تحقیق بیماری زایی انگل های کرمی دستگاه گوارش نشخوار کنندگان و داروهای موثر بر ضد نماتودهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری زایی انگل های کرمی دستگاه گوارش نشخوار کنندگان و داروهای موثر بر ضد نماتودهای  آن دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱-۲-کلیاتی در مورد کرم ها    ۸
۲-۲ -طبقه بندی کرم ها    ۸
۱-۲-۲-شاخه کرم های مسطح یا پهن    ۸
۲-۲-۲-شاخه کرم های گرد    ۹
۳-۲-۲- شاخه نماتومورفا یا کرم های مویی یا گوردیاسه آ    ۱۰
۴-۲-۲- شاخه آکانتوسفالا یا کرم های خار بر سر    ۱۰
۳-۲- طبقه بندی انگل پارابرونما اسکریابینی    ۱۱
۱-۳-۲- مشخصات راسته اسپیروریدا    ۱۱
۲-۳-۲- مشخصات فوق خانواده اسپیروئیده آ    ۱۲
۳-۳-۲- مشخصات خانواده اسپیروئیده آ    ۱۲
۴-۳-۲- مشخصات جنس پارابرونما    ۱۲
۵-۳-۲- مشخصات گونه پارابرونما اسکریابینی    ۱۳
۱-۵-۳-۲- جنس نر    ۱۴
۲-۵-۳-۲- جنس ماده    ۱۴
۳-۵-۳-۲- تخم    ۱۴
۴-۵-۳-۲- محل زندگی    ۱۴
۵-۵-۳-۲- سیرتکاملی    ۱۴
۶-۵-۳-۲- بیماریزایی    ۱۵
۴ -۲- بیماری زایی انگل های کرمی دستگاه گوارش نشخوار کنندگان کوچک    ۱۵
۱-۴-۲- پارابرونما    ۱۵
۲-۴-۲- مارشالاژیا    ۱۵
۳-۴-۲- اوسترتاژیا    ۱۵
۴-۴-۲- همونکوس    ۱۶
۵-۲- ضایعات پاتولوژیکی ماکروسکوپی دیگر انگل های شیردان    ۱۷
۶-۲- ایمنی زایی در برابر نماتودهای دستگاه گوارش    ۱۷
۷-۲- توقف رشد نوزادها(هایپوبایوزیس)    ۱۹
۸-۲- همه گیر شناسی انگل پارابرونمااسکریابینی در ایران    ۲۰
۹-۲- همه گیر شناسی انگل پارابرونمااسکریابینی در سایر نقاط دنیا    ۲۲
۱۰-۲- فهرست کرم های شایع در شیردان گوسفند و بز    ۲۳
۱۱-۲- داروهای موثر بر ضد نماتودهای دستگاه گوارش نشخوارکنندگان    ۲۴
۱-۱۱-۲- بنزیمیدازول ها (تیابندازول)     ۲۴
۲-۱۱-۲- بنزیمیدازول کاربامات ها (مبندازول)    ۲۴
۳-۱۱-۲- فنبندازول    ۲۵
۴-۱۱-۲- آلبندازول    ۲۵
۵-۱۱-۲-پروبنزویمیدازول ها (مشتقات گوانیدین)    ۲۶
۱-۵-۱۱-۲-فبانتل    ۲۶
۶-۱۱-۲-ایمیدازوتیازول ها     ۲۷
۱-۶-۱۱-۲-لوامیزول    ۲۷
۷-۱۱-۲-تتراهیدرو پیریمیدین ها     ۲۷
۱-۷-۱۱-۲-پیرانتل تارترات    ۲۷
۲-۷-۱۱-۲-مورانتل تارترات    ۲۷
۸-۱۱-۲-ماکروسیکلیک لاکتونزها     ۲۸
۱-۸-۱۱-۲-آورمکتین ها    ۲۸
۲-۸-۱۱-۲-آیورمکتین    ۲۸
۹-۱۱-۲- فنوتیازین    ۲۹
۱۲-۲- مقاومت دارویی    ۲۹
۱۳-۲-تحقیقات انجام شده    ۳۱
منابع:    ۳۴

منابع

۱- رادفر، م.ح،کریمی مارزی، ا. بررسی کشتارگاهی آلودگی کرمی دستگاه گوارش بز در منطقه ی جیرفت. پایان نامه شماره ۴۴۴ دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۳۹۳: ۴۰-۳۸ .

۲- علیزاده، س. داروهای ژنریک دامپزشکی ایران. جهاد دانشگاهی ارومیه، چاپ اول. ۱۳۸۳: ۱۰٫

۳- فاطمی، س. ا. اصول درمان شناسی در دامپزشکی(ارانیشتن و…). مرکز نشر سپهر،چاپ اول. ۱۳۷۷: ۵۲۰ .

۴- رادفر، م .ح، پزشک پور، ع. بررسی کشتارگاهی آلودگی کرمی دستگاه گوارش گوسفند در منطقه ی جیرفت. دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۳۹۲: ۳۸ .

۵- رسولی، س، کلب خانی، م، هاشم پور، ا. بررسی میزان وتنوع انگل های کرمی گوسفند درکشتارگاه شهرستان خوی. مجله پژوهش های بالینی دامپزشکی، ۱۳۹۰: ۲(۳): ۱۹۰-۱۸۷٫

۶- مارس، هدلی: بیماری های گوسفند (نیوسام). انتشارات شرکت سهامی چهر، چاپ چهارم. ۱۳۶۹: ۲۷۶-۳۱۱٫

۷- یحیی زاده، ف. مطالعه شیوع و شدت آلودگی به انگلهای کرمی و کوکسیدیایی در بزهای کشتارشده در کشتارگاه کرمان. پایان نامه شماره ۱۶۲ دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۳۸۴٫

۸- رادفر،م .ح ، قربانی، ع. بررسی کشتارگاهی آلودگی کرمی گوسفندهای بومی کرمان. مجله تحقیقات دامپزشکی ایران، دانشگاه شیراز. ۱۳۷۹، ۴(۱): ۱۱۳-۱۰۹٫

۹- حلیم، ر. بررسی انگل های دستگاه گوارش و تنفس شترهای یک کوهانه در ایران. پایان نامه شماره ۱۲۶۶ دانشکده دامپزشکی، دانشگاه تهران، ۱۳۵۷ : ۳۳٫

۱۰- El Moukdad AR: Helminth Fauna of Syrian cattle. Angew parasitol 1979 Feb; 20(1): 11-16.

۱۱- Forbes ABCA, Huckle MJ, Gibb AJR, Nuthall R. Evalution of effects nematode parasitism on grazing behaviour,herbage intake and growth in young grazing cattle. Vet Parasitol 2000; 90: 111-118.

۱۲- El – Azazy OM. Seasonal changes and inhibited development of the abomasal nematodes of sheep and goats in Saudi Arabia. Vet Diagnostic Laboratory, Ministry of Agriculture and water 1991; 51: 87-94 .Abs.

۱۳- Loyod S, Soulsby E. Immunology of gastrointestinal nematodes of  Ruminants. Immun Response in parasitic Infection C R C  Boca Raton, Immunology, Immunopathology and Immunoprophylaxis. Vol 1, 1987.

۱۴- Mansour M M , Rowan TG, Dixon jB, Carter SD. Immune modulation  by Ostertagia ostertagi and the effect of diet. Vet Parasitol 1991; 39: 321-332.

  مقدمه

آلودگی به انگل های دستگاه گوارش نشخوارکنندگان به خصوص گوسفند و بز یک معضل بزرگ برای دامداران درسراسر دنیا می باشد، اما اثرات آن ها در نواحی گرمسیری با توجه به شرایط اقلیمی بسیار بیشتر می باشد (۱۲).

امروزه بهره دهی زیاد از نظر تولید گوشت، شیر و پشم و سایر فراورده ها، گوسفند و بز را در درجه ی اول اهمیت هم از لحاظ تولید مواد غذایی و پروتئینی، و هم از لحاظ موارد اقتصادی قرار داده است. با توجه به این که ایران از نظر رتبه بندی در شاخص‌های جهانی محصولات دام در سال ۲۰۱۰، دارای رتبه ی اول در خاورمیانه از لحاظ تولید گوشت گوسفند و بز می باشد، می توان به اهمیت بالای این دام در کشور پی برد (۱۲). متاسفانه در مقابل مزایای بالای این دام، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث آسیب به گوسفند و بز می شود. از این میان می توان به عوامل بیماری زای انگلی اشاره کرد که سالانه خسارات اقتصادی قابل توجهی را به صنعت پرورش دام کشور از جمله گوسفند و بز وارد می آورد. ضررهای اقتصادی ناشی از انگل های دستگاه گوارش به طرق مختلف می باشد: کاهش باروری، کاهش راندمان کار، کاهش تولید شیر، هزینه های درمان و مرگ و میر در آلودگی های شدید. آلودگی های کرمی علاوه بر مشکلات مستقیمی که در دام ها ایجاد می کنند، زمینه را برای امراض ویروسی و باکتریایی مساعد کرده و حتی در بسیاری از موارد منجر به مرگ دام ها می شوند(۱۲،۱۳).

با توجه به این نکته که جهت جلوگیری از آلودگی های انگلی در اکثر مناطق بدون در نظر گرفتن نوع انگل و خسارات ناشی از آن، فقط از چند داروی معمول استفاده می شود، شناخت نوع و میزان آسیب های ایجاد شده توسط انگل های مختلف می تواند در تشخیص دقیق تر و درمان سریع تر عوارض و در نتیجه کاهش هزینه های پیش رو موثر باشد.

نشخوارکنندگان، اصلی ترین میزبانان آلودگی های کرمی می باشند. آلودگی­های کرمی و انگلی بیشتر به اشکال مزمن و تحت درمانگاهی بروز می کنند. از طرفی شرایط اقلیمی و آب و هوایی، نحوه ی تغذیه دام ها، پوشش گیاهی و غیره از جمله عوامل تاثیر گذار بر آلودگی های انگلی محسوب می شود (۱۳) .

۱-۲-کلیاتی در مورد کرم ها

کرم ها[۱] موجودات پر یاخته ای هستند که معمولا طول بدن آن ها بیش از عرض آن است. کرم یا هلمنت[۲] از کلمه یونانی هلمنز[۳] یا هلمنتوس[۴] مشتق شده است. مقطع بعضی از کرم ها پهن است که همه ی آن ها درشاخه ی کرم های پهن[۵] قرار داده شده اند. مقطع عرضی بعضی دیگر گرد است که به آن ها اصطلاحا کرم های گرد[۶] می گویند و در شاخه ی نماتودا[۷] قرار دارند.کرم های خار بر سر یا سرخاردار[۸] اگرچه مقطع عرضی گردی دارند ولی ریخت شناسی آن ها اختلاف قابل ملاحظه ای با کرم های گرد دارد. بنابراین آن ها را در شاخه ی جداگانه ای به نام شاخه ی آکانتوسفالا[۹] طبقه بندی می کنند (۱، ۵، ۶).

۲-۲ -طبقه بندی کرم ها

۱-۲-۲-شاخه کرم های مسطح یا پهن

این شاخه ازکرم ها، مسطح یا پهن(دارای سطح پشتی-شکمی) چندین سلولی، معمولا نواری یا برگی شکل(وندرتا استوانه ای) با تقارن دو طرفه، بدنی سه لایه وفاقد سیستم گردش خون و حفره عمومی(درونی) ومخرج ولی دارای دستگاه ترشحی متقارن دوطرفه هستند. این سیستم ترشحی در داخل بدن به سلول های خاصی موسوم به سلول های شعله ای ختم می شود.

کرم های مسطح به سه دسته تقسیم می شوند:

۱- توربلاریا[۱۰]: این رده شامل گونه هایی غیر انگلی می باشد که در آب شیرین،دریا ویا روی زمین زندگی میکنند.بدن آن ها از مژه هایی پوشیده شده است.

۲-ترماتودا[۱۱] یا کرم های پهن برگی شکل[۱۲] : این گروه که به کرم های برگی شکل (فلوک) مشهورند دارای لوله گوارشی ناقص می باشندو فاقد دستگاه گردش خون وتنفس هستند.  برخی انگل داخلی وبرخی انگل خارجی هستند. به سه زیر رده دیژنه آ[۱۳]، اسپیدوگاستره آ[۱۴] و  دیدیموزوئیده آ[۱۵]  تقسیم بندی می شوند.

۳-سستودا[۱۶]: این گروه، کرم های نواری(روبانی)  شکل بوده  و فاقد مجاری گوارشی  و عروقی هستند. بدن این کرم ها بند بند بوده  و در مرحله بلوغ هر یک دارای هر دو عضو تولید مثل جنسی نر و ماده هستند. تمام آنها انگلی هستند،کرم های بالغ در مجاری گوارشی مهره داران و لارو آنها در بافت های مهره داران و بی مهرگان زندگی می کنند(۸).

۲-۲-۲-شاخه کرم های گرد

نماتودا[۱۷] یا کرم های گرد: کرم ها اغلب باریک بوده، بند بند نمی باشند. بدن از کوتیکول پوشیده شده است که با چشم غیر مسلح صاف به نظر می رسد ولی با بزرگنمایی بیشتر با استفاده از میکروسکوپ و لوپ ممکن است واجد بر جستگی هایی باشد. دارای لوله گوارش کامل می باشند که دهان در انتهای قدامی کرم واقع شده و به مری عضلانی و روده ها و نهایتا در انتهای خلفی، به مقعد می رسد. جنس های نر و ماده جدا هستند (۱).

[۱]– Worms

[۲]– Helminthes

[۳]– Helmins

[۴] -Helminthos

[۵]– Plathy helminthes

[۶]– Round worms

[۷]– Nematoda

[۸]– Thornyheade worms

[۹]– Acanthocephala

[۱۰]– Turbellaria

۲-Trematoda

۳- Flukes

۴-Digenea

۵- Aspidogastrea

۶- Didymozoidea

۷ -Cestoda

۸- Nematoda

 

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انگل تیناهیداتیژنا، علایم، تشخیص، بیماری زایی و پیشگیری و درمان آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.