تحقیق افسانه‌ها و تمرکززدایی و شگردهای تمرکززدایی در افسانه های نجوی شیرازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق افسانه‌ها و  تمرکززدایی و شگردهای تمرکززدایی در افسانه های نجوی شیرازی دارای ۱۰۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه    ۶
پیش‌گفتار    ۶
فصل دوم:پیشینه افسانه‌ها و  تمرکززدایی    ۸
۱-۲- پیشینهی افسانهها    ۹
۱-۱-۲- در خارج از ایران    ۹
۲-۱-۱-۱- گردآوری و طبقهبندی افسانهها    ۹
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی    ۱۱
۲-۱-۱-۳- روی‌کرد بنیان‌فکنانه    ۱۳
۲-۱-۱-۴-روی‌کرد روانکاوی    ۱۴
۲-۱-۱-۵- روی‌کرد یونگی    ۱۵
۲-۱-۱-۶- روی‌کرد مارکسیستی    ۱۶
۲-۱-۱-۷- روی‌کرد زن‌گرایانه ( فمینیستی ) و جنسیتی    ۱۶
۲-۱-۱-۸- روی‌کرد نواستعماری ( امپریالیستی )    ۱۷
۲-۱-۱-۹- روی‌کرد تطبیقی    ۱۷
۲-۱-۲- در ایران    ۱۸
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقه‌بندی    ۱۸
۲-۲-۱-۲- روی‌کرد ساختار‌گرایانه    ۲۰
۳-۲-۱-۲- روی‌کرد روان‌کاوانه    ۲۲
۴-۲-۱-۲- روی‌کرد یونگی    ۲۲
۵-۲-۱-۲- روی‌کرد زن‌گرایانه ( فمنیستی )    ۲۳
۶-۲-۱-۲- رویکرد اطلاع‌رسان    ۲۴
۷-۲-۱-۲- رویکرد آسیب‌شناسانه    ۲۴
۸-۲-۱-۲- رویکرد تاریخی    ۲۵
۹-۲-۱-۲- روی‌کرد زبان‌شناسانه    ۲۵
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینه‌ی بازنویسی و بازگردانی افسانه‌ها    ۲۵
۱۱-۲-۱-۲- روی‌کرد تحلیل‌محتوا    ۲۶
۱۲-۲-۱-۲- رویکرد شناختشناسی تکوینی    ۲۶
۱۳-۲-۱-۲- جمعبندی پیشینهی افسانهها    ۲۷
۲-۲- پیشینهی تمرکززدایی    ۲۸
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی    ۲۸
۲-۲-۲- ویگوتسکی    ۳۱
۳-۲-۲- دونالدسون    ۳۲
۴-۲-۲- بنیان‌فکنی و تمرکززدایی    ۳۴
۴-۲-۲- پیشینه ی تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران    ۳۵
۵-۲-۲-  تمرکززدایی پس از معصومیتوتجربه    ۳۶
۳-۲- معصومیت وتجربه و مبانی نظری    ۳۷
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانه ها    ۳۹
۱-۱-۳-۲- پایان خوش    ۳۹
۲-۱-۳-۲- اغراق    ۳۹
۳-۱-۳-۲-  مداخله راوی    ۴۰
۴-۱-۳-۲-  خودنمایی افسانهها    ۴۰
۵-۱-۳-۲-  وارونهسازی    ۴۰
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی یا سپیدنویسی    ۴۰
۷-۱-۳-۲- رفت‌و‌برگشت    ۴۱
۸-۱-۳-۲- نمای دور و نزدیک    ۴۱
فصل سوم: واکاوی افسانه‌های انجوی شیرازی    ۴۴
۱-۴- خر ما از کرگی دم نداشت    ۴۴
۲-۴- یوسف شاه پریان و ملک احمد    ۵۱
۳-۴- شتر دیدی، ندیدی، از تمثیل و مثل، روایت سوم    ۵۵
۴-۴- ملک‌محمد و دیو یک لنگو    ۵۸
۵-۴- پادشاه و دختر چوپان    ۶۶
۶-۴- شاهزاده‌ابراهیم و فتنهی خونریز    ۷۰
۷-۴- آدم بدبخت    ۷۴
۸-۴- مرد جوجهفروش    ۷۸
۹-۴- قوز بالای قوز    ۸۱
۱۰-۴- آبی‌بی دلم می‌خواد را بیری    ۸۲
۱۱-۴- آگبوری    ۸۴
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد    ۸۷
۱۳-۴- ملا‌چغندر و زن بدکاره    ۹۲
۱۴-۴- عباس دوس    ۹۶
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها    ۹۸
منابع و ماخذ    ۱۰۱
منابع فارسی    ۱۰۱

منابع

عندلیب، سپیده. ( ۱۳۷۳ ).« کودک و افسانه پریان ». پیام کتابخانه. شماره ۱۴و ۱۵٫ صص۶۳-۷۶٫

عندلیب، سپیده. ( ۱۳۸۰ ). « ویژگی­ها و همسانی­های افسانه­های پریان ایرانی ( با توجه به گروه­های سنی کودک و نوجوان ) ». پژوهشنامه ادبیات‌کودک و نوجوان. شماره ۲۵٫ صص ۱۲۸-۱۳۸٫

فلیک، اووه. (۱۳۸۸). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه­ی هادی جلیلی. تهران: نشر نی.

قادری، منیره. ( ۱۳۸۸ ). « آغاز و پایان یک افسانه ». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. شماره ۱۴۰٫صص ۳۵-۳۹٫

وکیلیان، احمد. ( ۱۳۸۲ ). قصه‌های مردم. چاپ دوم. تهران: مرکز.

ویگوتسکی، لوسمنوویچ. ( ۱۳۷۱ ). اندیشه و زبان. ترجمه­ی حبیب­الله قاسم­زاده. تهران: انتشارات.

بتلهایم، برونو. ( ۱۳۸۱ ). افسون افسانه­ها. ترجمه­ی اختر شریعت­زاده. تهران: هرمس (مرکز بین­المللی گفتگوی تمدن­ها).

قاسم­نیا، شکوه. ( ۱۳۷۵ ). « جادوی زبان در افسانه­ها (با نگاهی به کتاب من کجا لالا کنم نوشته م.آزاد ) » . پژوهش­نامه ادبیات‌کودک و نوجوان. شماره ۶٫ ۱۲۵-۱۲۸٫

قبادی، علیرضا. ( ۱۳۸۱ ). « افسانه و افسانه­پژوهی در ایران »، کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره ۶۱ و ۶۲٫ صص ۳۶-۳۹٫

لوفلر. م و دلاشو. ( ۱۳۶۶ ). زبان رمزی قصه­های پریوار. ترجمه جلال ستاری. چاپ اول. تهران: انتشارات توس.

مارزلف، اولریش. ( ۱۳۷۶ ). طبقه بندی قصه های ایرانی. ترجمه­ی کیکاووس جهانداری. تهران: انتشارات سروش.

پراپ، ولادیمیر. ( ۱۳۶۸ ). ریخت­شناسی قصه­های پریان. مترجم فریدون بدره­ای. تهران: انتشارات طوسی.

پورگیو، فریده و مسیح زکاوت. ( ۱۳۸۹ ).« بررسی نقش­های جنسیتی در خاله سوسکه ». دوفصل­نامه علمی­پژوهشی ادبیات‌کودک. سال اول. شماره دوم. صص ۲۷-۴۳٫

پولادی، کمال. ( ۱۳۸۷ ). بنیادهای ادبیات‌کودک. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

جعفری قنواتی، محمد­جواد. ( ۱۳۸۵ ). « ادبیات شفاهی ( افسانه­های واقع­گرا و خنده­آور)». پژوهش­نامه ادبیات‌کودک و نوجوان. شماره ۴۷٫ صص۸۲-۸۷٫

جولایی، احمد و طاهره محبی. ( بی‌تا ). « ساختارشناسی قصه‌های عامیانه جنوب ایران ». خلاصه ‌مقالات نخستین همایش ملی ایران‌شناسی. دانشگاه شهید‌بهشتی.

 Nikolajeva, M.  (۲۰۰۳). “Fairy Tale and Fantasy: From Archaic to Postmodern”. Marvels & Tales. Volume 17, Number 1, 2003, pp. 138-156.

Zipes, J. ( 1984 ).  “A Second Gaze at Little Red Riding Hood’s Trials and Tribulations”.  The Lion and the Unicorn. Volume 7/8, 1984, pp. 78-109.

Baker-Sperry, L. and L. Grauerholz. (2003).  “The Pervasiveness and Persistence of the Feminine Beauty Ideal in Children’s Fairy Tales”. Gender and Society. Vol. 17, No. 5 pp. 711-726.

فصل اول:مقدمه

پیش‌گفتار

افسانه‌ها گنجینه‌های هر سرزمینی هستند که ارزش‌های نهفته در آن‌ها افزون از لذتی است که در هنگام خواندن یا شنیدن آن‌ها می‌بریم؛

بخش گسترده­ای از فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی ایران را افسانه­ها تشکیل می­دهند. افسانه­های عامیانه آینه تمام­نمای تجربه­های زندگی، سنت­ها و رفتارهای مردم در درازنای تاریخ هستند. می­توان گفت، بیم و امیدها، کشمکش­های انسان با طبیعت، با انسان­های دیگر و با خود، در این گونه بازتاب پیدا کرده‌است. کودکان با شنیدن افسانه­های عامیانه با فراز و نشیب­های اساسی زندگی و راه­های رو‌به‌رو شدن با آن­ها آشنا می­شوند ( محمدی و قایینی،۱۳۸۴: ۷۰ ).

همان‌گونه که قایینی و محمدی اشاره می‌کنند افسانه‌ها آیینه‌ی تمام‌نمای فرهنگ و آداب و رسوم هر سرزمینی هستند اما این تنها گوشه‌ای از ارزش‌های افسانه‌ها را آشکار می‌سازد، تنها بازتاب آداب و رسوم نیست که افسانه را شیرین و شنیدنی می‌کند؛ ‌ارزش‌های زیبایی‌شناسانه‌ی نهفته در افسانه‌ها نیز سبب کشش و جذابیت آن‌ها می‌شوند و البته با کشف شگردها و جلوه‌های زیبایی‌شناسانه‌ی آن‌ها می‌توان متن‌هایی قوی برای کودکان امروز ساخت.

بنیادی‌ترین ویژگی ذهنی کودک از نظر پیاژه تمرکززدایی است که می­تواند تاثیرهای بسیاری در رشد ذهنی کودک داشته­باشد و البته این همان ویژگی بنیادینی است که در اثرهای کلاسیک کودک و افسانه‌ها که نزد کودکان محبوبیت عام دارند، دیده می­شود. برای روشن‌شدن این نظر، پژوهشی انجام شد و در آن خسرونژاد ( ۱۳۸۲ ) به بررسی افسانه­های عامیانه با چنین روی‌کردی پرداخت. پژوهش حاضر در واقع در ادامه­ی همان پژوهش است.

از این منظر، آن­چه که از دیدگاه­های گوناگون پنهان مانده‌است، توجه نکردن به ادبیات‌کودک و بیرون‌نکشیدن ماهیت واقعی ادبیات‌کودک از کاوش در خود آن به عنوان گونه‌ای مستقل است. درواقع بحث­برانگیز­ترین موضوع ادبیات‌کودک در ایران بحث زیبایی یا آموزش است، بحث این­که آیا ادبیات‌کودک را باید جزو علوم ­تربیتی به‌شمار‌آوریم یا جزو ادبیات و البته روی‌کرد حاضر هم‌سو با نظر خسرونژاد ( ۱۳۸۲ ) بر این باور است که این ­هر دو در یافتن ماهیت واقعی ادبیات‌کودک به یک اندازه به­ خطا رفته­ اند، زیرا هرکدام تنها می­خواهند با اصول خود و بدون توجه به ویژگی‌های ادبیات‌کودک آن را تبیین کنند، اما اگر وجود مستقلی برای ادبیات‌کودک قایل شویم، آن­گاه می­توانیم عواملی را که سبب زیبایی یا آموزش می­شوند، بیابیم.

اصلی­ ترین مسئله در نظریه­ی تمرکززدایی یافتن ماهیتی مستقل برای ادبیات‌کودک و بررسی روش‌ها و شگردهای آن از این طریق است؛ در این میان افسانه‌ها به‌سبب جاذبه و کششی که برای کودک دارند اثرهایی اصیل و یگانه با کودکانند که توجه به ویژگی‌های آن‌ها از این دید می‌تواند در یافتن ماهیت مستقل ادبیات‌کودک بسیار سودمند باشد.

هنرمند، مخترع، فیلسوف و هر کسی که با آفرینش­ گری در ارتباط است معصومیت کودکانه را در خود حفظ کرده‌است. اندیشمندانی هم­چون روسو به همین خاطر عقیده داشته­اند که کودک باید دور از جامعه­ی بزرگ­سال و در طبیعت رشد کند تا بتواند کودکانگی را در خود نگاه­دارد اما چنین روشی نیز دور از واقعیت است و این پرسش را در پی دارد که خلاقیت چنین کودکی آیا می­تواند پاسخ­گوی جامعه‌های امروزی باشد، آیا جز این است که خلاقیت کودک، بدوی است و باید رشد کند؟

خلاقیت کودکانه همچون خلاقیت انسان بدوی است، همچنین معصومیت کودکانه ـ که در برگیرنده آن خلاقیت نیز هست بسیار شکننده‌است و فرا­بالیدن آن در خلاء امکان­پذیر نیست. هر کودکی اگر به خود رها شود_ دور از فرهنگ و جامعه، دور از بایدها و نبایدها، دور از اندام­واره­ای که او را دربرگیرد و در بهترین حالت نیز میل به ایستایی، میل به انسجام در آن قوی­تر از تمایل به پویایی و واگرایی باشد_ شدن او چگونه امکان­پذیر خواهد بود؟ حضور بزرگسال به هر شکل شرط شکفتن کودک است…. لازمه­ی فرابالیدن معصومیت عبور آن از تجربه‌است. اگر معصومیت از تجربه بگذرد و تجربه [در این­جا بزرگ­سال] آن­قدر بازدارنده نباشد که معصومیت را در خود فرو بلعد و یا آن را به ورای هستی پرتاب کند_ آن­گاه معصومیتی تازه زاده می­شود که سرشارتر، تواناتر و به­خود آمده­تر از پیش، آماده‌است که با تجربه­ای دیگر_ قدرتمندتر_ درآویزد. درآمیزد و در نهایت_ و باز هم اگر بتواند از آن بگذرد و جذب و یا حذف نگردد_ به معصومیتی باز هم سرشارتر فرابالد ( خسرو‌نژاد، ۱۰۸:۱۳۸۳ ).

آن­چه می­تواند کودک را در برابر هجوم قوانین خشک بزرگ­سالی و چارچوب­های سخت ایمن سازد حفظ انعطاف­پذیری است و اگر کودک بتواند این توانایی را در خود نگاه دارد، بالیده­تر و پرورده­تر از پیش می­شود. انعطاف­پذیری را می­توان بسته­نبودن اندیشه در برابر افکار گوناگونی دانست که حتی گاهی با کلیشه­ها و ساختارهای ذهنی در تضاد هستند.

ذهن­های خشک، متعصب، خوکرده به عادت و تغییرناپذیر نمی­توانند راه­های تازه را کشف کنند و پاسخ­های مناسب به موقعیت جدید را ارائه کنند و از این رو شکست می­خورند و ناکام یا به رکود کشیده می­شوند و یا تن به واکنش­های نابهنجار ( هم­چون پرخاشگری ) می­دهند. […] انعطاف­پذیری توانایی ترک عادت­ها و اندیشه­های ثابت و ناکارآمد و جایگزین کردن آن­ها با رفتارها و اندیشه­های تازه‌است ( خسرونژاد، ۱۳۹۰: ۱۶ ).

 فصل دوم:پیشینه افسانه‌ها و  تمرکززدایی

این فصل تقسیم می‌شود به پیشینه درباره‌ی افسانه‌ها و پیشینه‌ی نظری درمورد تمرکززدایی؛

۱-۲- پیشینه­ ی افسانه ­ها

از زمانی­که افسانه­ های عامیانه به شکل مدون از سوی برادران گریم گردآوری شدند، پیوسته از نظرگاه­ها و روی‌کردهای گوناگون واکاوی شده­اند و این به‌سبب ظرفیت­های بالای افسانه‌ها برای بررسی­شدن با روی‌کردهای گوناگون دارند.

پژوهش‌های مربوط به افسانه‌ها را، تا جایی که پژوهش‌گر توانست به آن‌ها دست‌یابد،‌ می‌توان در دو گروه، بخش کرد: پژوهش­هایی که تنها به گرد­آوری افسانه­ها و کلیاتی درباره‌ی گونه‌های آن­ها پرداخته‌اند و پژوهش‌هایی که با توجه به روی‌کرد نظری ویژه‌ای انجام‌شده‌اند؛ ریخت‌شناسی، روان­کاوی، یونگی، مارکسیستی، فرهنگی­ و جامعه­شناختی، پژوهش­هایی در زمینه­ی چگونگی بازآفرینی افسانه­ها و ارتباط آن­ها با فانتزی، پژوهش­های تطبیقی، فمینیستی و بسیاری رویکردهای دیگر تنها برخی از این پژوهش­ها هستند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم بودجه و سیر تاریخی بودجه در ایران و تمرکز‌زدایی، سیر تحولات و آثار آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.