شرح مولفه‌های سازمان سالم از نظر مایلز و اهداف و ویژگی کتابخانه ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.