تحقیق انگیزش و مفاهیم و تئوریهای انگیزشی ومعرفی تئوری دو عاملی هرزبرگ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انگیزش و مفاهیم و تئوریهای انگیزشی ومعرفی تئوری دو عاملی هرزبرگ دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه:    ۴
قسمت اول    ۶
۲-۲ انگیزش و مفاهیم آن:    ۶
۲-۲-۱ عوامل برانگیزاننده:    ۷
۲-۲-۲ انگیزش در مکاتب مختلف مدیریت:    ۸
۲-۲-۲-۱ مدل سنتی:    ۸
۲-۲-۲-۲ مدل روابط انسانی:    ۸
۲-۲-۲-۳ مدل منابع انسانی:    ۹
قسمت دوم    ۱۰
۲-۳ تئوریهای انگیزشی:    ۱۰
۲-۳-۱  مهمترین نظریه های محتوایی شامل :    ۱۰
۲-۳-۲  مهمترین نظریه های فرایندی شامل :    ۱۰
۲-۳-۱-۱ نظریه سلسله مراتب نیازها:    ۱۰
۲-۳-۱-۲ نظریه دوعاملی هرزبرگ    ۱۲
۲-۳-۱-۳ تئوری X و تئوری Y(نظریه دوجنبه ای انسان)    ۱۷
۲-۳-۱-۴ تئوری نیاز مک کله لند    ۱۸
۲-۳-۱-۵  نظریه وجود- ارتباط- رشد(ERG)    ۱۹
۲-۳-۲-۱ تئوری برابری آدامز    ۲۰
۲-۳-۲-۲  نظریه انتظار  وروم:    ۲۱
۲-۳-۲-۳ نظریه تعیین هدف ادوین لاک    ۲۲
قسمت سوم    ۲۴
۲-۴ مطالعات انجام شده در خصوص تئوری دو عاملی هرزبرگ و تحقیقات مربوط به آن:    ۲۴
۲-۴-۱ مطالعات و تحقیقاتی که به فرضیه های کلیدی پرداخته اند.    ۲۴
۲-۴-۲ مطالعاتی که یافته ها را نقد و بررسی کرده اند:    ۲۵
۲-۴-۳ مطالعات و تحقیقاتی که نظریه دو بخشی را تأیید میکنند:    ۲۹
۲-۴-۴ تحقیقات کاربرد نظریه دو عاملی:    ۳۰
۲-۴-۵  تعابیر غلط در مورد انگیزش کارکنان و استراتژیهای انگیزشی:    ۴۲
استراتژیهای  انگیزشی:    ۴۳
۲-۵ جمع بندی    ۴۵
منابع و مأخذ    ۴۶
فهرست منابع فارسی:    ۴۶
فهرست منابع لاتین:    ۴۶

 منابع

۱- رابرت کرینتر، آنجلو کینیکی، مدیریت رفتار سازمانی، مترجمان علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، ۱۳۸۹، نشر پیام پویا.

۲- فیلیپ کاتلر، مدیریت بازاریابی، ترجمه علی پارسائیان ،۱۳۸۳، نشر ترمه، ص ۱۷۷٫

۳- سیدجوداین،سیدرضا، امیرکبیری، علیرضا، ۱۳۸۰، مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان، نشر نگاه دانش.

۴-استیفن پی.رابینز، رفتار سازمانی، مترجمان علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، ۱۳۸۵ ، دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران.

۵- برومند، زهرا، ۱۳۷۹، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات پیام نور.

۶- فیضی، طاهره، ۱۳۷۷، مبانی سازمان مدیریت، انتشارات پیام نور، ص ۱۵۰٫

۷- سیدجوادین، سیدرضا، ۱۳۸۱، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره ۱۵، ص ۲۳۰٫

۸- Gaziel, H. (1986). Correlates of job satisfaction: A study of the two factor theory in an educational setting. The Journal of Psychology, 120(6), 613-626.

۹- Graen, G. (1966). Addendum to “An empirical test of the Herzberg two-factor theory.” Journal of Applied Psychology, 50(6), 551-555.

۱۰-Sachau, D. (2007). Resurrecting the motivation-hygiene theory: Herzberg and the  positive psychology movement. Human Resource Development Review, 6(4), 377-393.

۱۱- Schroder, R. (2008). Job satisfaction of employees at a Christian university. Journal of Research on Christian Education, 17(2), 225-246

۱۲- Farr, R. (1977). On the nature of attributional artifacts in qualitative research: Herzberg’s two-factor theory of work motivation. Journal of Occupational Psychology, 50(1), 3-14.

۲-۱ مقدمه:

انگیزش به عنوان یکی از ابزارهای مهم در ترغیب کارکنان، برای ایجاد نتیجه موثر و کارآمد و خلق محیط کاری مثبت و اجرای موفقیت­آمیز برنامه­های پیش­بینی شده، مطرح می­گردد.

مدیریت به مفهوم امروزی، استفاده بهینه از منابع کمیاب می­باشد و به گفته پیتراف دراکر مدیریت، کار کردن با دیگران و از طریق دیگران است.از منابع مهم در سازمانها، منابع انسانی است که مهارت اساسی مدیریت یعنی مهارت ارتباطی، شکل گیری حسابداری منابع انسانی به عنوان یک مبحث جدید و به اعتقاد برخی نظیر پیتردراکر مبنی بر خلاصه شدن مدیریت در کار کردن با دیگران به اهمیت این سرمایه عظیم در سازمانها اشاره دارد.

استفاده بهینه از منابع عظیم نیروی انسانی، مستلزم شناخت رفتار و عوامل موثر بر رفتار نیروی انسانی در سازمانها است.

انگیزش را به عنوان چرایی رفتار (کبیری، ۱۳۷۵) تعریف نموده­اند. نظریات متعدد و تحقیقات متفاوتی در ارتباط با شناخت رفتار، عوامل انگیزشی یا برانگیزاننده رفتار و فرایند انگیزش صورت گرفته است. نظریـه­ها و تخصص مـدیریت رفتار سازمـانی بر پایه بحث محـوری انگیزش در راستای
شناخت، پیش بینی و هدایت یا تحت تاثیر قرار دادن رفتار کارکنان در راستای نیل به اهداف سازمانی شکل گرفته است.

برخی از تحقیقات یا نظریات به دنبال شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی می­باشند که از جمله می­توان به نظریات آبراهام مازلو، هرزبرگ، مک کله لند، مک گریگور اشاره کرد. نظریه دو عاملی هرزبرگ به عنوان یکی از نظریات محتوایی است که عوامل انگیزش را در دو دسته کلی مشتمل بر عوامل بهداشتی که وجود آنها در سازمان به باقی ماندن کارکنان در محیط کار منجر شده و فقدان آنها به خروج از سازمان می­انجامد و عوامل انگیزشی که در برانگیختن کارکنان موثرند،  تقسیم بندی می­کند.

تحقیقات زیادی در ارتباط با به کارگیری مدل­های انگیزشی، از جمله مدل دو عاملی هرزبرگ در سازمانهای مختلف تولیدی و غیرتولیدی صورت گرفته است.

در ایران پس از انقلاب، از جمله با تصویب قانون کار، رابطه بین کم و کیف کار و مزد قطع شده و افراد به محض استخدام از آن جهت که صرف داشتن رابطه استخدامی از یک طرف و حضور فیزیکی در محیط کار از طرفی دیگر مبنای دریافت حقوق و مزایایشان بود، انگیزه ای برای کار نداشتند و سطح بهره­وری و کارآیی در سازمان­هایی که از نیروی استخدامی برخوردار بودند تا حد قابل توجهی تنزل یافت. در شرکت­های خصوصی، تدریجاًّ برای فرار از قانون کار قراردادهای موقت کار مورد استفاده قرار گرفت تا از عامل امنیت شغلی و امکان اخراج یا قطع رابطه کار در هر زمان بتوانند در افزایش
بهره وری یا کارایی کارکنان بهره جویند.

قراردادهای موقت کار، تدریجاً عمومیت یافت تا جایی که حتی امروزه سازمانهای دولتی در بسیاری از امور خدماتی و رفاهی مثل حمل و نقل، بهداشت و … از این ابزار استفاده می­کنند.

اگر چه این روزها حرکت­هایی در راستای اصلاح قانون کار آغاز شده است، ولی این واقعیت را که در حال حاضر در بخش­های خصوصی تقریباً  همه نیروها و در بخشی­های عمومی درصد قابل توجهی از نیروها تحت قراردادهای موقت کار فعالیت می­کنند؛ به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر است.

موقتی بودن رابطه استخدامی می­تواند به جای استخدام مادام العمر، کارگر یا کارمند را به عنوان نیروی موقتی تلقی نماید. در کشورهای خارجی در بخش­های خدماتی در فصل­های خاصی از سال یا به هنگام نیاز از نیروی موقت استفاده می­کنند که می­توانند به عنوان نیروهای موقت از جهت رابطه استخدامی به حساب آیند. ارزیابی تأثیر عوامل انگیزشی و درجه اهمیت هر یک از این عوامل در این نیروها می­تواند تحت الگوهای مختلفی صورت گیرد. در این تحقیق استفاده از الگوی دو عاملی هرزبرگ در یک مقایسه تطبیقی بین ایران و سوئد، در ارتباط با کارگران موقت کار صورت گرفته است.

در این نوشتار، تعاریفی از انگیزش مطرح و برخی از تئوریهای انگیزشی بیان می­گردد.

قسمت اول

۲-۲ انگیزش و مفاهیم آن:

مفهوم چند بعدی انگیزه، باعث شده است که تعریف آن بسیار سخت و دشوار باشد، چرا که انگیزه به طور مستقیم قابل بررسی نیست. می­توانیم با مشاهده رفتار افراد، در مورد انگیزه آنها نتیجه­ گیری کنیم. فرض بر این است که یک کشش و گرایشی درونی به رفتار انسان جهت می­داده و به او انگیزه لازم برای رفتارهایش را می­دهد. با توجه به طبیعت “کشش درونی” انگیزه، می­توانیم انگیزه را از طریق انعکاس و بازتاب رفتار افراد، نسبت به موقعیت­هایی که به آنها انگیزه می­دهد، یا موقعیت­هایی که انگیزه را در آنها کاهش می­دهد، بسنجیم. در یک تعریف، انگیزه به عنوان یک کشش و نیروی درونی است که باعث می­شود افراد برای رسیدن به اهداف سازمانی و اهداف شخصی خود تلاش کنند.

انگیزش در لغت به معنای تحریک و ترغیب و در مبحث مدیریت نیز به معنای به تحریک درآوردن رفتار فعال برای ارضای نیاز است. تمام انگیزه­ها، هدف­گرا هستند، نیازها و تمایلات در رفتار هدفگرا تأثیر دارند و آنرا تغییر می­دهند. انگیزش یک اصطلاح کلی است که در مورد تمام کشش ها، تمایلات، نیازها و خواست­ها به کار می­رود. بنابراین انگیزش را می­توان یک فرآیند زنجیره­ای دانست که با احساس نیاز شروع می­شود سپس خواست را به دنبال می­آورد، موجب تنش و کشش می­شود و در پی آمد آن، اقدام برای نیل به هدف صورت می­گیرد. (سیدجوادین و امیرکبیری، ۱۳۸۰، ۱۷۶).

کبیری(۱۳۷۵): انگیزه چرایی رفتار افراد را بیان می­کند.

بارون[۱]: فرایندهایی که رفتار شخص را نیرو می­بخشد و آن را جهت دستیابی به اهدافی هدایت می­کند. (برومند، ۱۳۷۹، ۹۲).

انگیزه یک مجموعه از نیروهای پرقدرت که از درون یک فرد سرچشمه می­گیرند تا رفتار مربوط به شغل فرد را آغاز کنند همچنین به آن رفتار شکل بدهند و آن رفتار را در مسیر خاصی با شدت و زمان خاص هدایت کنند، می­باشد. این تعریف به ما نشان می­دهد که هم نیروهای محیطی مثل پاداش سازمانی وهم نیروهای ذاتی در درون فرد مانند نیازها وانگیزه­های فردی بر روی رفتار شغلی فرد
تاثیر می­گذارد.(پیندر، ۱۹۹۸، ۱۱)

فیلیپ کاتلر[۲]: انگیزه عبارت است از نیازی که می­تواند به حد کافی فشار آورد تا فرد را در جهت عمل یا اقدام سوق دهد (فیلیپ کاتلر، ۱۳۸۳، ۱۷۷)

[۱] -Baron,1986

[۲] – Philip Kotler

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق باورهای شناخت شناسی ، الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت
  • تحقیق انگیزش و سبک رهبری و مفاهیم و نظریه های آن
  • تحقیق مدرسه هوشمند و طرح هوشمند سازی مدارس و تقابل انگیزش پیشرفت و مدارس هوشمند
  • تحقیق انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و نظریه انگیزه پیشرفت و عوامل مرتبط با انگیزش
  • تحقیق مهارت های روانی و انگیزش و اعتماد به نفس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.