تحقیق بیماری ام اس و رابطه عرض جغرافیایی با بیماری MS و تأثیر عناصر اقلیمی بر بیماری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری ام اس و رابطه عرض جغرافیایی با بیماری MS و تأثیر عناصر اقلیمی بر بیماری دارای ۲۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱٫ تعریف MS    ۶
۲-۲٫ رابطه عرض جغرافیایی با بیماری MS    ۶
۲-۳٫ عناصر و عاملهای اقلیمی    ۷
۲-۴٫ تابش آفتاب    ۷
۲-۴-۱٫ تابش خورشیدی –آفتاب    ۸
۲-۴-۲٫ عوامل موثر در تابش خورشیدی    ۸
۲-۴-۳٫ مقدار انرژی تابش خورشیدی    ۸
۲-۴-۴٫ فاصله خورشید تا زمین    ۸
۲-۴-۵٫ ارتفاع خورشید    ۸
۲-۵٫ عوامل موثر در دما    ۹
۲-۶٫ دمای هوا    ۹
۲-۷٫ رطوبت    ۹
۲-۷-۱٫ رطوبت هوا    ۱۰
۲-۸٫ سوابق تحقیق    ۱۰
۲-۸-۱٫ سوابق تحقیق در ایران    ۱۰
۲-۸-۲٫ سوابق تحقیق در جهان    ۱۳
۲-۹٫ انواع MS    ۱۵
۲-۹-۱٫ عوامل ژنتیکی    ۱۵
۲-۹-۲٫ عوامل محیطی    ۱۵
۲-۱۰٫ چه کسانی به MS مبتلا می شوند    ۱۶
۲-۱۱٫ علائم MS    ۱۶
۲-۱۲٫ برخی از علائم مشترک عبارتند از    ۱۷
۲-۱۳٫ نور خورشید و ویتامینD    ۱۷
۲-۱۴٫ معرض نور خورشید در دوران کودکی    ۱۷
۲-۱۵٫ رابطه کشاورزان با شیوع بیماری MS    ۱۸
۲-۱۶٫ نتیجه    ۱۸
منابع و ماخذ    ۱۹

منابع

شکوری، بهروز ؛ ۱۳۸۳، انسان و طبیعت، انتشارات دانشگاه باکو آذربایجان.

شکوئی، حسین، ۱۳۵۴، جغرافیای پزشکی و روش تحقیق درآن- نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز.

عزیزی، فریدون و همکاران، ۱۳۸۳، اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای شایع در ایران، انتشارات خسروی.

اعتمادی فر، مسعود. چیتساز، احمد، ۱۳۸۴، “مولتیپل اسکلروز”. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی. اصفهان، ص

باقر زاده، آسان، ۱۳۸۴، بررسی عوامل آلاینده منابع آبی و سواحل دریای خزر در استان گیلان، سازمان حفاظت محیط زیست گیلان، مجموعه مقالات، بررسی دریای خزر، ص

پولمین،. H و دیگر، ۲۰۰۵، ضوابط تشخیص ملتپل سلیروسس: بازدید ۲۰۰۵ بر ‘ضابطه ماکدونلد’. ۶- ۸۴۰ ,( ۶). Annals of Neurology 58.

کمپوستن، A دیگر، ۲۰۰۵، McAlpine’s Multiple Sclerosis، ویرایش چهارم لندن، چرچل لیونگستن

کمپوستن، A. و کولس، ۲۰۰۲، ملتپل سلیروسسThe Lancet, 359, 1221-31

International Multiple Sclerosis Genetics Consortium (IMSGC), Beecham AH, Patsopoulos NA, et al. Analysis of immune-related loci identifies 48 new susceotibility variants for multiple sclerosis. Nat Genet 2013; 45:1353.

International Multiple Sclerosis Genetics Consortium, Wellcome Trust Case Control Consortium 2, Sawcer S, et al. Genetic risk and a primary role for cell-mediate immune mechanisms in multiple sclerosis. Nature 2011; 476:214.

Sargsyan SA, Shearer AJ, Ritchie AM, et al. Absence of Epstein-Barr virus in the brain and CSF of patients with multiple sclerosis. Neurology 2010; 78:15

Simpson S Jr, Blizzard L, Otahal P, et al. Latitude is significantly associated with the prevalence of multiple sclerosis: a meta-analysis. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2011;82:1132.

مقدمه

بدن هر یک از انسانها شبیه یک شهر است، هر یک از سلولهایی که بدن ما را می سازند به مثابه یکی از شهروندان این شهرهستندکه وظیفه مشخصی دارند، نیروگاه برق و سیم کشی برق این شهر چیزی نیست جز سیستم اعصاب مرکزی که شامل مغز و نخاع می باشد، به کمک رشته های ظریف اعصاب که تمام اجزای بدن را به مغز و نخاع ارتباط میدهند در واقع سیم کشی ارتباطی بدن ماست.

درون این سیم کشی ها هم جریان برق جاری است، البته با شدتی بسیار ضعیفتر از آنکه ما را دچار برق گرفتگی کند، رشته عصبی درست مانند یک سیم برق بوسیله یک ماده پوششی محافظت می شود.

این ماده پوششی که میلین نام دارد فقط یک عایق یا حفاظ برای خود رشته نیست بلکه کمک می کند پیام الکتریکی با سرعتی چندین برابر منتقل شود همین میلین یکی از بازیگران اصلی MS است. در بدن ما وقتی که به دلایلی گلبولهای سفید اشتباها به میلین به جای یک عامل بیگانه حمله کردند بیماری MS آغاز می‎شود.

این بیماری سیستم اعصاب مرکزی را در قسمت های مختلف درگیر می کند به نحوی که میلین پوشش رشته های عصبی مورد حمله گلبول های سفید بدن فرد قرار می گیرد.

بررسی محققان نشان داده پنج عامل در بروز این بیماری موثر است که عبارتند از:ژنتیک، پراکندگی جغرافیایی و محیط(نظیر آلاینده های زندگی شهر نشینی)، استرس، عوامل ایمونولوژیکی، میکربهاو ویروسها.

تحقیقات نشان داده با دور شدن از خط استوا این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کند به نحوی که در مناطق سرد خیز با در صد بیشتری از بیماری روبه رو می شویم. یکی از دلایل این مسئله را کمبود ویتامین D در مناطق سرد خیز ذکر می کنند، مثلادر شمال اروپا MS شایع تر از جنوب اروپااست، به دلیل آنکه در این نواحی نور آفتاب کمتر است و کمبود ویتامین D  شایعتر است، در کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، هند و خاور دور بروز MS کمتر بوده و بر عکس در ایران رو به افزایش است.

بیماری مولتیپل اسکلروزMS )  (شایع ترین بیماری ناتوان کننده عصبی می باشد. بررسی توزیع جغرافیایی بیماری مولتیپل اسکلروز و بروز بیماری در بخش های مختلف دنیا متفاوت است که به سه منطقه۱)با شیوع کم، ۲)با شیوع متوسط، ۳)با شیوع بالا طبقه بندی شده است. در مطالعه   توسط Mohamad Abedini و همکارانش در سال ۲۰۰۸ درمازندران انجام شد، شیوع بیماریMS  در ایران جزء مناطق با شیوع متوسط
(Medium prevalence ) برابر با ۱/۲۰ در هر ۱۰۰۰۰۰نفر گزارش شده است. با توجه به افزایش شیوع بیماری Ms در ایران طبق مطالعات اخیر، گرفتاری طیف سنی جوان به این بیماری ناتوان کننده سیستم عصبی مرکزی و متحمل شدن بار اقتصادی و روانی زیاد بر بیماران مبتلا (با توجه به سیر پیشرونده و ناتوان کننده بیماری)و همچنین صرف هزینه های بالا جهت اقدامات درمانی و باز توانی در این بیماران، بررسی عوامل خطر قابل پیشگیری حائز اهمیت می باشد(عزیزی و همکاران، ۱۳۸۳، ص۱۸).

۲-۱٫ تعریف MS

این بیماری مختص اعصاب مرکزی بوده ( مغز و نخاع ) و ایجاد لکه های سفید یا پلاکهای متعددی در مغز می کند.

۲-۲٫ رابطه عرض جغرافیایی با بیماری MS

عوامل جغرافیایی – بروز و شیوع ام اس از لحاظ جغرافیایی متفاوت است. مناطقی با فراوانی  بالا در جهان (با شیوع ۶۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر یا بیشتر) شامل تمام اروپا (از جمله روسیه)، جنوب کانادا، ایالات متحده شمالی، زلاند نو و جنوب شرقی استرالیا می باشد. در بسیاری از این مناطق شیوع بیش از ۱۰۰نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است ; بالاترین میزان گزارش شده ۳۰۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ در جزایر Orkney است. در ایالات متحده آمریکا، شیوع ۱۰۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر (۰٫ ۱ درصد) برای تعداد ۲۵۰۰۰۰ فرد مبتلا به ام اس است. این ناسازگاری جغرافیایی ممکن است تا حدی بر اساس اختلافات نژادی، جمعیتهای  سفید پوست توضیح داده شود، به ویژه افرادی ازاروپای شمالی به نظر می رسند که مستعدترین افراد هستند و افرادی با اصلیت آسیایی، آفریقایی، ویا هندی آمریکایی کمترین خطررا دارند و بقیه افراد متوسط هستند.

همچنین یک باور گسترده از رابطه میان عرض جغرافیایی و ام اس، با خطر افزایش ابتلا به ام اس از جنوب به شمال وجود دارد. برای مثال در یک تحلیل از مطالعه سلامت پرستاران نسبت سرعت تنظیم شده  برای ایالات متحده شمالی۳٫ ۵  و برای ردیف وسط نسبت به ردیف های جنوبی ۲٫ ۷ بود (اسلامی، ۱۳۷۴، ص۲).

تصورمی شود افراد مهاجرازمنطقه  با خطر بالا به منطقه با کم خطر پس از سن بلوغ خطر سابق خود را با خودشان دارند، در حالی که کسانی که در دوران کودکی مهاجرت کرده اند به نظر می رسد که خطری مرتبط با منطقه جدیدی دارند که به آن مهاجرت کرده اند.

با این حال، انجمن جهانی بین عرض جغرافیایی و خطر ابتلا به ام اس بر اساس یافته هایی از یک بررسی سیستماتیک و متا آنالیز مطالعات اپیدمیولوژیکی ام اس با چالش هایی مواجه می باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر  بین سنین ۱۵-۶ ( به طور متوسط ​​ ۲ تا ۳ ساعت یا بیشتر در روز در تابستان در آخر هفته ها یا تعطیلات) با کاهش خطر ام اس مرتبط است.

۲-۳٫ عناصر و عاملهای اقلیمی

در بررسی و مطالعه دانسته های اقلیمی باید بین عنصر و عامل اقلیمی تفاوت قایل شویم. دما، رطوبت، فشار و تابش خورشید، هر کدام یک عنصر اقلیمی تلقی می شود. تلفیق و آمیزه ای از این عناصر را که معرف یک حالت فیزیکی معین در اتمسر است مانندگرما، بارش و ابرناکی، نیز یک عنصر اقلیمی در نظر می گیرند. اما عامل اقلیمی عاملی است از قبیل ارتفاع، جهت و پوشش که به نحوی در فضای مورد مطالعه تاثیر داشته باشد.

گاهی یک عنصر اقلیمی می­تواند عاملی برای عنصر دیگر باشد­؛ مثلا دما برای رطوبت، رطوبت برای ابرناکی و ابرناکی برای تابش، عنصر اقلیمی به شمار می­آیند. تشخیص کیفیت واقعی عوامل و عناصر یاد شده در سنجش یا دیده­بانی، به هدف بررسی و شیوه مطالعه بستگی دارد (کاویانی­و علیجانی، ۱۳۸۳، ص۲۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بیماری مالتیپل اسکلروزیس( ام اس ) و انواع آن، ریشه های تحولی طرحواره ها و راهبردهای تنظیم هیجان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.