تحقیق بررسی دیدگاه فقها وحقوق دانان در خصوص مجازات قصاص

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی دیدگاه فقها وحقوق دانان در خصوص مجازات قصاص دارای ۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث اول:شناخت قصاص ودلایل اثبات حکم آن ازمنظر فقهاوحقوقدانان    ۴
گفتار اول : تعریف قصاص از دیدگاه فقها    ۴
گفتار دوم: موجبات قصاص از منظر فقها    ۶
گفتار سوم : شرایط احراز وتحقق قصاص از منظر فقها و حقوقدانان:    ۷
بند۱: دیدگاه فقها در خصوص مهمترین شرایط لازمه انجام قصاص    ۷
بند۲: تعریف عمد از منظر فقها:    ۹
مبحث دوم : بررسی قتل عمد و شرایط قصاص در قانون مجازات اسلامی و تطبیق آن با نظریات فقهی:    ۱۰
گفتار اول : شرایط شش گانه قصاص    ۱۲
بند ۱) تساوی در آزادی:    ۱۲
بند۲) تساوی در دین:    ۱۲
بند۳) انتفای پدر بودن:    ۱۳
بند۴) عقل:    ۱۳
بند۵) بلوغ:    ۱۴
بند۶) محقون الدم بودن مقتول:    ۱۴
مبحث سوم : کیفیت استیفای قصاص از منظر فقها وقانون گذار    ۱۵
گفتار اول: اصل بودن قصاص یا دیه    ۱۵
بند۱) نظریه ی محقق حلی :    ۱۵
بند۲) نظریه ی شهید ثانی :    ۱۶
گفتار دوم: وراث قصاص    ۲۰
گفتار سوم: تعدد اولیای دم    ۲۰
گفتار چهارم: وسیله و شیوه قصاص    ۲۲
منابع:    ۲۴

منابع

قرآن کریم . سوره بقره

قرآن کریم . سوره نجم

شیخ طوسی . المبسوط . جلد هفتم

قرآن کریم . سوره انعام

قرآن کریم . سوره إسری

شامبیاتی . هوشنگ . حقوق کیفری اختصاصی . جلد اول

گرجی . ابوالقاسم . کتاب دیات

قرآن کریم .سوره مبارکه مائده

آیین نامه نحوه اجرای احکام قصاص، رجم، قتل، صلب، اعدام و شلاق موضوع ماده ۲۹۳ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی وانقلاب در امور کیفری

محمدی . ابوالحسن . حقوق کیفری اسلام

لنگرودی . جعفر . ترمینولوژی حقوق . تهران انتشارات گنج دانش

مبحث اول:شناخت قصاص ودلایل اثبات حکم آن ازمنظر فقهاوحقوقدانان

گفتار اول : تعریف قصاص از دیدگاه فقها

شهید ثانی در تعریف قصاص چنین می گوید: “قصاص بر وزن فعال (به کسر حرف اول) از قصص اثره یعنی او را تعقیب کرده است و منظور از قصاص در اینجا مجازات است بدین ترتیب که جانی مورد تعقیب قرار می گیرد ومثل کاری را که کرده است درباره اش اجرا می کنند. این مجازات را قصاص می گویند. دلیل اثبات حکم قصاص پیش از اجماع ، آیه شریفه :

“وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ”[۱] وآیات دیگر قرآنی است. [۲]

نظیر تعریف فوق را اکثر حقوق دانان و فقها نیز از قصاص داشته اند.

آیات قرآنی که در آنها به حرمت قتل نفس، قصاص و مسایل مربوط به آن پرداخته شده به شرح زیر است:[۳]

وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ))[۴]

وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءاً کَبِیراً »[۵]

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى»[۶]

« وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ »[۷]

لازم به ذکر است که قبل از اسلام سفاکی ها و جنگ های بسیاری به خاطر کشته شدن فردی از یک قبیله اتفاق می افتاد واشخاص هیچ قاعده ای را برای خونخواهی رعایت نمی کردند. به گونه ای که گاها برای کشته شدن فردی از یک قبیله تمام افراد قبیله دیگر کشته می شدند و یا در ازاءفردی از یک قبیله، قبیله دیگر خانواده فرد قاتل را به عنوان قصاص به قتل می رساندند و نمونه های بسیاری که به هیچ وجه با عدالت وهدف اصلی از مجازات قصاص همخوانی نداشت. اما با ظهور اسلام این خونخواهی ها نظام مند گردید تا از تجاوز و هرج و مرج و کشتار بی گناهان تا حد امکان جلوگیری شود[۸] .

گفتار دوم: موجبات قصاص از منظر فقها

در بیان موجبات قصاص به تبعیت از فقها ابتدا تعریف مختصری از آن می آید وسپس شرایط تحقق آن موجبات مفصلا مورد بررسی قرار می گیرد.

حضرت امام خمینی موجبات قصاص را چنین بیان می دارد: « وآن بیرون بردن روح معصوم (محفوظ ومحترم) از بدن انسان است عمداً با شرایطی که می آید»[۹]

محقق حلی اینگونه تعریف می کند: «(هو ازهاق النفس المعصومه المکافعه عمداً عدواناً) خارج کردن جان محترم وبرابر از تنی، عمداً وبه ناحق [۱۰]»

اینک رواست که ابتدا به توضیح اصطلاحات تعریف محقق حلی از زبان شهید ثانی بپردازیم و سپس سایر شرایط مورد بررسی قرار گیرد.

ازهاق نفس: یعنی اخراج نفس

معصومه: منظور از معصومه این است که تلف کردن آن مجاز نباشد.

مکافعه: منظور از مکافعه مساوی بودن مقتول وقاتل در اسلام، آزادی واعتبارات دیگر است.

عدوان: به معنی حرام ونارواست، مواردی که جایز نباشد کشتن فرد برای هیچ کس؛ وغیر عدوان مواردی را که جایز است کشتن فرد نسبت به یک شخص نه نسبت به دیگری[۱۱] .

قرآن کریم . سوره بقره . آیه ۱۷۹    _[۱]

[۲] محمدی . ابوالحسن . حقوق کیفری اسلام . صفحه ۱۸۸

[۳] –  به نقل از المبسوط شیخ طوسی

[۴] – قرآن کریم . سوره انعام . آیه ۱۵۱

[۵] – قرآن کریم . سوره إسری . آیه ۳۱

[۶] – قرآن کریم . سوره بقره . آیه  ۱۷۸

[۷] – قرآن کریم . سوره  بقره . آیه  ۱۷۹

[۸] – شامبیاتی . هوشنگ . حقوق کیفری اختصاصی . جلد اول . صفحه ۲۲۸

[۹] –  خمینی . روح الله . ترجمه تحریر الوسیله . مترجم علی اسلامی . جلد چهارم . صفحه ۲۶۹

[۱۰] – محمدی . ابوالحسن . حقوق کیفری اسلام ، صفحه ۱۸۸

[۱۱] – محمدی . ابوالحسن . حقوق کیفری اسلام ، صفحه ۱۸۸٫۱۸۹

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شرایط قصاص نفس از دیدگاه فقها
  • تحقیق مفاهیم، مبانی قصاص در گرایش کیفری اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.