تحقیق رسانه ها و مصادیق و تاثیر آن بر بزهکاری در کودکان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رسانه ها و مصادیق و تاثیر آن بر بزهکاری در کودکان دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: تاریخچه رسانه ها و تاریخچه بزهکاری و بزه دیدگی کودکان    ۷
۲-۱- مقدمه    ۷
۲-۲- مبانی نظری و پیشینه    ۱۱
۲-۲-۱ وسایل ارتباط جمعی    ۱۱
۲-۲-۱-۱ تعریف لغوی ارتباط    ۱۱
۲-۲-۱-۲ تعریف اصطلاحی ارتباط    ۱۲
۲-۲-۱-۳ اصطلاح وسایل ارتباط جمعی چه امور و پدیده هایی را در بر میگیرد    ۱۲
۲-۲-۱-۴ ایجاد ارتباط جدید در مرحله صنعتی    ۱۳
۲-۲-۱-۵ خصلت رسانه های ارتباط جمعی    ۱۴
۲-۲-۲ کارکردهای رسانه‌ها    ۱۵
۲-۲-۲-۱ اجتماعی شدن    ۱۵
۲-۲-۲-۲ اطلاع رسانی به افکار عمومی    ۱۶
۲-۲-۲-۳ پرکردن اوقات فراغت افراد    ۱۷
۲-۲-۲-۴ سایر کارکردهای رسانه    ۱۸
۲-۲-۳ تأثیرات رسانه ها    ۱۸
۲-۲-۳-۱ به  لحاظ ابزار انتقال پیام    ۱۸
۲-۲-۳-۲ به لحاظ حوزه تأثیر جغرافیایی    ۱۹
۲-۲-۳-۳ به لحاظ تأثیر بر مخاطبین    ۱۹
۲-۲-۳-۴ به لحاظ نوع مالکیت و نحوه اداره آنها    ۲۰
۲-۲-۴ مصادیق رسانه ها    ۲۰
۲-۲-۴-۱ رسانه های نوشتاری    ۲۱
۲-۲-۴-۱-۱ مطبوعات و مجلات    ۲۱
۲-۲-۴-۱-۲ کتب و مقالات    ۲۱
۲-۲-۴-۲ رسانههای مبتنی بر دادههای دیجیتالی    ۲۱
۲-۲-۴-۳ رسانه های صوتی    ۲۲
۲-۲-۴-۴ رسانه های دیداری    ۲۲
۲-۲-۴-۴-۱ تلویزیون    ۲۲
۲-۲-۴-۴-۲ سینما    ۲۳
۲-۲-۴-۴-۳ بازیهای رایانهای    ۲۳
۲-۲-۴-۴-۴ ماهواره    ۲۴
۲-۲-۵ تاریخچه مسؤلیت کیفری اطفال (بزهکاری اطفال) در ادوار مختلف    ۲۵
۲-۲-۵-۱ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در ایام باستان    ۲۵
۲-۲-۵-۲ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مذاهب گوناگون    ۲۷
۲-۲-۵-۳ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مکتب کلاسیک    ۲۹
۲-۲-۵-۴ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مکتب نئوکلاسیک    ۳۱
۲-۲-۵-۵ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار درمکتب تحققی    ۳۲
۲-۲-۶ تاریخچه بزهدیدگی به همراه انواع آن    ۳۴
۲-۲-۶-۱ انواع بزه دیدگان    ۳۵
۲-۲-۶-۱-۱ زنان و دختران بزه دیده    ۳۵
۲-۲-۶-۱-۲ کودکان بزه دیده    ۳۵
۲-۲-۶-۱-۳ ناتوانان بزه دیده    ۳۶
۲-۲-۶-۱-۴ اشخاص حقوقی بزه دیده    ۳۶
۲-۲-۶-۱-۵ بزه دیدگان جرائم رایانه ای    ۳۶
فصل دوم:رسانه های دیداری و تحریک و تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان    ۳۷
۳-۱- رسانههای دیداری و تحریک بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان    ۳۷
۳-۱-۱ تفسیر لغوی و اصطلاحی تحریک    ۳۸
۳-۱-۲ مصادیق تحریکات رسانه ای متضمن تحریک بر بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان    ۴۰
۳-۱-۲-۱ اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز    ۴۰
۳-۱-۲-۱-۱ تبلیغات تجاری و تأثیر آن برکودکان    ۴۱
۳-۱-۲-۱-۲ تبلیغات مذهبی و تأثیرآن برکودکان    ۴۲
۳-۱-۲-۲ عدم امکان تطبیق مضامین رسانه ای با وضعیت کودکان    ۴۲
۳-۱-۲-۲-۱ ایجاد ترس و اضطراب و تأثیرآن برکودکان    ۴۵
۳-۱-۲-۲-۲ عارضه بلوغ زودرس درکودکان    ۴۵
۳-۱-۲-۲-۳ اختلالات پنداری    ۴۸
۳-۱-۲-۲-۴ انحراف در فرهنگ پذیری کودکان    ۵۰
۳-۱-۲-۲-۵ ایجاد حس بزرگ بینی درکودکان و ملاک ارزیابی آن    ۵۲
۳-۱-۲-۳ قهرمان طلبی و ایجاد حس شهرت طلبی درکودکان    ۵۵
۳-۱-۲-۴ ایجاد زمینه خشونت رسانه ای و تأثیرآن برکودکان    ۵۵
۳-۲- رسانههای دیداری و تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان    ۵۶
۳-۲-۱- عادی نشان دادن بزهکاری و بزهدیدگی کودکان    ۵۷
۳-۲-۱-۱ نظریه مشارکت هدایت شده و تأثیر آن برکودکان    ۵۷
۳-۲-۱-۲ همسان سازی انحرافآمیز رسانهای و تأثیر آن برکودکان    ۵۸
منابع  و مأخذ    ۵۹
فهرست منابع فارسی    ۵۹
فهرست منابع انگلیسی    ۶۳

منابع

فرانکن، رابرت. (۱۳۸۴). انگیزش و هیجان. ترجمه حسن شمس اسفند آباد و همکاران. تهران: نشرنی.

قانون و آموزش. (۱۳۷۷). دو شکل اصلی تبلیغ در ایران. تهران: فصلنامه رسانه، سال نهم.

کریمی، سعید. (۱۳۸۲). رسانه ها و راه های تقویت مشارکت مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی. قم: نشر دفتر تبلیغات اسلامی.

کی نیا، مهدی. (۱۳۸۶). جرم شناسی. تهران: نشر دانشگاه تهران.

محمد ابراهیمی، زینت. (۱۳۷۸). گفتمان تبلیغات. فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، شماره ۲٫

محمدی، مجید. (۱۳۷۷). رسانه های همگانی و جامعه ایران. تهران: فصلنامه رسانه، بهار، سال نهم.

محمدی فرود، حمید. بی تا. کودکان جرم و اخبار تلویزیون. مجله اصلاح و تربیت، سال اول، شماره ۱۱ و ۱۲٫

مرادی مدیران، رضا. (۱۳۹۱). نقش رسانه ها در بزهکاری و پیشگیری از وقوع جرم. تهران: نشر آداک، چاپ اول.

شکوری، عباس. (۱۳۹۱). تأثیر فیلم بر ارتکاب جرم با تأکید بر پیشگیری از وقوع جرم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.

شیخاوندی، داور. (۱۳۷۳). جامعه شناسی انحرافات آسیب شناسی جامعه. تهران: نشر مزیدیز.

صدیق سروستانی، رحمت الله. (۱۳۸۳). آسیب شناسی اجتماعی. تهران: نشر سمت.

 فصل اول: تاریخچه رسانه ها و تاریخچه بزهکاری و بزه دیدگی کودکان

۲-۱- مقدمه

در مورد تاثیر تأثیر رسانه ­ها بر بزهکاری مقالاتی  از جمله: تأثیر فیلم بر ارتکاب جرم با تأکید بر پیشگیری از وقوع  آن، تأثیر رسانه­ های گروهی بر پیشگیری از جرم، آسیب شناسی استفاده از ماهواره و تأثیر آن بر تضعیف خانواده، تأثیر کامپیوتر و اینترنت برکودکان، شناخت عوامل جرم زا در کودکان و  بیلان دادگاه اطفال ایران، دادرسی اطفال بزهکار در حقوق تطبیقی و غیره می­باشد.

در این تحقیقات چنین بیان شده که امروزه رسانه­ها نیز مانند بسیاری از یافته­ها و ساخته­های انسانی  می­توانند مفید یا مضر باشند. این انسان­ها هستند که نیک و بد روزگار را در آن منعکس می­سازند و باز انسان­ها هستند که مفاهیم نیکی و بدی را به محتوای برنامه­های منتشر شده نسبت می­دهند. بنابراین تلویزیون، فیلم­های سینمایی و دیگر رسانه­های دیداری خود وسیله تعیین­کننده و تأثیرگذار بر روی انحرافات اجتماعی نیستند بلکه ابزاری در دست انسان ها می­باشند. لذا تعیین کننده قاطعیت مثبت یا منفی آن مربوط به محتوای برنامه­هایی است که به وسیله انسان­ها از این وسایل انتشار می­یابد. تأثیرات رسانه های دیداری بر روی انحرافات اجتماعی، مربوط به تغییراتی است که انسان­های سازنده، اداره کننده و پخش کننده برنامه­ها آگاهانه یا نا آگاهانه به جامعه عرضه می­دارند. این نکته را همواره به خاطر داشته باشیم که رسانه­های دیداری، در مبارزات داخلی ملت­ها و پیکارهای خارجی بین المللی برای تهییج عقاید عمومی و نیز گاهی برای سرکوبی آن، یکی از قاطع­ترین و تعیین کننده­ترین حربه­ها هستند.

نکته دیگر که ذکر آن مهم می­نماید، این است که اگر بنا باشد تمام داستان­ها و حوادث جرم و جنایت از صحنه­های رسانه ها حذف شوند، باز هم احتمالاً در جوامع به همان اندازه مجرم و جانی و بزهکار و بزهدیده پیدا خواهد شد که امروزه وجود دارد اما نباید فراموش کرد که رسانه­های دیداری می­توانند با پرداختن به برنامه­های اصولی و کارشناسی شده از بروز برخی انحرافات اجتماعی بکاهند و جامعه ایده آل و عاری از جرم و جنایت را تداعی نمایند. البته امروزه با توجه به مداومت، وسعت و سرعت انتشار پیام­های رسانه­ای و فراوانی، تنوع و گوناگونی محتوایی آنها، کمتر کسی یافت می­شود که به قدرت اسطوره­ای این پدیده­های نو ظهور بشری اذعان نداشته باشد. با این حال اگر به فلسلفه پیدایش و دلیل گسترش فرهنگ استفاده از این ابزار  برگردیم، خواهیم دید که مانند تمام اختراعات بشری، آمده­اند تا در خدمت انسان برای نیل به کمال ونقطه اوج آسایش خیال وی باشند اما احاطه مثلث شوم  زر، زور و تزویر  دولت­های ذی­نفوذ، رسانه­ها را بر آن داشته تا به جای سیر در امتداد چیستی  پیدایش خود، قدم در بی راهه برداشته و حامی قدرتمندان درتضمین جایگاه سیاسی و بقای پایگاه اقتصادی آنان باشد. رسانه ها در واقع جهت پیشرفت بشر ایجاد گردیده­اند، اما به عینه می­بینیم که سبب بسیاری از بزهکاری  و بزهدیدگی کودکان همین رسانه­ها هستند. تأثیر نفوذ رسانه­ها نسبت به نهادهای اجتماعی به علت کثرت برخورد و جاذبه زیاد، بیشتر است و همین عوامل باعث شده است که کودکان خیلی سریع تحت تأثیر آموزه­های آن قرارگیرند و در این خصوص کودکان و نوجوانان به علت حس کنجکاوی و وابستگی و علاقه زیاد  به رسانه­ها، بیشتر از سایر اقشار جامعه از محتوای رسانه­ای متأثر می­گردند و چنانچه محتوای رسانه ها حاوی مضامین جرم زا باشد، چه به صورت عامل تحریک و چه به صورت عامل تسهیل کننده، این  افراد (کودکان) به سوی ارتکاب جرم سوق پیدا می کنند و در این رهگذر با توجه به تمایل افراد به برنامه های هیجانی ، معمولاً رسانه­ها (غالباً به خاطر جذب مخاطب) با ارائه برنامه­های خشونت­آمیز و هیجانی می­تواند بیشترین اثر منفی را در تحریک مخاطبین خود به ارتکاب جرایم علیه اشخاص و اعمال خشونت و تحصیل اموال نامشروع ایجاد نماید.

رسانه های دیداری در عین حال که نقش های مختلفی می توانند داشته می باشند که به صورت عامل تحریک و تسهیل جرم و یا خود وسیله ارتکاب جرم باشند، می­توانند با در نظر گرفتن افکار و عقاید و راهکارهای جرم شناسان، اقتصاددانان، جامعه شناسان و همچنین مسؤلین انتظامی و قضایی به طرق مختلف، نقش مهمی در پیشگیری از بزهکاری و بزهدیدگی ایفاء نمایند. البته باید بپذیریم که بازی های رایانه ای همانند بسیاری دیگر از پدیده­های عصر فناوری اطلاعات به زندگی ما و فرزندانمان راه  پیدا کرده است که اگر بخواهیم آنها را نادیده بگیریم و فرزندانمان را از این بازی­ها محروم نماییم، حرص و ولع آنان برای دسترسی به این بازی­ها بیشتر می شود و اگر در خانه نتوانند بازی کنند به خانه دوستانشان می­روند و اگر آنجا هم نتوانستند، به کافی­نت­ها و مکان­هایی که می­توانند با رایانه بازی کنند، سر می­زنند.

از سوی دیگر، اگر بخواهیم فرزندانمان را در این زمینه لجام گسیخته به حال خود بگذاریم، خطرهای روحی، روانی و جسمی آنان را تهدید می­کند. لذا والدین و دست اندرکاران امور فرهنگی و آموزشی باید با برنامه ریزی صحیح راه را برای استفاده صحیح کودکان و نوجوانان از این بازی­ها هموار کنند و برای تحقق این امر:

ما خودمان باید بازار این محصولات را با تولیدات داخلی و بازی­هایی همسو با فرهنگ اسلامی و ایرانی­مان در دست بگیریم و حتی به کشورهای دیگر نیز این برنامه­ها را صادر کنیم. نکته دیگر این که حتی ­المقدور از ورود بازی­های غیرمجاز و مخرب به داخل کشور،  توسط مراجع ذیصلاح ممانعت به عمل آید و به دنبال آن نظارت جدی والدین بر کار فرزندان با کامپیوتر در خانه، خصوصاً استفاده از بازی­های رایانه ای، اعمال شود و فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای به فرزندان آموخته شود.

بنابراین یافته­ های تمام این تحقیقات نشان می­دهد که اگر برنامه­های رسانه­ها در راستای اهداف متعالی زندگی بشری باشند می­توانند یکی از عوامل تأثیرگذار در جلوگیری از بزهکاری و بزهدیدگی کودکان باشند ولی برنامه­هایی که به این اهداف توجه کافی نکنند می­توانند منجر به رواج خشونت و جنایت در بین کودکان شده که گاهی موجب بزهکاری کودکان و گاهی هم موجب بزهدیدگی کودکان می شود که در تمام این تحقیقات رسانه­های گروهی به صورت کلی بر بزهکاری کودکان و کمتر بر بزهدیدگی کودکان بررسی شده اما دراین تحقیق نقش انواع رسانه های دیداری به صورت خاص همانند تلویزیون، سینما، بازی­های رایانه­ای و ماهواره  بر بزهکاری و بزهدیدگی کودکان بررسی شده است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم و درآمدی بر رویکرد ها ی مختلف به بزهکاری زنان و اقسام ، مراحل و درآمدی به کارکردهای خانواده
  • تحقیق نقش رسانه ها درپیدایش و گسترش بزهکاری
  • تحقیق سیر تحول بزهکاری در ادوار تاریخی و نظریه های مربوط به رفتارهای بزهکارانه
  • تحقیق عوامل اجتماعی و خانوادگی موثر در ایجاد بزهکاری
  • تحقیق بزهکاری نوجوانان و جوانان و رویکرد ها در مورد علل بزهکاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.