2,004 views
پیشینه تحقیق بزهکاری نوجوانان و جوانان و رویکرد ها در مورد علل بزهکاری دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ )تعریف بزه ۵
۲-۲) تاریخچه بزهکاری ۶
۲-۳ )تعریف بزهکار۲ ۶
۲-۴ ) بزهکاری نوجوانان و جوانان ۸
۲-۵ ) تعریف جرم ۹
۲-۵-۱ ) تعریف جرم در فقه اسلامی: ۹
۲-۶ ) کودکان بزهکار و بزه دیده در حقوق ایران ۹
۲-۷ ) تعریف بزه در رویکرد های مختلف ۱۰
۲-۷-۱)رویکرد حقوقی جرم ۱۰
۲-۷-۲ )رویکرد جامعه شناختی : ۱۰
۲-۸ )رویکرد ها در مورد علل بزهکاری: ۱۱
۲- ۸-۱ ) رویکردشکل ظاهری۱ ۱۱
۲-۸-۲)رویکرد ساختار زیستی ۱۱
۲-۸-۵ )رویکرد کنترل اجتماعی ۱۴
۲-۹ ) مبانی نظری آسیبهای اجتماعی ۱۶
۲-۱۰) هدفها و مقاصد آسیبشناسی اجتماعی ۱۶
۲-۱۱ ) دیدگاهها و نظرات جامعه شناسی انحرافات و آسیبهای اجتماعی ۱۷
۲-۱۱- ۱ )دیدگاه کارکردگرایی ساختی ۱۷
۲-۱۱-۲)دیدگاه کنش متقابل نمادین ۱۸
۲-۱۲)نظرگاههای اقتصادی در آسیبشناسی اجتماعی ۱۹
۲-۱۳)نظرگاههای روانشناختی درآسیبشناسی اجتماعی ۲۰
۲- ۱۴) نظرگاهها مبتنی بر ویژگیهای اجتماعی در آسیبشناسی اجتماعی ۲۰
۲-۱۵ )عوامل جرمزا ۱ ۲۰
۲-۱۵-۱) عوامل زیستی ۲۱
۲-۱۵- ۲)عوامل درونی:. ۲۲
۲-۱۵-۳ ) عوامل جرمزای فردی ۲۲
۲-۱۵-۴ ) علل محیطی و اجتماعی ۲۲
۲-۱۵-۵ )علل وضعی۱ ۲۳
۲-۱۶)عوامل جرم زای اجتماعی ۲۴
۲-۱۶-۱)نابهنجاری خانوادگی:…. ۲۴
۲-۱۶-۲)محرومیت اقتصادی وفقر ۲۴
۲-۱۶-۳) تبعیض و نابرابری در اعمال قانون. ۲۵
۲-۱۶-۴) تأثیر جمعیت شهری در وقوع جرم ۲۵
۲-۱۷)عوامل مؤثر بر بزهکاری کودکان ۲۵
۲-۱۷-۱ ) خانواده وبزهکاری ۲۶
۲-۱۷-۲)مدرسه و بزهکاری ۲۶
۲-۱۷-۳) گروه همسالان وبزهکاری ۲۷
۲-۱۷-۴)رسانه ها و بزهکاری ۲۷
۲-۱۸)انواع بزهکاری نوجوانان وجوانان ۲۸
۲-۱۹) فرصت و بزهکاری ۳۱
۲-۲۰) تاثیرجرم انگاری دربزهکاری ۳۲
۲-۲۱) تعریف پیش گیری ۳۵
۲-۲۲)مفهوم پیشگیری درجرم شناسی ۳۶
۲-۲۳) انواع پیشگیری ۳۷
۲-۲۴) نحوه اجرای پیشگیری ۳۸
۲-۲۵ )جرم و راههای پیشگیری از آن ۴۰
۲-۲۶ )راههای کنترل و پیشگیری از بزهکاری ۴۰
۲-۲۷ ) پیشگیری جامعهمدار ۴۲
۲-۲۸ )اسلام و پیشگیری از وقوع جرم ۴۳
۲-۲۹) پیشگیری ازبزهکاری درقرآن کریم ۴۵
۲-۳۰ ) نقش دین در کاهش جرایم ۴۶
۲-۳۰-۱ )عوامل کاهش دهنده جرم ۴۹
۲-۳۰-۲ )راهکارهای اجتماعی ۵۲
۲-۳۰-۳ )مجازات (آخرین درمان) ۵۲
۲-۳۰-۴ )وظایف حکومت دینی ۵۵
۲-۳۱ ) پیشینه تحقیق ۵۶
۲-۳۱-۱)تحقیقات داخلی ۵۶
۲-۳۱- ۲)تحقیقا ت خارجی ۶۱
فهرست منابع ۶۵
ستوده، هدایت.(۱۳۷۶)آسیب شناسی اجتماعی جامعه شناسی انحراف،تهران: آوای نور.
ستوده ، رضا .(۱۳۶۰).مجمع البیان فی تفسیر القرآن. . تهران: فراهانی.
ستوده، هدایت.(۱۳۸۷)جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ،تهران :ندای آریا،چاپ سوم
ستوده، هدایت.(۱۳۸۶)جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ،تهران :ندای آریا،چاپ دوم
ستوده، هدایت.(۱۳۸۹)آسیب شناسی اجتماعی جامعه شناسی انحراف،تهران :آوای نور،چاپ بیست ویکم
ستوده، هدایت.(۱۳۸۴)آسیب شناسی اجتماعی جامعه شناسی انحراف،تهران: آوای نور،چاپ دوم
سراﺑﻨﺪی، ﻋﻠﻴﻢ .(۱۳۷۶). ﻋﻠﻞ ﺑﺰﻫﻜﺎری ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﺸـﻬﺪ. ﭘﺎﻳـﺎنﻧﺎﻣـﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﻲ ارﺷـﺪ. داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮدوﺳﻲ ﻣﺸﻬﺪ.
فراهانی،قائم مقام. (۱۳۵۵) وسایل ارتباط جمعی در بزه کاری،تهران: مجد
فراهانی، اکرم اسادات .(۱۳۷۵) علل بزهکاری وسرنوشت بزهکاران مجله حقوقی
کی نیا ،مهدی. (۱۳۸۴). مبانی جرم شناسی جلد دوم ، رانندگان،تهرانی،چاپ هشتم
کی نیا،مهدی.(۱۳۸۶)مبانی جرم شناسی،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ چهارم
گسن،ریموند(۱۳۸۸).مقدمه ای بر جامعه شناسی وجرم شناسی نظری. ترجمه مهدی کی نیا :تهران : انتشارات مجد.
گسن، ریموند.(۱۳۷۴ )جرمشناسی نظری، ترجمه مهدی کی نیا. تهران:مجد.
ﮔﻴﺪﻧﺰ، آﻧﺘﻮﻧﻲ. (۱۳۸۷). ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲنظری. ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﺻﺒﻮری. ﺗﻬﺮان:انتشارات نشرنی
سراج زاده وگیلانی،اشرف.(۱۳۸۹)بی سازمانی اجتماعی وترس ازجرم،تهران مقاله مطالعه مقایسه ای
اردبیلی، محمدعلی(.۱۳۸۸). حقوق جزای عمومی، تهران: میزان، چاپ بیستم .جلد دوم.
اردبیلی، محمدعلی.(۱۳۸۹) حقوق جزای عمومی، تهران: میزان،جلداول،چاپ بیست ویکم
آریان پورکاشانی ،عباس.منوچهر(۱۳۶۷)فرهنگ انگلیسی فارسی تهران:امیرکبیر،چاپ یازدهم جلداول
استفانی، گاستون، ژرژ لواسور، برنار بلوک .(۱۳۷۷).حقوق جزای عمومی، ترجمهی حسن دادبان، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. چاپ اول.
سرمستانی،صدیق.(۱۳۷۲)جامعه شناسی انحراف ،تهران:انتشارات دانشگاه تهران
شامبیاتی، هوشنگ.(۱۳۷۹) بزهکاری اطفال و نوجوانان : تهران : :انتشارات دانشگاه تهران چاپ اول
شامبیاتی ،هوشنگ.(۱۳۸۵).بزهکاری اطفال ونوجوانان.تهران:انتشارات ژوبین ومجدچاپ ۱۴
شامبیانی، هوشنگ.(۱۳۷۸) بزهکاری اطفال و نوجوانان : تهران : وستیار.
بزه یا جرم از نظر لغوی به معنای خطا و جور میباشد.( . معین۱۳۸۶،۱۷۰ ). از دیدگاه جرم شناسی، جرم به هر فعل یا ترک فعل زیان آور فردی یا گروهی اطلاق میشود که مخلّ نظم اجتماعی و مغایر با شئون انسانی باشد و لو اینکه قانون مجازات متعرض به آن نشدهباشد.(کینیا۱۳۸۶، ۱۸ ).
از منظر حقوق کیفری، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب میشود (ماده ۲مصوب۱۳۹۲). نکته قابل توجه در ارتباط با دیدگاه حقوق کیفری و جرمشناسی در تعریف جرم این است که روش حقوق کیفری تجزیه و تحلیل عناصر تشکیل دهنده جرم و تعیین مجازات میباشد و به داعی و انگیزه ارتکاب جرم توجهی ندارد؛ ولی در نگاه جرم شناسی علل و انگیزه ارتکاب جرم و شخصیت بزهکار مورد توجه قرار میگیرد.( کی نیا ۱۳۸۶، ۱۵).
در جوامع باستانی و اولیه علل پدیدهها را نمیشناختند و در نظر آنان پدیدهها ناشی از قوای عالی هستند و هر واقعه ناگوار را مستند به قدرتی شوم و اهریمنی میدانستند. در آن زمان بزه و جرم به ماورای گروه کوچک و خانواده و قبیله گسترش نمییافت. قتل یک بیگانه هیچ واکنشی را در گروهی که مجرم به آن تعلق دارد ایجاد نمیکرد؛ بلکه اغلب به منزله فتحی بزرگ تلقی میشد. در داخل گروه اعمالی که عمیقاً وجدان جمعی را جریحهدار میکند تا حدی متنوع هستند و برخوردها نوعاً نسبی هستند و نسبت به یک عمل برخوردهای مشابهای وجود نداشت؛ بهطور مثال نقض محرمات مذهبی در درجه اول اهمیت قرار دارند، در مقابل اهمیت چندانی به زنای محصنه، همجنسبازی و فحشا نمیدادند. (گسن ۱۳۸۵، ۲۶).
بزهکاری جوانان و نوجوانان مسألهای است که از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه بوده است. اصطلاح بزهکاری در سال ۱۸۹۹ وقتی که اوّلین قانون بزهکاری جوانان در آلینوس شیکاگو تصویب شد، متداول گشت. (گسن۱۳۸۸،۸).
همزمان با گسترش انقلاب صنعتی در اروپا و دیگر نقاط جهان، دامنه نیازمندیها رشد پیدا کرد و در نتیجه محرومیتهای ناشی از برآورده نشدن خواستها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنهدار فساد،
عصیان، تبهکاری سرگردانی، دزدی و انحراف جنسی و … میان نوجوانان و جوانان گردید.( ستوده۱۳۸۶، ۱۳۲).توجه جامعهشناسی انحرافات به مطالعه بزهکاری جوانان از هنگامی آغاز شد که طیف گستردهای از رفتارهای نابهنجار نظیر مصرف داروهای مخدر، تخریب اموال عمومی و خصوصی و اوباشگری بعد از مسابقات فوتبال، مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی، رفتار نامشروع جنسی و فرار از خانه و مدرسه در بین جوانان شایع شد این قبیل از انحرافات اجتماعی نه فقط به دلیل اینکه اشکال جدیدی از انحرافات در جامعه تلقی میشوند اهمیت دارند، بلکه ارتکاب چنین رفتارهایی میتواند مقدمهای برای ارتکاب جرایم شدید نظیر سرقت مسلحانه و قتل گردیده و بزهکار امروز را به مجرم فردا تبدیل کند. بعضی از رفتارهای بزهکارانه مربوط به سن خاصی است و در یک زمان کوتاهی از زندگی جوانان ظاهر میشود؛ برای مثال جوان تا پانزدهسالگی ممکن است تخریب اموال عمومی و خصوصی و دعوا کردن را بهعنوان الگوهایی از رفتار بزهکارانه در مدرسه از افراد همسن خود فرا گرفته و انجام دهد. این در حالی است که رفتارهای بزهکارانهای نظیر مصرف داروهای مخدر و الکل در بین جوانانی که سن و سال بیشتری دارند معمول است و چنین رفتارهائی ممکن است سالهای بیشتری ادامه یابد.( ستوده۱۳۸۶،۱۳۰).
ریچارد ا. کلووارد و لوید ای ۱. اولین باندهای جوانان بزهکار را مورد مطالعه قرار دادند آنها استدلال کردند که اینگونه باندها در اجتماعات خردهفرهنگی که احتمال دستیابی به موفقیت از راه مشروع اندک است به وجود میآیند مانند اجتماعات اقلیتهای قومی محروم (فقیر). (گیدنز ؛ صبوری ۱۳۸۷،۱۴۲).
واژه “Delinquency”در لغت به معنای تخلف، قصور، کوتاه( آریانپور کاشانی۱۳۶۷،۲۵۲).ودراصطلاح نوعی قانونشکنی است که از حوزه شخصی خارج میشود و به عرصه عمومی مربوط میشود. بزهکاری به معنای شکستن قواعد یا قوانین ممنوع کنندهای است که تنبیه یا مجازات مشروعی را به دنبال دارد و این مجازاتها مستلزم مداخله یک مرجع یا مقام عمومی (نهاد دولتی یا محلی) است) آریانپور کاشانی۱۳۶۷، ۲۵۲). به طور کلی به جوانان زیر ۱۸ سال که قوانین جامعه را رعایت نکرده و بیهنجاری ونابسامانی در جامعه ایجاد میکنند بزهکار میگویند. رفتار بزهکارانه جوانان طیف گستردهای از انحرافات اجتماعی است که هم شامل رفتارهائی نظیر فرار از مدرسه است، که از نظر اجتماعی پذیرفته نیست و هم شامل اعمال غیرقانونی است، نظیر سرقت. در بیشتر کشورهای دنیا نظام قضایی و نظام کنترل جوانان از بزرگسالان متمایز شده و بیشتر جنبه بازپروری، توانبخشی، حمایتی و ارشادی دارد. معمولا جوانان بزهکار را در مراکز بازپروری نگهداری نموده و تحت مراقبت مددکاران اجتماعی به اصلاح آنها میپردازند.(احمدی۱۳۸۴، ۸).
سه معنا برای بزهکاری ذکر شدهاست: در یک معنا جمع جرایم است و رویکرد تودهای به جرم را بزهکاری میگویند. در این معنا بزهکاری مجموعه جرایم صرفنظر از جرم ارتکابی است. معنای دوم آن مجرمیت است، در این معنا بزهکاری دارای معنای حقوقی است. معنای سوم بزهکاری عبارتست از مجموعه جرایم ارتکابی در زمان و مکان معین. با توجه به تعاریف ارائه شده در بزهکاری روشن میشود که در بزه و جرم بر خلاف بزهکاری به زمان و مکان جرم و مجموعه جرایم ارتکابی کاری ندارد (نجفی ابرند ابادی۸۳-۱۳۸۲ ،۱۴۳).
بزه یا بزهکار یک پدیده اجتماعی است که در محیطهای مختلف به شکلهای متفاوتی مشاهده میشود. شکستن نظم اجتماعی و انحراف از هنجارهای جامعه را بزهکاری تعریف کردهاند. از دیدگاه روانکاوی بزهکار کسی است که نیروهای غریزی در وجود او به خوبی اداره نشده است و ذهن آگاه فرد به خوبی بر نیروهای غریزی نظارت ندارد. بنابراین چنانچه ذهن آگاه نتواند راهی برای خروج نیروهای غریزی پیدا کند که مورد قبول جامعه باشد، فرد دست به رفتارهایی بر خلاف هنجارهای اجتماعی میزند و یا میان دو دسته از فشارهای درونی و برونی قرار میگیرد و دچار بزهکاری میشود. تعریف بزه و رفتار بزهکارانه در هر جامعهای توسط قوانین حقوقی و هنجارهای اجتماعی آن جامعه مشخص میشود. باید اذعان داشت که قرنهاست رفتارهای قتل،دزدی،تخریب،نزاع، کلاهبرداری، تجاوز،آتش افروزی و… به عنوان رفتار بزهکارانه پذیرفته شده است و همه جوامع برای آن تعریف مشخصی دارند. تنها تفاوت مشهود، نوع و میزان تنبیهی است که بر اساس قوانین حقوقی آن جامعه تعیین میشود. البته بزه را بر اساس ارزشها و تعیین ارزشها یا بر حسب زمان و مکان تعریف میشود. با رویکردهای مختلف به موضوع بزهکاری و تعریف حقوق معلوم میگردد که بزه از دیدگاه حقوقی، جامعه شناسی و جرم شناسی متفاوت است.(محمدی اصل۱۳۸۵،۶۱). “هیر شی” معتقد است بزهکاری وقتی اتفاق میافتد که قیود فرد نسبت به اجتماع ضعیف شوند یا به طور کلی از بین بروند این قیود را تحت چهار مفهوم به طور خلاصه بیان می دارد.
۱- وابستگی: در حقیقت یک نوع قید و بند اخلاقی است که فرد را ملزم به رعایت هنجارهای اجتماعی میکند، این وابستگی را “هیرشی” همپایه وجدان اخلاقی و یا من برتر میداند.
۲-تعهد: همپایه عقل سلیم یاخوداست
۳- درگیر بودن: میزان مشغولیت فرد در فعالیتهای مختلف است که باعث میشود او وقت برای انجام کارخلاف نداشته باشد
۴- باورها: میزان اعتباری که فرد برای هنجارهای قراردادی اجتماع قائل است.
دوره نوجوانی که معمولا از ۱۱ یا ۱۲سالگی شروع میشود، متمم دوره کودکی است و دوره تحول جسمی و روانی فرد است. رشد سریع اعضاء سبب بیداری هوسها و احساسات و رؤیاهای گوناگون میگردد و از درون نوجوان فشارهایی را بر وی تحمیل میکند که برایش ناشناخته است. این فشارهای ناشناخته، نگرانیها و هیجانهایی را در پی دارد که برای نوجوان تاکنون سابقه نداشته است. در این دوره اعضا و احساسات نوجوان، برای تأمین و درک لذت جنسی با یکدیگر همکاری میکنند و هرچه با عشق و زیبایی رابطه داشته باشد، بیشتر سبب هیجان ظاهری او میشود. تصورات و تخیلات شاعرانه و تعبیرات و تشبیهات او لذتآور و بیپایان است. به همین دلیل، نوجوانان زودتر از بزرگسالان تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی قرار گرفته، مرتکب جرم میگردند. در این دوره پسران غالبا وسایل الکتریکی و وسایل نقلیه (دوچرخه، موتور سیکلت، اتومبیل) را به سرقت میبرند. به طور کلی بزهکاری جوانان انواع مختلفی دارد که در طیف گستردهای از رفتار ضد اجتماعی قرار میگیرد که برحسب عمق و شدت آن به بزهکاریهای شدید نظیر تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، و ضرب و جرحهای شدید و بزهکاری ملایم نظیر فرار از خانه و مدرسه، استفاده از داروهای مخدر مانند ماریجوانا و حشیش، مصرف الکل و تخریب اموال عمومی و خصوصی تقسیم میشوند. پژوهشگرانی که به مطالعه بزهکاری جوانان پرداختهاند بر این باورند که مصرف داروهای مخدر و خرابکاری از شایعترین رفتار بزهکارانه در بین جوانان است (احمدی ۱۳۸۴، ۱۴۵).
روانشناسان بر این عقیدهاند که خودکشی،خودسوزی و ترک مدرسه در میان نوجوان و جوانان، بهخصوص دخترها ، بیشتر مربوط به افرادی است که مشکلات عاطفی و رفتاری داشتهاند و یا از نظر مالی در سطح پایینی بودهاند(ستوده۱۳۷۴، ۶۹).
علمای حقوق کیفری هر یک جرم را به گونه ای تعریف کرده اند. هر یک از این تعاریف، اغلب از گرایشهای نظری مکتب های خاصی ملهم شده است. برای نمونه مکتب عدالت مطلق، جرم را «هر فعل مغایر اخلاق و عدالت» تعریف کرده است. یا بنا به تعریف گارو فالو یکی از بنیانگذاران دانش جرم شناسی، جرم عبارتست از تعرض به احساس اخلاقی بشر یعنی «جریحه دار کردن آن بخش از حس اخلاقی که احساسات بنیادی نوع خواهانه یعنی شفقت و درستکاری را شامل می شود.»( اردبیلی۱۳۸۹، ۱:۱۱۹).
جرم در زبان قرآن و به تبع آن در فقه اسلامی، عبارتست از انجام دادن فعل یا گفتن قولی است که شارع مقدس آنرا منع کرده است. به عبارت دیگر افعال و اقوالی جرم تلقی می شوند که مغایر با احکام یا اوامر و نواهی باری تعالی باشند به طوری که در آیۀ دوازدهم سورۀ مائده «یَجرمنّکُم» به معنای کارهای زشت و ناپسند وارد شده است و نیز لفظ «مجرمین» در آیۀ چهل و هشتم از سورۀ قمر نیز ناظر به اعمال و رفتار زشت کسانی است که در گمراهی به سر می برند. همین معنا را می توان از آیاتی که در باب انواع جرایم مشمول است قصاص نفس، قصاص عضو، دیه، حد زنا، حد قذف، حد سرقت در قرآن کریم وارد شده است استشهاد نمود.( ولیدی۱۳۶۶، ۲:۱۳).
امام خمینی (ره) نیز جرم را در معنای عام آن مورد توجه قرار داده و آنرا شامل هر فعل حرام یا ترک واجب قابل مجازات دانسته اند. منتها شرطی را که قائل شده اند اینست که لفظ جرم را برای گناهان کبیره استعمال کرده است به طوری که می فرمایند: «هر کس یکی از واجبات را ترک کند و یا یکی از محرمات را انجام دهد به امام (ع) یا نائب اوست وی را به کیفر تعزیر برساند به شرطی که فعل حرام از گناهان کبیره باشد.»( ج۲ کتاب تحریرالوسیله نوشته امام خمینی (ره)
بخش نخست – قوانین موضوعه ایران در خصوص کودک بزهکار: برای تحقق جرم، وجود دو عنصر مادی و معنوی لازم است؛ اگر چه اکثر حقوقدانان، «عنصر قانونی» را نیز در ردیف ارکان جرم شناخته اند (صانعی ۱۳۷۱، ۱۷۴)؛ اما اصل قانونی بودن جرم و مجازات، بعنوان رکنی موازی ارکان مادی و معنوی قابل طرح نمی باشد. بلکه هم عنصر مادی و هم عنصر روانی، مبتنی بر قانون هستند و رابطه بین عنصر قانونی و دو عنصرمادی و معنوی یک رابطه طولی است نه عرضی( صادقی ۱۳۸۹، ۵۳).
به اعتقاد غالب حقوقدانان، وجود یک عمل مادی که قانون آن را جرم شناخته است، برای احراز مجرمیت بزهکار کافی نیست،بلکه او باید از نظر روانی، یا به ارتکاب جرم انجام یافته عمد و قصد داشته باشد(جرایم عمومی)، یا در اجرای عمل به نحوی از انحاء و بی آنکه قصد منجزی بر ارتکاب بزه از او سر بزند، خطایی انجام دهد که بتوان او را مستحق مسؤولیت جزایی شناخت (جرایم غیر عمد) (نوربها۱۳۸۶، ۱۶۱).
قصد مجرمانه عبارت است از کشش به انجام عمل یا ترک فعلی که قانون آن را نهی کرده است.(جعفری۱۳۸۱، ۲۰۹)..«صغر» در غالب نظامهای جزای کنونی، از عوامل رفع مسؤولیت کیفری است. مسؤولیت یعنی قابل بازخواست بودن انسان و بعبارت دیگر به معنای چیزی است که انسان عهده دار آن باشد از وظایف،اعمال و افعال (عمید ۱۳۶۲،۱۰۸۵). شرایط لازم برای وجود مسؤولیت عبارتند از: ۱) وجود اوامر و نواهی ؛ ۲) آگاهی و اطلاع شخص از قاعده یا تکلیف، و توانایی انجام و یا ترک آن (ولیدی ۱۳۶۶، ۱۷).
۲-۷-۱)رویکرد حقوقی جرم:
اگر بپذیریم که بزه، تخطی از نظام هنجاری جاری در جامعه است که از طریق قانون جزا میتواند قابل پیگرد باشد، میتوان بزه را هر عملی تعریف کرد که توسط قانون موجب اِعمال کیفر از طرف مقام قضایی است. پیروان این رویکرد هر عملی را که بر خلاف اخلاق و عدالت اجتماعی باشد جرم مینامند و هدف از تدوین قوانین کیفری را جلوگیری از رفتار هایی میدانند که به نحوی به جامعه و افراد آن آسیب می رساند و نظم اجتماعی را مختل می کند.
۲-۷-۲ )رویکرد جامعه شناختی :
رویکرد جامعه شناختی بزه عمدتاً بر نظریات دورکهیم استوار است. اگر چه این نظریات عمدتاً پیچیده هستند اما تأثیر آن ها در جرم شناسی، غیر قابل انکار است. بر اساس این نظریه همانطور که قبلاً نیز توضیح داده شد “جرم پدیده طبیعی است و از فرهنگ، تمدن و فضاهای هر اجتماعی ناشی میشود”. سیر تکاملی فرهنگ ها باعث میشود مفهوم بزه، نوع و کیفیت آن نیز دگرگون شود و تجدّد گرایی نیز در این میان نقش مهمی پیدا کند به همین علت این رویکرد در تعریف بزه به هنجار های اجتماعی توجه میکند و عملی را جرم میداند که بر خلاف هنجار های جامعه باشد و احساسات و وجدان گروهی یا جمعی را متأثر کند.
۲-۷-۳)رویکردجرم شناسی
از دیدگاه جرم شناسی، ناسازگاری افراد و عمل ضد اجتماعی، جرم نامیده میشود. جرم شناسان نه تنها هر عملی را که طبق قانون برای آن مجازات قائل شده اند جرم مینامند، بلکه معتقدند که اعمالی که در قوانین کیفری برای آنها مجازاتی پیش بینی نشده ولی برای جامعه مضر است، نوعی جرم میباشد و نیاز به بررسی دارد. دیدگاه کلی این رویکرد در تعریف بزه به فعل یا ترک فعل که برای جامعه خطرناک باشد اعتقاد دارد، مانند اعتیاد به عنوان فعل و یا عدم رعایت مقررات رانندگی به عنوان ترک فعل). آزاد ۱۳۷۲ ،۸۱).
دیدگاه های مختلف در مورد علت بزه باعث طرح رویکردهایی به عنوان چارچوب نظری در این مورد شده اند که در ذیل به شرح آن ها میپردازیم:
رویکرد شکل ظاهری یکی از قدیم ترین نظریه های بزهکاری است که بر اساس ساختار زیستی و ظاهری بدنی بزهکاری را تبیین نموده است.
این رویکرد در مورد بزه، نظری کاملاً متفاوت با رویکرد های دیگر دارد. شلدون و کراچمر اندیشه تأثیر ریخت بدنی در پاسخ های فرد را نسبت به موقعیت، مطرح نمودند و بر اساس آن سه تیپ شخصیتی اندومرفیک، مزومرفیک و اکتومرفیک را معرفی کرده اند. در مطالعات شلدون نشان داده شده است که تیپ های شخصیتی تأثیر بسیاری در رفتار بزهکارانه دارند. بعد ها مطالعات گلاک ۱،در مورد ۵۰۰ نفر که بزهکاری آن ها ثابت شده است در مقابل ۵۰۰ نفر غیر بزهکار، تیپ شخصیت مزومورف را خشمگین تر و مساعد تر برای رفتار بزهکارانه تعریف کرده است. اگر چه در مطالعه او چهل و دو عامل فرهنگی اجتماعی نیز با بزهکاری همبستگی داشته اند.در ارزیابی این رویکرد دی موی مینویسد، آنچه در باور این اندیشه امروزه باقیمانده است در نقش های شخصیتی هنرپیشگانی است که در فیلم های سینمایی و یا تلویزیون مشاهده میکنیم. معمولاً نقش های خشن و بزهکارانه را افراد زشت صورت ایفا میکنند و نقش های مثبت توسط افراد جذاب ایفا میشود. بعضی از مطالعات نیز در تأیید موضوع به نتیجه قضاوت های قضات پرداخته اند . یافته های برخی از آن ها نشان میدهند تمایل قاضی در تأیید بیگناهی افرادی است که از جذابیت ظاهری بیشتری برخوردارند.
Richard Cloward & Lloyd Ohlin-1
Delinquency-2
Body type theories-1
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر