تحقیق اهداف و ویژگی های ارزشیابی توصیفی و اهمیت آموزش کارکنان و تاریخچه و ضرورت و اهمیت آموزش ضمن خدمت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهداف و ویژگی های ارزشیابی توصیفی و اهمیت آموزش کارکنان و تاریخچه و ضرورت و اهمیت آموزش ضمن خدمت  دارای ۶۸  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه            ۴
تعریف ارزشیابی    ۴
اهمیت و ضرورت ارزشیابی    ۶
ارزشیابی کمی و ارزشیابی کیفی:    ۷
مقایسه ویژگی های ارزشیابی کمی و کیفی    ۷
معایب ارزشیابی سنتی (ارزشیابی کمی)    ۱۰
علل رویگردانی از ارزشیابی سنتی    ۱۲
ارزشیابی کیفی- توصیفی    ۱۳
تعریف ارزشیابی توصیفی    ۱۴
اهداف ارزشیابی توصیفی    ۱۵
معایب ارزشیابی توصیفی    ۱۷
ویژگی های ارزشیابی توصیفی    ۱۸
ارزشیابی توصیفی چه آثاری در پی دارد؟    ۲۲
نقش و عملکرد معلمان در طرح ارزشیابی توصیفی    ۲۵
ابزار ارزشیابی توصیفی    ۲۶
آموزش    ۳۲
تعریف آموزش    ۳۳
فواید آموزش    ۳۵
بهبود کیفیت و بازدهی کار    ۳۶
اهمیت آموزش کارکنان    ۳۶
اهداف آموزش در سازمان ها    ۳۸
انواع آموزش    ۳۹
تعریف آموزش ضمن خدمت    ۴۰
اهداف آموزش ضمن خدمت    ۴۲
ضرورت و اهمیت آموزش ضمن خدمت    ۴۳
تاریخچه آموزش ضمن خدمت در جهان    ۴۴
تاریخچه آموزش ضمن خدمت در ایران    ۴۶
تاریخچه آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش    ۴۸
پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور    ۵۰
پژوهش های انجام گرفته در خارج از کشور    ۵۶
منابع فارسی    ۶۰
منابع خارجی    ۶۵

 منابع

حسنی،محمد.(۱۳۸۴).راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی، تهران : آثار معاصر.

حسنی،محمد،احمدی،حسین.(۱۳۸۴). ارزشیابی توصیفی ، الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی ، تهران: مدرسه.

ظهرابی،هاشم.(۱۳۹۰).رابطه بین آموزش های ضمن خدمت و عملکرد معلمان تربیت بدنی استان فارس،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

عباسپور،عباس.(۱۳۸۲). مدیریت منابع انسانی ، تهران:انتشارات سمت.

رادمنش،محمدحسن،خلیلی،افسر.(۱۳۸۹).ارزشیابی کیفی _ توصیفی . چیستی . چرایی و چگونگی ، یزد: زیتون.

رستگار،طاهره.(۱۳۸۲). ارزشیابی در خدمت آموزش ، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

زمانیان،عیسی.(۱۳۹۰).بررسی میزان رضایت معلمان و والدین از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس چند پایه شهرستان دلفان(نورآباد)، پایان نامه کارشناسی ارشد ررشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.

فتحی واجارگاه،کورش(۱۳۹۰). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان ، تهران: سمت.

فتحی واجارگاه،کورش.(۱۳۸۳).برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان ، تهران : سمت.

فراهانی،مهدی.(۱۳۸۳). مقدمه ای بر ارزشیابی کیفی آموخته های فراگیران ، تهران:موسسه فرهنگی منادی تربیت .

ملائی،سمیه.(۱۳۸۹).بررسی میزان اثربخشی ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش منطقه ۱۲ شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

فیوضات،یحیی.(۱۳۸۷).مبانی برنامه ریزی آموزشی، تهران:ویرایش،چاپ هشتم.

قره داغی،بهمن.(۱۳۸۹). بهبود یادگیری با آزمون های مداد _ کاغذی ، تهران:کورش چاپ.

مقدمه

در عصر کنونی، تعلیم و تربیت آن نیست که اطلاعاتی را به ذهن دانش آموزان منتقل کند و سپس با ارزشیابی از میزان انباشتگی آن آگاهی یابد و موفقیت فرد را در ارتقاء پایه تحصیلی رقم بزند، بلکه دانش آموزان باید بتوانند در محیط خارج از مدرسه و در محیط واقعی زندگی و با حل مسائل واقعی دست و پنجه نرم کنند و آنها را به نحو مطلوب حل کنند. بنابراین باید از مفاهیم و موضوعات درک عمیق داشته باشند. همچنین مهارت ها و نگرش هایی کسب کنند که در زندگی واقعی به کار گرفته شود. یادگیری سطحی, کاربردی در موقعیت های واقعی و متنوع زندگی ندارد(حسنی،۱۳۸۴).

تعریف ارزشیابی[۱] 

مانند سایر واژه های علوم تربیتی ، در خصوص مفهوم ارزشیابی توافق کامل وجود ندارد.

ال.ج. کرونباخ[۲] (۱۹۶۲) ارزشیابی را به عنوان “گردآوری و کاربرد اطلاعات به منظور اخذ تصمیم در برنامه آموزشی ” می داند(رادمنش،۱۳۸۹).

منظور کرانباخ از برنامه آموزشی، طیفی وسیع است که از مجموعه ای از مواد و فعالیت های آموزشی توزیع شده در سطح کشور تا تجارب آموزشی یک فراگیر واحد را در بر می گیرد(ولف[۳]،۱۳۸۱).

واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست. یافتن آنچه نه در زمان محدود، بلکه در فرآیند آموزش و تلاش برای یادگیری و آموختن حاصل می شود(رستگار،۱۳۸۲).

دفیلیپس[۴] (۱۹۶۰) بیان می کند که ارزشیابی یعنی “سنجش ارزش یک برنامه آموزشی برای میزان تاثیر و سودمندی آن ” تاکید می کند که ” ارزشیابی برنامه های آموزشی باید میزان اندازه گیری شود ” نه چیزهایی که در حین آموزش فرا گرفته اند(هومن،۱۳۸۰).

ارزشیابی عبارت است از جمع آوری اطلاعات از آموخته های دانش آموزان و قضاوت در مورد حدود آن آموخته ها، بنابراین، اولا ارزشیابی یک فرایند است و نه فراورده و می دانیم هر فرایندی زمان بر است درحالی که امتحان مرسوم و سنتی چنین ویژگی را ندارد (ادیب نیا،۱۳۸۸).

در دهه پایانی قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم ،ارزشیابی آموزشی را می توان به مفهوم جست وجوی منظم برای قضاوت یا توافق درباره ارزش یا اهمیت یک پدیده آموزشی (برنامه،فعالیت،…) به منظور بهبودی آن در جهت کاهش فاصله میان نتایج جاری و نتایج مطلوب، تعریف کرد(بازرگان،۱۳۸۸).

استافل بیم[۵] تعریفی ارائه نموده و آن اینکه : ارزشیابی فرایند تعیین کردن، بدست آوردن و فراهم ساختن اطلاعات مفیدی برای قضاوت در تصمیم گیری است ( قره داغی،۱۳۸۹).

در فرهنگ تعلیم و تربیت، تالیف ” کارتر[۶]، دی[۷]، گود[۸] ” از واژه ارزشیابی یا ارزیابی چنین تعریفی ارایه شده است: فرایند تحقیق و تبیین یا قضاوت و داوری درباره ارزش یا مقدار چیزی.

بنابراین می توان ارزشیابی را اینگونه تعریف کرد: ارزشیابی عبارت است از آزمودن و داوری درباره ارزش، کیفیت، اهمیت، میزان درجه و یا شرایط یک پدیده بر اساس یک یا چند معیار(همان منبع).

اهمیت و ضرورت ارزشیابی

ارزشیابی در مفهوم جدید، جزئی از فرایند تعلیم و تربیت و وسیله مناسبی برای اصلاح هدف ها، برنامه ها و شیوه های تدریس شناخته شده است. ارزشیابی ، عامل مهمی است که معلم و دانش آموز را در دسترسی مطمئن به     هدف های تربیتی کمک می کند و با نشان دادن نقاط ضعف فرایندهای تدریس و یادگیری ، موجبات اصلاح و بهبود به موقع آنها را فراهم  می سازد.

اهمیت ارزشیابی را می توان از دو دیدگاه یا منظر مورد بررسی قرار داد. این دو دیدگاه عبارتند از:

از منظر معلم :

اشکالات و نواقص موجود در طرح درس، از نقطه نظر هدف ها ، محتوا ، روش ها ، مواد و وسایل آموزشی و عناصر دیگر آشکار می گردد.

میزان پیشرفت تحصیلی شاگردان و آمادگی آنها برای آموزش های بعدی روشن می گردد.

کارآیی تدریس معلم مشخص می گردد.

از منظر دانش آموز :

چنانچه ارزشیابی به نحو مطلوب انجام شود، مستقیما در بهبود چگونگی یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد.زیرا ارزشیابی ، برای افزایش دقت و تلاش شاگردان و همچنین آگاهی از پیشرفت تحصیلی آنها، ابزار بسیار موثری است.

دانش آموزان به وسیله ارزشیابی ، به جنبه های مثبت و منفی یادگیری خود پی برده و با راهنمایی معلم ، در جهت توسعه جنبه های مثبت و رفع نارسایی های آموزشی خود کوشش خواهند کرد.

نتایج ارزشیابی ، دانش آموزان را به خودشناسی که یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت و عامل موثری در تصمیم گیری های آگاهانه است،رهنمون می گردد( رادمنش،۱۳۸۹).

ارزشیابی کمی[۹] و ارزشیابی کیفی[۱۰]:

 هرچند ارزشیابی به خودی خود که با ارزش و فایده سروکار دارد امری کیفی است. اما با مرور بر ادبیات ارزشیابی با اصطلاحات ارزشیابی کمی و کیفی مواجه می شویم. متغیر کمی قابل اندازه گیری درسطوح است و اعداد ریاضی برای آن بکار می رود. اما متغیر کیفی درحد مقیاس اسمی یا رتبه ای عدد می پذیرد. به تبع داده های گرد آوری شده به مقوله کمی و کیفی اختصاص می یابد. داده های کمی مقیاس فاصله ای یا نسبی را می پذیرد اما داده های کیفی کمتر مبتنی بر اندازه گیری دقیق است و ازطریق توضیح  و تشریح موضوع اطلاعات را در اختیار    می گذارد. حجم اطلاعات نهفته در داده های کمی و کیفی متفاوت است،  داده های کمی حجم بیشتری از اطلاعات را در قالب عدد  و رقم می فشرد و تلخیص می سازد. اما داده های کیفی اطلاعات فراوانی را به صورت کمتر دستخورده و کمتر عددی در اختیار می گذارد.

داده های کیفی درقالب مفاهیم و واژه ها ارائه می شود و تحلیل آنها کمتر بر عدد متکی است و بیشتر از مفاهیم کلیدی ارزش گذاری و قضاوت برخوردار است. ابزار     جمع آوری داده های کمی معمولا آزمون های عینی یا استاندارد با پاسخ هایی از قبل تعیین شده است. اما داده های کیفی از طریق ابزارهایی مثل پرسش نامه ، نگرش سنج ها ، روش مصاحبه ای ، مشاهده ای ، واقعه نگاری و گزارش های روزانه گرد آوری می شود (فراهانی،۱۳۸۳).

مقایسه ویژگی های ارزشیابی کمی و کیفی

در ارزشیابی سنتی ، امتحان و ارزشیابی به عنوان آخرین حلقه فرایند آموزشی تلقی می شد که در پایان دوره آموزشی برای جدا کردن دانش آموزان قبول و مردودی به کار می رود. امروزه امتحان و ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی – یادگیری می دانند که همراه با آموزش و در ارتباط تنگاتنگ با آن ، به گونه ای مستمر انجام می گیرد و به جای تاکید بر طبقه بندی       دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر هدایت یادگیری آنان را مرکز توجه قرار می دهد (شکوهی ، ۱۳۸۸).

از چندین جنبه می توان این دو نوع ارزشیابی را با هم مقایسه کرد :

هدف[۱۱]:

هدف ارزشیابی کمی ، شناسایی میزان یادگیری دانش آموزان است که غالبا در سطوح پایین یادگیری (دانش و درک) صورت می پذیرد.

هدف ارزشیابی توصیفی ، شناسایی عوامل موثر در فرایند یاددهی – یادگیری و ایجاد شرایط بهتر برای یادگیری دانش آموزان است.

مقیاس[۱۲]:

در ارزشیابی کمی از مقیاس فاصله ای (۲۰ – ۰ ) استفاده می شود.

در ارزشیابی کیفی از مقیاس رتبه ای (خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ، نیازمند آموزش و تلاش بیشتر) استفاده می شود.

ابزار:

در ارزشیابی کمی ابزار کار ، عمدتا آزمون های کتبی است.

در ارزشیابی کیفی از ابزارهای متنوع (پوشه کار ، آزمون های کتبی ، آزمون های عملکرد ، تکالیف درسی ، مشاهدات و …) استفاده می شود.

[۱] Evaluation

[۲] L.j.Cronbach

[۳] Wolf

[۴] Philips

[۵] Staffle Beam

[۶]Carter

[۷] Day

[۸] Goud

[۹] Quantitative Evaluation

[۱۰] Qualitative Evaluation

[۱۱]

[۱۲] Scale

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش عالی کشاورزی و اهمیت دروس عملی در بهبود کارایی علوم کشاورزی و اثربخشی آموزشی و برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق یادگیری و آموزش و انواع روش های تدریس و مفهوم و محاسن آزمایشگاه های واقعی و مجازی
  • تحقیق آموزش و یادگیری و مشارکت و آموزش در حوزه ترافیک و طرح همیاران پلیس
  • تحقیق دیدگاه سنتی و امروز آموزش و شیوۀ صحیح آموزش هنر و معماری
  • تحقیق آموزش ضمن خدمت و تدوین و اجرای برنامه های آموزش و ضرورت ارزیابی اثربخشی آموزشی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.