تحقیق گیاه مورد و اثر زمان برداشت و تنش شوری بر خصوصیات آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه مورد و اثر زمان برداشت و تنش شوری بر خصوصیات آن دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۵
۱-۲ معرفی گیاه مورد    ۶
۱-۳ تأثیر زمان برداشت و ترکیبات مؤثره گیاهان دارویی    ۷
۱-۴ گیاه شناسی مورد    ۸
۱-۴-۱ خصوصیات تیره میرتاسه    ۸
۱-۵ جنس های مهم تیره مورد در ایران    ۹
۱- جنس اوکالیپتوس Eucalyptus L.    ۹
۲- جنس پسیدیوم Psidium L.    ۹
۳ – جنس میرتوس Myrtus L.    ۱۰
۱-۶ اختصاصات زایشی و رویشی    ۱۰
۱-۷ نیاز اکولوژی    ۱۱
۱-۸کاشت و پرورش مورد    ۱۱
۱-۹ خواص دارویی گیاه مورد    ۱۱
۱-۱۰ اندام دارویی مورد    ۱۲
۱-۱۱کاربرد و اهمیت اقتصادی    ۱۲
۱-۱۲ فیتوشیمی اسانس مورد    ۱۲
۱-۱۳ آنتی اکسیدان ها    ۱۳
۱-۱۴  طبقه بندی آنتی اکسیدان ها    ۱۴
۱-۱۵ آنتیاکسیدانهای موجود در غذا    ۱۵
۱-۱۶ اندازهگیری فعالیت آنتی اکسیدانی    ۱۶
۱-۱۷ سنجش میزان پاکسازی آلفا، آلفا دی فنیل بتا پکریل هیدرازیل    ۱۶
۱-۱۸ آزمون قدرت  احیاءکنندگی آهن    ۱۶
۱-۱۹ روش بی رنگ شدن بتا کاروتن    ۱۷
۱-۲۰ ترکیبات فنولیک    ۱۷
۱-۲۱ فلاونوئیدها    ۱۸
۱-۲۲ استخراج ترکیبات فنولیک    ۱۹
الف)استخراج با حلال    ۱۹
ب) استخراج توسط امواج اولتراسونیک    ۲۰
ج) استخراج با کلونجر    ۲۰
۱-۲۳ آشنایی با کروماتوگرافی گازی(GC)    ۲۱
۱-۲۴ عوامل موثر بر ترکیبات ثانویه گیاهان دارویی    ۲۱
۱-۲۵ بررسی زمان برداشت    ۲۲
۱-۲۶ شوری    ۲۲
۱-۲۷ اثرات شوری بر گیاهان    ۲۳
۱-۲۸ راههای محدود شدن رشد گیاه در اثر تنش شوری    ۲۴
الف) اثرات اسمتیک شوری بر گیاه    ۲۴
ب)پرولین    ۲۴
۱-۲۹ اثرات شوری بر رشد رویشی گیاهان    ۲۴
۱-۳۰ اثرات شوری بر گل دهی و تشکیل بذر و عملکرد گیاهان    ۲۵
۱-۳۱ اثرات شوری بر فرآیندهای متابولیک    ۲۶
۱-۳۲ بررسی منابع    ۲۶
منابع    ۳۰

 منابع

[۱] ناصریان، ر. ۱۳۷۶٫ بررسی فیتوشیمیایی و اثر ضد میکروبی اسانس و عصاره گیاه مورد Myrtus communis  ، پایان نامه دکترای داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

[۲] نبی زاده، م .ر. ۱۳۸۱ .اثر سطوح مختلف شوری بر رشد و عملکرد زیره سبز. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه فردوسی مشهد.

[۳] اعتصامی ، م. و س. ا. گالشی، ۱۳۸۷٫ ارزیابی واکنش ده ژنوتیپ جو در مرحله جوانه زنی و رشد گیاهچه . مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ۴۳-۳۴ .

[۴] قهرمان، ا.  ۱۳۷۹٫ فلور ایران، موسسه تحقیقات و جنگل­ها و مراتع. جلد ۱۵٫

[۵]کاظم زاده حقیقی، ع. ۱۳۸۹٫ ارزیابی تحمل به شوری بر اساس جوانه زنی در ۹ رقم سورگوم علوفه ای. پژوهش­های علوم گیاهی. شماره ۳٫

[۶] موسوی، س.ف. و ا. شایان. ۱۳۶۴٫ آب بیشتر برای مناطق خشک، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۲(۲):  ۱۰۸٫

[۷] میر محمدی میبدی، ع.، ۱۳۸۱٫ جنبه­های فیزیولوژیک و به­نژادی تنش شوری گیاهان. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان،  ۲۸۸ صفحه.

[۸] باقری، ع. و  ح. حیدری شریف آباد. ۱۳۸۸٫ بررسی رابطه بین عملکرد و اجزاء آن و شاخص­های غلبه بر تنش با میزان تولید کربوهیدرات­های محلول در شرایط تنش شوری در گیاه جو بدون پوشینه. اکوفیزیولوژی گیاهی،  ۱(۲): ۱٫

[۹]خشخوی، م. ۱۳۷۸٫ گیاه افزایی مبانی و روشها. انتشارات دانشگاه شیراز، جلد سوم، ص۹۴۶٫

[۱۰]کافی، م.، دابلیو، و. و استوارت اس. ۱۳۷۷٫ اثرات شوری در رشد و عملکرد نه رقم گندم. مجله علوم و صنایع کشاورزی، جلد۱، شماره۱۲٫

[۱۱]گلی موحد، ا.  ۱۳۸۲٫  بررسی اثر استخراج و نوع ماده اولیه  بر قدرت آنتی اکسیدانی عصاره استحصالی  از برگ گیاه چای camellia sinensis)). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

[۱۲]گنجی،م. ح. ۱۳۵۶٫ میزان باران در منابع آب ایران، موسسه جغرافیایی و کارتو گرافی سحاب، تهران.۲۷۶-۲۵۸٫

[۱۳] اعتمادی، ن. و ح. فولادی، ۱۳۸۸٫ مدیریت چمن در مناطق معتدله. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، ۳۳۵ ص.

[۴] Ashraf, M., N. Mukhtar, S. Rehman and E. S. Rha. 2004. Salt induced changes in photosynthetic activity and growth in a potential medicinal plant Bishop`s weed Ammi majus L.  Photosynthetica. 42: 543-550.

[۱۵] Assadian, N. V., S. Miyamoto. 1983. Salt effects on alfalfa seeding emergence. Agron. J. 79: 710-714.

[۱۶] Glenn, E. P. 1997. Mechanism of salt tolerance in higher plant. PP.83-110.

[۱۷] Gonçalves, S., D. Gomes, P. Costa and A. Romano. 2013. The phenolic content and antioxidant activity of infusions from Mediterranean medicinal plants. Ind. Crops Prod. 43: 465– ۴۷۱٫

[۱۸] Gorham, J., R. G. W. Jones and E. M. Mcdonald.1985. Some mechanisms of salt tolerance in crop plant. Plant Soil.  ۸۹:۱۵-۴۰٫

۱-۱ مقدمه

­ایران دارای منابع با ارزشی از گیاهان دارویی و زینتی می باشد. روﯾﮑﺮد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﯿﺎﻫـﺎن داروﯾـﯽ و ﺗﺮﮐﯿـﺐ­ﻫـﺎی  ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﺻﻨﺎﯾﻊ داروﯾﯽ، آراﯾﺸﯽ- ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﻏـﺬاﯾﯽ ﻧﯿﺎز ﻣﺒﺮم ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺎﯾﻪ ای و ﮐﺎرﺑﺮدی وﺳـﯿﻌﯽ را در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻤﺎﯾﺎن ﻣﯽ­ﺳﺎزد. اﻣﺮوزه زﯾـﺎنﻫـﺎی ﺣﺎﺻـﻠﻪ از ﻣـﺼﺮف ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد در داروﻫـﺎی ﻣـﺼﻨﻮﻋﯽ، ﺳـﻤﻮم ﻧﺒـﺎﺗﯽ، ﻣـﻮاد  اﻓﺰودﻧﯽ و ﻧﮕﻬﺪارﻧﺪه، اﺳﺎﻧﺲ ﻫﺎ و ﻃﻌﻢ دﻫﻨـﺪه­ﻫـﺎی ﻣـﺼﻨﻮﻋﯽ ﺑـﺮ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﯿﺴﺖ. ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﮐﻪ ﮐﺸﻮر­ﻫـﺎی ﭘﯿـﺸﺮﻓﺘﻪ دﻧﯿـﺎ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻮاد ﺷـﯿﻤﯿﺎﯾﯽ را در ﻣـﻮاد ﻏـﺬاﯾﯽ، داروﯾـﯽ، آراﯾـﺸﯽ وﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺣﺬف ﻧﻤﻮده­اﻧﺪ. ﻟﺰوم ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒـﻪ  و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﺻﺤﯿﺢ از اﯾﻦ ﮔﯿﺎﻫـﺎن ﺑـﻮﯾﮋه در زﻣـﺎﻧﯽ ﮐـﻪ اﺳـﺘﻔﺎده ﺟﻬﺎن از ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ در ﺟﻨﺒـﻪ ﻫـﺎی ﺻـﻨﺎﯾﻊ داروﯾـﯽ، آراﯾـﺸﯽ، ﺑﻬﺪاﺷــﺘﯽ و ﻏــﺬاﯾﯽ ﭼﻨــﺎن ﺷــﺘﺎﺑﯽ ﮔﺮﻓﺘــﻪ، ﺑــﺴﯿﺎر ﺿــﺮوری اﺳــﺖ.  گیاهان دارویی به آن گروه از گیاهانی گفته می شود که در جهت مصارف پزشکی، درمانی  و داروسازی برای پیشگیری قرار بگیرند. وجود ترکیبات ثانویه در این گیاهان نقش مهمی در درمان انسان با گیاه دارد به این ترکیبات خاص که نقش مؤثری در بهبود، درمان یا پیشگیری از بیماریها داشته باشند ماده مؤثره گفته می­شود[۴]. با توجه به اهمیت گیاهان دارویی، امروزه پژوهش های بسیاری از محققان علوم گیاهی معطوف به جنبه­های مختلف کاربردی این گیاهان شده است. گیاهان در خلال دوره های رشد و نمو خود ممکن است با تنش روبرو شوند. تنش نتیجه روند غیر عادی فرآیندهای فیزیولوژیکی می­باشد که از تأثیر یک یا ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی حاصل می­شود.­ تنش­های غیر زیستی از جمله عواملی می­باشند که در رشد و عملکرد گیاهان محدودیت ایجاد می­کنند. ­خسارت تنش­های کمبود آب، شوری و دما به گیاهان در سطح جهان در مقایسه با سایر تنش­ها گسترده­تر است و تنش شوری یکی از بزرگترین عوامل محدود کننده رشد گیاهان و تولید محصول در جهان می­باشد­،که از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. شوری خاک، یعنی تجمع بیش از حد نمک­ها در خاک، یکی از مهم­ترین عوامل کاهش رشد گیاهان در بسیاری از نقاط دنیا است[۷۵]. شوری از جنبه های مختلف بر متابولیسم گیاه اثر می­گذارد و تغییراتی را در فیزیولوژی و مورفولوژی گیاه ایجاد می­نماید. تحمل گیاهان نسبت به شوری نه تنها در بین  گیاهان  مختلف کاملا” متفاوت است  بلکه به شرایط محیطی نیز بستگی دارد[۷]. یکی از اثرات تنش شوری تغییر در  ترکیبات  و ویژگی های اسانس گیاه می­باشد. کشور ایران با میانگین بارندگی حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال که حتی از یک سوم  متوسط بارندگی در سطح دنیا کمتر می باشد، جزء مناطق خشک و نیمه خشک دنیا به حساب می­آید[۱]. حدود ۱۵ درصد اراضی کشور ایران با مشکل شوری وافزایش سدیم مواجه هستند و گزارش های موجود حاکی از روند افزایشی این مشکل است[۲۶و۲۸]. در کشور ایران به جز بخشهای شمال کشور بقیه مناطق جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می­شوند. قسمتی از مناطق مرکزی و جنوبی دارای خاک­های شور می­باشند. مشکلات شوری بزرگترین دغدغه در مناطق خشک و نیمه خشک است که نمک خاک در آنجا به طور طبیعی بالاست و میزان بارندگی نیز برای آبشویی کافی نیست.

۱-۲ معرفی گیاه مورد

گیاه  مورد با  نام علمی  Myrtus communis در زبان فارسی به نام های مورت، آس و عمار معروف است و در زبان انگلیسی،  Myrtle یا  TrueMyrtle  نامیده می­شود . مورد گیاهی  است درختچه ایی،  همیشه­  سبز  و از خانواده میرتاسه (Myrtaceae) ،که گل های این گیاه سفید و معطر می­باشد. گیاه مورد از قدیم الایام مورد شناسایی ایرانیان بوده و از آن به عنوان ماده ضد عفونی کننده، قابض، ضد التهاب، ضد درد، ضد ویروس و ضد باکتری استفاده شده و داروهای متعددی از اسانس و عصاره ی آن تهیه می­شود. این گیاه به دلیل بالا بودن اسانس در برگ و گل بسیار معطر است. برگهای خشکیده این گیاه  حداقل دارای ۵/۱درصد وزنی اسانس می­باشد. برگ و ریشه مورد دارای خواص دارویی منحصر به فردی است و غنی از روغن های فرار، ترکیبات فنولی مانند اسیدهای گالیک و الاژیک، اسیدهای چرب، اسانس تانن، آنتوسیانین، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید است  و فاقد آلکالوئید و گلیکوزیدهای قلبی می­باشد[۹۹و۱۱۷].

یکی از اهداف مهم در گیاهان دارویی، بالا بردن میزان ترکیبات آنتی­اکسیدانی حائز اهمیت در این گیاهان می­باشد. یکی از راه­های دستیابی به این هدف مهم، شناخت عوامل تأثیرگذار در تولید این ترکیبات می­باشد. امروزه بسیاری از متخصصین تغذیه برای تأمین آنتی­اکسیدان­های مورد نیاز بدن، مصرف گیاهان، میوه‌جات و سبزیجات را توصیه می‌نمایند، زیرا مصرف آنتی­اکسیدان­های گیاهی عوارض جانبی کمتری دارند و درمان بهتری را ایجاد می­نمایند[۱۰۱]. گیاهانی که غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند، می­توانند باعث حفاظت سلول­ها از آسیب­های اکسیداتیو شوند و در نتیجه کاهش ابتلا به بعضی بیماری­ها مانند سرطانها، بیماری­های قلبی و سکته­های مغزی را موجب می­شوند [۱۰۰].  نظر به اهمیت این گیاه در صنایع داروسازی و اهمیت آن در تولید Myrtex به عنوان داروی ضد آفت دهان، افزایش درصد اسانس و ترکیبات اصلی این گیاه از اهداف مهم و محوری محسوب می شود.

۱-۳ تأثیر زمان برداشت و ترکیبات مؤثره گیاهان دارویی

زمان برداشت در گیاهان دارویی یکی از مهمترین عوامل مدیریتی است که نقش بسیار ارزنده ای در افزایش کمیت وکیفیت تولید و مواد مؤثره گیاهان دارویی دارد. با توجه به وجود اقلیم خشک و بحث شوری در کشور، از این رو هدف از مطالعه حاضر تاثیر اثر تنش شوری بر روی ویژیگی های اسانس و ترکیبات آن و همچنین انتخاب بهترین مرحله برداشت برگ به منظور دستیابی به بالاترین ترکیبات اصلی می باشد. نظر به ارزش دارویی بالای گیاه مورد تاکنون مطالعه ای مبنی بر اثرات شوری بر روی خصوصیات درصد اسانس و کل ترکیبات فنولیک این گیاه در ایران انجام نشده است، از این رو مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف تنش شوری بر خصوصیات مورفولوژی و فیتوشیمیایی گیاه مورد انجام گرفت و از طرف دیگر یکی از نکات کاربردی در صنایع داروسازی به دست آوردن بالاترین درصد اسانس، عملکرد و ترکیبات اسانس می باشد که بالطبع انتخاب بهترین مرحله برداشت می تواند گامی در این جهت باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیر شوری بر گیاهان
  • تحقیق نقش H+-ATPaseغشای پلاسمایی در واکنش گیاهان به تنش شوری و فلزات سنگین
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی برنج و تنش شوری و اثرات شوری در مراحل مختلف رشد گیاه برنج
  • تحقیق نیشکر در ایران و جهان و تنش شوری و مکانیسم های تحمل آن
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و پیش تیمار بذر و تاثیر آن بر گیاه و تنش شوری و اثرات تنش شوری بر گیاه زراعی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.