تحقیق اکوتوریسم و راهکار توسعه آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اکوتوریسم و راهکار توسعه آن دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲مقدمه :    ۴
۲-۲  تعریف توریسم و توریست :    ۷
۲-۳مسافرت و جهانگردی    ۸
۲- ۴انواع گردشگری :    ۹
۲- ۵ اکوتوریسم    ۱۲
۲-۶ پیشینه اکوتوریسم :    ۱۲
۲-۷ تعاریف و مصادیق اکوتوریسم :    ۱۳
۲-۸ گردشگری در جهان    ۱۵
۲-۹-  گردشگری در ایران    ۱۶
۲-۱۰ انواع جاذبه های گردشگری :    ۱۷
۲-۱۱ اثرات گردشگری :    ۱۸
۱-۲-۱۱ اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری :    ۱۸
۲-۲-۱۱ اثرات اقتصادی گردشگری :    ۱۸
۳-۲-۱۱ اثرات زیست محیطی گردشگری :    ۱۹
۲-۱۲ توریسم و اکوتوریسم در آیینه آمار :    ۱۹
۲-۱۳ اکوتوریسم و توسعه    ۲۱
۱-۲ -۱۳   زمینه های اقتصادی توسعه اکوتوریسم :    ۲۲
۲-۲- ۱۳ زمینه های اجتماعی توسعه اکوتوریسم :    ۲۴
۲-۱۴ راهکار توسعه اکوتوریسم :    ۲۴
۲-۱۵ توسعه پایدار    ۲۵
۱-۲-۱۵ تعاریف و مفاهیم :    ۲۵
۲-۲- ۱۵ توسعه پایدار و گردشگری پایدار :    ۲۷
۳-۲ -۱۵ رویکردهای حاکم بر توسعه پایدار :    ۲۸
منابع و ماخذ:    ۲۹

منابع :

عباس نژاد،محمود،۱۳۷۵،بررسی نقش صنعت جهانگردی در توسعه روستایی،پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا،دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد مشهد

محقق داماد ، سید مصطفی . ۱۳۷۶ . (( حقوق جهانگرد و سیر تحولات تاریخی آن )) ، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و توسعه ، جلد اول ، سازمان منطقه آزاد کیش .

محلاتی، صلاح الدین، در آمدی بر جهانگردی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،۱۳۸۰

ملکی،بهنام،احمدبراتی،۱۳۸۴،پرندگاه،جاذبه های اکوتوریسم نشریه حسبان

عزتی، مرتضی. (۱۳۷۶) روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، چ اول.

فرج زاده اصل،منوچهر و کریم پناه، رفیق، تحقیق پهنه های مناسب توسعه اکوتوریسم در استان کردستان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، پژوهش های جغرافیایی طبیعی، شماره ۶۵

سرائی، محمد حسین، سعیده مویدفر و مریم بیرانوندزاده، مطالعه راهبردی جاذبه های اکوتوریستی جنوب شرق ایران، سیستان و بلوچستان، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، ۱۳۸۹

سرایی، محمد و سعیده، موید و مریم، بیرانوند زاده، مطالعه راهبردی جاذبه اکوتوریستی جنوب شرق ایران، سیستان بلوچستان، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام،۱۳۸۹

فنل ای،دیوید(۱۳۸۵)،مقدمه ای بر طبیعت گردی ،ترجمه جعفر اولیلیی قادیکلایی،چاپ اول،بابلسر ،ناشر دانشگاه مازندران

فیروزنیا،قدیر،رکن الدین افتخاری،عبدالرضا.۱۳۸۲٫جایگاه روستا در فرایند توسعه ملی از دیدگاه صاحب نظران،تهران

نیازمند،مازیار،۱۳۸۲،اکوتوریسم،مشارکت مردمی‌و فقرزدایی(مروری بر توسعه اکوتوریسم در ایران).پژوهش برگزیده دومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران،نشر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

وارثی و رخشانی نسب،۱۳۸۴،تاملی بر پتانسیل های بالقوه اکوتوریسم استان سیستان و بلوچستان مجموعه مقالات همایش ظرفیت های اقتصاد ایران با تاکیسد بر وضعیت گردشگری ایران در بستر جهانی شدن،جلد اول،فیروزکوه،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد فیروزکوه

Natural Areas: A Travel Cost Approach. Journal of Environmental Economics and Management, 39, 97–۱۱۶٫

T.O.1996 . National and Regional Tourism Methodologies and Case Studies , Routledge Published .

Weaver , David and Oppermann(1998),Tourism Management ,Wiely.

World Bank,(2002),Tourism Management,edi.Wiley (second edition)

Butler, Richard.w, (2002), “Problem and Issues of Integrated Tourism Development”, Contemporary Issue in Tourism Development, Rutledge

k, Kenan , 2005 . Multiple Criteria Activity Selection for Ecotourism Planning in Igneada . Turk J Agric For 30 (2006)

Kenchington, R.1991. Tourism in Coastal and Marine Environments-A Recreational Perspective, Ocean & Coastal Management 19 (1993) 1-16

Lane,b.(1994) Sustainable Rural Tourism Strategies :A Cool for Development and Conservation. Journal of Sustainable Tourism 2(1-2),102-111

Abdus Salam,m. Lindsay, G. Ross2 and Malcolm C. M. Beveridge.2000. Eco-tourism to protect the reserve mangrove forest the Sundarbans and its flora and fauna, Published in: Anatolia. 2000. 11: (1), 56-66.

Bachsbaum,Bernardo Duha;Ecotourism and Sustainable Development in Costa rica,Major Paper Submitted to Virginia Polytechnic Institute and State University ,Master of Public and International Affairs,College of Architecture and Urban Studies,2004.

۱-۲مقدمه :

تفریح، تفرج، گشت و گذار و توریسم، بدون شک یکی از راههای فرار از زندگی خسته کننده و یکنواخت روزمره تلقی می‌شود. به دلایل فراوان، به نظر می‌رسد که توسعه گشت و گذار و جهانگردی، همچنان در آینده ادامه خواهد داشت.

دلایل آن عبارتند از : افزایش روزهای تعطیل، افزایش درآمد مردم و افزایش طول زندگی پس از سنین بازنشستگی و…. همچنین به نظر می‌رسد که توسعه و تکامل روزافزون صنعت هواپیمایی و ارتباطات جهان، اینترنت و به طور کلی فن آوری اطلاعات و ارتباطات دورنمای توریسم و جهانگردی بین المللی را وسیعتر نموده است. در هر حال توجه به فواید توریسم نباید موجب فراموش کردن جنبه های نامطلوب این پدیده گردد. مطالعه ای که توسط سازمان ملل متحد در مورد تاثیر توریسم برکشورهای در حال توسعه انجام گرفته، نشان داده است با اینکه صنعت توریسم باعث شکوفایی اقتصادی و مبادلات فرهنگی بین کشورهای مختلفی شود، موجب خلل های اجتماعی و محیط زیستی نیز می‌گردد.(ادینگتون،۱۳۷۵)

افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، فقر اقتصادی و پایین بودن سطح درآمد ملی کشورهای مذکور، باعث شده تا جمعیت این کشورها در فشار و تنگناهای اقتصادی قرار گیرند. این کشورها، علی رغم داشتن منابع طبیعی مناسب و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی، فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین بودن سطح دانش و فن آوری و آگاهی نداشتن از نحوه  بهره برداری از پتانسیل های موجود نیز مزید بر علت شده و همچون تازیانه ای بر پیکره بی جان این کشور ها کوبیده می‌شود.

یکی از منابعی که به صورت عمده در عصر کنونی می‌تواند درآمدهای قابل توجهی را رقم زده و با بالا بردن تولید ناخالص ملی، در نهایت درآمد ملی را در صحنه بین المللی افزایش دهد، صنعت گردشگری و به خصوص اکوتوریسم است.

اکوتوریسم به عنوان گونه ای از صنعت توریسم در چارچوب الگوی فضای گردشگری، دارای قابلیت بسیاری در زمینه تطبیق پذیری محیطی در راستای گردشگری پایدار می‌باشد. ایران کشوری پهناور و با شرایط جغرافیایی متنوع است که این باعث شده است که از نظر زیست محیطی، سیاحتی و اقتصادی قابلیتهای زیادی را در خصوص اکوتوریسم داشته باشد.(سرائی و همکاران، ۱۳۸۹) امروزه صنعت توریسم در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان حائز جایگاه ویژه ای است، از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی هستند. (کاظمی، ۱۳۸۵ :۱)

۲-۲  تعریف توریسم و توریست :

توریسم واژه ای است فرانسوی که ریشه ((تور)) گرفته شده است. تور در زبان فرانسه به معانی زیر آمده ددا

است : عمل پیمودن، طی کردن پیرامون، سیر کردن، گردش نمودن. به نظر پیرلاروس.

توریسم عمل مسافرت به منظور تفنن و لذت است و توریست کسی است که برای خشنودی خود و لذت بردن مسافرت می‌کند : (محلاتی،۱۳۸۰)

اریک چوین عقیده دارد منشا واژه توریست (Tuorist) به سال (۱۲۹۲,A,D) برمی‌گردد.

این واژه از لغت “Tour ” مشتق شده است. اریک این واژه را این گونه تعریف می‌کند: جهانگردان (توریست ها) مسافران داوطلب مسافرت موقت هستند که به خاطر لذت از چیزهای نو و تغییرات ایجاد شده در یک سفر وابسته و تکرار نشدنی سفر می‌کنند( Eric choen,1998  )

واژه توریسم نخستین بار در سال ۱۸۸۱ م، در مجله ای انگلیسی به نام اسپورتینگ مارگازین ( مجله ورزشی) آمده در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار می‌رفت (محلاتی، ۱۳۸۰ )

در سال ۱۹۳۷ م نیز کمیته ویژه رم جهت بررسی پاره ای از مسائل صنعت توریسم تشکیل گردیده و در مفهوم توریست تعریفی به این شرح ارائه شد افرادی که در یک دوره ۲۴ ساعته یا بیشتر به یک کشور خارجی سفر می‌کردند توریست خوانده می‌شوند. این کمیته مسافرت های زیر را به عنوان حرکت های توریستی به شمار آورد :

در حال حاضر اغلب کشورهای جهان در رقابتی تنگاتنگ و نزدیک، در پی بهره گیری از توانمندی های کشور خود هستند تا بتوانند سهم بیشتری از درآمد ناشی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند و با    ساده ترین شکل ممکن به اشتغال زایی بپردازند. کشور ما با برخورداری از انواع مختلف جاذبه های گردشگری، تا کنون نتوانسته از این مزیت به خوبی استفاده کند. با وجودی که مناطق طبیعی کشور می‌تواند یکی از جاذبه های ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار آید، اما برنامه ریزی برای استفاده از این شرایط هنوز در ابتدای راه است و کار مهم و اساسی برای بهره برداری از جاذبه های طبیعی صورت نگرفته است. ( جهانیان و زندی،۱۳۹۰)

  ۲-۳مسافرت و جهانگردی

بحث درباره اصطلاحات و واژگان فنی که در این صنعت پویا مورد استفاده قرار می‌گیرند حائز اهمیت است بیشتر لغت نامه ها واژه ساده مسافرت[۱]را بدین گونه تعریف کرده اند. “عمل جا به جایی ” در محتوای   صنعت جهانگردی این واژه تعریف دیگری دارد که گی ما کو و چوی[۲] آن را چنین تعریف می‌کنند عمل جا به جایی به خارج از جامعه برای تجارت (داد و ستد) یا تفریح، نه جهت کار روزمره یا تحصیل (مدرسه یا   دانشگاه ) می‌دانند. در سال ۱۹۹۱ سازمان جهانی جهانگردی[۳] و دولت کانادا کنفرانس بین المللی درباره مسافرت و آمارهای جهانگردی را در اتاوا تشکیل دادند که در زمینه تعریف واژگان، اصطلاحات و طبقه بندی آن تصمیماتی گرفتند. واژگان و اصطلاحاتی که در زیر می‌آید مبتنی بر تعریف هایی است که سازمان جهانی جهانگردی  ارائه کرده و انواع مختلف جهانگردی و گردشگری را تعریف نموده است.

افرادی که جهت گذراندن اوقات فراغت،تفریح،دلایل شخصی و یا مسائل بهداشتی به مسافرت می‌روند.

افرادی که برای شرکت در کنفرانس ها مسافرت می‌کنند.

افرادی که برای انجام کارهای بازرگانی به مسافرت می‌روند.

افرادی که به یک گردش دریایی می‌روند (رضوانی،۱۳۷۸)

[۱] – Travel

[۲] – Gee maccu ,choy,1992

[۳] – World  tourism organization  (w.o.t)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اکوتوریسم و توسعه شهری و اشکال مختلف اکو توریسم در نواحی شهری
  • تحقیق گردشگری و شرکت‌هاى خدمات مسافرتى و انواع فعالیت های و ساختار شرکت
  • تحقیق گردشگری و اثرات و عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری و توریسم واشکال آن و اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه
  • تحقیق اهمیت گردشگری و رابطه ی گردشگری و اقلیم و سیستم اطلاعات جغرافیایی و شاخص های اقلیم آسایش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.