تحقیق باروری به مثابه کنش اجتماعی و نظریه های اجتماعی و فرهنگی، نظریه های اقتصادی و نظریه اجتماعی در رابطه با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق باروری به مثابه کنش اجتماعی و نظریه های اجتماعی و فرهنگی، نظریه های اقتصادی و نظریه اجتماعی در رابطه با آن دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- نظریههای اجتماعی و فرهنگی    ۷
۱-۱-۱-  نظریه انتقال جمعیت    ۷
۱-۱- ۲- نظریه جریان ثروت بین نسلی    ۸
۱-۱-۳-  نظریه ارتقا اجتماعی    ۱۰
۱-۲- نظریه های اقتصادی    ۱۰
۱-۳- نظریههای اجتماعی    ۱۱
۱-۲- ۱- باروری به مثابه کنش اجتماعی    ۱۱
۱-۲-۲- نظریه کنش اجتماعی    ۱۲
۱-۲-۳- واحد کنش داوطلبانه    ۱۳
۱-۲-۴- کارکردهای نظام کنش    ۱۵
۱-۲-۵- نظریه منابع در دسترس    ۱۸
۱- ۴- چارچوب نظری    ۲۰
۱-۵- مروری بر تحقیقات    ۲۱
۱-۵-۱- تحقیقات داخلی    ۲۱
۱-۵-۲- تحقیقات خارجی    ۲۸
منابع    ۳۹

منابع

نجفی­پور، غلامرضا (۱۳۸۹). “بررسی رفتار باروری در میان زنان شاغل و غیرشاغل شهر باغملک“. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر: شوشتر.

نصیری­پور، مجتبی (۱۳۸۷). “بررسی عوامل موثر بر فاصله گذاری بین فاصله گذاری موالید اول و دوم (مطالعه موردی زنان ۴۹-۱۰ ساله ی ازدواج کرده ی استان لرستان)”. دانشگاه شهید علامه طباطبائی: تهران.

نقیب السادات، رضا؛ درستی، امیر علی و خلیلی نژاد، ساره (۱۳۸۹).”بررسی نقش عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به نگرش زنان نسبت به باروری”. نشریه اطلاع رسانی و کتابداری، کتاب ماه علوم اجتماعی دوره جدید، اسفند۱۳۸۹، شماره۳۶، صص۱۳۳-۱۲۲٫

نوروزی، لادن (۱۳۷۷).”بررسی تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر میزان باروری زنان در ایران”، مجله برنامه و بودجه، شماره ۳۰، صص ۷۸-۶۱٫

سفیری، خدیجه و راضیه آراسته (۱۳۸۶). “بررسی رابطه سرمایه اقتصادی زنان با نوع روابط همسران در خانواده”. تحقیقات زنان، سال دوم، شماره اول، صص۱۴۷-۱۱۴٫

ضیایی بیگدلی، محمدتقی، کلانتری، صمد و محمد باقر علیزاده اقدام( ۱۳۸۵). “رابطه بین میزان باروری کل با توسعه اقتصادی و اجتماعی”. رفاه اجتماعی، شماره ۲۱، صص ۱۴۰-۱۲۳٫

ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺷﻮازی، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻼل؛ ﻣﮏدوﻧﺎﻟﺪ، ﭘﯿﺘﺮ؛ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﭼﺎووﺷـﯽ، ﻣﯿﻤﻨـﺖ؛ ﮐـﺎوه ﻓﯿـﺮوز، زﯾﻨـب (۱۳۸۱) . “ﺑﺮرﺳﯽ دﯾﺪﮔﺎه زﻧﺎن در ﻣﻮرد رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺑﺎروری در اﺳﺘﺎن ﯾـﺰد ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روشﻫـﺎیﮐﯿﻔﯽ” . ﻧﺎﻣﻪ ی ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ  .۱۶۹-۲۰۳، صص: ۷۸-۵۷ .

عباسی شوازی، محمد جلال و حسن عسکری ندوشن (۱۳۸۴). “تغییرات خانواده و کاهش باروری در ایران مطالعه موردی استان یزد”. نامه علوم اجتماعی، شماره ۲۵، صص ۷۵-۲۵٫

عباسی شوازی، محمدجلال و ملیحه علی مندگاری(۱۳۸۹). “تاثیر ابعاد متفاوت استقلال زنان بر رفتار باروری در ایران”. پژوهش زنان، دوره ۸، شماره ۱، صص ۳۵- ۳۱٫

علی محسینی، رضا، نقیب السادات، سید رضا و نامداری بیرگانی، آنیتا (۱۳۸۹).” تحلیل باروری زنان: عوامل اجتماعی، اقتصادی و دموگرافی مؤثر بر آن”، مجلات اطلاع رسانی و کتابداری، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، دی ۱۳۸۹-شماره۳۴، صص۱۳۷-۱۲۳٫

Jejeebhoy, S. J (1995). “Womens Education, Autonomy and Reprodective­ Behaviour: Experience from Developing Countries, New York.Oxford University Press.

Jejeebhoy, Shireen and Zeba A Sathar (2001). “Womens Autonomy in India and Pakistan: The Influence of Religion and Region”. Population and Devlopment Review, Vol. 27, No.4, pp: 687- 712.

Jejeebhoy, Shireen J (2002).” Convergence and divergence in spouse’s Perspectives on Womens Autonomy in Rural India”. Studies in family planning, vol. 33, N, 4, Pp: 299-308.

مقدمه

جمعیت و مسائل مربوط به آن، از جمله مسائل چند بعدی و پیچیده جوامع انسانی است که هم تحت تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … و هم تأثیر گذار بر آن می‌باشد. می­توان گفت که مسائل جمعیتی و تغییر و تحولات مربوط به آن تحت تاثیر یک فرمول یا نظریه خاص نیست، بلکه در شرایط  زمانی و مکانی متفاوت، علل مختلف و متنوع و گاه متضادی دارد. جمعیت و مسائل مربوط به آن به عنوان یک مسئله اجتماعی از جمله مسائلی است که بیش­ترین تشتت آرا را در این زمینه به دنبال داشته است. برای مثال پدیده باروری یکی از ابعاد مهم جمعیتی است که در بعضی کشورها برای بالا بردن میزان آن، سیاست‌های تشویقی اعمال می‌شود و در جامعه یا کشور دیگری به سبب بالا رفتن آن، سیاست‌های تنبیهی اعمال می‌گردد (ضیایی بیگدلی و همکاران، ۱۳۸۵).

ﺗﺤﻮﻻت ﮔﺴﺘﺮده در ﻧﻘﺶﻫﺎی زﻧﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﯾﺪه ﺗﺎ ﺣﻀـﻮر زﻧـﺎن در ﻋﺮﺻـﻪ  ﻫـﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ و ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺘﻘﻼل در ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ آﻧﺎن از ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﭘﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻫﻪ ﻫﺎی ﻗﺒﻞ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪﻧﺪ. اﯾﻦ اﻣﺮ زﻣﯿﻨﻪی دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ در ﮐﻨﺶ­ﻫﺎی ﺑﺎروری (رﻓﺘﺎر، ﺗﻤﺎﯾﻼت و اﯾﺪه آلﻫﺎی ﺑﺎروری) زﻧﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺖ.

استقلال[۱] زنان به عنوان وضعیت یا کیفیتی از اداره کردن خود [۲]، خود تصمیم­گیری و مستقل بودن تعریف شده است که ممکن است ارایه بهتری از درجه و دسترسی، کنترل و استقلال زنان در تصمیم­گیری‌هایشان را نشان دهد (آبادیان[۳]، ۱۹۹۶).

دیسون و مور[۴] استقلال را به عنوان توانایی دسترسی فرد به اطلاعات و استفاده از آن برای تصمیم‌گیری در مورد موضوعات شخصی و هم چنین در ارتباط با دیگران است، تعریف می‌کنند (دیسون و مور، ۱۹۸۳: ۴۵؛ ججی بوی و ستار[۵]،۲۰۰۱: ۶۸۸). هم چنین استقلال به میزان دسترسی زنان (و کنترل بر) منابع مادی (شامل غذا، درآمد، زمین و دیگر شکل‌های رفاه) و منابع اجتماعی (شامل: دانش، قدرت و پرستیژ) در خانواده، در اجتماع و در جامعه می‌باشد (دیکسون[۶]، ۱۹۸۷: ۶).

ججی بوی استقلال را به عنوان کنترل زنان بر زندگی خودشان به طوری که آن‌ها نیز مانند شوهرانشان در مورد مسایل خانواده حق مساوی داشته باشند و بر روی منابع مالی و سایر منابع کنترل داشته باشند، دسترسی به دانش و اطلاعات واقتدار برای تصمیم­گیری‌های مستقل، آزادی از محدودیت‌های تحرک فیزیکی و توانایی ساختن روابط قدرت برابر در درون خانواده می‌داند (ججی بوی، ۲۰۰۱: ۶۸۸).

ابعاد استقلال از دیدگاه ججی بوی (۱۹۹۵)، شامل پنج بخش مجزا اما وابسته به هم است که می‌تواند به عنوان اهمیت رابطه باروری – آموزش تشخیص داده شود:

۱- استقلال اطلاعاتی[۷]: زنان تحصیل کرده، دید جهانی وسیع‌تری دارند. دارای ادرک بیش­تری از سبک زندگی جایگزین هستند و نسبت به قدرت و استبداد شک و تردید بیش‌تری دارند.

۲- استقلال تصمیم‌گیری[۸] : آموزش، ایده و نظر زنان را در تصمیمات مرتبط با رفاه و زندگی شان تقویت میکند. این به معنی اعتماد بیشتر زنان به خودشان در اخذ تصمیم و بیان ایده و نظرات و مشارکت در بحث‌های خانوادگی است.

۳- استقلال فیزیکی [۹] : زنان تحصیل کرده ارتباط بیش­تری با جهان پیرامون دارند. زنانی که به تحصیل می‌پردازند آزادی تحرک بیش­تر و اعتماد به نفس زیادتری در استفاده از خدمات موجود دارند.

۴- استقلال عاطفی[۱۰] : زنان تحصیل­کرده، صداقت و وفاداریشان را از روابط گسترده خانوادگی به خانواده ازدواجی تغییر می‌دهند و روابط عادلانه­تری بین زوجین وجود دارد، قیود و صمیمیت بیش­تری در بین دو زوج و والدین و بچه ها حکم فرماست و این گونه زنان به ارزش خود بیش­تر واقفند و خود را کمتر تکذیب و انکار می­کنند.

۵- استقلال اقتصادی و اجتماعی و اعتماد به نفس[۱۱]: آموزش، اعتماد به نفس زنان را در موضوعات اقتصادی افزایش می‌دهد.

روتس چیلد[۱۲]  استقلال زنان را از موقعیت و پایگاه آنان متمایز ساخته است. به نظر او موقعیت زنان، اشاره به وضعیت کلی آنان در جامعه دارد در حالی که استقلال را به عنوان توانایی زنان در کنترل و یا تغییر رفتار زنان و مردان دیگر و هم چنین توانایی تعیین کردن وقایع مهم در زندگی خودشان می‌داند (روتس چیلد، ۱۹۸۲: ۱۱۷).

هیندن[۱۳] استقلال را بعنوان توانایی زنان و عدم وابستگی آنان در تصمیم­گیری‌های مربوط به خانه تعریف می‌کند (هیندن، ۲۰۰۰:۲۵۵).

همان­گونه که در بالا ذکر شد مفهوم استقلال چند بُعدی می‌باشد و شامل استقلال اطلاعاتی، استقلال تصمیم‌گیری، استقلال فیزیکی (جا به جایی)، استقلال احساسی و استقلال اقتصادی می‌باشد.

جی­جی­بوی سه مورد از مهم­ترین ابعاد استقلال زنان را قدرت تصمیم­گیری، تحرک مکانی و دسترسی به منابع اقتصادی بدون در نظر گرفتن مکان و مذهب آن­ها می­داند ( حسینی و بگی، ۱۳۹۱: ۵۹). ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و اﺳـﺘﻘﻼل زﻧـﺎن و ﻧﻘـﺶ آن در ﺗﺼـﻤﯿﻢﮔﯿـﺮیﻫـﺎی ﺑـﺎروری   ﯾﮑـﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺤﺚ‌ﻫﺎی زﯾـﺎدی در ﻣـﻮرد آن ﺻـﻮرت ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ. اﮔﺮﭼـﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒـا ﻫﻤﻪ محققان و اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖ ﮐﻪ اﺳـﺘﻘﻼل زﻧـﺎن ﺗـﺄﺛﯿﺮات ﻗﺎﺑـﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪ­ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ دارد، وﻟﯽ ﻣﯿـﺰان اﯾـﻦ ﺗـاﺛﯿﺮ     مشخص ﻧﯿﺴﺖ، اتفاق نظر دارند.

 ۱-۱- نظریه­ های اجتماعی و فرهنگی

۱-۱-۱-  نظریه انتقال جمعیت

 این نظریه که از مشهورترین نظریات جمعیتی است، اولین بار توسط تامسون[۱۴] (۱۹۳۰) و نوتشتاین[۱۵] (۱۹۵۳) ارایه شده بر اساس این نظریه، به موازات صنعتی شدن، سطح زندگی و شرایط بهداشت، بهبود یافته و در نتیجه سطوح مرگ و میر کاهش یافته است. کاهش باروری، تحت تاثیر این تغییرات، اندکی بعد از کاهش مرگ و میر رخ داده است که این کاهش مربوط به تغییر در شیوه زندگی اجتماع، شهرنشینی و صنعتی شدن می‌باشد. این عوامل در ابتدا باعث کاهش مرگ و میر می­شوند که این امر به نوبه خود از طریق افزایش احتمال بقا کودکان باعث کاهش باروری می­شود. بر این اساس شهرنشینی و صنعتی شدن، باعث ایجاد سبکی از زندگی می­شود که پرورش بچه­ها را هزینه­آور می سازد و به تدریج ارزش­های مربوط به داشتن فرزندان زیاد از بین می­رود. شرط اساسی این نظریه این است که باروری پایین، نتیجه مستقیم نوسازی و صنعتی شدن است. انتقاد وارد شده بر این نظریه این است که صرفا توصیفی از تاریخ جمعیت شناسی کشور­های اروپای غربی است و مشخص نمی­کند که چه سطحی از توسعه برای کاهش باروری مورد نیاز است. انتقاد دیگر این­که نمی­تواند به طور مناسب، وقایع جمعیتی کشورهای در حال توسعه را تبیین کند (سازمان ملل، ۳: ۱۹۹۰).

منظور از نظریه­های اجتماعی فرهنگی آن دسته از نظریه­هایی است که بر محوریت فرهنگی جامعه، رفتار باروری را تبیین کرده­اند. بطور کلی مولفه­های فرهنگی در زمره نظریه­های اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرند.

[۱] . Womens Autonomy

[۲] . Self Governing

[۳]  .Abadiyan

[۴].  Dyson & Moore

[۵].  Jejeebhoy&Sathar

[۶].  Dixon

[۷] . Knowledge Autonomy

[۸] . Dicision – Making Autonomy

[۹] . Physical Autonomy

[۱۰] . Emotional Autonomy

[۱۱] . Freedom from Autonomy& Self relaince

[۱۲] . Safilos- Rothschild

[۱۳] . Hindin

[۱۴] .Thamson

[۱۵] . Nuteshtain

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه ی گذار جمعیّت شناختی و نظریه ی هزینه ها و منافع فرزندان و چارچوب عرضه و تقاضا و هزینه های تنظیم باروری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.