764 views
پیشینه تحقیق انگیزش و مفاهیم و تئوریهای انگیزشی ومعرفی تئوری دو عاملی هرزبرگ دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه: ۴
قسمت اول ۶
۲-۲ انگیزش و مفاهیم آن: ۶
۲-۲-۱ عوامل برانگیزاننده: ۷
۲-۲-۲ انگیزش در مکاتب مختلف مدیریت: ۸
۲-۲-۲-۱ مدل سنتی: ۸
۲-۲-۲-۲ مدل روابط انسانی: ۸
۲-۲-۲-۳ مدل منابع انسانی: ۹
قسمت دوم ۱۰
۲-۳ تئوریهای انگیزشی: ۱۰
۲-۳-۱ مهمترین نظریه های محتوایی شامل : ۱۰
۲-۳-۲ مهمترین نظریه های فرایندی شامل : ۱۰
۲-۳-۱-۱ نظریه سلسله مراتب نیازها: ۱۰
۲-۳-۱-۲ نظریه دوعاملی هرزبرگ ۱۲
۲-۳-۱-۳ تئوری X و تئوری Y(نظریه دوجنبه ای انسان) ۱۷
۲-۳-۱-۴ تئوری نیاز مک کله لند ۱۸
۲-۳-۱-۵ نظریه وجود- ارتباط- رشد(ERG) ۱۹
۲-۳-۲-۱ تئوری برابری آدامز ۲۰
۲-۳-۲-۲ نظریه انتظار وروم: ۲۱
۲-۳-۲-۳ نظریه تعیین هدف ادوین لاک ۲۲
قسمت سوم ۲۴
۲-۴ مطالعات انجام شده در خصوص تئوری دو عاملی هرزبرگ و تحقیقات مربوط به آن: ۲۴
۲-۴-۱ مطالعات و تحقیقاتی که به فرضیه های کلیدی پرداخته اند. ۲۴
۲-۴-۲ مطالعاتی که یافته ها را نقد و بررسی کرده اند: ۲۵
۲-۴-۳ مطالعات و تحقیقاتی که نظریه دو بخشی را تأیید میکنند: ۲۹
۲-۴-۴ تحقیقات کاربرد نظریه دو عاملی: ۳۰
۲-۴-۵ تعابیر غلط در مورد انگیزش کارکنان و استراتژیهای انگیزشی: ۴۲
استراتژیهای انگیزشی: ۴۳
۲-۵ جمع بندی ۴۵
منابع و مأخذ ۴۶
فهرست منابع فارسی: ۴۶
فهرست منابع لاتین: ۴۶
۱- رابرت کرینتر، آنجلو کینیکی، مدیریت رفتار سازمانی، مترجمان علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، ۱۳۸۹، نشر پیام پویا.
۲- فیلیپ کاتلر، مدیریت بازاریابی، ترجمه علی پارسائیان ،۱۳۸۳، نشر ترمه، ص ۱۷۷٫
۳- سیدجوداین،سیدرضا، امیرکبیری، علیرضا، ۱۳۸۰، مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان، نشر نگاه دانش.
۴-استیفن پی.رابینز، رفتار سازمانی، مترجمان علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، ۱۳۸۵ ، دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران.
۵- برومند، زهرا، ۱۳۷۹، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات پیام نور.
۶- فیضی، طاهره، ۱۳۷۷، مبانی سازمان مدیریت، انتشارات پیام نور، ص ۱۵۰٫
۷- سیدجوادین، سیدرضا، ۱۳۸۱، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره ۱۵، ص ۲۳۰٫
۸- Gaziel, H. (1986). Correlates of job satisfaction: A study of the two factor theory in an educational setting. The Journal of Psychology, 120(6), 613-626.
۹- Graen, G. (1966). Addendum to “An empirical test of the Herzberg two-factor theory.” Journal of Applied Psychology, 50(6), 551-555.
۱۰-Sachau, D. (2007). Resurrecting the motivation-hygiene theory: Herzberg and the positive psychology movement. Human Resource Development Review, 6(4), 377-393.
۱۱- Schroder, R. (2008). Job satisfaction of employees at a Christian university. Journal of Research on Christian Education, 17(2), 225-246
۱۲- Farr, R. (1977). On the nature of attributional artifacts in qualitative research: Herzberg’s two-factor theory of work motivation. Journal of Occupational Psychology, 50(1), 3-14.
انگیزش به عنوان یکی از ابزارهای مهم در ترغیب کارکنان، برای ایجاد نتیجه موثر و کارآمد و خلق محیط کاری مثبت و اجرای موفقیتآمیز برنامههای پیشبینی شده، مطرح میگردد.
مدیریت به مفهوم امروزی، استفاده بهینه از منابع کمیاب میباشد و به گفته پیتراف دراکر مدیریت، کار کردن با دیگران و از طریق دیگران است.از منابع مهم در سازمانها، منابع انسانی است که مهارت اساسی مدیریت یعنی مهارت ارتباطی، شکل گیری حسابداری منابع انسانی به عنوان یک مبحث جدید و به اعتقاد برخی نظیر پیتردراکر مبنی بر خلاصه شدن مدیریت در کار کردن با دیگران به اهمیت این سرمایه عظیم در سازمانها اشاره دارد.
استفاده بهینه از منابع عظیم نیروی انسانی، مستلزم شناخت رفتار و عوامل موثر بر رفتار نیروی انسانی در سازمانها است.
انگیزش را به عنوان چرایی رفتار (کبیری، ۱۳۷۵) تعریف نمودهاند. نظریات متعدد و تحقیقات متفاوتی در ارتباط با شناخت رفتار، عوامل انگیزشی یا برانگیزاننده رفتار و فرایند انگیزش صورت گرفته است. نظریـهها و تخصص مـدیریت رفتار سازمـانی بر پایه بحث محـوری انگیزش در راستای
شناخت، پیش بینی و هدایت یا تحت تاثیر قرار دادن رفتار کارکنان در راستای نیل به اهداف سازمانی شکل گرفته است.
برخی از تحقیقات یا نظریات به دنبال شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی میباشند که از جمله میتوان به نظریات آبراهام مازلو، هرزبرگ، مک کله لند، مک گریگور اشاره کرد. نظریه دو عاملی هرزبرگ به عنوان یکی از نظریات محتوایی است که عوامل انگیزش را در دو دسته کلی مشتمل بر عوامل بهداشتی که وجود آنها در سازمان به باقی ماندن کارکنان در محیط کار منجر شده و فقدان آنها به خروج از سازمان میانجامد و عوامل انگیزشی که در برانگیختن کارکنان موثرند، تقسیم بندی میکند.
تحقیقات زیادی در ارتباط با به کارگیری مدلهای انگیزشی، از جمله مدل دو عاملی هرزبرگ در سازمانهای مختلف تولیدی و غیرتولیدی صورت گرفته است.
در ایران پس از انقلاب، از جمله با تصویب قانون کار، رابطه بین کم و کیف کار و مزد قطع شده و افراد به محض استخدام از آن جهت که صرف داشتن رابطه استخدامی از یک طرف و حضور فیزیکی در محیط کار از طرفی دیگر مبنای دریافت حقوق و مزایایشان بود، انگیزه ای برای کار نداشتند و سطح بهرهوری و کارآیی در سازمانهایی که از نیروی استخدامی برخوردار بودند تا حد قابل توجهی تنزل یافت. در شرکتهای خصوصی، تدریجاًّ برای فرار از قانون کار قراردادهای موقت کار مورد استفاده قرار گرفت تا از عامل امنیت شغلی و امکان اخراج یا قطع رابطه کار در هر زمان بتوانند در افزایش
بهره وری یا کارایی کارکنان بهره جویند.
قراردادهای موقت کار، تدریجاً عمومیت یافت تا جایی که حتی امروزه سازمانهای دولتی در بسیاری از امور خدماتی و رفاهی مثل حمل و نقل، بهداشت و … از این ابزار استفاده میکنند.
اگر چه این روزها حرکتهایی در راستای اصلاح قانون کار آغاز شده است، ولی این واقعیت را که در حال حاضر در بخشهای خصوصی تقریباً همه نیروها و در بخشیهای عمومی درصد قابل توجهی از نیروها تحت قراردادهای موقت کار فعالیت میکنند؛ به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر است.
موقتی بودن رابطه استخدامی میتواند به جای استخدام مادام العمر، کارگر یا کارمند را به عنوان نیروی موقتی تلقی نماید. در کشورهای خارجی در بخشهای خدماتی در فصلهای خاصی از سال یا به هنگام نیاز از نیروی موقت استفاده میکنند که میتوانند به عنوان نیروهای موقت از جهت رابطه استخدامی به حساب آیند. ارزیابی تأثیر عوامل انگیزشی و درجه اهمیت هر یک از این عوامل در این نیروها میتواند تحت الگوهای مختلفی صورت گیرد. در این تحقیق استفاده از الگوی دو عاملی هرزبرگ در یک مقایسه تطبیقی بین ایران و سوئد، در ارتباط با کارگران موقت کار صورت گرفته است.
در این نوشتار، تعاریفی از انگیزش مطرح و برخی از تئوریهای انگیزشی بیان میگردد.
مفهوم چند بعدی انگیزه، باعث شده است که تعریف آن بسیار سخت و دشوار باشد، چرا که انگیزه به طور مستقیم قابل بررسی نیست. میتوانیم با مشاهده رفتار افراد، در مورد انگیزه آنها نتیجه گیری کنیم. فرض بر این است که یک کشش و گرایشی درونی به رفتار انسان جهت میداده و به او انگیزه لازم برای رفتارهایش را میدهد. با توجه به طبیعت “کشش درونی” انگیزه، میتوانیم انگیزه را از طریق انعکاس و بازتاب رفتار افراد، نسبت به موقعیتهایی که به آنها انگیزه میدهد، یا موقعیتهایی که انگیزه را در آنها کاهش میدهد، بسنجیم. در یک تعریف، انگیزه به عنوان یک کشش و نیروی درونی است که باعث میشود افراد برای رسیدن به اهداف سازمانی و اهداف شخصی خود تلاش کنند.
انگیزش در لغت به معنای تحریک و ترغیب و در مبحث مدیریت نیز به معنای به تحریک درآوردن رفتار فعال برای ارضای نیاز است. تمام انگیزهها، هدفگرا هستند، نیازها و تمایلات در رفتار هدفگرا تأثیر دارند و آنرا تغییر میدهند. انگیزش یک اصطلاح کلی است که در مورد تمام کشش ها، تمایلات، نیازها و خواستها به کار میرود. بنابراین انگیزش را میتوان یک فرآیند زنجیرهای دانست که با احساس نیاز شروع میشود سپس خواست را به دنبال میآورد، موجب تنش و کشش میشود و در پی آمد آن، اقدام برای نیل به هدف صورت میگیرد. (سیدجوادین و امیرکبیری، ۱۳۸۰، ۱۷۶).
کبیری(۱۳۷۵): انگیزه چرایی رفتار افراد را بیان میکند.
بارون[۱]: فرایندهایی که رفتار شخص را نیرو میبخشد و آن را جهت دستیابی به اهدافی هدایت میکند. (برومند، ۱۳۷۹، ۹۲).
انگیزه یک مجموعه از نیروهای پرقدرت که از درون یک فرد سرچشمه میگیرند تا رفتار مربوط به شغل فرد را آغاز کنند همچنین به آن رفتار شکل بدهند و آن رفتار را در مسیر خاصی با شدت و زمان خاص هدایت کنند، میباشد. این تعریف به ما نشان میدهد که هم نیروهای محیطی مثل پاداش سازمانی وهم نیروهای ذاتی در درون فرد مانند نیازها وانگیزههای فردی بر روی رفتار شغلی فرد
تاثیر میگذارد.(پیندر، ۱۹۹۸، ۱۱)
فیلیپ کاتلر[۲]: انگیزه عبارت است از نیازی که میتواند به حد کافی فشار آورد تا فرد را در جهت عمل یا اقدام سوق دهد (فیلیپ کاتلر، ۱۳۸۳، ۱۷۷)
[۱] -Baron,1986
[۲] – Philip Kotler
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر