تحقیق تاثیر شوری بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاثیر شوری بر گیاهان دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۵
۲-۱-گیاهشناسی    ۷
۲-۱-۱- ریخت شناسی    ۸
۲-۱-۲- ریشه    ۸
۲-۱-۳- ساقه    ۸
۲-۱-۴- برگ    ۹
۲-۱-۵- گل آذین و وضعیت گل    ۱۰
۲-۲- تقسیمات تیره غلات    ۱۰
۲-۳- چمن آفریقایی Cynodon dactylon (Bermuda grass)    ۱۳
۲-۳-۱- خصوصیات گیاهشناسی    ۱۴
۲-۴- باهیاگراسPaspalum vaginatum (Bahiagrass)    ۱۵
۲-۴-۱- خصوصیات گیاهشناسی    ۱۵
۲-۵- تنش شوری    ۱۶
۲-۶- چگونگی تاثیر شوری بر گیاهان    ۱۶
۲-۷- مکانیسم های تحمل به شوری    ۲۰
۲-۷-۱- مکانیسمهای بیوشیمیایی تحمل به شوری    ۲۰
۲-۷-۲- مکانیسمهای مولکولی تحمل به شوری    ۲۱
۲-۸- روشهای مقاومت گیاهان به شوری    ۲۱
۲-۹- شوری و رشد رویشی    ۲۲
۲-۱۰- تحمل به شوری در شرایط مختلف محیطی    ۲۴
۲-۱۱- شوری و رنگدانه های برگ    ۲۵
۲-۱۲- شوری و محتوای پرولین    ۲۶
۲-۱۳- شوری و نشت الکترولیت    ۲۷
۲-۱۴- تنش شوری و تغییرات در برگها    ۲۷
۲-۱۵- شوری و تغذیه‌ی گیاهی    ۲۹
۲-۱۶- شوری و پتاسیم    ۲۹
۲-۱۷- پیشینه موضوع    ۳۰
منابع:    ۳۳

منابع:

۱- ملکوتی، م. کشاورز، پ، سعادت، س، خلدبرین، ب. ۱۳۸۲٫ تغذیه گیاهان در شرایط شور. انتشارات سنا. تهران.

۲- میر محمدی میبدی، س. ع. م. و قره­یاضی، ب.۱۳۸۱٫ جنبه­های فیزیولوژیک و به­نژادی تنش شوری گیاهان. چاپ اول. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. صفحات ۶-۹۵٫

۳- بناکی، صحت. ۱۳۷۴٫ پوشش گیاهی علوفه ایران در هرباریوم کیولندن. دانشگاه شهید چمران. ۶۶۶ صفحه.

۴- بی نام. ۱۳۸۴٫ اصول چمن کاری. ناشر، سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران. ۲۰۹ صفحه.

۵- شریفی، ز. آستارایی،  ع،  فتوت،  ا. ۱۳۸۶٫ تاثیر نوع و مقدار کود پتاسیم در مقادیر مختلف نیتروژن بر خصوصیات خاک و عملکرد چغندرقند در شرلیط شوری آب و خاک. دومین همایش ملی کشاورزی بوم شناختی ایران.

۶- فخرزاده، ف. طباطبایی، ج. ۱۳۸۹٫ تاثیر نیترات پتاسیم و شوری کلرید سدیم بر رشد و نمو چمن لولیوم.

۷- حق‌نیا، غ. ۱۳۷۵٫ راهنمای تحمل گیاهان به شوری. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،۳۲ ص.

۸- حکمتی، ج.۱۳۶۶٫ طراحی باغ و پارک. انتشارات فرهنگ جامع. ۶۵۴ صفحه.

۹- افیونی، مجید، رسول، مجتبی پور. فرشید، نوربخش. ۱۳۷۵٫ خاکهای شور وسدیمی ( و اصلاح    آنها ). نشر ارکان اصفهان. ۲۱۷ صفحه.

۱۰- Cuartero, J., F ernandez-munoz, R. 1999. Tomato and salinity. Scientia Horticulture. 78: 83- 125.

۱۱- Darwesh.,Rasmia, s., Elbanna, A., 2011. Role of potassium and salinity effects on growth and chemical compositions of date palm plantlets. The jornal of Agriculture sci. vol 19. No 1. Pp 233-244.

۱۲- Tiwari, J.K., Munshi, A.D., Kumar, R., Pandey, R. N., Arora, A., Bhat, J. S. and Sureja, A. K. (2010) Effect of salt stress on cucmber:Na+K+ ratio, osmolyte concentration, phenols and chlorophyll content. Acta Plant, 32m 103-114.

۱۳- Tiwari, J.K., Munshi, A.D., Kumar, R., Pandey, R. N., Arora, A., Bhat, J. S. and Sureja, A. K. (2010) Effect of salt stress on cucmber:Na+K+ ratio, osmolyte concentration, phenols and chlorophyll content. Acta Plant, 32m 103-114.

۱۴-Nicolas, M.E., Munns, R., Samarakoon, A.B. and Gifford, R.M. 1993. Elevated carbon dioxide improves the growth of wheat under salinity. Australian Journal of Plant Physiology, 20 (3): 349-360.

۱۵-Nicolas, M.E., Munns, R., Samarakoon, A.B. and Gifford, R.M. 1993. Elevated carbon dioxide improves the growth of wheat under salinity. Australian Journal of Plant Physiology, 20 (3): 349-360.

۱۶- Ashraf ,M., and  Waheed, A. 1990. Screening of local/ exotic accession of lential (lens culanaris medica) for salt tolerance at two growth stage. Plant doil, 128: 167-176.

۱۷- Ashraf, M. 1989. The effect of NaCl on water relations, chlorophyll, and protein and proline contents of two cultivars of black gram (Vignamungo L.). Plant and Soil, 119 (2): 205-210.

۱۸- Ashraf, M., and Fatima, H., 1994. Intra specific variation for salt tolerance Linseed (Linum usitatissimum L. ). J. Agron . Crop Science. 173: 193-203

مقدمه

چمن‌هاگیاهانی تک‌ لپه از تیره گندمیان (Poaceae)، شامل جنس‌های متعددی می باشند. چمن یکی از بهترین گیاهان پوششی است که از دیر باز شناخته شده و هم اکنون یکی از اجزاء جدایی ناپذیر طراحی فضای سبز به­ شمار می رود که می­توان به وسیله آن چهره­ خشک و بی روح زمین را تغییر داده و گستره­ی سبز را جایگزین آن نمود (سنگیز و همکاران، ۲۰۰۱).

چمن­ها پوشش نسبتاً ارزانی بوده خاک را در مقابل فرسایش حفظ می‌کنند. علاوه ­بر خصوصیت حفاظت خاک، این فرش طبیعی گرد و غبار را در روز­های خشک وگل ولای را در روز­های بارانی و گرما و بازتاب زیاد نور از زمین را در روز­های آفتابی کاهش می­دهد (قاسمی و کافی، ۱۳۸۹). این گیاه همانند تمامی گیاهان سبز در افزایش میزان اکسیژن هوا، تصفیه آن و کاهش گرد و غبار محیط به نحو چشم گیری موثر می باشد (حکمتی، ۱۳۶۶).

با وجود نقش سایر گیاهان پوششی و همچنین چمن‌های مصنوعی در ایجاد فضای سبز، هیچ‌گاه نتوا‌نسته‌اند جایگزین چمن‌ها شوند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که حتی از چمن های  سربرداری شده نیز به عنوان خاکپوش یا در تولید کمپوست استفاده می‌شود (بی‌نام، ۱۳۸۴ ).

چمن ها را براساس نیاز دمایی رشد به دو گروه چمن های سردسیری و گرمسیری طبقه بندی می‌کنند:

۱ـ چمن های سردسیری: دمای روزانه مناسب برای این چمن ها  ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد مانند چمن های پوآ ، لولیوم ، فستوکا و اگروستیس.

۲ـ چمن های گرمسیری : دمای روزانه مناسب برای این چمن ها  ۲۷ تا ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد مانند چمن های آفریقایی، زویسیا و پاسپالوم

برای اکثر چمن ها خاک نسبتا حاصلخیز ، کمی اسیدی یا خنثی با تهویه مناسب و زهکش- دار با محیطی کاملا” ایده ال خواهد بود ، اما همواره  زمین هایی که تمام این شرایط را یک جا داشته باشند یافت نمی شود و با توجه به اینکه به جزء قسمتهای محدودی از کشور (بخش شمالی کشور) بقیه جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شوند و مساله شوری هنگامی مطرح می شود که غلظت نمک های خنثی مانندکلرید سدیم،کربنات سدیم، سولفات سدیم یا نمک­_­­ های منیزیم بیش از حد معمول بوده و یا افزایش یابد. همچنین پایین بودن میانگین بارندگی، وضعیت آب و هوایی خاص و سایر عوامل، زمینه مساعد جهت تشکیل و گسترش خاک های شور در بخش های خشک و نیمه خشک کشور فراهم است (خلیقی، ۱۳۶۴؛ بناکی، ۱۳۷۴ ).

شوری و مبارزه با آن از مسائلی است که بشر از هزاران سال پیش تاکنون با آن دست به گریبان بوده است. اهمیت این مسئله بخصوص در نیمه اول قرن بیستم به طور جدی آشکار شد، یعنی درست مصادف با زمانی که بشر به زمین‌های کشاورزی بیشتری برای تأمین غذا نیاز پیدا کرد. مطالعات انجام شده برای تخمین میزان واقعی زمین‌های دارای مشکل شوری توسط گذشتگان متفاوت بوده است و عددی بین ۱۰۶×۳۴۰ تا ۱۰۶×۹۵۰ هکتار را در سطح جهان ثبت نموده‌اند (فلاورز و همکاران، ۱۹۷۷).

لازم به ذکر است که اصولاً گیاهان در مواجهه با محیط شور(تنش شوری) با دو مشکل عمده روبرو می شوند یکی از این مشکلات کاهش پتانسیل آب محیط اطراف ریشه بدلیل کاهش آب قابل دسترس برای گیاه می باشد و از طرف دیگر وجود اثرات سمی برخی یونهای مضر بر فرایندهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه  می باشد که هر دو مساله سبب اختلال در جذب عناصر غذایی توسط ریشه و نهایتا” منجر به کاهش رشد گیاه می شود (افیونی، ۱۳۷۵؛ برزگر، ۱۳۷۹). البته باید توجه کرد که حساسیت گیاهان به شوری در مراحل مختلف رشد متفاوت است. بسیاری از گیاهان در زمان جوانه زنی به شوری حساس، در صورتی که در مرحله اولیه رشد و استقرار به شوری مقاومند و در برخی از گیاهان نیز عکس حالت فوق مشهود است (پوستینی، ۱۳۷۴؛ سریواستاوا، ۱۹۸۸).

پتاسیم یکی از عناصر ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای گیاهی ازجمله هموستازیس یون در سلول­های گیاهی، تنظیم اسمزی، باز و بسته شدن سلول­های نگهبان روزنه و سیستم­های آنتی اکسیدانی بازی می­کند (چائوم و همکاران، ۲۰۱۰).

۲-۱-گیاه شناسی

تیره‌گندم یا غلات یکی از بزرگترین تیره‌های گیاهی در تقسیم‌بندی گیاهان به‌شمار می‌آید.گیاهان این تیره تقریبا شبیه هم بوده و از نظر محل رویش دارای گسترش بسیار زیادی هستند. ارزش اقتصادی این گیاهان بسیار زیاد است. این گیاهان از نظر غذایی، مرتعی، صنعتی، دارویی، زینتی و به طور کلی در زندگی انسان و دام اهمیت بسزایی دارند.

خانواده گندمیان هر چند که از نظر تعداد گونه (۶٠٠٠ گونه) و جنس بعد از تیره های کاسنی ، بقولات، ثعلب و روناس قرار می گیرد ولی به دلایل زیر در مقایسه با سایر تیره ها اهمیت بیشتری دارند :

١ـ قابلیت سازش پذیری نسبت به تغییرات محیط

٢ـ قابلیت بقاء با وجود موجودات علف خوار

٣ـ دارا بودن ساختار خاص یا داشتن یک طرح ساختمانی ساده ، تنوع زیادی را از خود نشان می دهند (حمزه، ۱۳۷۳).

۲-۱-۱- ریخت شناسی

دوره زندگی اکثر گندمیان فصلی است. در فصل نامساعد رشد، گیاهان چند ساله به خواب رفته و همه یا تعدادی از برگ های آنان پس از جذب مواد غذایی توسط گیاه پژمرده می شود. در حقیقت برگهای خزان شونده در گندمیان نادر است. گندمیان یکساله در طول زمستان زندگی خود را به صورت بذر می‌گذرانند (حمزه، ۱۳۷۳).

۲-۱-۲- ریشه

سیستم ریشه ای افشان و نسبتا کم عمق بوده که اغلب کمتر از یک متر و بندرت بیش از دو متر در زمین نفوذ می‌کند (بناکی، ۱۳۷۴).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه مورد و اثر زمان برداشت و تنش شوری بر خصوصیات آن
  • تحقیق نقش H+-ATPaseغشای پلاسمایی در واکنش گیاهان به تنش شوری و فلزات سنگین
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی برنج و تنش شوری و اثرات شوری در مراحل مختلف رشد گیاه برنج
  • تحقیق نیشکر در ایران و جهان و تنش شوری و مکانیسم های تحمل آن
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و پیش تیمار بذر و تاثیر آن بر گیاه و تنش شوری و اثرات تنش شوری بر گیاه زراعی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.