پیشینه تحقیق میزان آگاهی و مشارکت سیاسی زنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق میزان آگاهی و مشارکت سیاسی زنان دارای ۵۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
تعریف و سنخ شناسی فرهنگ سیاسی    ۵
تعاریف و تاریخچه    ۱۱
اهمیت فرهنگ سیاسی    ۱۵
عناصر فرهنگ سیاسی    ۱۷
چهارچوب مفهومی و نظری آگاهی سیاسی    ۲۰
الگوهای رفتار سیاسی زنان    ۲۳
مفهوم مشارکت سیاسی    ۲۵
مشارکت سیاسی در دو سطح قابل طبقه بندی است‌‌    ۲۶
مشارکت سیاسی زنان در تاریخ معاصر    ۲۶
الف) پیش از انقلاب    ۲۶
ب)دوران وقوع انقلاب اسلامی    ۲۷
ج)دوران دفاع مقدس    ۲۷
د)دوران کنونی    ۲۹
آگاهی    ۳۱
مسأله تبیینی آگاهی    ۳۱
موضع اسلام در آگاهی‌بخشی    ۳۲
مشکلات آسان و دشوار    ۳۲
شکاف تبیینی    ۳۴
چگونگی موانع مشارکت سیاسی زنان در حاکمیت دولت    ۳۵
موانع اجتماعی مشارکت سیاسی زنان در حاکمیت دولت    ۳۶
مشارکت سیاسی زنان از دیدگاه قرآن ، روایات ، و نگاه بزرگان    ۳۸
زنان و تصدی مناصب مدیریتی    ۴۱
نگاه تطبیقی به وضعیت مدیریتی زنان در ایران و سایر کشورها    ۴۱
گزارش توسعه انسانی دفتر توسعه ملل متحد در این زمینه :    ۴۲
پیامدهای عدم مشارکت زنان    ۴۲
ضرورت اصلاح نظام اداری و قوانین    ۴۳
چهارچوب مفهومی و نظری آگاهی سیاسی    ۴۶
پیشینه پژوهش    ۴۹
منابع    ۵۲

منابع

– ایوبی ، مجدالله. مشارکت انتخاباتی. مجموعه مقالات مشارکت سیاسی. تهران :‌ نشر سفیر ، ۱۳۷۷٫

– طهماسبی گنجور ، طاهره. قالبهای ذهنی تبعیض جنسی در برنامه های خردسالان ، کودکان و نوجوانان ، پایان‌نامه کارشناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد ، ۱۳۷۴٫

– فخرایی ، سیروس. موانع ساختاری مشارکت زنان در ایران ، مجموعه مقالات گردهمایی سیمای زن در جامعه ،‌ دانشگاه تبریز ، ۱۳۷۶٫

– مدرسی، سید محمدتقی، آزادی و مسئولیت زن، ترجمه حمیدرضا آژیر،(تهران:محبان . الحسین(ع)، ۱۳۸۰) ص ۴۲٫

– حکیمی، محمدرضا، ترجمه الحیات، ج ۲، (قم: دفترفرهنگ اسلامی، ۱۳۷۱ )،ص ۲۹۶٫

– مهریزی، مهدی، زن در اندیشۀ اسلامی، (تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۱ )،ص ۸۱٫

– صحیفه امام، ج ۱۸ ص ۴۰۳٫

– رضائیان، عباس «بررسی تأثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی بر میزان تمایل به مشارکت سیاسی زنان در شهر بوشهر»،

– قاسمی، وحید «تحلیلی بر وضعیت مشارکت سیاسی زنان در استان اصفهان»، (دفترامور بانوان اصفهان، خرداد ماه ۷۹).

– اطاعت، جواد «مشروعیت، مقبولیت و مشارکت سیاسی»، مجموعه مقالات مشارکت سیاسی، (تهران، نشر سفیر، ۱۳۷۶). ص ۴۷٫

– طهماسبی گنجور ، طاهره. سنجش گرایش دانشجویان دختر نسبت به مشارکت سیاسی و عوامل مؤثر بر آن ،‌ پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا(س) ، ۱۳۷۹٫

– فیرحی، داود «مفهوم مشارکت سیاسی» فصلنامه علوم سیاسی، سال اول، شماره اول، سال،  ۱۳۷۷ ص ۴۴٫

– تبریز نیا، حسین، علل ناپایداری احزاب سیاسی در ایران، (تهران: مرکز نشر بین الملل، ۱۳۷۱) ص ۱۴٫

– عالم، عبدالرحمان، بنیادهای علم سیاست، (تهران: نشرنی، ۱۳۶۸ )،ص ۲۰۳٫

– نهج البلاغه، ترجمه محمددشتی، نامه ۶۲

– محسنی تبریزی، علیرضا ودیگران «طرح ملی بررسی مشارکت سیاسی زنان در ۲۸ مرکز استان کشور» ( دفتر امور بانوان وزارت کشور، ۱۳۸۴ ).

 مقدمه

اگر دموکراسی حکومت مردم، توسط مردم و برای مردم است. پس مردم چگونه شامل پروسۀ سیاسی می شوند؟ یعنی مردم چگونه شامل فعالیت های سیاسی شده و از طریق این فعالیت ها حکومت را انتخاب کرده  و فعالیت های حکومت را به نفع خود اداره نموده و بر تصامیم و امور حکومت نظارت می کنند؟

مردمی دموکراسی را خلق می کنند که اولاً از آگاهی لازم سیاسی برخوردار باشند، و ثانیاً در برابر سرنوشت سیاسی خویش احساس مسئولیت کنند؛ یعنی دیموکراسی روی آگاهی و مسوولیت پذیری سیاسی مردم استوار است. مسوولیت پذیری سیاسی مردم به نوبۀ خود و آگاهی سیاسی مردم خلق می شود. مردم وقتی بدانند که اگر بر حکومت نظارت نشود، حکومت بر ضد منافع مردم تبدیل شد، مردم حکومت را محکوم نخواهند کرد، بلکه متوجه این نکته خواهد شد که آنها خود کاری برای حقوق و آزادی شان نمی کنند. چرا حکومت های استبدادی از زبان قدرت و سلاح و زندان و اعدام با مردم سخن می گویند؟ چون هر مستبدی که در راس قدرت سیاسی می آید، می داند که مردم منبع اصلی قدرت اند و قدرت واقعی در قاعدۀ جامعه است. جنگ حکومت های استبدادی با مردم، برای خنثا کردن قدرت مردم در قاعدۀ جامعه است. حکومت زمانی از مردم بوده میتواند که حقوق و آزادی های مردم را حفاظت کند و این کار نقش و مسوولیت اساسی حکومت است؛ اما وقتی حکومت توسط مردم نظارت نشود، حکومت بر خلاف وظایف و مسوولیت خود، حقوق و آزادی ها را از مردم می گیرد.آگاهی سیاسی قدرت بالقوۀ مردم را به قدرت بالفعل تبدیل می کند. مردم نا آگاه از لحاظ سیاسی، قدرت دارند، اما این قدرت راکد است و به کار نمی افتد. آگاهی سیاسی مردم، مجرایی را برای به جریان افتیدن قدرت مردم باز می کند. سوال اساسی برای تعلیم و تربیۀ دیموکراتیک این است که چگونه برای مردم آگاهی سیاسی داده شود؟ چگونه مردم ساکت و مسوولیت گریز و غیر فعال با آگاهی سیاسی به مردم صاحب آواز، مسوولیت پذیر و فعال تبدیل خواهند شد؟نکته ای را که اکثراً مبارزین سیاسی در ایران یا درک نکردند و یا اگر درک کردند بدان توجه ننمودند، تفاوت درد های اجتماعی با آگاهی سیاسی مردم است. آیدیالوژی اندیشان فکر می کردند که باید از درد های مردم بگویند، از مظالمی که حکومت بر مردم تحمیل می کند، پرده بردارند و بدین طریق از آیدیال هایی چون عدالت و آزادی و برادری و رفاه اجتماعی و غیره برای مردم حرف بزنند؛  اما توجه نشد که مردم مثل آنها هم درد های اجتماعی شان را حس می کنند، هم مظالم حکومت را ناظر اند و هم آیدیال های مشترک با سیاستمداران دارند. مردم کتلۀ بی جان نیستند ، مردم احساس دارند و از همه با اهمیت تر که مردم قضاوت سالم دارند و با واقع نگری به قضایا می نگردند. اکنون به اثبات رسیده است که جریان های آیدیالوژیک از واقع نگری و پراگماتیسم دور بوده، اما مردم به شکل طبیعی واقع نگر و پراگماتیست اند و به همین علت قضاوت مردم نسبت به آیدیالوژی اندیشان ، قضاوتی آرام تر و واقعی تر است.

از دیدگاه اسلام، ضرورت مبارزه با استکبار امری غیرقابل انکار و تردید ناپذیر است. تاریخ گواه آن است که انبیاء الهی و ائمه معصومین (ع) با قدرتهای مستکبر زمان خویش مبارزه کرده‌اند و شماری از آن بزرگان در این راه سر و جان باخته و یا حبس و تبعید و محرومیت کشیده اند.آگاهی، شناخت و هوشیاری اولین گام برای تحقق مبارزه جانانه و پاکبازانه است. حضرت امام خمینی (ره) پیروزی مسلمانان بر مستکبر زمان، آمریکا را متوقف بر بیداری و آگاهی دانسته، می‌فرماید: «من ان شاء الله امیدوارم که همه مسلمین بیدار شوند و توجه بکنند به اینکه اگر چنانچه جلوی آمریکا و این مهره های آمریکا که برای خاطر آمریکا و منافع او به اسلام صدمه وارد می‌کنند، مثل اسرائیل، مثل صدام، ان شاء الله مردم بیدار شوند و بفهمند که اگر به اینها مهلت داده شود، همه مسلمین به تباهی کشیده خواهند شد».در تاریخ ملتها نیز همواره یکی از عوامل شکست، عدم شناخت کافی از دشمن بوده است که در نتیجه دشمن ناگهان با اغتنام فرصت، در لحظه مناسب ضربه را وارد کرده است. مقام معظم رهبری درباره ضرورت آگاهی سیاسی مردم می‌فرماید: «یکی از خطوط ظریف موضع خود را شناختن و در او قرار گرفتن و هوشیاری سیاسی و شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی داشتن به دور از ورود به دسته بندی های سیاسی شدن است». همچنین ایشان می‌فرمایند: «تحلیل سیاسی به شکل صحیح و پروراننده ذهن یک چیز بسیار مهمی است. ذهن باید پروریده شود. دوران دشوار هر انقلاب آن دورانی است که حق و باطل در او ممزوج شود».در عصر حاضر، تحولات سیاسی نظام بین الملل بیانگر آن است که آمریکای مستکبر در روند هژمونیک گرایی نوین قرار گرفته است. این امر شاخص‌هایی از یکجانبه گرایی، نظامی گری و جنگ روانی را در خود دارد. از این رو شناخت سیاست‌های آمریکا در برخورد با نظام بین الملل و نظام جمهوری اسلامی ایران، همچنین تبیین خطرات پنهان و آشکار آمریکا امری ضروری است. امروز آمریکایی‌ها شمشیرها را از رو بسته‌اند و با دخالت آشکار در امور داخلی ایران و طراحی توطئه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و نظامی، به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران، اعاده نفوذ و احیای تسلط مجدد همه جانبه خود بر مقدرات ملت ایران و خاموش کردن این منبع الهام بخش و الگوی خیزش اسلامی علیه ظلم و استبداد و استکبار در جهان اسلام و بلکه در کل دنیای استضعاف است.بدون تردید، شکل گیری انقلاب اسلامی، جریان جدیدی را در عرصه سیاسی در سطح بین المللی ایجاد کرد که حوادث، برخوردها، قطب بندی‌های بعدی را تا حدود زیادی رقم زد و در معاملات و تعارضات بین المللی آینده نیز نقش آفرین شد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز تمایل دیرین آمریکا را برای تبدیل شدن به یک امپراتوری جهانی، بیشتر ساخت و سودای حاکمیت بلامنازع بر جهان را در ذهن ساکنان کاخ سفید پروراند. از این رو آنان با تاکید بر دو قدرت سخت افزاری و نرم افزاری خود ساختاری جدید با عنوان نظم نوین جهانی را برای جهان ترسیم کردند. آمریکا در عرصه نرم افزاری با تکیه بر قدرت رسانه‌ای و تبلیغاتی خود درصدد شکل دهی افکار عمومی مردم جهان است و از این طریق تلاش روزافزونی برای جهانی سازی ارزشهای آمریکایی در عرصه فرهنگ، دموکراتیزه کردن نظامهای سیاسی و ترسیم ساختار اقتصادی کشورها بر اساس کاپیتالیسم صورت می‌دهد تا تنها ارزشهای جاری و معتبر در جهان ارزشهای آمریکایی باشد. آمریکا برای این منظور به شیوه های جنگ روانی علیه دشمنان خود بویژه انقلاب اسلامی که منشاء اصلی‌ترین جریان ضد آمریکایی در عصر حاضر است، متوسل شده است. این کشور در کنار به کارگیری قدرت نرم افزاری از قدرت سخت افزاری خود نیز استفاده می‌نماید و برای این منظور استراتژی نظامی خود در دوران جنگ سرد را متناسب با نبرد نامتقارن فعلی تغییر داده و به عراق و ایران حمله ور شده و آن دو را به پایگاههای بزرگ خود تبدیل نموده است. در این میان موضوع چگونگی تعامل و برخورد با ایران به عنوان مهمترین کشور خاورمیانه دغدغه اصلی دولتمردان آمریکا را تشکیل می‌دهد. زیرا خاورمیانه دغدغه اصلی دولتمردان آمریکا را تشکیل می‌دهد. زیرا خاورمیانه در حقیقت محوری‌ترین و حساس ترین نقطه جهان برای استقرار نظم نوین جهانی ایالات متحده محسوب می‌شود. با توجه به توضیحات فوق درصدد هستیم در یادداشتهایی با عنوان کلی «بصیرت سیاسی»، شناختی کلی از طرحها و توطئه های آمریکا علیه ایران ارائه دهیم تا از این طریق در ارتقا و بالابردن آگاهی سیاسی اقشار مختلف مردم خصوصاً جوانان، تاثیرگذار بوده باشیم.

یکی از حوزه های فعالیت بشری که مستلزم تصمیم گیری و انتخاب می باشد، مشارکت سیاسی است. مشارکت سیاسی فعالیت های ارادی و داوطلبانه ای است که از طریق آن اعضای یک جامعه در امور محله، شهر و روستای خود شرکت می کنند و بصورت مستقیم و غیر مستقیم در شکل دادن حیات اجتماعی و سیاسی سهیم می شوند (اطاعت،  ۱۳۷۶ :ص ۴۷). «مشارکت سیاسی را میتوان به مثابه مجموعه ای از فعالیتها و اعمال تعریف کرد که« شهروندان خصوصی »  به وسیله آن اعمال، در جستجوی نفوذ یا حمایت از حکومت و سیاست خاصی هستند». (فیرحی، ۱۳۷۷ :ص ۴۴ ) درحقیقت مشارکت سیاسی عبارت است از دخالت واقعی مردم در سرنوشت جامعه خویش به دور از هرگونه تهدیدات سیاسی و شغلی و یا انتظارات مادی و مقامی(فرصت طلبی و تطمیع) به گونه ایکه تأثیر تعیین کننده ای در سرنوشت آنها داشته باشد (تبریز نیا، ۱۳۷۱ :ص ۱۴ ). در ادبیات سیاسی معاصر، آنچه حکومتهای مردمی را از دیگر انواع حکومتها متمایز میکند، مشارکت فعال مردم در سطوح گوناگون تصمیمگیری و سیاستگذاری درباره ی سرنوشت خود میباشد. دربارهی حکومت مردمسالار، گفته شده که حکومتی است از مردم، برای مردم و به وسیله ی مردم (عالم، ۱۳۶۸ : ص۲۰۳) .

دین مقدس اسلام به دلیل ضرورت و اهمیت مشارکت و همبستگی مردم آن را مورد توجه قرار داده و در متون اسلامی می توان توصیه های فراوانی ای » : را در این باره یافت. امام علی(ع) می فرماید مردم مصر، نگویید ما سرپرستی چون مالک و امامی چون علی داریم، اگر در صحنه حاضر نباشید، شکست می خورید، ما در حال نبرد و جنگ با باطل هستیم، جامعه ای که در خواب باشد، دشمن بیدارش او را رها نمی کند».( نهج البلاغه، نامه ۶۲ ).

مشارکت سیاسی کامل ونیل به توسعه سیاسی، بدون دخالت و شرکت نیمی از ملت(زنان) در سرنوشت خود، قابل دسترسی نیست. زنان نیمی از پیکره اجتماع انسانی را تشکیل می دهند که از دیر باز جایگاه، نقش و تأثیرگذاری آنان در خانواده و اجتماع محل بحث بوده است؛ قدر مسلم آن است که، زنان علاوه بر وظایف خانوادگی، وظایف اجتماعی نیز دارند در اسلام مسؤولیت زن مانند مرد است و به همین سبب خطابهای قرآن کریم به گونه ای است که هم زن و هم مرد را شامل می شود.(مدرسی، ۱۳۸۰ :ص۴۲)

تعلیم و تعلم در پرتو حضور اجتماعی محقق می شود، در پرتو حضور اجتماعی زمینه خدمت به همنوعان که نوعی کمال است فراهم می گردد. در پرتو مشارکت اجتماعی فهم سیاسی و آگاهی از زمان که یکی از آگاهی های لازم برای هر انسان است محقق می گردد.

در سایه فعالیت اجتماعی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر عملی می گردد و در سایه همین مشارکت ارشاد جاهل که یک وظیفه انسانی است ادا می گردد. چنان که جهاد و هجرت نیز با همین مشارکت حاصل است. از این رو یکی از انگیزه های دعوت به حیات اجتماعی زنان، بالا رفتن شخصیت علمی، معنوی و اجتماعی آنان است که بدون آن دست یافتنی نیست : و یا با دشواری همراه است (مهریزی، ۱۳۸۱ص ۸۱ .). همچنین در اندیشه سیاسى امام خمینی(ره) دین و سیاست یک مجموعه به هم پیوسته و غیر قابل تفکیک است، بنابراین دخالت در امر سیاست براى مسلمانان، ضرورت دینى شمرده می شود. بر زنان نیز تکلیف است در صحنه هاى سیاسى همواره حضور فعال داشته باشند. امام خمینى از بانوان ایران مى خواهد همان گونه که در مبارزات ضد رژیم فعالانه شرکت داشته اند، در دوران تثبیت و توسعه سیاسى نظام اسلامى نیز فعالیتهاى سیاسى خود را بیشتر کنند: «امور سیاسی مخصوص یک طبقه نیست. ..، زن هاهم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کند. زنها هم باید در فعالیتهاى اجتماعى و سیاسى همدوش مردها باشند». (صحیفه امام، ج ۱۸ ص ۴۰۳).

تعریف و سنخ شناسی فرهنگ سیاسی

تعاریف متعددی از فرهنگ سیاسی شده است که تقریباً همگی آنها به جهت گیری نسبت به ساختار و نظام سیاسی اشاره کرده اند. ((فرهنگ سیاسی بر این فرض استوار است که نگرشها، احساسات و ادراکات حاکم بر رفتار سیاسی در هر جامعه، انبوهی از امور صرفاً تصادفی نیستند، بلکه نمایانگر الگوهای سازگاری هستند که با هم تناسب داشته و متقابلاً یکدیگر را تقویت می کنند.)) (محمدی،۱۳۷۹ :۳۹) به عبارتی فرهنگ سیاسی((زمینه عمل سیاسی را در یک جامعه برای شهروندان آن جامعه برقرار می سازد)) (رضایی ،۱۳۸۷، ۱۳).

سیدنی وربا فرهنگ سیاسی را اینگونه تعریف می کند:((نظامی  از باورهای تجربی، نمادهای عاطفی و ارزشهایی است که موقعیت و نوع کنش سیاسی را تعیین و تعریف می کند.)) ( ۱۹۶۵ ، ۵۱۳). فرهنگ سیاسی بنا به تعریف وربا آن بخشی از فرهنگ است که نوع رفتار  فرد را در حوزه سیاسی معین می کند؛ لوسین پای نیز فرهنگ سیاسی را اینگونه تعریف می کند: (( فرهنگ سیاسی ساخت و معنای فضای سیاسی را به همان ترتیبی که فرهنگ به طور کلی معرف تلاطم و یکپارچگی حیات اجتماعی است به دست می دهد.)) ( به نقل از محمدی،۱۳۷۷ ، ۳۳۷ ).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اشتغال زنان و مبانی فقهی آن
  • تحقیق مشارکت اجتماعی زنان و نظریه های آن
  • تحقیق نقش زن از دیدگاه اسلام و نقش زن در اجتماع و جایگاه مادی و معنوی زن در جوامع بشری
  • تحقیق تاریخی نقش زنان و رویکردهای نظری نقش و نظریه های نقش جنسیتی و رویکردهای جامعه شناختی در مورد خانواده
  • پیشینه تحقیق زنان در رسانه و برنامه های تلویزیون
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.