تحقیق مفاهیم و مراتب و در آمدی بر آثار و مبانی شرعی امر به معروف و نهی از منکر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و مراتب و در آمدی بر آثار و مبانی شرعی امر به معروف و نهی از منکر دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث نخست: مفاهیم ودرآمدی بر پیشینه تاریخی    ۵
گفتار اول: واژه شناسی    ۵
الف: معروف    ۵
ج: سیاست کیفری    ۵
د: سیاست جنایی    ۷
تحولات مفهوم سیاست جنایی    ۸
الف. اندیشیدگی، عقلانیت و سنجیدگی در عین ابتنای بر اصول و ارزشهای بنیادین    ۹
ب. جامعیت وفراگیری درعین اولویت گرایی    ۱۰
ب۱٫جامعیت درموضوع بااولویت دادن به جرایم وانحرافات مهم    ۱۰
ب ۲٫ جامعیت در روشها و تدابیر با تأکید بر روشهای اصلاح گرایانه و پیشگیرانه    ۱۰
ب ۳٫ استفاده ازهمه مراجع بااولویت دادن به مشارکت اجتماعی    ۱۰
ج. حفظ اقتداردولت وامنیت عمومی درعین رعایت حقوق و آزادی های فردی    ۱۱
د. هزینه بری اندک درعین بازدهی زیاد    ۱۱
گفتار دوم :پیشینه تاریخی    ۱۵
الف: در صدر اسلام    ۱۵
ب: در عصر خلفای راشدین    ۱۶
ج: در دوران بنی امیه وبنی عباس    ۱۷
د: در ایران    ۱۹
مبحث دوم: مراتب ،آثار ودرآمدی برمبنای شرعی امر به معروف ونهی ازمنکر    ۲۱
گفتار نخست: مراتب    ۲۱
الف: انکار قلبی    ۲۲
ب: انکار زبانی    ۲۳
الف: ملایمت    ۲۳
ب: تحذیر    ۲۴
ج: انکار عملی    ۲۴
گفتار دوم : آثار    ۲۵
الف : آثار فردی    ۲۵
الف: فواید دنیوی    ۲۵
ب:  فواید اخروی    ۲۶
ب: آثار اجتماعی    ۲۶
گفتار سوم : مبنای شرعی    ۲۷
الف: در قرآن کریم    ۲۸
ب: در روایات    ۳۱
ج: در کلام فقها    ۳۳
فهرست منابع ومآخذ    ۳۶

منابع

۱- دلمارس مارتی- می ری –نظام های بزرگ سیاست جنایی- ترجمه حسین نجفی ابرندآبادی-نشر میزان-چاپ اول – جلد اول تهران ۱۳۸۶

۲- حسینی- سید محمد- سیاست جنایی در اسلام ودرجمهوری اسلامی ایران- انتشارات سمت- تهران-چاپ اول۱۳۸۳

۳- آیتی–محمدابراهیم-گفتارماه درنمایاندن راه راست دین(مجموعه سخنرانیهای سالهای ۱۳۳۹تا۱۳۴۰ )کتابخانه شیخ صدوق تهران- بی تا

۴- موسوی خمینی –روح اله- آداب الصلاه –موسسه تنظیم ونشر آثار امام –چاپ اول ۱۳۷۰

۵- موسوی خمینی- روح اله- تبیان– امربه معروف ونهی ازمنکر- دفتربیست ویکم- موسسه تنظیم ونشرآثار امام ۱۳۶۱

۶- موسوی خمینی – روح اله- تحریر الوسیله- انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- جلد اول ۱۳۷۶

۷- موسوی خمینی – روح اله- صحیفه نور – انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی – جلد۶- ۱۳۶۳

۸- نائینی – محمد حسین- تنبیه الامه و تنزیه المله- شرکت سهامی انتشار ۱۳۵۹

۹- نجفی ابرندآبادی – علی حسین- از سیاست کیفری تا سیاست جنایی- درآمدی بر سیاست جنایی- نشرمیزان چاپ اول تهران ۱۳۸۲

۱۰- نجفی ابرندآبادی-علی حسین-تقریرات سیاست جنایی– دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی –چاپ اول ۱۳۸۲

مبحث نخست: مفاهیم ودرآمدی بر پیشینه تاریخی

گفتار اول: واژه شناسی

معروف و منکر، مانند بسیاری از واژگان دیگر، به دو معنای لغوی و اصطلاحی به کار می‌روند.

الف: معروف                  ب:منکر

تعریف و برداشتی که از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود‌، بر حسب نوع معنایی که از واژه «معروف» و «منکر» اراده می‌شود و نیز بر حسب تفسیری که از امر و نهی و مصادیق و مراتب آن می‌شود و بالاخره بر حسب مرجع اعمال کننده آن یعنی آمر و ناهی‌، متفاوت می‌باشد.

کلمه معروف از ماده «عرف» به معنای شناخته شده و منکر به معنای نادانسته و ناشناخته است.[۱]

در اصطلاح معروف به چیزی گفته می شود که حسنش از نظر شـارع و یا عقـل محرز و شناخته شده است. چنانکه راغب می­گوید: « والمعروف اسم لکل فعل یعرف بالعقل او الشرع حسنه والمنکر ما ینکربهما» معروف در اصطلاح اسم است برای هرکاری که حسنش به وسیله عقل و یا شرع شناخته شده و منکر چیزی است که به وسیله آنها مورد انکار قرار گرفته و ناشناخته مانده است[۲]

برخی مفسرین معروف را شناخته شده از نظر عقل یا شرع یا عرف صالح و در مقابل منکررا یعنی چیزی که در مقابل عقل و شرع ناشناخته و مجهول و مبهم باشد می‌دانند.

امر به معروف ارشاد وراهنمایی به راههای نجات بخش است ونهی ازمنکر از اموری است که با شرع مقدس منافات دارد وگفته شده امر به معروف امر وفرمان مطابق آنچه کتاب وسنت فرمان داده است ونهی از منکر چیزهایی است که نفس وشهوت به آن تمایل دارند.[۳]

ج: سیاست کیفری

نتیجه همکاری و معاضدت علم جرم‌شناسی و حقوق‌ جزا باعث آفرینش علم دیگری بنام«سیاست کیفری» شده است که انتخاب طریقه و روش صحیح مبارزه علیه‌ بزهکاری میباشد.اصطلاح«سیاست کیفری» که امروز سخت مورد توجه‌ قرار گرفته است،اولین‌بار در قرن نوزده توسط فوئر باخ‌ حقوقدان آلمانی بکار برده شد.

مرل و ویتو در تعریف از این علم‌ می نویسند که مجمــوع روشهای لازمی اســت که به قانون گذار پیشنهاد می شود یا این‌که توسط او در یک زمان و مکان خاص‌ مورد استفاده قرار می گیرد تا بدین طریق بتواند علیه‌ بزهکاری به مبارزه‌ای جدی بپردازد و در ریشه‌کن کردن‌ و نابودی آن توفیق حاصل کند.بنابراین سیاست کیفری قبل از آنکه یک علم باشد،فنی بشمار می آید که هدفش کشف و شکل دادن عقلانی و منطقی بهترین طریقه‌های ممکن برای‌ حل مسائل مختلفی است که پدیده کیفری از نظر شکلی و عمقی بوجود می آورد.

این دو محقق می­افزایند که درطول هزاران سال، بهترین طریقه حل مسائل عمقـی که بوسیله پدیـده کیفری‌ ایجـاد می­شد، فقط توسل بزور و استفاده از قدرت بود، در حالی که امروزه زور و قدرت جای خود را به شناسایی عمیقی‌ داده است که توسط جامعه‌شناسی کیفری،بیولوژی کیفری‌ و روانشناسی کیفری صورت می­گیرد.

جرم‌شناسی،علم جوان‌ و سرشار از امید و وعده‌های درخشانی که زوایای تاریک پدیده‌ جنایی را روشن میکند،از این به بعد تشکیل‌دهنده غیرقابل‌ انکار نقطه حرکت هر عمل مطمئنی است که میتواند علیه‌ آفت جرم بکار برود.[۴]

بررسی بزهکاران بصورت انسانی،انسانی رفتارکردن با آنها بدون آنکه جسم و روحشان مورد صدمه قرارگیرد، خودداری از اینکه آنان بمانند اشیاء مورد استفاده‌ تجربی قرارگیرند روش حقیقی­ سیاست­ کیفری است.

این مسائل عمقی بدون‌شک مسائلـی از نظـر شکلـی‌ بوجـود می آورد،زیرا اجرای روشهای صحیح و عمیق نیازمند آفرینش دادگاههایی است که بتواند درمورد سرنوشت‌ بزهکاران به احکام صحیحی دست بزند و قادر باشد دادرسی‌ لازم را طوری شکل بدهد که بتواند بصورتی اطمینان‌بخش،قدرت عدالت را دربرابر استبداد تضمین نماید و آنرا علیه‌ اشتباهات قضایی مجهز گرداند.

پیناتل‌ در تعریف از سیاست کیفری‌ می‌نویسد که مطالعه روابط بین دو دانش جرم‌شناسی و حقوق‌ جزا، موضوع رشته واسطه‌ای قرار گرفته که یک همآهنگی‌ وسیعی را بین این دانشمندان جزائی و جرم‌شناسان به‌ وجود آورده است.این رشته واسطه­ای که ساختمانش بر مبنای آمیختگی عقاید این دانشمندان پایه‌گزاری شده‌ است،سیاست کیفری نام دارد.

فرانتز فون لیست‌ آلمانی از کسانی بود که به سیاست کیفری شدیداٌ توجه داشت و نسبت‌ به آن علاقه خاصی از خود نشان می داد،به همین‌جهت با مطالعات‌ عمیقی که در این زمینه بعمل آورد برنامه بسیار وسیعی را پیشنهاد کرد.

از نظر این محقق، سیاست­ کیفری رشته‌ای است­که‌ باتوجه به شرایط فلسفی و علمی و با درنظر گرفتن مقتضیات‌ تاریخی و زمانی سعی دارد اصول وآئین‌نامه‌های مربوط به سرکوبی‌ و پیشگیری را که عملاٌ قابل اجرا می‌باشد، فراهم نماید.

برای اجرای این طرز فکر،فون لیست باتفاق دو نفر از استادان حقوق جزا بنام فان هامل‌ استاد دانشگاه آمستر دام و از بنیانگزاران مکتب همه پیوندی  و آدولف پرنس‌  استاد دانشگاه‌ بروکسل و پیشوای مکتب دفاع اجتماعی‌، اتحاد جهانی‌حقوق جزا را در سال ۹۸۸۱ پایه‌گزاری کرد.

در عصر حاضر مارک آنسل‌ یکی ازقضات‌ عالی رتبه فرانسه و پیشوای مکتب دفاع اجتماعی نو،دنباله‌ نظریات فون لیست را گرفته است و افکار او را تعقیب می کند.

بر حسب نظریه آنسل،سیاست کیفری در عین حال‌ یک دانش و یک فن است که در سایه اصول علم جرم‌شناسی‌ می‌کوشد تا به ایجاد بهترین قواعد مثبته موفق اقدام نماید.[۵]

د: سیاست جنایی

با آن که بیش از یک قرن از ورود اصطلاح «سیاست جنایی» به حوزه مباحث حقوقی میگذرد ، اماهنوز معنایی که مورد قبول همگان باشد برای آن ارایه نشده است؛ زیرا سیاست جنایی امری است که ریشه در امورمعرفت شناختی، فلسفی و ارزشی دارد وتنوع دیدگاه ها در این­گونه امور، هر نوع برداشت از سیاست جنایی را تحت الشعاع قرار می­دهد سیر تحول معنایی این واژه از مترادف انگاری سیاست جنایی با حقوق کیفری آغاز و تا بسط دادن معنای آن به حدنزدیک شدن زیادبه سیاست اجتماعی پیش رفته است.

[۱] حسین این محمد راغب اصفهانی-مفردات فی غریب القرآن- دفتر نشر الکتاب جلد سوم چاپ اول ۱۴۰۴ ق ص۱۳۲

[۲]حسین ابن محمدراغب اصفهانی -منبع پیشین-کلمه عرف ونکر ص۱۳۲

۳حسن مصطفوی – تفسیر روشن – مرکز نشر تهران  جلد سوم چاپ اول ۱۳۸۰ ص ۳۱۰

[۴] می­ری دلماس مارتی – نظام­های بزرگ سیاست جنایی- ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی- نشرمیزان –چاپ اول- جلد اول تهران۱۳۸۶ ص ۵۷

[۵] – می­ری دلماس مارتی- منبع پیشین  ص۵۸-۵۹

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارکان عقلی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر و دیدگاه امام خمینی (ره) درباره آن
  • پیشینه تحقیق مفهوم حجاب و امر به معروف و نهی از منکر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.