تحقیق نظریه ی گذار جمعیّت شناختی و نظریه ی هزینه ها و منافع فرزندان و چارچوب عرضه و تقاضا و هزینه های تنظیم باروری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه ی گذار جمعیّت شناختی و نظریه ی هزینه ها و منافع فرزندان و چارچوب عرضه و تقاضا و هزینه های تنظیم باروری دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۳-۱) نظریات مرتبط    ۴
۳-۱-۱)  نظریه ی گذار جمعیّت شناختی    ۴
۳-۱-۲) نظریه ی هزینه ها و منافع فرزندان    ۵
۳-۱-۳) چارچوب عرضه و تقاضا و هزینه های تنظیم باروری    ۶
۳-۱-۴) رویکرد تبیین نهادی    ۹
۳-۱-۵) نظریه ی جریان ثروت بین نسلی    ۱۰
۳-۱-۶) نظریه ی برابری جنسیّتی    ۱۱
۳-۱-۷)  نظریه ی اشاعه    ۱۲
۳-۱-۸) فرضیه ی تأثیر قومی فرهنگی    ۱۴
۳-۱-۹) نظریه ی سرمایه ی فرهنگی بوردیو    ۱۵
۳-۱-۱۰)  ترجیح جنسی    ۱۶
۳-۱-۱۱) کم‌فرزندی به مثابه خود حمایتی:    ۱۶
۳-۱-۱۱-۱)  اهمیّت مدیریت بدن:    ۱۷
۳-۱-۱۱-۲) خود حفاظتی روانی- عاطفی    ۱۷
۳-۱-۱۱-۳) توانمندی اجتماعی    ۱۷
۳-۱-۱۱-۴) کم‌فرزندی بازاندیشانه    ۱۸
پیشینه تحقیق    ۲۰
۲-۱) تحقیقات داخلی    ۲۰
۲-۲) تحقیقات خارجی    ۲۴
منابع فارسی    ۲۸
منابع انگلیسی    ۳۱

منابع

 حسینی، حاتم (۱۳۸۶)، درآمدی بر جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی و تنظیم خانواده، ویراست اول، چاپ سوم، همدان، انتشارات دانشگاه بو علی سینا.

حسینی، حاتم (۱۳۹۰)، جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی و تنظیم خانواده، ویراست دوم، چاپ چهارم، همدان، انتشارات دانشگاه بو علی سینا.

حسینی، حاتم و بلال بگی (۱۳۹۱)، “بررسی نیاز برآورده نشده­ی تنظیم خانواده و تعیین­کننده­های آن در میان زنان ۴۹-۱۵ ساله همسردار شهر مهاباد”، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده­ی اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینای همدان.

حسینی، حاتم و بلال بگی (۱۳۹۱)، “فرهنگ و فرزندآوری: بررسی تمایلات باروری زنان کُرد شهر مهاباد”، مطالعات راهبردی زنان، سال پانزدهم، شماره­ی ۵۸، صص ۱۶۱-۱۲۱٫

حسینی، حاتم و بلال بگی ­(۱۳۹۱)،” استقلال زنان و کنش­های باروری در میان زنان کرد شهر مهاباد”، زن در توسعه و سیاست، دوره­ی ۱۰، شماره­ی۳، صص ۷۸-۵۷٫

حسینی، حاتم و محمد جلال عباسی شوازی (۱۳۸۸)، “تغییرات اندیشه​ای و تأثیر آن بر رفتار و ایده​آل​های باروری زنان کرد و ترک”، پژوهش زنان، دوره​ی ۷، شماره­ی ۲، صص ۸۴-۵۵ .

حسینی، حاتم، محمد جلال عباسی­شوازی، سیّد محمود قاضی طباطبایی، حسین محمودیان (۱۳۸۷)، “قومیّت و باروری: تبیین رفتارهای باروری زنان کُرد و ترک در شهرستان ارومیّه”، رساله­ی دکترای جمعیّت­شناسی، دانشکده­ی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.

ریتزر، جورج (۱۳۸۹)، مبانی نظریه­ی جامعه­شناختی معاصر و ریشه­های کلاسیک آن، (ترجمه­ی شهناز مسمی­پرست)، نشر ثالث.

ضیای بیگدلی، محمد تقی، صمد کلانتری و محمد باقر علیزاده اقدم (۱۳۸۸) “رابطه بین میزان باروری کل با توسعه اقتصادی و اجتماعی”، فصل نامه­ی علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره­ی۲۱، صص۱۴۰-۱۲۳٫

عباسی شوازی، محمد جلال ( ۱۳۸۰)، “همگرایی رفتارهای باروری در ایران، میزان، روند و الگوی سنی باروری در استان های کشور در سال های ۱۳۵۱ و ۱۳۷۵″، نامه علوم اجتماعی، شماره­ی ۱۸ .

عباسی شوازی، محمّد جلال، پیتر مک دونالد، چاوشی، میمنت چاووشی حسینی و زینب کاوه فیروز (۱۳۸۱) “بررسی دیدگاه زنان در مورد رفتارهای باروری در استان یزد با استفاده از روش های کیفی”، نامه​ی علوم اجتماعی، شماره​ی ۲۰، صص ۲۰۳-۱۶۹٫

عباسی شوازی، محمد جلال، حسینی چاووشی، میمنت و مک دونالد، پیتر (۱۳۸۳) “همگرایی ایده​آل​های باروری در ایران: مطالعه مقایسه​ای جوانان و نسل مسن­تر”، کنفرانس انجمن جمعیت استرالیا،  کنفرانس های دو سالانه، کانبرا.

عباسی شوازی، محمدجلال، میمنت حسینی­چاووشی، پیتر مک­دونالد و بهرام دلاور (۱۳۸۳)، “تحوّلات باروری در ایران با شواهدی از چهار استان منتخب”، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چاپ اوّل، تهران.

عباسی­شوازی، محمّدجلال و عباس عسکری­ندوشن( ۱۳۸۴) “تغییرات خانواده و کاهش باروری در ایران: مطالعه موردی استان یزد”، نامه علوم اجتماعی، شماره ۲۵، صص ۷۵-۲۵٫

عباسی­شوازی، محمّد­جلال و ملیحه علی­مندگاری (۱۳۸۹) “تأثیر ابعاد متفاوت استقلال زنان بر رفتار باروری آن­ها در ایران”، پژوهش زنان، دوره­ی ۸، شماره­ی ۱، صص ۵۱-۳۱٫

عباسی­شوازی، محمّد­جلال و حاتم حسینی (۱۳۸۶) “تفاوت­های قومی باروری در ایران: روندها و عوامل مؤثّر برآن”. مجله­ی جامعه­شناسی ایران، دوره­ی هشتم، شماره­ی ۴، صص ۳۶-۳٫

 مقدمه

هدف اصلی نظریه تبیین است. عموماً قدرت نظریه به قابلیت آن برای گردآوری میزان زیادی از افکار سازمان یافته اطلاعات مرتبط با یک مسئله خاص بستگی دارد و بدین ترتیب نظریه‌ها افکار را دقیق نموده و آن‌ها را برای استفاده در یک لحظه خاص آماده می‌سازند. تبیین، هدف اصلی نظریات جامعه شناختی است. البته سودمندی نظریه جامعه‌شناسی منحصر به تبیین نیست. با دانستن نظریه، احتمال پیش‌بینی حوادث آینده امکان پذیر می‌شود(اکبری خنجی، ۱۵۸:۱۳۸۲). در این مقاله تلاش می‌شود به عمده‌ترین نظریه‌های مرتبط با اشاره شود.

۳-۱) نظریات مرتبط

۳-۱-۱)  نظریه­ ی گذار جمعیّتشناختی

این نظریه برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ توسّط وارن تامپسون[۱]ارایه شد. نظریه ­های ساختاری یا انتخاب عقلانی با نظریه­ی گذار جمعیّت​شناختی پدید آمدند، ایده­ای که علی‌رغم انتقادهایی که از آن شد، هنوز مرجع اصلی برای تبیین گذار باروری است. سال­ها بحث از کاهش باروری تحت سلطه­ ی نظریه­ ی گذار جمعیّت​شناختی بود. شنه[۲]، گذار جمعیّت‌شناختی را فرایند نوسازی رفتار تولید­مثل در جمعیّت­های انسانی می­داند که طیّ دو مرحله کاهش مرگ­و­میر و سپس کنترل باروری صورت می­گیرد. بر اساس این نظریه، جوامع نوسازی را از یک رژیم پیشامدرن مرگ­و­میر و باروری بالا به یک رژیم پسامدرنی که در آن هر دو پایین هستند تجربه می­کنند. جامع­ترین موضوع نظریه­ی گذار این است که نوسازی اقتصادی فرزندآوری جوامع را طوری تغییر می­دهد که تعداد زیاد کودکان دیگر برای والدین مزیّتی نخواهد داشت. بنابراین، کاهش باروری نوعی تطابق عقلانی با تغییر در شرایط اقتصادی عینی است. در این نظریه که در طول چند دهه پارادایم غالب در جمعیّت­شناسی بود، کاهش باروری هنگامی رُخ می­دهد که فرایندی از نوسازی در اثر صنعتی شدن، شهرنشینی، تحصیلات، آزادی زنان و توسعه اقتصادی اجتماعی آغاز می­شود. صنعتی­شدن و شهرنشینی یک شیوه­ی زندگی ایجاد می­کند که داشتن تعداد زیاد فرزند را نامطلوب می­سازد. صنعتی­شدن همچنین از طریق کاهش مرگ­و­میر، تعداد فرزندانی را که زنده می­مانند افزایش می­دهد. در نتیجه، والدین با محدودّیت­های مالی مواجه می­شوند،زیرا از طرفی پرورش فرزندان هزینه­های سنگینی بر آن​ها تحمیل می­کند و از طرف دیگر،منافع فرزندان کاهش می­یابد. در نتیجه، انگیزه­ی آن​ها برای داشتن فرزند بیش​تر، سُست می­شود. این محدودّیت­ها باعث می­شود تا والدین به فکر تنظیم خانواده و کاهش بُعد خانوار بیافتند (حسینی،۱۲۱:۱۳۹۰).

۳-۱-۲) نظریه­ی هزینه­ها و منافع فرزندان

لیبنشتاین[۳] استدلال می­کند که منفعت و هزینه­ی فرزندان عواملی هستند که بر تصمیم‌گیری والدین در مورد ایده­آل­های باروری­شان و در نهایت شمار فرزندان تأثیر می­گذارند (شکل ۳-۱). والدین سبک سنگین می​کنند و به ارزیابی هزینه­ها و مخارج فرزندان می­پردازند. چناچه منافع داشتن بچّه بیش​تر از هزینه­ها یا مخارج فرزندان باشد، نگرش والدین مثبت خواهد بود و تصمیم به داشتن بچّه خواهند گرفت. بنابراین، لیبنشتاین برفرایند تصمیم­گیری عُقلایی زوجین در مورد داشتن فرزند با توجّه به منافع و هزینه­های فرزندان تأکید می​کند. او سه نوع منفعت و دو نوع هزینه را در مورد فرزندان مطرح می­کند:

الف) منفعت فرزندان: به­طور کلّی فرزندان در سه زمینه می­توانند منشاء سود و منفعت برای والدین خود باشند: نخست، فرزند به­عنوان کالایی که می­تواند منبع لذّت برای والدین باشد­،­(کالای مصرفی). دوّم، فرزند به­عنوان نیروی­کاری که می­توان از آن به­طور مجّانی در فعّالیت­های کشاورزی و دامداری استفاده نمود و سوّم، تأمین و نگهداری والدین در سنین کهولت یا وضعیّت­های دیگر مثل بیماری یا از کار افتادگی.

ب) هزینه­ی فرزندان: که خود به دو نوع هزینه­های مستقیم و غیرمستقیم، تقسیم می­شود. با تولد بچّه والدین باید در مواردی چون؛ تعلیم وتربیّت و آموزش فرزندان و نیز نگهداری و مراقبت از آن​ها تا زمانی که به مرحله­ی منفعت اقتصادی برسند،­به­طور مستقیم هزینه نمایند. هزینه­های غیرمستقیم نیز مربوط به فرصت­هایی است که مادر به خاطر نگهداری طفل خویش از دست خواهد داد. لیبنشتاین استدلال می­کند که چنانچه منافع اقتصادی فرزندان بیش​تر از هزینه­های دو گانه مذکور باشد، زوجین انگیزه­ی داشتن فرزندان بیش​تری را در سر می­پرورانند. او بر این باور است که در یک جامعه رفتارهای باروری ناشی از یک رفتار اقتصادی عُقلایی است(حسینی،۹۵:۱۳۸۶).

 ۳-۱-۳) چارچوب عرضه و تقاضا و هزینه­های تنظیم باروری

استرلین[۱]، از تحلیل­گران اقتصادی باروری است که تلاش نمود تا با پیوند عوامل اقتصادی و اجتماعی و ارائه­ی مدلی با چارچوب فکری وسیع­تر، نظریه­ی جامع­تری برای تبیین تحوّلات باروری ارائه دهد. در مدل استرلین، که به نظریه­ی عرضه و تقاضا و هزینه­های تنظیم باروری یا به­طور خلاصه چارچوب عرضه و تقاضا شهرت یافته است، پدیده­ی باروری در قالب سه عامل تعیین­کننده­ی بلافصل عرضه­ی فرزند، تقاضا برای فرزند و هزینه­های تنظیم باروری،­(مالی، جسمانی و اجتماعی)­،­تبیین شده است. استرلین در چارچوب نظریه­ی عرضه و تقاضا استدلال می​کند که سطح باروری در یک جامعه به وسیله­ی انتخاب­های صورت­گرفته توسّط زوجین در زمینه­های فرهنگی و خانوادگی­شان صورت می­گیرد. والدین سعی می​کنند تعادلی میان قابلیّت عرضه­ی فرزند، توان فیزیکی زاد و ولد زنان، تقاضا برای بچّه و شمار کودکان زنده­ی ایده­آل برقرار نمایند. این نظریه دارای یک متغیّر وابسته­ی نهایی به نام فرزندان زنده متولّد شده می­باشد که خود تحت تأثیر متغیّرهای دیگری به شرح زیر است:

الف) تقاضا برای کودکان یا بُعد مطلوب خانوار، Cd: استرلین در مورد شمار فرزندان مطلوب یا مورد نظر خانواده­ها که آن را با Cd نشان می​دهد، ارتباط دو متغیّر را مهم قلمداد می­کند: نخست، مخارج فرزندان که جنبه اقتصادی دارد و دوّم، تمایلات ذهنی والدین که در ارتباط با مجموعه​ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و روانی است (ویکس، ۱۳۹۰: ۴۴۳). از نظر استرلین چهارگروه اصلی از عواملی که بر بُعد مطلوب خانوار تأثیر می­گذارند عبارتند از: هزینه­ها و منافع مستقیم کودکان، هزینه­های زمان کودکان، درآمد و ثروت و سلیقه­ها و ترجیحات ذهنی مثل هنجارهای مربوط به بُعد خانوار یا کیفیّت فرزندان. تغییرات در این عوامل باعث تفاوت­هایی در تقاضا برای بچّه در میان خانوارها در یک زمان معیّن یا یک خانوار معیّن در طول زمان خواهد شد. اگر زوج­ها سلیقه­های متفاوتی درباره­ی بُعد مطلوب خانوار داشته باشند، فرایند تصمیم­گیری پیچیده­تر می­شود (حسینی، ۱۳۹۰: ۱۲۸).

۱٫ Easterlin

Waron Thompson

Sheneh

۳ .  Leibenstein

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق باروری به مثابه کنش اجتماعی و نظریه های اجتماعی و فرهنگی، نظریه های اقتصادی و نظریه اجتماعی در رابطه با آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.