تحقیق مدیریت دانش و سلامت سازمانی، مفاهیم و ابعاد و اهمیت و مدل های آن و ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش و سلامت سازمانی، مفاهیم و ابعاد و اهمیت و مدل های آن و ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱)مقدمه:    ۶
۲-۱-۱) مفاهیم    ۶
۲-۱-۱-۱) داده    ۶
۲-۱-۱-۲) اطلاعات    ۷
۲-۱-۱-۳) دانش    ۹
۲-۱-۱-۴) خرد    ۱۱
۲-۱-۱-۵ )سلسله مراتب دانش (هرم دانش)    ۱۱
۲-۱-۱-۶) کارکردهای دانش    ۱۳
۲-۱-۲) مدیریت دانش:    ۱۴
۲-۱-۲-۱) تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش    ۱۴
۲-۱-۲-۲) مفهوم مدیریت دانش    ۱۷
۲-۱-۲-۳) تعاریف مدیریت دانش از دیدگاه صاحبنظران:    ۱۹
۲-۱-۲-۴) اهمیت بکارگیری مدیریت دانش    ۲۲
۲-۱-۲-۵) منابع مدیریت دانش    ۲۳
۲-۱-۲-۶) اصول مدیریت دانش    ۲۳
۲-۱-۲-۷) قابلیت فرایندی مدیریت دانش    ۲۸
۲-۱-۲-۸)موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش    ۳۰
۲-۱-۲-۹) مشکلات نبود مدیریت دانش    ۳۱
۲-۱-۲-۱۰) مدل های مدیریت دانش:    ۳۱
۲-۱-۲-۱۱)الگوی SECI  فرآیند خلق و تبدیل دانش    ۳۳
۲-۱-۲-۱۲)الگوی فرآیند مدیریت دانش    ۳۴
۲-۱-۲-۱۳) عناصر مهم در چارچوب مدیریت دانش در بخش تولیدی:    ۳۵
۲-۱-۲-۱۴)مدیریت دانش در بخشهای دولتی و غیردولتی    ۳۶
۲-۱-۲-۱۵)اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی    ۳۷
۲-۱-۲-۱۶) موافقان و مخالفان مدیریت دانش در سازما نهای دولتی    ۳۸
۲-۱-۲-۱۷)مدیریت دانش و خوشههای صنعتی    ۳۸
۲-۱-۲-۱۸)دسته بندی دانش مدار خوشه های صنعتی    ۳۹
۲-۱-۲-۱۹)عناصر بکارگیرنده و دگرگون کننده دانش در خوشه های صنعتی    ۴۱
۲-۱-۲-۲۰) مدیریت دانش در ارتباط با مشتری    ۴۱
۲-۲) سلامت سازمانی    ۴۳
۲-۲-۱)مفهوم سلامت    ۴۳
۲-۲-۲)سلامت سازمانی    ۴۳
۲-۲-۳)مفهوم سلامت سازمانی:    ۴۴
۲-۲-۳-۱) اهمیت مقوله سلامت سازمانی:    ۴۴
۲- ۲-۴)ابعاد سلامت سازمانی:    ۴۵
۲-۲-۴-۱) ابعاد دهگانه سلامت سازمانی از دیدگاه مایلز:    ۴۵
۲-۲-۳-۲) سطوح و ابعاد سلامت سازمانی ازدیدگاه (هوی و همکاران):    ۴۸
۲-۲-۳-۳) ابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه لایدن و کلینگل:    ۴۸
۲-۲-۳-۴) سطوح وابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه پارسونز:    ۵۰
۲-۲-۴) مدل سیستماتیک شاخص های سلامت سازمان:    ۵۱
۲-۲-۴-۱)نگرش شاخص های ورودی    ۵۲
۲-۲-۴-۲)نگرش شاخص های فرآیندی    ۵۲
۲-۲-۴-۳)نگرش شاخص های خروجی    ۵۴
۲-۲-۵) ویژگی های سازمان سالم و ناسالم:    ۵۵
۲-۲-۵-۱)ویژگی های سازمان سالم:    ۵۵
۲-۲-۵-۲)ویژگی های سازمان ناسالم    ۵۷
۲-۲-۷)ارزیابی سلامت سازمانی:    ۶۰
۲-۲-۷-۱)وضعیت ناخوشی یا پریشانی:    ۶۰
۲-۲-۷-۲)منابع ناخوشی در سازمانها:    ۶۱
۲-۳)پیشینه تحقیق:    ۶۳
۲-۳-۱) پیشینه تحقیقات داخلی    ۶۳
۲-۳-۲) پیشینه تحقیقات خارجی    ۶۴
منابع    ۶۶
منابع فارسی    ۶۶
منابع انگلیسی    ۶۷

منابع

کاویانی و نیازی (۱۳۸۸) ،‌بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و سیستم ارزیابی عملکرد ،‌اولین کنفرانس مدیریت اجرایی.

گودرزی، محمود؛ ابوترابی، مجتبی؛ دستی گردی، مهدی؛ دستی گردی،کاظم. ( ۱۳۸۸ )، “ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی”، پژوهش های مدیریت .۲۰۱- ۲، صص ۲۱۴ ( ورزشی و علوم حرکتی،۳ )

ماری، وود. ( ۱۳۸۳ )، “رابطه ی بین رهبری مبتنی بر مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی”، ترجمه: محمد مهمان نواز، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.

نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ قنبری، سیروس؛ عمادی، سید رسول؛ کریمی، ایمان. (۱۳۹۱)، “رابطه ی بین سلامت سازمانی دانشگاه های غرب کشور با سلامت روانی کارکنان آنها” .۱۲۷- فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره ۸، شماره ۳، ص ۱۵۱

اسدیان اصفهانی، احمدرضا. ( ۱۳۸۶ )، “بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش(دانایی) بر مدیریت پروژه های ساختمانی”، پایان نامه کارشناسی ارشد عمران، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.

مجیدیان ،علی اکبر؛ ظروفی،فریبرز(۱۳۸۸)،”رابطه ی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش (مطالعه موردی شرکت ایرا خودرو)”دومین کنفرانس مدیریت دانش،تهران،صفحه ۱۱۴

سلطان حسینی، محمد؛ موسوی، زهره. ( ۱۳۹۱ )، “تعیین سهم نسبی مدیریت دانش بر سلامت سازمانی در اداره ی کل تربیت بدنی و هیأت های ورزشی شهر اصفهان”، فصلنامه پژوهش های مدیریت . ورزشی و علوم حرکتی، سال دوم، شماره ۳، ص ۵۱

رادینگ، آلن. ( ۱۳۸۳ )، مدیریت دانش “موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات”، ترجمه ی . محمدحسین لطیفی، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت، ص ۴۵

زمانی، عشرت؛ حسینی، قاسم؛ یارمحمدزاده، پیمان. ( ۱۳۸۶ )، “مطالعه زیرساخت های استقرار مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان از دیدگاه اعضای هیئت علمی”، تازه های پژوهش در برنامه­ریزی .۴۶- درسی سال اول بهمن شماره ۲، ص ۶۶

Korkmaz, M. (2007). The effect of Leadership style on organizational Health. Educational Researsh Quarterly, 3, 22-54.

Luke, B. (2006). Exploring Strategic Entrepreneurship in the Public Sector, New Zland: Auckland University of Technology.

Lopez, S.V. (2005). “Competitive Advantage and Strategy Formulation”, Management decision, Vol. 43, No. 5, pp. 662-663.

Martín-De-Castro, G.; Lopez-Sáez, P., & Navas-Lopez, J. E. (2008). Processes of knowledge creation in knowledge- intensive firms: empirical evidence from bostons route 128 Ans Spain, Technovation, 28, 222-230.

۲-۱)مقدمه:

عصر حاضر،عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوریهاست. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی نوآور و دانش گرا به جای نیروی انسانی عملکردی است. از این رو، مدیریت هوشیار بر آن است تا هر چه بیشتر  بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود برآید، این امر مستلزم این است که سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانش و متقابلاً مدیریت نوآوری، آن را به عنوان نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابت پذیری، در زمره برنامه­های اولویت­دار خود قرار دهد. مدیریت نوآوری در واقع فرایندی است که از طریق ترکیب و یکپارچگی اجزای مختلف دانش به پدید آوردن بدیهیات می­پردازد. در این راستا به کارگیری دانش به عنوان محرکی اساسی در موفقیت فرایند نوآوری، تاثیر قابل ملاحظه­ای در کارایی سازمان ها و محیط تولیدی خواهد داشت.

با توجه به مطالب ذکر شده، در این نوشتار ابتدا مروری بر مفاهیم دانش، مدیریت دانش و اهمیت بکار گیری و مشکلات نبود مدیریت دانش در سازمانها ارائه خواهد شد.ارائه خواهد شد. سپس مطالبی در خصوص موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش، انواع نوآوری از دیدگاه سازمان و به صورت کاربردی ذکر می شود و در نهایت ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی و فرآیندهای مدیریت دانش و سلامت سازمانی و تعاریف و مدلهای آنها ارائه خواهد شد.

۲-۱-۱) مفاهیم

۲-۱-۱-۱) داده[۱]

داده اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می­دهد و شامل ارقام و اعداد، نمودارها و سایر نوشته هایی است که به خودی خود تولید معنی نمی­کند (بومارد،۱۹۹۹). در واقع می­توان گفت داده­ها، رشته واقعیتهای عینی و مجرد در مورد واقعیتها هستند. آنها نشانگر ربط، بی ربطی و اهمیت خود نیستند، اما به هر حال برای سازمان ها مخصوصاً سازمان های بزرگ اهمیت زیادی دارند (دوانپورت و پروساک، ۱۳۷۹).

۲-۱-۱-۲) اطلاعات[۲]

اطلاعات داده­ های خلاصه ای هستند که گروه بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شده اند تا بتوانند معنی دار شوند. اطلاعات، غالباً به موقعیت ها، شرایط، فرایندها و هدفهای خاص اشاره دارد (رادینگ، ۱۳۸۳) که می­تواند موجب تقویت یا تغییر فرایند ادراکات فردی و یا سازمانی شود. داده ها در صورتی به اطلاعات تبدیل می شوند که افراد بخواهند برای درک بیشتر از آنها استفاده کنند (جعفری مقدم،۱۳۸۳).

ابطحی و صلواتی عنوان می­دارند که: اگر چه مرز بین دانش و اطلاعات روشن نیست، لیکن چند ویژگی دارد که این دو را از هم جدا می­کند:

۱- سطح ظرافت: اطلاعات غالباً به موقعیت­ها، شرایط، فرایندها و یا هدفهای خاص اشاره دارد. در این صورت در برگیرنده سطحی از ظرافت و دقت است که آنرا برای کار مورد نظر مناسب می­کند. ورای موقعیت یا کار خاص، اطلاعات تا زمانی که به دانش تبدیل نشود کم ارزش خواهد بود.

۲- زمینه: اطلاعات دربرگیرنده داده ها در زمینه است. زمینه ممکن است محصول مشتری یا فرآیند کسب و کار باشد و شکل اولیه داده­ها را تا سطح اطلاعات ارتقاء دهد. زمینه ، اطلاعات را برای مدیریت جهت تصمیم­گیری و برنامه­ریزی مفید می­کند. مدیر نتایج معناداری را در خصوص معاملات با بررسی و بازبینی داده­ها استخراج می­کند. برای اینکه داده مفید واقع شود باید در درجه اول در زمینه قرار گیرد.

۳- دامنه: اطلاعات کلاً محدود به زمینه­ای است که در آن ایجاد می­شود. اطلاعات فروش به مدیران در خصوص فروش مطالبی ارائه می­دهد، دانش در این خصوص فراتر عمل می­کند و در موقعیتهای گوناگون کاربرد دارد.

به هنگام بودن: اطلاعات بر زمان مبتنی است و بنابراین، به طور مداوم در حال تغییر است. به مجرد اینکه داده جدید، اخذ شود اطلاعات جدیدی مورد نیاز خواهد بود. دانش به علت بار معنایی زیاد خود، حساسیت زمانی کمتری دارد. دانشی که از اطلاعات دیروز و امروز به دست آمده می­تواند برای درک اطلاعات فردا به کار رود (ابطحی و صلواتی،۱۳۸۵).

۲-۱-۱-۳) دانش[۳]

دانش مخلوط سیالی از تجربیات، ارزش­ها، اطلاعات موجود و نگرش­های کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید ارائه می­کند. دانش، در ذهن دانشور به وجود می­آید و بکار می­رود. دانش در سازمان نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویه­های کاری، فرآیندهای سازمانی، اعمال و هنجارها نیز مجسم می­شود. در مشهورترین دسته بندی، دانش را به دو بخش، دانش صریح و ضمنی تقسیم می­کنند. دانش ضمنی دانشی است که به وسیله فرایندهای فردی داخلی بدست می آید و در وجود خود شخص ذخیره می­شود. بعضی اوقات چنین دانشی را با عناوینی مانند تجربه، بازتاب، استعدادهای فردی یا درونگرایی تعریف می­کنند. دانش صریح، دانشی است که در یک وسیله مکانیکی یا تکنولوژیکی، از قبیل اسناد یا پایگاههای اطلاعاتی ذخیره شود (روسلی،۲۰۰۵).

دانش را می­توان ماحصل تلفیق تجربه ، ارزش، اطلاعات وابسته و بصیرت خبرگان دانست. دانش ارتباط بین شخص صاحب دانش با شخصی است که می­خواهد دانش را بیاموزد. دانش ترکیب سازمان یافته­ای از داده است که از طریق قوانین، فرایندها و عملکردها و تجربه حاصل آمده است و  به عبارت دیگر دانش معنا و مفهومی است که از فکر پدید آمده است و بدون آن اطلاعات یا داده تلقی می شود. تنها از طریق این مفهوم است که اطلاعات حیات یافته و به دانش تبدیل می شود(بات،۲۰۰۱). بنابراین تمایز بین اطلاعات و دانش به دیدگاه کاربر بستگی دارد (باقری نژاد و همکاران، ۲۰۰۷).

[۱] Data

[۲] Information

[۳]Knowledge

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اخلاق مدیریتی و سلامت سازمانی و مفهوم و نظریه ها و مدل ها و الگوهای آن
  • تحقیق مدیریت دانش ، اصول ، چرخه و چالشهای پیش روی آن و پیشنهادها و راهکارهای لازم در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش
  • تحقیق مدل‌های مدیریت دانش و انواع نظام آن و سازمان دانش محور و مدل‌های فرآیند خلاقیت
  • تحقیق ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ سازمانی و الگوها و مدل های مرتبط با آن و رویکردهای بهبود مدیریت دانش در سازمان
  • تحقیق مدیریت دانش و مفهوم نوین استراتژی و مدل‌ها و ابزارهای مدیریت عملکرد و خلاقیت و انواع آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.