تحقیق شرایط قصاص نفس از دیدگاه فقها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شرایط قصاص نفس از دیدگاه فقها دارای ۱۰۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول: مفاهیم    ۵
۱-۱- مفاهیم    ۵
۱-۱-۱-شروط قصاص    ۵
۱-۱-۲- قصاص    ۶
۱-۱-۳- کافر    ۷
۱-۱-۴-بلوغ    ۹
۱-۱-۵- عاقل    ۱۰
۱-۱-۶- مجنون    ۱۱
۱-۱-۷-مهدورالدم    ۱۱
۱-۱-۸-قتل عمد و ارکان آن    ۱۲
۱-۱-۹- فلسفه قصاص    ۱۳
۱-۲- قصاص در اسلام    ۱۵
۱-۲-۱- قصاص از دیدگاه آیات  قرآن    ۱۵
۱-۲-۲-  قصاص از دیدگاه روایات    ۱۹
فصل دوم: شرایط قصاص نفس از دیدگاه  فقها    ۲۲
۲-۱- شرط اول: برابری قاتل و مقتول درآزادی و بردگی    ۲۳
۲-۱-۱- قصاص مرد آزاد در برابر مرد آزاد و زن آزاد    ۲۳
۲-۱-۲- قصاص زن آزاد در برابر زن آزاد و مرد آزاد:    ۳۰
۲-۱-۳- تساوی زن و مرد در قصاص و دیه اعضاء تا ثلث    ۳۳
۲-۱-۴- حکم قتل دو نفر آزاد توسط یک فرد آزاد    ۳۸
۲-۲- شرط دوم: تساوی در دین    ۴۰
۲-۲-۱- عدم قصاص مسلمان در برابر کافر    ۴۰
۲-۲-۲- قصاص مسلمان در صورت تعود به قتل کافر ذمی    ۴۱
۲-۲-۳- قصاص فرد ذمی در برابر ذمی    ۴۵
۲-۲-۴- قصاص فرد ذمی در برابر قتل مسلمان    ۴۶
۲-۲-۵-مالکیت اموال ذمی در صورت قتل مسلمان:    ۴۸
۲-۲-۶- قتل کافر به وسیله کافر دیگر و مسلمان شدن قاتل    ۵۱
۲-۲-۷- قصاص حلال زاده در برابر قتل زنازاده    ۵۲
۲-۲-۸-قصاص مرتد در برابر قتل ذمی    ۵۳
۲-۲-۹- قصاص ذمی در برابر قتل مرتد    ۵۵
۲-۳-شرط سوم:انتفاءابوت بین قاتل و مقتول:    ۶۰
۲-۳-۱-عدم قصاص پدر به جهت قتل فرزند:    ۶۰
۲-۳-۲-شمول حکم بر جد پدری:    ۶۱
۲-۳-۳-قصاص فرزند در صورت قتل پدر:    ۶۳
۲-۳-۴-قصاص مادر در برابر قتل فرزند:    ۶۴
۲-۳-۵-ادعای دو نفر در مورد کودکی    ۶۵
۲-۳-۶-قتل زوجه توسط همسر خود    ۶۶
۲-۴-شرط چهارم:بالغ بودن قاتل و مقتول    ۶۸
۲-۴-۱-جنایت شخص نابالغ:    ۶۸
۲-۴-۲-قتل طفل  نابالغ به وسیله فرد بالغ:    ۷۱
۲-۵-شرط پنجم:عاقل بودن قاتل و مقتول    ۷۵
۲-۵-۱-عدم قصاص فرد مجنون در برابر عاقل یا مجنون:    ۷۵
۲-۵-۲-کشتن کسی توسط فرد عاقل    ۷۶
۲-۵-۳-کشتن دیوانه توسط فرد عاقل    ۷۷
۲-۵-۴-اختلاف جانی و ولی دم مقتول بر سر بلوغ کودک و بهبودی مجنون    ۸۰
۲-۵-۵-قصاص قاتل مست:    ۸۰
۲-۵-۶-جنایت شخص خواب:    ۸۲
۲-۵-۷-قصاص قاتل نابینا:    ۸۴
۲-۶-شرط ششم: محقون الدم بودن مقتول    ۸۷
۲-۶-۱-قصاص قاتل زانی محصن یا لائط    ۸۸
۲-۶-۲-قتل زوجه و اجنبی در حال زنا:    ۸۹
۲-۶-۳-قتل در مقام دفاع:    ۹۰
منابع و مأخذ    ۹۲

 منابع

۱-قرآن کریم

۲-موسوی، شریف مرتضی علم‌الهدی، علی بن ‌حسین، ج۱، ۱۴۱۵،انتصار فی انفرادات الامامیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین.

۳-مؤمنی، عابدین، ۱۳۸۲، حقوق جزای اختصاصی اسلام، تهران،انتشارات خط سوم.

۴-میرخانی، احمد،۱۳۷۲،آیات الأحکام، ج ۵، بی‌ جا، ناشر، مؤسسه خیریه مکتب ولی عصر، مرکز پخش کتابفروشی اسلامیه.

۵-ابی زکریا، ابوالحسین احمد بن فارس،۱۴۰۴ ه.ق، معجم مقاییس ‌اللغه، ج۳،۴،۵، بی‌ جا، مکتبه الأعلام الإسلامی.

۶-إبن منظور،۱۴۰۵ ه.ق، لسان العرب، ج ۷، ۸،۱۱،۱۵ بی ‌جا، نشر ادب الحوزه.

۷-جمعی از مؤلفان، بی‌ تا، مجله فقه اهل بیت، چاپ اول، شماره ۵۵، قم، مؤسسه دائره‌المعارف فقه اسلامی.

۸-حسینی شیرازی، سید محمد،۱۴۰۹ه.ق ،الفقه ( کتاب قصاص )، ج ۸۹، چاپ دوم، بیروت، لبنان، نشر دارالعلوم.

۹-إصفهانی (فاضل هندی)، محمد بن حسن،۱۴۰۵ ه.ق کشف ‌اللثام والابهام عن قواعد الاحکام، ج۲، ۱۱، قم،انتشارات کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی.

۱۰-نرم‌افزار جامع فقه اهل بیت ۱و ۲٫

۱۱-نجفی، محمد حسن،۱۹۸۱م، جواهر‌الکلام فی شرح شرائع‌الاسلام، ج۲۶-۴۱ -۴۲، چاپ هفتم، بیروت، داراحیاء التراث العربی.

۱۲-یوسفی (الفاضل الآبی )، حسن ‌بن‌ أبی طالب ابن‌ أبی مجد، ۱۴۱۰ه.ق، کشف‌ الرموز فی شرح مختصر نافع، ج۲، قم،موسسه نشر اسلامی.

۱۳-علیزاده، محبوب، ۱۳۹۰، جنایت شخص خواب، مجله پیام آموزش، نشر قضا، معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه،.

۱۴-محمدی، ابوالحسن،۱۳۷۴، حقوق کیفری اسلام، بی ‌چا، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

۱۵-مدنی کاشانی، رضا، بی ‌تا، القصاص للفقهاء و الخواص، ج۱، قم، المطبعه العلمیه.

 مقدمه

از دیدگاه قرآن کریم اولین جرمی که در زمین واقع شده قتل نفس است که برخاسته از خوی تجاوز گری انسان است. نظر به اینکه از آغاز حیات بشری، قتل و ضرب و جرح به عنوان یک تهدید جدی برای جوامع بشری به شمار می رفته لذا جامعه و ادیان الهی، در صدد تبیین نحوه دفاع در مواجهه با اینگونه مسائل بودند.چرا که دفاع و به عبارتی مقابله به مثل، در صورت عدم تعیین چهارچوب معین منجر به کشمکش و نزاع در میان مردم می گردد.دین مبین اسلام به عنوان کاملترین ادیان الهی با نگاه عمیق و دقیق به این مطلب پرداخته و بیان داشته است « و جَزاءُ سَِیّئه سَیَّئه مِثلُهَا » و انتقام آن بدی به مانندآن است.هر چند قصاص بدون در نظر گرفتن خصوصیات و تفاوتهای فردی قبیله ای و گروهی اجرا می شود و تفاوتهای قاتل و مقتول نیز در مسائلی مانند علم و فضیلت، فقروغنا،صحّت و سُقم،قوّت و ضعف،کبر و صغر مانع اجرای قصاص نمی شود.در عین حال، برای اجرای مجازات قصاص شرایطی مقرر شده است که بدون آن ها علی رغم تحقق قتل عمد این مجازات اعمال نخواهد شد.شرایط لازم برای قصاص گاهی با عنوان منفی موانع قصاص ممکن است طرح گردد،لکن در نهایت نتیجه یکی است و آن اینکه این شرایط که هر کدام دارای مبنا و فلسفه مخصوص به خود است،دایره قصاص را محدود نموده و در واقع بدون اینکه تأثیری در وصف مجرمانه عمل داشته باشند،تنها ازاجرای مجازات جلوگیری می کنند،بر خلاف اموری که اصولاً وصف مجرمانه عمل رااز بین می برند و موجب می شوند که عمل جرم محسوب نگردد،مانند قتل نفس عمدی در مقام دفاع یا به امر آمر قانونی در مقام اجرای قانون اهم و امثال آن.

شرایطی که باعث می شود قاتل محکوم به قصاص شود عبارتند از:

۱-تساوی در موقعیت اجتماعی:یعنی قاتل و مقتول بایداز نظر طبقه اجتماعی هر دو آزاد یا هر دو برده باشند.

۲-تساوی در جنسیت:یعنی اگر مقتول زن است، قاتل  مرد را در قبال  او نمی توان قصاص کرد. مگر این که اولیای مقتول، نصف دیه کامل را به قاتل بپرداز ند که در آن صورت می تواننداو را قصاص کنند.بنابراین تساوی در جنسیت شرط اجرای قصاص است.

۳-تساوی در دین: به این معنا که هیچ مسلمانی را در قبال کشتن غیر مسلمان اعم از ذمّی، مستأمن و حربی قصاص نمی کنند،ولی غیر مسلمان در قبال کشتن مسلمان قصاص می شود.و نیز اگر غیر مسلمانی مرتکب قتل غیر مسلمان دیگری بشود او نیز قصاص خواهد شد،اگر چه قاتل و مقتول پیرو یک دین نباشد.

۴-انتفاء رابطه پدری و فرزندی: یعنی اگر پدری فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود فقط ملزم به پرداخت دیه به اولیای دیگر فرزند می باشد،مگر این که از طرف آنها مورد عفو قرار بگیرد و علاوه بر دیه تعزیر نیز می شود که این حکم مورد اتفاق فقهای امامیه است.

۵-قاتل باید عاقل و بالغ باشد:بنابراین اگر مجنون مرتکب قتل عمد شود عاقله او مسئول پرداخت دیه هستند و این مسئله مورد اتفاق همه فقها می باشد. و همچنین قاتل باید بالغ باشد بنابراین اگر غیر بالغ مرتکب قتل عمد شود، قصاص نخواهد شد و این مسئله مورد اتفاق همه فقها می باشد.

۶-آخرین شرط برای اینکه قصاص لازم الاجرا شود اینکه مقتول باید محقون الدم باشد پس اگر کسی که مهدور الدم است کشته شود مانند کسی که پیغمبر را سب نموده بر قاتل او قصاصی نیست.

در قصاص عضو علاوه بر شرایط قصاص نفس شرایط زیر نیز باید رعایت شود:۱-تساوی در سالم بودن اعضاء۲-تساوی در اصلی بودن اعضاء۳-تساوی در محل عضو مجروح یا مقطوع ۴-قصاص موجب تلف جانی یا عضو دیگر نباشد۵-قصاص بیشتر از اندازه جنایت نشود.

این نوشتار در دو فصل تدوین شده است که فصل اول به مفاهیم شروط قصاص،بلوغ،کافر،عاقل،مهدورالدم و دیگر واژه های مرتبط با بحث پرداخته است.فصل دوم به بررسی دیدگاه فقهای امامیه در خصوص شرایط قصاص نفس پرداخته‌است.

فصل اول: مفاهیم

۱-۱- مفاهیم

۱-۱-۱-شروط قصاص

الف- تعریف لغوی شرط

در کتابهای لغت تعاریفی برای شرط ذکر شده است که در اینجا به چند مورد آن از نظر لغوی می پردازیم.شرط یعنی معروف و شناخته شده. که جمع آن شروط است یعنی آنچه از حکم خدا اظهار می شود و بیان می شود.(طریحی،۱۴۳۸، ج۲، ص۴۸۰)

معانی دیگر آن عبارت است از :« لازم گرفتن چیزی را در بیع و مانند آن و گرو بستن که جمع آن شروط است و نیز به معنای عهد و پیمان و همچنین به معنای تعلیق کردن چیزی را به چیزی آمده است.(دهخدا،۱۳۴۸ه.ش، ج۱۸، ص۳۱۳)

ب- تعریف اصطلاحی شرط

« شرط امر خارج شی ء است که شیء بر آن متوقف و غیر مؤثر در وجود آن باشد؛ مانند وضو نسبت به نمازگزاردن، زیرا صحت نماز متوقف برداشتن وضو است اما وجوب نماز متوقف برداشتن وضو نیست ».(دهخدا، ۱۳۴۸، ج ۱۸، ص ۳۱۴)

« شرط،امری است خارج از حقیقت مشروط که از عدم آن، عدم مشروط لازم آید، و از وجود آن ، وجود مشروط لازم نیاید، مثلاً زوجیت شرط است درایقاع طلاق، و هر گاه زوجیت نباشد طلاق مفهومی نمی تواند داشته باشد؛ ولی از وجود زوجیت، وجود طلاق لازم نمی آید ».(فیض، ۱۳۷۱، ص ۱۱۴)

۱-۱-۲- قصاص

الف) تعریف لغوی

قصاص از ماده(قص) بر پی گرفتن چیزی دلالت می کند، «  القصاص فی الجراح ».(زکریا، ۱۴۰۴ه.ق، ج۵، ص۱۱)

قصاص در لغت به معنای پیروی تدریجی از اثر است و قصاص در قتل و جراحات یعنی پیروی وانجام مثل آن از قتل وجراحات می باشد.(ابن منظور، ج۵، ص۲۶۹)

قصاص اسم برای استیفااست و مجازات جنایت اعم از قتل، قطع، ضرب و جرح در اصل به معنی پیروی از اثر می باشد؛مثل اینکه قصاص کننده از اثر و فعل جانی پیروی می کند و هر آنچه که وی انجام داده است،انجام می دهد، به مثل او، جرح وارد می کند و به مثل قتل او، می کشد.(الطریحی، مجمع البحرین، ص۱۷۹-۱۸۰)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم، مبانی قصاص در گرایش کیفری اسلام
  • تحقیق بررسی دیدگاه فقها وحقوق دانان در خصوص مجازات قصاص
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.