تحقیق ارکان عقلی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر و دیدگاه امام خمینی (ره) درباره آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارکان عقلی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر و دیدگاه امام خمینی (ره) درباره آن دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و تعاریف    ۵
۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲- تعاریف    ۷
فصل دوم:مبانی، ارکان عقلی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر    ۸
۲-۱- بررسی وجوب امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن    ۸
۲-۲- بررسی موضوع از دیدگاه روایات    ۱۰
۲-۳- امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام علی (ع)    ۱۵
۲-۳-۱- شرایط امر به معروف و نهی از منکر    ۱۵
۲-۳-۲- مراحل و مراتب امر و نهی    ۱۷
۲-۳-۳-صفات آمر و ناهی    ۱۹
۲-۳-۴- آثار امر به معروف و نهی از منکر    ۲۲
۲-۳-۵- مذمت ترک امر به معروف و نهی از منکر    ۲۳
۲-۳-۶- آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر    ۲۴
۲-۳-۷- عوامل ترک امر به معروف و نهی از منکر    ۲۴
۲-۳-۸- ارزش و ویژگی امر به معروف و نهی از منکر    ۲۶
۲-۳-۹- شرایط امر به معروف و نهی از منکر    ۲۷
۲-۳-۱۰- فلسفه امر به معروف و نهی از منکر    ۲۸
۲-۳-۱۱- درجات و مراحل امر به معروف و نهی از منکر    ۲۸
۲-۳-۱۲- آفات ترک امر به معروف و نهی از منکر    ۲۹
فصل سوم:امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (ره)    ۲۴
۳-۱- امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه فقهای امامیه    ۲۴
۳-۱-۱- نظرات فقیهان صدر اول    ۲۷
۳-۱-۲- سایر فقها    ۲۸
۳-۱-۳- شرط عدم مفسده در امر به معروف و نهی از منکر    ۲۹
۳-۱-۳-۱- عنوان شرط سوم (عدم مفسده)    ۲۹
۳-۱-۳-۲- دلایل شرط سوم(عدم مفسده)    ۳۰
۳-۱-۴- شرط احتمال تأثیر    ۳۳
۳-۲- بررسی دیدگاه‌های امام خمینی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر    ۳۷
۳-۲-۱- اهمیت امر به معروف    ۳۸
۳-۲-۲- وجوب امر به معروف و نهی از منکر    ۳۹
۳-۲-۳- اقسام امر به معروف و نهی از منکر    ۴۲
۳-۲-۴- مراتب امر به معروف و نهی از منکر    ۴۳
۳-۲-۵- اصل امر به معروف و نهی از منکر    ۴۹
۳-۲-۶- شرایط امر به معروف و نهی از منکر    ۵۱
۳-۲-۷- بندهایی از پیام هشت ماده ای امام    ۵۹
۳-۲-۸- رهنمودهای حضرت امام برای عملی کردن امر به معروف    ۶۱
فهرست منابع    ۶۵

 منابع

قرآن کریم

نهج‌البلاغه

خمینى، سید روح اللّه (۱۳۵۷)، ولایت فقیه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم.

خمینى، سید روح اللّه (۱۳۷۶)، توضیح المسائل (امام خمینى)، ۲ جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

خمینى، سید روح اللّه موسوى (۱۴۲۵ق)، تحریر الوسیله، ترجمه على اسلامى، ۴ جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم – ایران.

خمینی، روح الله (۱۳۸۸)، مقدمه.

خمینی، روح الله (۱۳۸۹)، صحیفه نور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ سی ام.

خمینی، روح الله (بی‌تا)، مکاسب محرمه، نجف، مطبعه آداب، چاپ دوم.

الشیخ جواد التبریزی (۱۴۲۷ق)، ارشاد الطالب، قم، مدینه العلم، چاپ بیست و هشتم.

شیخ مفید، (۱۴۱۰ق)، المقنعه، تحقیق جامعه المدرّسین للقم، چ دوم، قم، مؤسسه النشر الاسلامیه.

صالح، صبحی (۱۴۱۲ق). شرح نهج‌البلاغه. داره‌الهجره، قم.

طباطبائی، سید محمّدحسین (۱۳۷۶)، المیزان فی تفسیرالقرآن، ترجمه محمّدتقی مصباح، تهران، امیرکبیر.

طبرسی، فضل بن حسن (۱۴۱۵ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق لجنه من العلماء و المحققین الاخصائیین، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.

طوسی، خواجه نصیرالدین (بی تا)، تجرید الاعتقاد،‌ قم نشر حوزه علمیه.

فصل اول: مقدمه و تعاریف

۱-۱-مقدمه

بدون مبالغه باید گفت امام خمینی (قدّس سره) احیاء‌کننده این دو وظیفه مهم الهی (امر به معروف و نهی از منکر) در عصر خود بود. این شخصیت کم‌نظیر عالم اسلام در راه انجام این دستور الهی از هیچ کاری فروگذار نکرد. امام بزرگترین منکر را حکومت پهلوی می‌دانست که با اساس اسلام در ستیز بود از این رو از سال ۱۳۴۲ که مبارزه خود را آغاز نمود برای سرنگونی این رژیم با تمام توان به میدان آمد و در این راه هر گونه سختی و رنج و تبعید و زندان را تحمل کرد تا سرانجام حکومت پهلوی را نابود و جمهوری اسلامی در این مملکت برپا داشت.

وجوب امر به معروف و نهی از منکر مورد اتفاق همه فقها اسلام از شیعه و سنی است و مسلمین جهان نیز این دو را واجب می‌دانند بنابراین اصل وجوب از ضروریات دین است و آیات و روایات فراوانی بر وجوب این دو دلالت دارند. امام خمینی فرموده‌اند:

این دو از والاترین و شریف‌ترین واجبات می‌باشند و به وسیله اینها واجبات دیگر اقامه می‌گردد و وجوب این دو از ضروریات دین است و منکر آن در صورت توجه به لازمه انکار و ملزم شدن به آن از کافران خواهد بود (تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۴۳۹).

امر به معروف و نهی از منکر همانند نماز و روزه، واجب است. امر به معروف و نهی از منکر در اسلام جایگاه رفیع و ارزشمندی دارد که با انجام آن سعادت دنیا و آخرت انسان، تأمین می‌شود.

در میان فقها، اختلاف نظر است که آیا وجوب این دو تنها از ادله شرعیه آیات و روایات استفاده می‌شود یا بیش از آنکه آیه و روایتی بر وجوب این دو حکم کند عقل آن را واجب می‌داند. شهور فقها، قائلند که وجوب این دو شرعی است و عقل به تنهایی حکم نمی‌کند که امر کردن مردم به خوبیها و نهی کردن آنان از بدیها واجب است. در مقابل جماعتی فرموده‌اند وجوب امر به معروف و نهی از منکر عقلی است و نیازی به دلیلی از شرع نیست و ادله رسیده از شرع مقدس در واقع تأکیدی بر حکم عقل است. شیخ طوسی (الاقتصاد، طوسی، ص ۲۳۶)، علامه حلّی (مختلف الشیعه، احکام الشریعه، علامه حلی، ج ۴، ص ۴۷۱)، فاضل مقداد (تنقیح الرافع، فاضل مقداد،‌ج۱)، شهید اول و ثانی (اللمعه الدمشقیه، ج ۲، ص ۴۰۹) و حضرت امام خمینی (المکاسب المحرمه، ج ۱، ص۲۰۴) از کسانی هستند که وجوب این دو را عقلی می‌دانند.

در روایتی که از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله رسیده وجوب عقلی تأیید می‌شود آن حضرت فرموده است:

یک فرد گنه‌کار در میان جامعه همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته و به سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می‌کنم. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی‌کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده و یک‌باره همگی در دریا غرق می‌شوند (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم و همکاران، ج ۳، ص ۳۷).

جماعتی از فقها فرموده‌اند وجوب امر به معروف و نهی از منکر عینی است و بر همه افراد واجب است که به این دو واجب اقدام کنند: شیخ طوسی در کتاب نهایه (النهایه/ ۲۹۹) و الاقتصاد (الاقتصاد / ۲۳۷) و ابن حمزه در وسیله (الوسیله الی نیل الفضیله، ابن حمزه) و محقق کرکی در جامع المقاصد (جامع المقاصد، محقق کرکی، ج ۱، ص ۲۰۰) فرموده‌اند قائل به وجوب عینی امر به معروف و نهی از منکر شده‌اند.

در برابر این گروه فقها حضرت امام خمینی قائل به وجوب کفایی هستند. امام فرموده‌اند: اقوی آن است که وجوب امر به معروف و نهی از منکر کفایی است. بنابراین اگر جماعتی به آن اقدام کنند که حکم الهی تحقق پیدا کند تکلیف از دیگران ساقط است وگرنه همه در صورتی که شرایط وجوب باشد ترک واجب کرده‌اند (تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۴۴۰).

طرفداران هر دو عقیده ادلّه‌ای برای مدعای خود بیان کرده‌اند. مقتضی است ادله قائلین به وجوب کفایی را مورد بررسی قرار دهیم.

نخستین دلیل قائلین به وجوب کفایی آن است که هدف از امر به معروف و نهی از منکر آن است که واجبات انجام گیرد و محرمات ترک شود. بسیاری از فقها از جمله حضرت امام به آن اشاره دارند. و می‌فرماید:

تا زمانی که معروف انجام نگرفته یا حرام ترک نشده اگر شرایط جمع باشد همه گناهکارند.

دلیل دوم، آیه شریفه:

«وَلْتَکُن مٍّنکُم امهُ یَدعُون الَی الخیرِ وَ یامُرونَ بالمعروفِ و ینهونَ عَنِ المُنکرِ و اولئکَ هُم المُفْلِحُون» (سوره آل عمران آیه ۱۰۴).

دلیل سوم، دلیل دیگری که می‌توان برای وجوب کفایی بیان کرد روایت معتبره‌ای است که معده بن صدقه از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده او می‌گوید:

بنابراین در این نوشتار قصد داریم دیدگاه امام خمینی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنیم.

۱-۲- تعاریف

معنای لغوی امر و نهی

امر در لغت دو معنی دارد؛ یکی کار که جمع آن امور است (قاموس قرآن‏، ج‏۱، ص۱۱۰) و دیگری دستور و طلب که جمع آن اوامر است (مصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر الرافعی، ص۲۲).

نقیض امر، نهی (العین، ج‌۸، ص۲۹۸.) به معنای زجر و منع  است (قاموس، ج‏۷، ص۱۱۷).

معنای لغوی معروف و منکر

معروف از ماده «عرف» به معنای شناخته شده و منکر از ماده «نکر» به معنی ناشناخته است (فرهنگ ابجدی، ص۸۷۴).

معنای اصطلاحی امر به معروف و نهی از منکر

امر در اصطلاح، اسمی است برای هر کاری که با عقل و شریعت نیکو شناخته شده (مفردات راغب، ج‏۲، ص۵۸۷) و منکر، ضد معروف و هر کاری است که عقل‏ها و خردهای سلیم، زشتی آن را حکم می‌‌کند یا این‌که عقل‏ها در زشتی و خوبی آن کار سکوت می‌کنند، سپس دین و شریعت بدی و زشتی آن را بیان می‌‌کند (ترجمه مفردات، ج‏۴، ص۳۹۷). پس امر به معروف یعنی فرمان دادن به نیکی و نهی از منکر، باز داشتن از بدی و ناپسندی است (امر به معروف و نهی از منکر، ص۱۴).

فصل دوم:مبانی، ارکان عقلی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر از احکام ضروری اسلام است که در نصوص دینی مورد تأکید فراوان قرارگرفته است، ولی آیا این حکم را به عنوان یک‏فریضه “تعبّدی” باید تلقی کرد که “وجوب”، مراتب، و شرایط آن، به شکل “تأسیسی” از جانب شرع‏ارائه شده است؟ و یا باید آن را از “احکام عقلی”دانسته و نصوص دینی را “ارشاد” به حکم عقل به‏ حساب آورد؟
این پژوهش، در صدد ارائه مبانی عقلانی این فریضه بر آمده و آراء مختلف در این زمینه را مورد بررسی قرار داده است. البته اگر “وجوب عقلی” امر به معروف و نهی از منکر پذیرفته شود، لوازم و پیامدهای خاصی نیز خواهد داشت و بویژه در استنباط فروع، باید به این مبناتوجه کرد. بحث کنونی فقط به اصل مسأله پرداخته، وآثار فقهی آن، به مجال دیگری واگذار شده است.

۲-۱- بررسی وجوب امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن

آیات ناظر به موضوع:

آیات وارده در این موضوع گرچه فراوان است اما با اندکی درنگ در آیات متوجه می‌شویم که خداوند در تشریع و بیان این امر روش خاصی دارد:

الف) اشاره و ترغیب به آن؛ ب) بیان عاقبت ترک آن؛ ج) الزام مکلفین به آن امر و د) قرار دادن وصف لازم برای آن.

شاید به خاطر اهمیت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و هم‌چنین دشواری آن خداوند عالَم ابتدا انسان‌ها را آماده‌ی قبول نموده سپس آن را بر مکلفین واجب نموده است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم و مراتب و در آمدی بر آثار و مبانی شرعی امر به معروف و نهی از منکر
  • پیشینه تحقیق مفهوم حجاب و امر به معروف و نهی از منکر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.