تحقیق اکوتوریسم و توسعه شهری و اشکال مختلف اکو توریسم در نواحی شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اکوتوریسم و توسعه شهری و اشکال مختلف اکو توریسم در نواحی شهری دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲ـ۱ گردشگری    ۷
۲ ـ ۲ اکوتوریسم    ۱۰
۲ـ ۳ اکوتوریسم و توسعه شهری    ۱۴
۲ ـ ۴ اشکال مختلف اکو توریسم در نواحی شهری    ۱۹
۲-۴-۱- توریسم مردم شناسی ( از دیدگاه اکوتوریسم ) ( Anthropology of Tourism  )    ۲۱
۲-۴-۲- توریسم دامنه نوردی ( Domain Tourism Trekking  )    ۲۲
۲ ـ ۴ ـ ۳ توریسم کوهنوردی و غارگردی ( Mountaineering and Tourism Ghargrdy  )    ۲۳
۲ ـ ۴ ـ ۴ توریسم ورزش های ساحلی و آبی ( Coastal Tourism and water Sport  )    ۲۴
۲ ـ ۴ ـ ۵ توریسم بیابانگردی ( Desert Tourism  )    ۲۷
۲ ـ ۴ ـ ۶ توریسم طبیعت درمانی ( Nature Tourism and Health )    ۲۹
۲ ـ ۵ پیشینه ی تحقیق    ۳۱
منابع و مأخذ    ۴۰

منابع

محمدپور زرندی ، حسین ؛ طباطبایی ، محسن ، ۱۳۸۹ ._ تأثیر اکوتوریسم در توسعه ی اقتصاد گردشگری شهر تهران ، ویژه نامه اقتصاد گردشگری شهری

سعیدی پور ، بهمن ، و عزیزمنش ، زینب ، ۱۳۹۰ ،گردشگری و برنامه ریزی شهری ، اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، شیراز

عربی ، امیر ؛ جعفری ، گیتا ،۱۳۸۷٫_ نقش گل و گیاهان زینتی در جذب توریست و توسعه ی شهری و اجتماعی

چیذری ، امیر حسین ؛ یوسفی , علی ؛ موسوی حبیب الله ، ۱۳۸۵ ._ بررسی بازار های هدف صادراتی گل و گیاهان ایران ، اقتصاد کشاورزی و توسعه ، سال چهاردهم ، شماره ۵۵٫

امیدبیگی ، الف ، ۱۳۷۴ ._ رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی ، انتشارات فکر روز . (بررسی مزیت نسبی تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی ، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی / سال پنجم / شماره ی نوزدهم / سال ۸۴ ، ص ۵۴ )

خلج ، محمد علی ؛ امیری ، مینا ، ۱۳۸۷٫_افزایش جذب گردشگر ( صنعت اکوتوریسم ) از طریق توجه و بهبود کانون های جذب گردشگر در شهر محلات

خلج ، محمد علی ؛ امیری ، مینا ، ۱۳۸۷ (؟) ._افزایش جذب گردشگر ( صنعت اکوتوریسم ) از طریق توجه و بهبود کانون های جذب گردشگر در شهر محلات ،

پیروز ، الهام ؛ نوبخت ،محمد باقر ._ توسعه عنعت گردشگری در ایران ؛ موانع و راهکارها ؛ تهیه شده در معاونت پژوهش های اقتصادی ؛ کتاب

 مقدمه

گردشگری یکی از بزرگترین فعالیت­های اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخش های اقتصادی و با ایجاد فرصت های شغلی جدید ، یک صنعت پیشرو تلقی می­شود. وابستگی توریسم به دارایی­های فرهنگی و سلامت ، طبیعت و محیط زیست نیز اکنون به عنوان یک اصل مهم در رشد و توسعه­ی توریسم مطرح شده است. (آی تی روبوت ) .

یکی از اهداف کشورها ، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است . در این راستا شناخت عوامل موثر بر رشد اقتصادی اهمین ویژه ایی دارد بنابراین ، اهمیت کاهش وابستگیاقتصادی کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت از یک طرف و جایگاه صادرات و تنگناهای آن در مسائل اقتصادی از طرف دیگر کاملا محسوس است. از جمله کالاهایی که در برخی نقاط ایران قابل تولید است و همچنین ارزآوری بالایی دارد و می تواند به عنوان یکی از کالاهای عمده غیر نفتی در ترکیب صادرات کشور قرار گیرد ، گل و گیاهان زینتی می­باشد ( چیذری و همکاران ، ۱۳۸۵ ، ص۲ ).

اقتصاددانان از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مولد سرمایه و اشتغال نام می­برند و توجه خاصی به این صنعت دارند لذا معتقدند توسعه ی صحیح گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب افزایش ارزآوری می شود.صاحب نظران علم اقتصاد معتقدند اگر کشوری بتواند از پتانسیل ها استفاده کرده و چرخ های این صنعت را به حرکت درآورد شاهد شکوفایی شگرفی در سطح اقتصاد خواهد بود. تاثیر این صنعت از جهات مختلف قابل بررسی و مهم است که به تعدادی از این مولفه ها در زیر اشاره شده است: ورود ارز به کشور، اشتغال در بسیاری از زمینه ها،پویایی بازار خرده فروشی، فعال شدن فرودگاه ها و سیستم حمل و نقل، افزایش سرمایه گذاری، افزایش تولیدات محلی و بومی و صنعتی­( صنایع دستی و محصولات فرهنگی)، افزایش میزان سرمایه­گذاری بخش خصوصی (هتل سازی­و سایر خدمات مرتبط ) و بسیاری از موارد دیگر که به تنهایی قابل بررسی و مطالعه می باشد .

امروزه اکوتوریسم یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی در نقاط مختلف جهان محسوب می شود. اکو توریسم فرصت بسیار مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می­دهد تا نسبت به حفظ فرهنگ ها و چگونگی محافظت از فرهنگ های محلی و طبیعت آگاه شوند. این شراط برای جوامع محلی و روستاها و نواحی دوردست طبیعی درآمد خوبی ایجاد می­کند. همچنین توسعه و اجرای اکوتوریسم دربردارنده ی نتایجی است: اهمیت نواحی حفاظت شده و اکوسیستم ها را افزایش داده و ارزش اقتصادی آن ها را بالا می برد، برای نواحی حفاظت شده درآمد مستقیم ایجاد می­کند،منجر به ایجاد تشکیلات منسجم برای پایش از نواحی حفاظت شده در سطح جوامع محلی و بین المللی می شود ، باعث ارتقاء فرهنگ استفاده پایدار از منابع طبیعی شده و منجر به کاهش تهدیدات جوامع زیستی می­شود. در مناطق با جاذبه های طبیعی قابلیت بالایی برای تحقق سودبخشی اکوتوریسم به اقراد محلی وجود دارد. در حالی که در نواحی با بازدیدکنندگان کمتر این قابلیت وجود ندارد. اکوتوریسم می تواند در جوامع محلی پیرامون آن اشتغال زایی نموده و در آن انگیزه اقتصادی ایجاد کند .

گردشگران بسیاری به تدریج از سفرهای صرفا” تاریخی در مسیرهای تکراری ، فاصله گرفته و به طبیعت گردی در مسیره و مناطق بکر و تازه ، روی آورده اند . تجربه ی دنیاهای تازه و شگفت انگیز ، آشنایی و حتی هم زیستی کوتاه مدت با مردم و فرهنگ های گوناگون ، انرژی گرفتن از طبیعت و غوطه ور شدن در دنیای ژرف آن ، از نیازهای جدی انسان امروز است و هم از این روست که طبیعت گردی با همه ـ ی جلوه هایش حرکتی نو در جهان است. اما اکوتوریست­ها، همچون توریست های فرهنگی، اغلب توریست هایی هستند که مقابل هنجارهای اجتماعی و مذهبی کشور میزبان قرار نگرفته بلکه آن ها را رعایت می کنند از دیدگاه دیگر ، توسعه ی اکوتوریسم نیازمند سرمایه گذاری گسترده برای امکانات زیر بنایی مثل هتل و جاده نیست  اکوتوریسم بیش از تاسیسات رفاهی و اقامتی نیاز به منابع انسانی دارد ، به همین دلیل شاید نیازی به سرمایه گذاری های سنگین نداشته باشد ، در حالی که از سوی دیگر می تواند با ایجاد حجم انبوه تری از فرصت های شغلی ، منافع آن را بطور مستقیم متوجه مردم بومی و اقشار تهیدست جامعه سازد .

تنوع زیستی تا سال ۲۰۰۳ در سه لایه ی ژن ، گونه و اکوتوریسم بود ؛ اما از سال ۲۰۰۳ به بعد منظر هم جزو لایه های زیستی قرار گرفته که این خود باعث شده حفظ زیبایی و نگهداری از محیط امروزه اهمیت ویژه ایی داشته باشد . بر این مبنا ، اکوتوریسم ، به طور بالقوه میتواند ملاحظات اقتصادی و حفاظتی را با هم درآمیزد . به دلیل همین رقابت بر سر منابع ، حفاظت کنندگان متوجه شدند که شرایط و اوضاع اقتصادی جوامع محلی باید به طور توأم و در کنار هم برای راهکارهای حفاظتی در نظر گرفته شود . در اغلب موارد ساکنین محلی برای حفظ و مدیریت منابع طبیعی پایدار به به انگیزه های مالی نیاز دارند . تحولات سیاسی و اقتصادی اغلب باعث محدودیت انتخاب و افزایش اتکاء افراد محلی به مناطق طبیعی میشود .

کشور پهناور ما ، با ویژگی­های طبیعی خاص برای شیفتگان اکوتوریسم منطقه بسیار مستعد در زمینه ی جذب گردشگران طبیعی در سطح بین المللی به شمار می آید باید توجه داشته باشیم که صنعت اکوتوریسم علاوه بر پدید آوردن هزاران فرصت شغلی تازه ، بهره برداری ناپایدار از عرصه های منابع طبیعی کشور را ، به بهره برداری پایدار از منابع مذبور تبدیل کند .

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ، ایران رتبه ی دهم جاذبه های باستانی  و تاریخی  و رتبه ی پنجم جاذبه های طبیعی رار داراست . با این وجود از لحاظ بهره برداری از این منابع در جایگاه مطوبی قرار ندارد . با این اوصاف سهم ایران از درآمد صنعت گردشگری جهان ۰۴/۰ است . براساس آمارهای اعلام شده طی سال های گذشته از مجموع گردشگران وارد شده به ایران تنها ۰۲/۲ آنها اکوتوریسم بوده اند .

البته منابع و ذخایر طبیعی ایران و امکان سنجی هریک از جاذبه های اکوتوریستس قابل سرمایه گذاری در ایران حاکی از آن است که اکوتوریست در ایران یک منبع اقتصادی کم نظیر و بسیار مستعد و البته رها شده به حال خود است  قطعا موقعیت اکوتوریسمی ایران در وهله ی نخست ناشی از شرایط توپوگرافی آن در جوار منطقه ی پرفشار و جنب منطقه­ی حاره است  به طور معمول انتظار می رود کشورهایی که در این حوزه پرفشار قرار دارند ، برخوردار از اقلیم خشک و نیمه خشک و چشم اندازهای ناشی از این پدیده اقلیمی باشند . اما مجموعه ایی از عوامل تکتونیکیکه شامل مجموعه ایی از چین خوردگی های دوران اول ، دوم و سوم زمین شناسی است ، موجب شده است ایران به یکی از بلندترین فلات های دنیا تبدیل شود . در نتیجه عامل ارتفاع به شدت در تقابل با عامل عرض جغرافیایی عمل کرده و موجب شده است وضعیت طبیعی ایران تفاوت های بسیاری با مقعیت جغرافیایی آن در کره زمین داشته باشد .

۲ـ۱ گردشگری

اصطلاح توریست (جهانگرد) از قرن نوزدهم معمول شد در آن زمان اشراف زادگان فرانسه می بایست برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی اقدام به مسافرت نمایند این جوانان در آن زمان توریست نامیده می شدند و بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی به کار می رفت که برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می کردند و بعداً با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق می شد که اصولاً به این منظور به سفر می­رفتند. کم کم کلمه توریست به بعضی زبانهای دیگر وارد شد و از آن واژه توریسم به وجود آمد، از همان زمان توریست و توریسم به بعضی از مسافرت ها و مسافرینی گفته می شود که هدف آنها استراحت، گردش، سرگرمی و آشنایی با مردم بود و نه کسب درآمد و اشتغال به کار. در زبان فارسی اصطلاح سیاح در گذشته به کسانی گفته می شد که با هدف و منظور شخصی دست به سفرمی زنند، مانند ناصر خسرو، سعدی و این واژه در زبان فارسی تا نیمه اول قرن بیستم در معنی فوق به کار می رفت تا آنکه دو واژه جهانگرد و جهانگردی جای آن را گرفت اما در اروپا گر چه در قرن هفدهم احتیاج به چاپ کتاب راهنمایی جهانگردی احساس شد ولی تعداد کسانی قادر بودند برای سرگرمی و استراحت اقدام به سفر به یک کشور خارجی نمایند بسیار کم و محدود بود و این عدم امکان و محدودیت تا قرن نوزدهم ادامه داشت، زیرا مسافرت ها اغلب طولانی و ناراحت کننده بودند و وسایل حمل و نقل سریع و راحت وجود نداشت، مخارج حمل و نقل و مسافرت نیز بسیار گران تمام می شد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اکوتوریسم و راهکار توسعه آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق گردشگری و اثرات و عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری و توریسم واشکال آن و اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه
  • تحقیق گردشگری و ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) و اهداف و معیارها وروش ها و تکنیک های آن و ارتباط ارزیابی اثرات زیست محیطی و توریسم
  • تحقیق توریسم درمانی و اصول طراحی و فضاهای مراکز درمانی و طب اسلامی و سنتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.