527 views
پیشینه تحقیق افسانهها و تمرکززدایی و شگردهای تمرکززدایی در افسانه های نجوی شیرازی دارای ۱۰۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول:مقدمه ۶
پیشگفتار ۶
فصل دوم:پیشینه افسانهها و تمرکززدایی ۸
۱-۲- پیشینهی افسانهها ۹
۱-۱-۲- در خارج از ایران ۹
۲-۱-۱-۱- گردآوری و طبقهبندی افسانهها ۹
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی ۱۱
۲-۱-۱-۳- رویکرد بنیانفکنانه ۱۳
۲-۱-۱-۴-رویکرد روانکاوی ۱۴
۲-۱-۱-۵- رویکرد یونگی ۱۵
۲-۱-۱-۶- رویکرد مارکسیستی ۱۶
۲-۱-۱-۷- رویکرد زنگرایانه ( فمینیستی ) و جنسیتی ۱۶
۲-۱-۱-۸- رویکرد نواستعماری ( امپریالیستی ) ۱۷
۲-۱-۱-۹- رویکرد تطبیقی ۱۷
۲-۱-۲- در ایران ۱۸
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی ۱۸
۲-۲-۱-۲- رویکرد ساختارگرایانه ۲۰
۳-۲-۱-۲- رویکرد روانکاوانه ۲۲
۴-۲-۱-۲- رویکرد یونگی ۲۲
۵-۲-۱-۲- رویکرد زنگرایانه ( فمنیستی ) ۲۳
۶-۲-۱-۲- رویکرد اطلاعرسان ۲۴
۷-۲-۱-۲- رویکرد آسیبشناسانه ۲۴
۸-۲-۱-۲- رویکرد تاریخی ۲۵
۹-۲-۱-۲- رویکرد زبانشناسانه ۲۵
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینهی بازنویسی و بازگردانی افسانهها ۲۵
۱۱-۲-۱-۲- رویکرد تحلیلمحتوا ۲۶
۱۲-۲-۱-۲- رویکرد شناختشناسی تکوینی ۲۶
۱۳-۲-۱-۲- جمعبندی پیشینهی افسانهها ۲۷
۲-۲- پیشینهی تمرکززدایی ۲۸
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی ۲۸
۲-۲-۲- ویگوتسکی ۳۱
۳-۲-۲- دونالدسون ۳۲
۴-۲-۲- بنیانفکنی و تمرکززدایی ۳۴
۴-۲-۲- پیشینه ی تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران ۳۵
۵-۲-۲- تمرکززدایی پس از معصومیتوتجربه ۳۶
۳-۲- معصومیت وتجربه و مبانی نظری ۳۷
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانه ها ۳۹
۱-۱-۳-۲- پایان خوش ۳۹
۲-۱-۳-۲- اغراق ۳۹
۳-۱-۳-۲- مداخله راوی ۴۰
۴-۱-۳-۲- خودنمایی افسانهها ۴۰
۵-۱-۳-۲- وارونهسازی ۴۰
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی یا سپیدنویسی ۴۰
۷-۱-۳-۲- رفتوبرگشت ۴۱
۸-۱-۳-۲- نمای دور و نزدیک ۴۱
فصل سوم: واکاوی افسانههای انجوی شیرازی ۴۴
۱-۴- خر ما از کرگی دم نداشت ۴۴
۲-۴- یوسف شاه پریان و ملک احمد ۵۱
۳-۴- شتر دیدی، ندیدی، از تمثیل و مثل، روایت سوم ۵۵
۴-۴- ملکمحمد و دیو یک لنگو ۵۸
۵-۴- پادشاه و دختر چوپان ۶۶
۶-۴- شاهزادهابراهیم و فتنهی خونریز ۷۰
۷-۴- آدم بدبخت ۷۴
۸-۴- مرد جوجهفروش ۷۸
۹-۴- قوز بالای قوز ۸۱
۱۰-۴- آبیبی دلم میخواد را بیری ۸۲
۱۱-۴- آگبوری ۸۴
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد ۸۷
۱۳-۴- ملاچغندر و زن بدکاره ۹۲
۱۴-۴- عباس دوس ۹۶
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها ۹۸
منابع و ماخذ ۱۰۱
منابع فارسی ۱۰۱
عندلیب، سپیده. ( ۱۳۷۳ ).« کودک و افسانه پریان ». پیام کتابخانه. شماره ۱۴و ۱۵٫ صص۶۳-۷۶٫
عندلیب، سپیده. ( ۱۳۸۰ ). « ویژگیها و همسانیهای افسانههای پریان ایرانی ( با توجه به گروههای سنی کودک و نوجوان ) ». پژوهشنامه ادبیاتکودک و نوجوان. شماره ۲۵٫ صص ۱۲۸-۱۳۸٫
فلیک، اووه. (۱۳۸۸). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمهی هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
قادری، منیره. ( ۱۳۸۸ ). « آغاز و پایان یک افسانه ». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. شماره ۱۴۰٫صص ۳۵-۳۹٫
وکیلیان، احمد. ( ۱۳۸۲ ). قصههای مردم. چاپ دوم. تهران: مرکز.
ویگوتسکی، لوسمنوویچ. ( ۱۳۷۱ ). اندیشه و زبان. ترجمهی حبیبالله قاسمزاده. تهران: انتشارات.
بتلهایم، برونو. ( ۱۳۸۱ ). افسون افسانهها. ترجمهی اختر شریعتزاده. تهران: هرمس (مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها).
قاسمنیا، شکوه. ( ۱۳۷۵ ). « جادوی زبان در افسانهها (با نگاهی به کتاب من کجا لالا کنم نوشته م.آزاد ) » . پژوهشنامه ادبیاتکودک و نوجوان. شماره ۶٫ ۱۲۵-۱۲۸٫
قبادی، علیرضا. ( ۱۳۸۱ ). « افسانه و افسانهپژوهی در ایران »، کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره ۶۱ و ۶۲٫ صص ۳۶-۳۹٫
لوفلر. م و دلاشو. ( ۱۳۶۶ ). زبان رمزی قصههای پریوار. ترجمه جلال ستاری. چاپ اول. تهران: انتشارات توس.
مارزلف، اولریش. ( ۱۳۷۶ ). طبقه بندی قصه های ایرانی. ترجمهی کیکاووس جهانداری. تهران: انتشارات سروش.
پراپ، ولادیمیر. ( ۱۳۶۸ ). ریختشناسی قصههای پریان. مترجم فریدون بدرهای. تهران: انتشارات طوسی.
پورگیو، فریده و مسیح زکاوت. ( ۱۳۸۹ ).« بررسی نقشهای جنسیتی در خاله سوسکه ». دوفصلنامه علمیپژوهشی ادبیاتکودک. سال اول. شماره دوم. صص ۲۷-۴۳٫
پولادی، کمال. ( ۱۳۸۷ ). بنیادهای ادبیاتکودک. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
جعفری قنواتی، محمدجواد. ( ۱۳۸۵ ). « ادبیات شفاهی ( افسانههای واقعگرا و خندهآور)». پژوهشنامه ادبیاتکودک و نوجوان. شماره ۴۷٫ صص۸۲-۸۷٫
جولایی، احمد و طاهره محبی. ( بیتا ). « ساختارشناسی قصههای عامیانه جنوب ایران ». خلاصه مقالات نخستین همایش ملی ایرانشناسی. دانشگاه شهیدبهشتی.
Nikolajeva, M. (۲۰۰۳). “Fairy Tale and Fantasy: From Archaic to Postmodern”. Marvels & Tales. Volume 17, Number 1, 2003, pp. 138-156.
Zipes, J. ( 1984 ). “A Second Gaze at Little Red Riding Hood’s Trials and Tribulations”. The Lion and the Unicorn. Volume 7/8, 1984, pp. 78-109.
Baker-Sperry, L. and L. Grauerholz. (2003). “The Pervasiveness and Persistence of the Feminine Beauty Ideal in Children’s Fairy Tales”. Gender and Society. Vol. 17, No. 5 pp. 711-726.
افسانهها گنجینههای هر سرزمینی هستند که ارزشهای نهفته در آنها افزون از لذتی است که در هنگام خواندن یا شنیدن آنها میبریم؛
بخش گستردهای از فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی ایران را افسانهها تشکیل میدهند. افسانههای عامیانه آینه تمامنمای تجربههای زندگی، سنتها و رفتارهای مردم در درازنای تاریخ هستند. میتوان گفت، بیم و امیدها، کشمکشهای انسان با طبیعت، با انسانهای دیگر و با خود، در این گونه بازتاب پیدا کردهاست. کودکان با شنیدن افسانههای عامیانه با فراز و نشیبهای اساسی زندگی و راههای روبهرو شدن با آنها آشنا میشوند ( محمدی و قایینی،۱۳۸۴: ۷۰ ).
همانگونه که قایینی و محمدی اشاره میکنند افسانهها آیینهی تمامنمای فرهنگ و آداب و رسوم هر سرزمینی هستند اما این تنها گوشهای از ارزشهای افسانهها را آشکار میسازد، تنها بازتاب آداب و رسوم نیست که افسانه را شیرین و شنیدنی میکند؛ ارزشهای زیباییشناسانهی نهفته در افسانهها نیز سبب کشش و جذابیت آنها میشوند و البته با کشف شگردها و جلوههای زیباییشناسانهی آنها میتوان متنهایی قوی برای کودکان امروز ساخت.
بنیادیترین ویژگی ذهنی کودک از نظر پیاژه تمرکززدایی است که میتواند تاثیرهای بسیاری در رشد ذهنی کودک داشتهباشد و البته این همان ویژگی بنیادینی است که در اثرهای کلاسیک کودک و افسانهها که نزد کودکان محبوبیت عام دارند، دیده میشود. برای روشنشدن این نظر، پژوهشی انجام شد و در آن خسرونژاد ( ۱۳۸۲ ) به بررسی افسانههای عامیانه با چنین رویکردی پرداخت. پژوهش حاضر در واقع در ادامهی همان پژوهش است.
از این منظر، آنچه که از دیدگاههای گوناگون پنهان ماندهاست، توجه نکردن به ادبیاتکودک و بیروننکشیدن ماهیت واقعی ادبیاتکودک از کاوش در خود آن به عنوان گونهای مستقل است. درواقع بحثبرانگیزترین موضوع ادبیاتکودک در ایران بحث زیبایی یا آموزش است، بحث اینکه آیا ادبیاتکودک را باید جزو علوم تربیتی بهشمارآوریم یا جزو ادبیات و البته رویکرد حاضر همسو با نظر خسرونژاد ( ۱۳۸۲ ) بر این باور است که این هر دو در یافتن ماهیت واقعی ادبیاتکودک به یک اندازه به خطا رفته اند، زیرا هرکدام تنها میخواهند با اصول خود و بدون توجه به ویژگیهای ادبیاتکودک آن را تبیین کنند، اما اگر وجود مستقلی برای ادبیاتکودک قایل شویم، آنگاه میتوانیم عواملی را که سبب زیبایی یا آموزش میشوند، بیابیم.
اصلی ترین مسئله در نظریهی تمرکززدایی یافتن ماهیتی مستقل برای ادبیاتکودک و بررسی روشها و شگردهای آن از این طریق است؛ در این میان افسانهها بهسبب جاذبه و کششی که برای کودک دارند اثرهایی اصیل و یگانه با کودکانند که توجه به ویژگیهای آنها از این دید میتواند در یافتن ماهیت مستقل ادبیاتکودک بسیار سودمند باشد.
هنرمند، مخترع، فیلسوف و هر کسی که با آفرینش گری در ارتباط است معصومیت کودکانه را در خود حفظ کردهاست. اندیشمندانی همچون روسو به همین خاطر عقیده داشتهاند که کودک باید دور از جامعهی بزرگسال و در طبیعت رشد کند تا بتواند کودکانگی را در خود نگاهدارد اما چنین روشی نیز دور از واقعیت است و این پرسش را در پی دارد که خلاقیت چنین کودکی آیا میتواند پاسخگوی جامعههای امروزی باشد، آیا جز این است که خلاقیت کودک، بدوی است و باید رشد کند؟
خلاقیت کودکانه همچون خلاقیت انسان بدوی است، همچنین معصومیت کودکانه ـ که در برگیرنده آن خلاقیت نیز هست بسیار شکنندهاست و فرابالیدن آن در خلاء امکانپذیر نیست. هر کودکی اگر به خود رها شود_ دور از فرهنگ و جامعه، دور از بایدها و نبایدها، دور از انداموارهای که او را دربرگیرد و در بهترین حالت نیز میل به ایستایی، میل به انسجام در آن قویتر از تمایل به پویایی و واگرایی باشد_ شدن او چگونه امکانپذیر خواهد بود؟ حضور بزرگسال به هر شکل شرط شکفتن کودک است…. لازمهی فرابالیدن معصومیت عبور آن از تجربهاست. اگر معصومیت از تجربه بگذرد و تجربه [در اینجا بزرگسال] آنقدر بازدارنده نباشد که معصومیت را در خود فرو بلعد و یا آن را به ورای هستی پرتاب کند_ آنگاه معصومیتی تازه زاده میشود که سرشارتر، تواناتر و بهخود آمدهتر از پیش، آمادهاست که با تجربهای دیگر_ قدرتمندتر_ درآویزد. درآمیزد و در نهایت_ و باز هم اگر بتواند از آن بگذرد و جذب و یا حذف نگردد_ به معصومیتی باز هم سرشارتر فرابالد ( خسرونژاد، ۱۰۸:۱۳۸۳ ).
آنچه میتواند کودک را در برابر هجوم قوانین خشک بزرگسالی و چارچوبهای سخت ایمن سازد حفظ انعطافپذیری است و اگر کودک بتواند این توانایی را در خود نگاه دارد، بالیدهتر و پروردهتر از پیش میشود. انعطافپذیری را میتوان بستهنبودن اندیشه در برابر افکار گوناگونی دانست که حتی گاهی با کلیشهها و ساختارهای ذهنی در تضاد هستند.
ذهنهای خشک، متعصب، خوکرده به عادت و تغییرناپذیر نمیتوانند راههای تازه را کشف کنند و پاسخهای مناسب به موقعیت جدید را ارائه کنند و از این رو شکست میخورند و ناکام یا به رکود کشیده میشوند و یا تن به واکنشهای نابهنجار ( همچون پرخاشگری ) میدهند. […] انعطافپذیری توانایی ترک عادتها و اندیشههای ثابت و ناکارآمد و جایگزین کردن آنها با رفتارها و اندیشههای تازهاست ( خسرونژاد، ۱۳۹۰: ۱۶ ).
این فصل تقسیم میشود به پیشینه دربارهی افسانهها و پیشینهی نظری درمورد تمرکززدایی؛
از زمانیکه افسانه های عامیانه به شکل مدون از سوی برادران گریم گردآوری شدند، پیوسته از نظرگاهها و رویکردهای گوناگون واکاوی شدهاند و این بهسبب ظرفیتهای بالای افسانهها برای بررسیشدن با رویکردهای گوناگون دارند.
پژوهشهای مربوط به افسانهها را، تا جایی که پژوهشگر توانست به آنها دستیابد، میتوان در دو گروه، بخش کرد: پژوهشهایی که تنها به گردآوری افسانهها و کلیاتی دربارهی گونههای آنها پرداختهاند و پژوهشهایی که با توجه به رویکرد نظری ویژهای انجامشدهاند؛ ریختشناسی، روانکاوی، یونگی، مارکسیستی، فرهنگی و جامعهشناختی، پژوهشهایی در زمینهی چگونگی بازآفرینی افسانهها و ارتباط آنها با فانتزی، پژوهشهای تطبیقی، فمینیستی و بسیاری رویکردهای دیگر تنها برخی از این پژوهشها هستند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر