تحقیق مدیریت دانش ، اصول ، چرخه و چالشهای پیش روی آن و پیشنهادها و راهکارهای لازم در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش ، اصول ، چرخه و چالشهای پیش روی آن  و پیشنهادها و راهکارهای لازم در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۴
۲-۲ مدیریت دانش چیست؟    ۵
۲-۳ تاریخچه    ۶
۲-۴ تعاریف مدیریت دانش    ۱۰
۲-۵ تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط    ۱۴
۲-۶ انواع دانش    ۱۶
۲-۶-۱ دانش صریح(آشکار)    ۱۶
۲-۶-۲دانش ضمنی(نهان):    ۱۷
۲-۷ چرخه دانش    ۱۹
۲-۸ چرخه سیستم مدیریت دانش    ۲۱
۲-۹ اهداف مدیریت دانش    ۲۱
۲-۱۰ نیاز به مدیریت دانش    ۲۳
۲-۱۱ روش های مدیریت دانش    ۲۴
۲-۱۲ الزامات سیستم های مدیریت دانش    ۲۴
۲-۱۳ مزایای مدیریت دانش    ۲۶
۲-۱۴ منافع مدیریت دانش :    ۲۸
۲-۱۵ برنامه‌های مدیریت دانش و روند تولید دانش    ۳۰
۲-۱۶ آموزش مدیریت دانش    ۳۱
۲-۱۷ نقش دانش در مدیریت دانش    ۳۲
۲-۱۸ نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش    ۳۴
۲-۱۹ منابع دانش    ۳۷
۲-۲۰ دسته بندی ابزارهای مدیریت دانش    ۳۷
۲-۲۱ اصول مدیریت دانش    ۳۹
۲-۲۲ اجرای مدیریت دانش    ۴۱
۲-۲۳ چالشهای پیش روی مدیریت دانش    ۴۴
۲-۲۴ اهمیت و ضرورت دانش در سازمانهای دولتی    ۴۶
۲-۲۵مزایای سازمان متاثر از مدیریت دانش :    ۴۸
۲-۲۶ موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها    ۴۹
۲-۲۷ چارچوبی برای مدیریت دانش در سازمان های دولتی    ۵۲
۲-۲۸ پیشنهادهایی در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش :    ۵۳
۲-۲۸-۱ حوزه منابع انسانی :    ۵۳
۲-۲۸-۲ حوزه ساختار سازمانی :    ۵۴
۲-۲۸-۳ حوزه فرهنگ سازمانی :    ۵۵
۲-۲۸-۴ حوزه فناوری اطلاعات :    ۵۵
۲-۲۸-۵ حوزه فرایندها :    ۵۶
۲-۲۸-۶ حوزه عوامل برون سازمانی :    ۵۶
۲-۲۹ راهکارهای لازم جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان :    ۵۷
۲-۳۰ چه گروهی عهده دار مدیریت دانش در سازمان باشند ؟    ۵۸
۲-۳۱ ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش    ۶۰
۲-۳۲ موافقان و مخالفان مدیریت دانش در سازمانهای دولتی    ۶۱
۲-۳۳ سوابق تحقیقاتی :    ۶۲
منابع :    ۶۷

 منابع

خرقانی سعید و مینو سلسله، ۱۳۸۵، چرخه مدیریت دانش، ماهنامه مدیریت دانش،شماره۲۳

داونپورت، تامس اچ، پروساک لارنس، (۱۳۷۹)،مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران، نشر ساپکو.

رادینگ، آلن، (۱۳۸۳)،مدیریت دانش،ترجمه محمدحسین لطیفی، انتشارات سمت، چاپ اول.

برگرن برایان،(۱۳۸۶)،مبانی مدیریت دانش،ترجمه محمدقربانی وسیدمحمدباقری، کرج، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول.

ماهنامه صنعت برق، مرداد۱۳۸۷، شماره ۱۴۳ .

مک دانلد، جان، (۱۳۸۱)، مدیریت دانش، ترجمه بدری نیک فطرت، تهران .

نظری، عمران(۱۳۸۲)، مدیریت و انتقال دانش در سازمانها، مجموعه مقالات اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی، انتشارات موسسه مطالعات و بهره وری منابع انسانی.

صیف، محمدحسن و مقدادکرمی،(۱۳۸۳)،مدیریت دانایی، رویکردی استراتژیک، تدبیر، شماره ۱۵۳، بهمن، صص۲۴-۲۰

I.(1991)”The knowledge creating company”,Harvard Business Review,vo1,64 .

Amin,A.Bargach,S.Donegan,J.&Others.(2001)Building a knowledge – sharing culture, Oilfield Review,49.

Kwakman,Kitty(2004),” The knowledge productive corporate university”, university of twente publishing.

Skyrme,D.(1999)KM basics,knowledge connection,David Skyrme

۲-۱مقدمه

دانش یک منبع کلیدی در هر سازمانی است .انسان هرچه بیشتر بداند، بهتر می تواند عمل کند . دیگر دورانی که در آن فقط پول، زمین و نیروی بازو، به عنوان سرمایه شناخته می شدند، به سرآمده است. در دنیای امروز، دانش نه تنها به عنوان یک سرمایه محسوب می شود، بلکه به عنوان مهم ترین سرمایه نیز برای سازمان ها تلقی می شود. لذا در عصر دانایی که در آن دانش بسان مهم ترین سرمایه محسوب    می شود، سازمان ها نیازمند رویکرد مدیریتی متفاوت نسبت به مسائل سازمان و کارکنان هستند. حفظ و نگهداری کارکنان سازمان ها و پرورش ظرفیت یادگیری آنان نقش تعیین کننده ای در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان دارد. لذا همانند مدیریت منابع فیزیکی مانند پول، مدیریت دانش نیز باید بخشی از سیاست های استاندارد سازمان باشد. (انتظاری،۸۵ )

دورنمای تاریخی از مدیریت دانش امروزی، به این مطلب اشاره دارد که مدیریت دانش یک خواسته قدیمی بوده است. دانایی شامل دانستن و دلایل دانستن بوسیله فلاسفه غربی به صورت مدون شاید هزار سال قبل ایجاد شده باشد. همچنین فلاسفه شرقی یک مشارکت هم اندازه در تدوین دانایی داشتند، اگرچه بیشتر تاکید آنها بر دریافت هدایت های روحانی و زندگی مذهبی بود و بسیاری از این تلاش ها به سمت بدست آوردن دریافت های مجرد و فرضی از آنچه که دانایی مورد بحث قرار می دهد مربوط می گشت(انتظاری،۸۵) .

حتی برخی دیگر از این هم فراتر رفته اند و معتقدند که تلاش ها و نیروهای انسان های اولیه در محیط ناآشنای زندگی خود برای فهم روابط و بقا، نمونه های عملی از جستجوی دانایی و هدایت آن دانایی به سود خود است. اما اینجاست که نقش اصلی انسان در سطح مدیریت دانایی مطرح  می گردد، چرا که این واقعیت آشکار شده است که دست یابی به سطحی از رفتار اثربخش برای رقابت عالی و سطح بالا ضروری است و این مستلزم این است که همه افراد سازمان در نظر گرفته شوند. مدیران برای این کار باید بین شناخت، انگیزش، رضایت فردی، احساس امنیت و خیلی از عوامل دیگر یکپارچگی و همانگی ایجاد کنند. امروزه مدیریت دانش فقط با فشار اقتصادی ایجاد  نمی شوند، بلکه جنبه مهم مدیریت دانایی، رفتار اثربخش افراد است(صیف و کرمی،۱۳۸۳،ص۲۰)

مدیریت دانش، مربوط به استفاده نظام مند و راهوار از دانش در سازمان و بکارگیری آن در فعالیت ها،به منظور تحقق اهداف و رسالت سازمان است. هدف مدیریت دانش، جلوگیری از تکرار اشتباهات و اتخاذ تمامی تصمیمات بر اساس دانش سازمان می باشد (۲۰۰۲:۱،Milton) .

۲-۲ مدیریت دانش چیست؟

از نظر امین و همکارانش(۲۰۰۱)تمرکز مدیریت دانش، بر بهبود توانایی سازمانی می باشد. موفقیت در زمینه مدیریت دانش نیازمند ایجاد یک محیط جدید کاری می باشد که دانش و تجربه بتوانند براحتی سهیم شوند . برای تحقق این مقصود، باید فناوری و فرآیند را مدنظر قرار داد. رفتارهای سازمانی باید چنان همراستا شوند که اطلاعات و دانش، ادغام شده و به افراد مناسب و در زمان مناسب برسد تا بتوانند با بهره وری بیشتر عمل کنند. اول از همه مدیریت دانش باید افراد را به اطلاعات مرتبط کند، و این ارتباط شامل فرآیندها و تشویق هایی است که برای افراد نیاز است تا نه تنها به هم اعتماد کنند و از اطلاعات موجود استفاده کنند، بلکه تجارب و اطلاعاتشان را به پایگاه اطلاعاتی جهانی توزیع کنند. دوم اینکه، افراد باید به افراد مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن همدیگر بوده و براحتی کمک مورد نیاز را جستجو کرده و دریافت کنند و سپس آن را تجارب را منتشر کنند. این امر به افراد این احساس را      می دهد که آنه همه روزه در تحقق اهداف سازمان شریکند. افزایش بهره وری، تسریع در یادگیری، اتخاذ تصمیمات بهتر و سریع تر، افزایش توانایی برای توسعه، تقویت نوآوری و ایجاد انگیزه برای کارکنان(انتظاری،۸۵)

۲-۳ تاریخچه

در سال ۱۹۷۹ ، حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سیوبی که بعدها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش معرفی شد، با پرسشی بزرگ روبرو گردید. دفاتر حسابداری (ارزش دفتری ) یکی از شعبه های معروف سازمانی که او در آنجا کار می کرد، تنها یک کرون ارزش نشان می داد، در حالیکه ارزش واقعی سازمان، به مراتب بیش از اینها بود. در این هنگام، وی متوجه شد که ترازنامه مالی شرکت او تنها ارزش دارایی فیزیکی آن را که شامل چند میز و ماشین تحریر بود نمایش می دهد و ارزش واقعی سازمان وابسته به شایستگی کارکنان سازمان و چیزی را که جمع کارمندان سازمان به عنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل می دادند، وابسته است .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت دانش و سلامت سازمانی، مفاهیم و ابعاد و اهمیت و مدل های آن و ارتباط مدیریت دانش با سلامت سازمانی
  • تحقیق مدل‌های مدیریت دانش و انواع نظام آن و سازمان دانش محور و مدل‌های فرآیند خلاقیت
  • تحقیق ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ سازمانی و الگوها و مدل های مرتبط با آن و رویکردهای بهبود مدیریت دانش در سازمان
  • تحقیق مدیریت دانش و مفهوم نوین استراتژی و مدل‌ها و ابزارهای مدیریت عملکرد و خلاقیت و انواع آن
  • پیشینه تحقیق مدیریت دانش و چرخه آن، عملکرد شغلی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.