تحقیق انگل تیناهیداتیژنا، علایم، تشخیص، بیماری زایی و پیشگیری و درمان آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انگل تیناهیداتیژنا،  علایم، تشخیص، بیماری زایی و پیشگیری و درمان آن دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۴
۱-۲ طبقه بندی انگل تیناهیداتیژنا:    ۵
۲-۲ ریخت شناسی انگل بالغ:    ۵
۳-۲ دستگاه ها وبافتهای بدن انگل بالغ:    ۶
۴-۲ سیستم تولید مثل    ۸
۵-۲ تغذیه انگل    ۱۱
۶-۲ متابولیسم    ۱۲
۷-۲ چرخه زندگی انگل    ۱۳
۸-۲ بیماریزایی انگل در گوشتخواران    ۱۴
۹-۲ تشخیص آلودگیهای سستود سگ و گربه:    ۱۵
۱۰-۲ درمان تنیازیس در گوشتخواران    ۱۶
۱۱-۲ پیشگیری و کنترل تنیاهیداتیژنا در میزان نهائی:    ۱۶
۱۲-۲ اپیدمیولوژی نوزاد سستود در میزبان واسط    ۱۸
۱۳-۲ بیماری زایی متاسستود انگل در میزان واسط:    ۱۹
۱۴-۲ تشخیص آلودگی متاسستود در میزان واسط    ۲۰
۱۵-۲ درمان فرم نوزاد در نشخوارکنندگان    ۲۰
۱۶-۲ ایمنی شناسی متاسستود در میزان واسط    ۲۱
۱۷-۲ واکسیناسیون    ۲۲
۱۸-۲ شیوع انگل بالغ در دنیا و ایران    ۲۳
۱۹-۲-پیشینه و تحقیقات انجام شده    ۲۴
منابع و ماخذ    ۲۸

منابع

۱- زنقایی، م:  بررسی انگل های کرمی سگ های ولگرد شهرستان کرمان. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد انگل شناسی دامپزشکی،  دانشکده دامپزشکی کرمان، ۱۳۸۸٫

۲- حاجی حسنی، مهدی: بررسی آلودگی کرمی لوله گوارش سگهای ولگرد کرمان. پروژه کارشناسی برای اخذ درجه کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی کرمان، ۱۳۷۷،  شماره ۳

۳- ظهور، ع: بررسی آلودگی سگ های ولگرد تهران به کرم های روده ای و ارتباط آن با بهداشت عمومی. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد گواهی عالی بهداشت عمومی، ۱۳۶۸٫

۴- اسلامی، علی: کرم شناسی دامپزشکی سستودها، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۷۰،  ص ۱- ۲۱و ۱۰۱-۱۰۴ و۱۵۰-۱۵۳٫

۵- اسلامی، ع، حسینی، س. گزارش درباره آلودگی های کرمی لوله گوارش سگهای گله در ایران مجله پژوهش و سازندگی،  ۱۳۷۵،  ۵۲: ۲۱-۲۵٫

۷- Abdi SMA, Nizami WA, khan P, Ahmad M, Irshadullah M: Biochemical characterization of Taenia hydatigena from goats and pig. J Helminth 1989; 63(4): 333-337.

۸- Abdorahman OM, Abdi BH, Ahmed MH, Elmi  pathological findings in the liver of sheep and goats in somalia, Bollettion  scientificodella Facolta  di- zoote cnia e veterinaria  universita nazional  somala 1988; 39-43.

۹- Varma TK, Ahhluwalla SS: Some observations on the development of Taenia hydatigena in pups and laboratory animals. Indian J Anim Sci 1987; 804-811.

۱۰- Varma TK, Ahluwalia SS: Immunization of lambs and kids against cysticecus of Taenia hydatigena palias. Indian Vet J 1991; 919-922.

۱۱- Varma TK, Malviya HC: Evaluation of cenorus gaigeri and multiceps gaigeri antigens in the sero_diagnosis of coenuriosis in goats. Indian J Comp Microbiol Lmmuno Infec Dis 1990; 63: 11-16.

۱۲- Vereta LE: Helminthes and helminthiasis of the digestive tracts of dogs in Moscow. Med Vet 1986; 37: 289-296.

۱ مقدمه

یکی از مهمترین مشکلاتی که جوامع امروزی با آن مواجه است کمبود مواد غذایی خصوصا مواد پروتئینی است.

مهمترین منبع تامین پروتئین انسانی، فراورده های دامی بوده و این در حالی است که بیماریهای انگلی سبب از دست رفتن قسمت مهمی از این سرمایه می شوند.

اهمیت واقعی انگل تنیاهیداتیژنا، خسارت ناشی از رشد نوزاد انگل در بدن میزبان واسط همچون گوسفند، بز، گاو و شتر می باشد. اگرچه حیوانات مبتلا علائمی نشان نمی دهند ولی راندمان تولید مطلوب را ندارند. لاشه آلوده به سیستی سرکوس تنیاکولیس درصورت لاغری شدید ضبط کامل یا موضعی می شود.

نوزاد این متاسستود با مهاجرت در بافت کبدی باعث تغییرات پاتولوژیک در بافت کبد شده و به دنبال آن تغییرات هماتولوژیک و بیوشیمیایی را به دنبال دارد که این تغییرات می تواند باعث خسارت غیر مستقیم اقتصادی در دام گردد. این تغییرات تا حدودی شبیه به فاسیولیازیس می باشد.

این تغییرات در خوک های آلوده به کیست سیستی سرکوس تنیوکولیس توسطpathak1984  موردمطالعه قرار گرفته ولی تا کنون  این تغییرات در بزهای آلوده به کیست سیستی سرکوس تنیوکولیس مورد مطالعه قرار نگرفته است.

۱-۲ طبقه بندی انگل تیناهیداتیژنا:

دسته: اوسستودا[۱]

راسته: تنی ایده آ[۲]

خانواده: تنی ایده[۳]

جنس: تنیا

گونه: تنیا هیداتیژنا(۱)

۲-۲ ریخت شناسی[۴] انگل بالغ:

این کرم بدنی کشیده و بند بند دارد، اندازه کرم بالغ حدود ۵۰۰-۷۵ سانتی متر است. بطور کلی بدن سستود بالغ از سه قسمت مشخص، سر[۵] ، گردن[۶] و بندها[۷] تشکیل شده است.

سر

سر ساختمان عضلانی است و دارای چهار بادکش (استابولا[۸]) است. هر بادکش توسط غشاء پایه از بافتهای زیرین خود جدا می شود. در بخش راسی اسکولکس اندام دیگری به نام روستلوم[۹] دیده می شود. که از نوع قلاب دار است که اصطلاحاً انگل را تنیای مسلح [۱۰] می نامند و ۴۶-۲۶ قلاب داردکه آنها در دو ردیف قرار گرفته اند. قلابهای روستلوم به کمک عضلات قوی اسکولکس حرکات منظم و هم آهنگ در جهت گریز از مرکز دارند. پس از آنکه اسکولکس محل مناسبی برای چسبیدن در روده پیدا کرد، این حرکات متوقف می شود(۱و۳۰و۳۱ ).

گردن

این قسمت بین اسکولکس و بندها قرار دارد. در  این ناحیه یک توده مرکزی حاوی سلولهای جنینی وجود دارد که فعالانه به روش میتوزی تقسیم شده، بندها را به وجود می آورد.(۱)

بند

قسمت عمده انگل را بندها تشکیل می دهند. بندهای اولیه بعد از گردن نابالغ، بندهای میانی بالغ و بندهای آخر بارور هستند. بندهای بارور ۱۲ میلی متر طول و ۶ میلی متر عرض دارند، رحم در بند بارور دارای ۱۰-۶ انشعاب جانبی است و منافذ تناسلی نامشخص هستند. حد فاصل میان بندها، فقط یک شیار سطحی است و تشکیلات بدنی (تگومنت، رشته های عضلانی، مجاری دفعی و رشته های عصبی) بی وقفه در تمام طول کرم امتداد دارند. کرم فاقد دستگاه گردش خون است. سطح بدن مسئول جذب مواد غذایی و پارانشیم مسئول ذخیره مواد غذائی، متابولیسم آنها و فعالیت های انقباضی کرم است و نقش عضلات را هم بازی می کند و اندام تناسلی، مجاری سیستم دفعی، رشته های عصبی و رشته های بافت همبند شبکه دار در بین آنها پخش شده اند. درسستودها، اسکلت بندی و دستگاههای گردش خون و گوارش و تنفس وجود ندارد.

در یک بررسی نشان داده شده است که مقدار عنصر روی (Zn) در ناحیه گردن و بندهای نابالغ بیشتر از بندها بالغ و بندهای حاوی تخم است(۱۳).

۳-۲ دستگاه ها وبافتهای بدن انگل بالغ:

تگومنت[۱۱]

تگومنت خارجی ترین لایه بدن است که از نظر متابولیکی فعال است و حداقل در جذب مواد غذائی، تنظیم اسمزی، دفع مواد زائد و حفظ کرم در برابر آنزیم ها و سیستم ایمنی میزبان دخالت دارد و ممکن است در برابر واکنشهای دفاعی میزبان مقاومت کند. از طرف دیگر نشان داده شده است که ترشحات تگومنت نقش گوارشی دارد.

طبق بررسی های که توسط میکروسکوپ الکترونی از تگومنت انجام شده است تغییراتی در سطح پوششی آزاد انگل ها دیده شده است که این تغییرات بستگی به قدرت هضمی بافت پوششی دارد و آن به خاطر تغییرات درمحیط اطراف کرم بالغ و لارو تنیا هیداتیژنا است.

[۱] : Eusestoda

[۲] : Taeniidea

[۳] : Taeniidae

[۴] : Morphology

[۵] :Scolex

[۶] : Neck

[۷]: Proglottids

[۸] : Acetabula

[۹] : Rostellum

[۱۰] :Armed cestode

[۱۱] : Tegument

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بیماری زایی انگل های کرمی دستگاه گوارش نشخوار کنندگان و داروهای موثر بر ضد نماتودهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.