تحقیق اشتغال زنان و مبانی فقهی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اشتغال زنان و مبانی فقهی آن دارای ۱۰۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
فصل اول:چارچوب نظری اشتغال زنان    ۴
۲-۱- کار و اشتغال    ۴
۲-۱-۱- کار و اشتغال از دیدگاه فقه اسلامی    ۴
۲-۱-۲- کار و اشتغال از دیدگاه قرآن    ۶
۲-۱-۵- آثار تربیتی کار و اشتغال    ۱۲
۲-۲- جایگاه زن در اصل آفرینش    ۱۳
۲-۲-۱- مقام انسانی زن از دیدگاه اسلام    ۱۳
۲-۲-۲- زن و جایگاه مادری او در آفرینش انسان    ۱۶
۲-۲-۳- آفرینش زوج‌ها و دست یابی به سکینه و مودت    ۱۷
۲-۲-۴- مهم ترین وظایف زن    ۱۸
۲-۳-۲- سرپرست خانواده به دلایل مختلف    ۲۵
۲-۳-۵ پیامدهای مثبت اشتغال بانوان    ۲۷
۲-۳-۶- پیامدهای منفی اشتغال بانوان    ۲۸
۲-۴- تعارض شغلی – خانوادگی اشتغال زنان    ۳۱
۲-۵- مشاغلی که حضور زنان در آن، مفید تر است    ۳۲
فصل دوم:مبانی فقهی اشتغال زنان    ۲۰
۳-۱- قرآن کریم و اشتغال زنان    ۲۰
۳-۱-۱- حق مالکیت زنان بر اموالشان در قرآن    ۲۱
۳-۱-۲- کار زنان در بیرون از منزل از دیدگاه قرآن    ۲۱
۳-۱-۳- تشویق عموم مردم به فعالیت‌های اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم    ۲۲
۳-۱-۴- آیات تحلیل و تحریم برخی از معاملات    ۲۴
۳-۲- مشروعیت اشتغال زنان از دیدگاه روایات    ۲۵
۳-۳- ضوابط اشتغال زنان    ۳۰
۳-۳-۱- آداب مشارکت اجتماعی زنان    ۳۵
۳-۴- قوامیت و ریاست مرد بر خانواده    ۴۳
۳-۴-۱- قوامیت و ریاست شوهر بر زن از دیدگاه قرآن    ۴۴
۳-۴-۲- قوامیت و ریاست شوهر بر زن از دیدگاه روایات    ۴۸
۳-۴-۳- قوامیت و ریاست شوهر بر زن از دیدگاه فقها    ۴۹
۳-۴-۴- قوامیت شوهر و اشتغال زن    ۵۲
۳-۵-اشتغال زن وتأثیر آن بر تربیت فرزند    ۶۴
۳-۶- دیدگاه فقهای امامیه در خصوص اشتغال زنان    ۶۹
منابع    ۷۹

منابع

قرآن کریم

رستگارخالد، امیر، ۱۳۸۵، خانواده، کار، جنسیت، تهران، نشر روابط عمومی شورای فرهنگی زنان، چاپ اول.

رشید رضا، محمد، ۱۳۹۳ق، تفسیر المنار، بیروت، دارالمعرفه، چاپ دوم.

رشید رضا، محمد، ۱۴۰۵ق، حقوق النساء فی الاسلام، بیروت، المکتب الاسلامی.

رشیدپور، مجید، ۱۳۷۳ش، تعادل استحکام خانواده، تهران، مؤسسه اطلاعات، چاپ اول.

زلمی، مصطفی ابراهیم، ۱۳۸۷ش، خاستگاههای اختلاف در فقه مذاهب (ترجمه :حسین صابری )، مشهد ،بنیاد پژوهشهای اسلامی، چاپ دوم.

طباطبائی القمی، سید تقی، ۱۴۱۸ق، مبانی منهاج الصالحین، بیروت، دارالسرور، جلد۱۰٫

طباطبائی الیزدی، سید محمد کاظم ،۱۳۹۹ق، العروه الوثقی، تهران، المکتبه الاسلامیه.

طباطبائی، سید محمد حسین، ۱۳۹۴ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، چاپ سوم.

طبرسی، فضل بن حسن، ۱۴۰۸ق، جوامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت دارالاضواء، چاپ اول، جلد۱٫

زیدان، عبدالکریم، ۱۳۸۷ش، حقوق و تکالیف زن در اسلام، ( مترجم: سهیلا رستمی )، تهران، نشر احسان، چاپ اول.

ساروخانی، باقر و مجد آبادی، اسماعیل، ۱۳۷۸ش، بررسی مسایل اشتغال زنان و خانواده، طرح پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز.

سباعی، مصطفی، ۱۳۸۲ق، المرأه بین الفقه و القانون، دمشق، مؤسسه الرساله.

ارفع، سید کاظم، ۱۳۸۶ش، خانواده در مکتب قرآن و اهل بیت (ع)، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ هفتم.

 مقدمه

اشتغال زنان در خارج از منزل از یک سو و نیز مسئولیت اولیه زن مسلمان در خصوص ایفای نقش خود در خانواده به عنوان همسر و مادر و اهتمام به پرورش فرزندانی مکتبی از سوی دیگر، بسیار دشوار و سنگین می‌باشد، به طوری که آنها باید با تحمل مشکلات و سر پنجه‌ی تدبیر و توانمندی، آن را به سر منزل مقصود برسانند و تلفیقی مناسب و سالم بین این دو مسئله ایجاد نمایند. از طرفی نمی توان شایستگی‌ها و توانایی‌های زنان را به عنوان نیمی از نیروی فکری جامعه در پذیرش بعضی از مسئولیت‌ها در عرصه‌های فرهنگی، علمی و تربیتی نادیده گرفت. در جهان امروز آن چه در توسعه و پیشرفت کشورها نقش مؤثری دارد بهره برداری اصولی از توانایی‌ها و استعدادهای انسانی است، که دراین میان زنان می‌توانند نقش مؤثری را در بخش‌های آموزش بهداشت و درمان و… ایفا کنند. و حذف زنان از صحنه‌های اجتماعی در حقیقت حذف نیمی از جامعه‌ی انسانی است. لذا ضروری است نظام اسلامی با رعایت مصالح کلی جامعه و مصالح فردی مبتنی بر استعدادهای فطری زنان و مصالح خانوادگی (حفظ کیان خانواده) زمینه مشارکت متناسب با شئونات زن مسلمان راباحفظ حریم الهی عفاف وتقوی وبراساس آموزه‌های دینی و فقه پویای اسلامی برای زنان فراهم آورد (یزدخواستی، ۱۳۷۵، ص۸۱).

با توجه به این که زن به عنوان موجودی اجتماعی می‌باشد که پا به پای مرد در اجتماع فعالیت نموده و در عین حال در کانون خانوادگی خویش نیز عهده دار مسئولیت‌های مهم می‌باشد. لذا بررسی عوامل مرتبط با وضعیت اشتغال او و تأثیر آن بر روابط خانوادگی و تحت الشعاع قراردادن حقوق شوهر بالاخص تربیت فرزندان حائز اهمیت خواهد بود.

این تحقیق به دنبال تحلیل و بررسی دقیق یکی از حقوق زنان به نام اشتغال در خارج از خانه و جمع آن با سایر وظایف فطری و مادری زن می‌باشد که در این پایان‌نامه به آن پرداخته شده است.

برای ورود به بحث اشتغال زنان ابتدا نیاز است که مبانی اشتغال و لازمه‌های اشتغال برای زنان و شرایط اشتغال زنان بررسی گردد تا بتوان دلالیل فقهی اشتغال زنان در خارج از خانه را بهتر تبیین نمود.

این امر در فصل اول محقق گردیده است.

در فصل دوم نیز به بررسی مبانی مشروعیت اشتغال زنان با رویکردی به قرآن و سنت پرداخته‌ایم و دلایل و نظریات فقهی مرتبط را تبیین نموده ایم.

فصل اول:چارچوب نظری اشتغال زنان

از آن‌جا که بحث اشتغال زنان از مباحث چالشی فقه اسلام به خصوص فقه امامیه است لذا ابتدا باید مبانی نظری اشتغال زنان که شامل جایگاه اشتغال در قرآن، جایگاه اجتماعی و فرهنگی اشتغال زنان، تعارض‌های اشتغال زنان و… می‌شود را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

۲-۱- کار و اشتغال

۲-۱-۱- کار و اشتغال از دیدگاه فقه اسلامی

در هر نوع بررسى سؤالى که ابتدا به ذهن متبادر مى‏شود تعریف خود «موضوع‏» مى‏باشد که اشتغال و شغل یعنى چه؟ منظور از طرح عنوانى مانند وضعیت اشتغال زنان چیست؟

دو نوع پاسخ براى این سؤال مى‏توان یافت:

الف – اشتغال به معناى حضور در ساختار اجتماعى آن هم بدلیل بهره ورى اقتصادى؛

ب – اشتغال به معناى دارا بودن سهم تاثیر در تکامل جامعه.

تعریف اشتغال زنان در سه سطح

اشتغال زنان در سه سطح خرد، کلان و توسعه تعریف مى‏شود:

۱- اشتغال براى تامین زندگى خصوصى (زندگى خانوادگى):

۲- سهیم بودن در ایجاد عدالت اجتماعى – سیاسى – فرهنگى – اقتصادى یا نظام موازنه (زندگى اجتماعى):

۳- اشتغال به معناى سهیم بودن در تکامل (زندگى تاریخى) (لطیف‌پور، ۱۳۸۸،‌ص۱۱۲).

برخی تعریف اشتغال را «به مجموعه فعالیت هایی که در یک دوره معین که در مقابل آن مزدی پرداخت می‌شود» بیان کرده اند. براساس این تعریف، زنانی که در دوره معین به فعالیت می‌پردازند و در قبال این فعالیت مزد دریافت می‌کنند زنان شاغل محسوب می‌شوند و موضوع بحث ما درباره اشتغال این زنان می‌باشد. با این تعریف، کار بسیاری از زنان که در خانه و به صورت کار شخصی انجام می‌دهند از موضوع بحث خارج می‌گردند و فقط آن دسته از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که اساسا در خارج از منزل و کار شخصی و در محیط اجتماعی صورت می‌پذیرد (مجموعه مقالات برگزیده همایش سراسری زن در اندیشه امام خمینی، ۱۳۸۸).

کار از دیدگاه اسلام شامل همه‌ی فعالیت‌ها و کارهای مفیدی است که موجب ارتقاء روحی، معنوی، اخلاقی و اقتصادی انسان می‌شود. بدین ترتیب اسلام دیدی همه جانبه نسبت به کار دارد به گونه‌ای که هم زمان به جنبه‌های مادی و معنوی کار عنایت دارد. از طرفی ارزش مادی کار را تا آن‌جا بالا برده که کار مجاز را تنها وسیله مالکیت مشروع دانسته و آیه کریمه(لیسَ لِلانسان الّا ما سعی )( نجم ، آیه ۳۹) برای آدمی جز آنچه آن‌جام داده نخواهد بود. بسیاری از آیات دیگر مؤید این مطلب است. در اسلام همه‌ی قراردادهای مالی و سودها و انتفاع حاصله، بر اصل کار پایه گذاری شده و هر کس محصول کار خود را می‌برد، البته اگر کسی به دلیل بیماری و پیری و نظایر آن قادر به آن‌جام کار نباشد خداوند حق او را در کار دیگران مقرر داشته است.( نیاکی ، حقوق کار ایران ، ج ۱ ، صص ۱۰۷ و۱۰۶) (و فی اموالهم حقّ لِلسائل والمحروم) (ذاریات ، آیه ۱۹).

اسلام ارزش معنوی کار را تا حد جهاد فی سبیل اله ارتقاء بخشیده است، هم چنان که در بعضی روایات کار کردن برای تأمین معاش خود و افراد تحت تکفل را در حد جهاد فی سبیل الله به شمار آورده است. بنابراین کاری که جنبه تولیدی داشته باشد و واقعاً کار باشد و یک گوشه از احتیاجات فرد و جامعه را تأمین کند بسیار ارزشمند است، این ارزش به حدی بالاست که پیامبر عزیز اسلام بر دست پینه بسته کارگر بوسه زدند و فرمودند: این دستی است که در آتش نخواهد سوخت و خداوند این دست‌ها را دوست دارد.( نیاکی ، همان ، صص ۶و۸).

در فقه اسلامی هر کاری با توجه به مصالح و مفاسدی که بر آن مترتب است سنجیده می‌شود و تابع حکم خاصی از احکام خمسه است. (واجب– حرام– مستحب– مباح- مکروه).زمانی فایده کاری به اندازه‌ای برای فرد یا جامعه زیاد است که آن‌جام آن به تعبیر فقهی واجب است و زمانی عملی برای فرد یا جامعه یا هر دو مضراست در این صورت آن عمل ممنوع و به اصطلاح فقهی حرام می‌باشد. و یا کاری ممکن است تابع یکی از سه حکم دیگر فقهی، مباح، مکروه و مستحب باشد. یکی دیگر از مصادیق مهم کار در تعالیم فقه اسلامی، کار به منظور کسب معاش فردی که خود یک واجب عینی است و یا اعمال مورد نیاز جامعه که خود یک واجب کفایی است، می‌باشد. به بیان دیگر، فقه، کار و فعالیت افراد را صرفاً از دید اقتصادی و بازده‌ی مادی نمی نگرد و با توجه به آثار هر کاری، حکم آن را تعیین می‌کند. به همین ترتیب فقه اسلام با واجب شمردن فعالیت هایی  که برای فرد و جامعه مفید است، افراد را به اشتغال به آنها تشویق می‌کند. در جوامع، امروزه در کشورهایی که اقتصاد ارشادی یا برنامه‌ای حکم فرماست با امتیازات مادی افراد را به سوی مشاغل و فعالیت‌های مورد نیاز جامعه سوق می‌دهد،اما حقوق اسلامی علاوه بر تأمین نیازهای مادی افراد، که جامعه هم وظیفه دار آن است به اتکاء ایمان و اعتقاد مسلمانان و به انگیزه‌ی  معنوی خدمت به اجتماع، افراد مسلمان را متوجه فعالیت‌های مفید و عام المنفعه می‌کند (عراقی، دوره حقوق کار، ج۱، صص ۱۳ و۱۲).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشارکت اجتماعی زنان و نظریه های آن
  • تحقیق نقش زن از دیدگاه اسلام و نقش زن در اجتماع و جایگاه مادی و معنوی زن در جوامع بشری
  • تحقیق تاریخی نقش زنان و رویکردهای نظری نقش و نظریه های نقش جنسیتی و رویکردهای جامعه شناختی در مورد خانواده
  • پیشینه تحقیق زنان در رسانه و برنامه های تلویزیون
  • پیشینه تحقیق میزان آگاهی و مشارکت سیاسی زنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.