397 views
پیشینه تحقیق تاریخچه و اصول و استانداردهای بین المللی ایزو ۹۰۰۰ و تئوری وابستگی منابع و مدیریت زنجیره ی تأمین و دیدگاه های آن و مفهوم عملکرد دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه: ۵
۲-۱) مبانی ۶
۲-۱-۱) تاریخچهی ایزو: ۶
۲-۱-۱-۱) استانداردهای بین المللی ایزو سری۹۰۰۰ ۷
۲-۱-۱-۲) اصول بیست گانهی ایزو۹۰۰۱ : ۸
۲-۱-۱-۳) اصول و مبانی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ ۱۳
۲-۱-۱-۴) مزایای سیستم های کیفیت ایزو ۹۰۰۰ ۲۰
۲-۱-۱-۵) مدلهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۰ ۲۱
۲-۱-۱-۶) ایزو۹۰۰۰ و تجارت بین المللی ۲۶
۲-۱-۲) تئوری وابستگی منابع ۲۷
۲-۱-۲-۱) مفهوم تئوری وابستگی منابع ۲۷
۲-۱-۲-۲) تئوری وابستگی منابع و روابط درون سازمانی: ۲۹
۲-۱-۲-۳) کنترل کردن منابع محیطی و ایجاد روابط بینسازمانی ۳۰
۲-۱-۲-۴) استراتژیهای مبتنی بر قدرت ۳۲
۲-۱-۲-۵) رابطهی ایزو۹۰۰۰ و تئوری وابستگی منابع ۳۲
۲-۱-۳) رضایت مشتری ۳۴
۲-۱-۳-۱) مهم ترین اثرات رضایت مشتری بر فرآیندهای سازمان ۳۴
۲-۱-۳-۲) نیاز به حفظ مشتری ۳۵
۲-۱-۳-۳) ارتباط با مشتری ۳۶
۲-۱-۳-۴) ارتباطات پویا و فعال ۳۶
۲-۱-۳-۵) اصول ارتباط با مشتری ۳۷
۲-۱-۳-۶) مزایای ارتباط با مشتری ۳۷
۲-۱-۳-۷) عملکرد واقعی محصول و رضایت مشتری ۳۹
۲-۱-۳-۸) مدلهای شکل گیری رضایت مشتری ۳۹
۲-۱-۳-۹) مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا ۴۰
۲-۱-۳-۱۰) مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا ۴۱
۲-۱-۳-۱۱) رابطهی همکاری با تأمینکننده و رضایت مشتری ۴۲
۲-۱-۴) تأمینکننده ۴۳
۲-۱-۴-۱) تعریف مدیریت زنجیرهی تأمین ۴۴
۲-۱-۴-۲) دیدگاههای موجود در مدیریت روابط تأمینکنندگان ۴۵
۲-۱-۴-۳) پنج عملکرد برای مدیریت در برابر چالشهای زنجیرهی تأمین ۴۶
۲-۱-۴-۴) فرآیندهای مدیریت زنجیرهی تأمین ۴۸
۲-۱-۵) فرآیندهای داخلی ۴۹
۲-۱-۵-۱) مفهوم فرآیند ۴۹
۲-۱-۵-۲) تعیین فرآیندهای کیفیت با استفاده از معیار دید کلی به سازمان ۵۲
۲-۱-۵-۳) تعیین شاخصهای سیستم مدیریت کیفیت در فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت ۵۲
۲-۱-۵-۴) افزایش اثربخشی با روش مبتنی بر فرآیند درونی ۵۳
۲-۱-۶) عملکرد عملیاتی ۵۴
۲-۱-۶-۱) مقدمهای بر مفهوم عملکرد ۵۴
۲-۱-۶-۲) تشریح مفهوم عملکرد ۵۵
۲-۱-۶-۳) عملکرد عملیاتی ۵۶
۲-۱-۶-۴) اهداف یا استانداردهای عملکردی ۵۶
۲-۱-۶-۵) شاخصهای عملکرد ۵۷
۲-۱-۶-۶) استانداردهای عملکرد ۵۸
۲-۲) پیشینهی تحقیق ۶۰
۲-۲-۲) مطالعات داخل کشور: ۶۰
۲-۲-۳) مطالعات خارج از کشور ۶۲
منابع ۶۵
منابع فارسی ۶۵
منابع خارجی ۶۷
فعلهگری مصطفی؛ (۱۳۸۶)، مطالعهی تأثیر اجرای ایزو۹۰۰۰ بر بهبود عملکرد در شرکتهای دارای گواهینامهی ایزو۹۰۰۰، مطالعهی موردی؛ شرکتهای دارای گواهینامهی شهرصنعتی رشت، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان.
حلاج یوسفی، محمدرضا؛ (۱۳۷۵)، تأثیر اجرای استاندارد ایزو۹۰۰۰ ب ساختار سازمانی از دیدگاه مدیریان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
شاه کرمی، اکبر؛ شاهمحمدی، فرامرز؛ (۱۳۸۲)، سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۱، تهران، سازمان مدیریت صنعتی مشاوره آموزش تحقیق.
اصغرینژاد، آرش؛ (۱۳۹۱)، ایزو، کاربردی، اصولی، تهران، انتشارات راشدین.
ال دفت، ریچارد؛ (۱۳۸۹)، مبانی تئوری و طراحی سازمان، (ترجمه: علی پارساییان، سید محمد اعرابی)، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اسماعیلپور، ح؛ گلبوی، س؛ (۱۳۸۷)، بررسی و ارزیابی اثر چهارسی بر رضایتمندی مشتریان بانک کشاورزی، مجله پژوهشهای مدیریت، ش۷۹٫
عموزاده، حسین؛ (۱۳۸۹)، بررسی مقایسهای رضایت مشتریان از عملکرد شعب اقماری و کارگزاریهای رسمی سازمان تأمین اجتماعی استان گیلان، پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.
حسینپور، رضا؛ (۱۳۸۹)، عوامل موثر بر گرایش بلندمدت به حفظ رابطه با شرکتهای تأمینکننده و زنجیرهی تأمین (مطالعهی موردی؛ شرکتهای تولیدی استان گیلان)، پایاننامهی کارشناسی ارشد آزاد رشت.
دیواندری، علی؛ دلخواه، جلیل؛ (۱۳۸۴)، تدوین و طراحی مدلی برای سنجش رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری و اندازهگیری رضایتمندی مشتریان بانک ملت بر اساس آن، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شمارهی۳۷٫
وجدی وحید، م؛ (۱۳۸۳)، مدیریت زنجیرهی تأمین،
مهاجرزاده، سید محمد؛ عزیزی، مسعود؛ کمالی، محمدرضا؛ غیاثوند، محرم؛ کیانی منش، کامران؛ (۱۳۹۰)، نظام یکپارچهی مدیریت، تهران، موسسهی آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
مهدوی کوشکی، زهرا؛ (۱۳۹۰)، بررسی رابطهی بین عملکرد منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی سازمانهای دولتی شهرستان رودبار، پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشت.
آرمسترانگ، مایکل؛ (۱۳۸۵)، مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی، (ترجمه: سعید صفری، امیر وهابیان)، انتشارات جهاد دانشگاهی.
عظیمی، محمد؛ (۱۳۸۹)، مدیریت ارتباط با تأمین کننده، .
ایرانزاده، سلیمان؛ مالک، علی؛(۱۳۸۸)، اجرای سیستم مدیریت کیفیت (استاندارد ایزو۹۰۰۱) بر سطوح سیگما، مجله پژوهشهای مدیریت، شماره ۸۰٫
حرکت وسیع در سطح کشورمان به منظور استانداردسازی مقولهی مدیریت، با استفاده از استانداردهای ایزو۹۰۰۰، بیانگر تحولات اساسی در مقولهی مدیریت است. در این میان استاندارد ایزو۹۰۰۰ به عنوان استاندارد تحول سازمانی و بهبود وضعیت اجتماعی سازمانها، از الگوهای اجرایی مهمی برخوردار است که در سطح سازمانهای تولیدی و خدماتی بکار گرفته میشود. از این رو التزام عملی به رعایت مفاد اینگونه استانداردها و ایجاد اعتقاد درونی و مستمر مدیران ارشد در سطح جامعه از نخستین شروط موفقیت اینگونه استانداردهاست (سلیمانزاده ومالک، ۱۳۸۸، ص ۱۴۲).
در این مقاله، تئوری وابستگی منابع به عنوان ابزاری برای مدیریت سازمانی محیط مورد استفاده قرار میگیرد و با این هدف، از طریق شناختسازی فرآیند مورد نیاز به مدیریت سازمانی خواهیم رسید.
دست یافتن به این استاندارد معتبر از طریق بکارگیری سه فاکتور شناسایی اصلی امکان پذیر خواهد بود: فرآیند درونی، داشتن ارتباط با مشتریان و داشتن ارتباط با تأمینکنندگان.
در این مطالعه، به بررسی نظریهای در این خصوص پرداخته میشود که از طریق زیر اثبات میگردد:
۱) تئوری که دوگانگی این استاندارد را شامل میشود.
۲) ایجاد مدلی بر اساس تئوری شناسایی شده و
۳) آزمایش عملی این مدل نظریه (سینق و همکاران،۲۰۱۱، ص۵۰).
در ایران آن طور که باید و شاید، صنعت دارای پویایی و بهرهوری نبوده و صرف منابع به مراتب، بیش از آن چیزی است که لازم است و نه آن چیزی است که مورد قبول بازار رقابتی است. سؤالات و مسائل زیادی در زمینهی دریافت استقرار و فعالیت و نتایج بکارگیری استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ در کشور ایران وجود دارد که پاسخ به آنها میتوانند هرکدام به عنوان راهکاری برای سایرین و گسترش فرهنگ صحیح استاندارد و در سطح ملی، سبب بقا و رشد در سطح جهانی باشد(فعله گری، ۱۳۸۶، ص۴).
ایزو به مفهوم سازمان بینالمللی برای استانداردسازی است. در حال حاضر، این سازمان بینالمللی متشکل از مؤسسات استاندارد ملی در ۱۵۷ کشور دنیاست، که برپایهی یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو سوییس فعالیت میکند که وظیفهی هماهنگی مراکز مختلف را بر عهده دارد. امروزه، رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضهی محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصهی تجارت جهانی، استانداردهای ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بینالمللی قرار گرفتهاست.
در سال ۱۹۷۸ انگلستان، استاندارد مدیریت کیفیت BS5750[3] را برای سازمانهای خود جهت افزایش کیفیت معرفی نمود. سپس در سال ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴ این استاندارد توسط ادارهی استاندارد جهانی بازنگری و تحت نام استاندارد ایزو۹۰۰۰ مشهور گردید. این استاندارد توسط کشورهای دنیا پذیرفته شد و به عنوان مرجعی برای استاندارد کردن فعالیتهای مدیریت کیفیت معرفی شد و تا کنون در هزاران سازمان کوچک و بزرگ دنیا استقرار یافته است (اصغری نژاد، ۹۱، ص ۱۰).
استانداردهای ایزو۹۰۰۰ یکی از شناختهشدهترین و معتبرترین استانداردهای مربوط به سیستمهای کیفیت هستند. در این خانواده استاندارد ایزو۹۰۰۱ نیازمندیهای سیستم کیفیت را تشریح میکند.
هدف نهایی از طرح و ایجاد استانداردهای ایزو سری ۹۰۰۰، کمک به سازمانها برای موفقیت در رقابت و راهبری و هدایت موثر سازمان است (شاه کرمی و شاه محمدی، ۸۲، ص۲۱).
در کشور ما این استاندارد از اوایل سال ۱۳۷۴ مورد توجه قرار گرفت و در آن سال اولین شرکت ایرانی (شرکت ایران رادیاتور) موفق به کسب گواهینامهی ایزو۹۰۰۲ شد (حلاج یوسفی، ۷۵).
اگرچه با توجه به برخی نیازهای خاص، به نظر نمیرسد که برای تمام صنایع مناسب باشد ولی این مدیریت کیفیت استاندارد در تمام صنایع به دو دلیل عمده است. اول اینکه الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان است و مهمتر از همه اینکه ایزو ۹۰۰۰، شامل الزامات اساسی برای سیستم مدیریت کیفیت مورد نیاز است (بل، ۲۰۱۰، ص۹).
این استانداردها راهنمای استقرار سیستم کیفیت در سازمان مورد نظر را در بر دارند. بر اساس این استانداردها کلیهی فعالیتهای سازمان باید در جهت برآوردن نیازهای مشتری به صورتی مطلوب متحول گردد. استانداردهای مورد نظر مراحل متفاوتی مانند تهیهی مواد اولیه، طراحی تولید، مدیریت فروش و حتی خدمات پس از فروش را در بر میگیرد. در این استانداردها تولید و ارائهی خدمات به صورتی اصولی مطرح میشود. نگرش موجود به گونهای است که عوامل گوناگون مؤثر در این امور، مورد توجه واقع میشوند مانند ضوابط و معیارهای تأثیر گذار بر تولید. افزون بر آنکه یکی از اهداف مورد نظر برای اعمال استانداردهای ایزو سری ۹۰۰۰ ایجاد احساس رضایت در انسانی تحت عنوان مصرفکننده است.
استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۱٫ این استاندارد، الگویی برای تضمین کیفیت در طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائهی خدمات است. براساس این استاندارد بین المللی، شرایط و عناصر مورد نیاز برای ایجاد سیستم کیفیت و الزامات مربوط به آن تعیین شده است. بنابراین در واحدهایی که با توجه به شرایط و امکانات موجود به کارگیری این سیستم میسر باشد، از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ استفاده میشود. هدف اصلی از نیازمندیهای تعیین شده، جلب رضایت مشتری از طریق جلوگیری از فقدان انطباق در مراحل مختلف از طراحی تاارائهی خدمات است.
استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۲٫ این استاندارد، الگویی جهت تضمین کیفیت درتولید، نصب و ارائهی خدمات است. در استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۲ زمینههای کیفی قابل بررسی شامل ۱۹ بند است که مشابه عناصر استاندارد ایزو ۹۰۰۱ میباشد و بند کنترل طراحی حذف شده است. بنابراین در شرکتها و مؤسساتی که عرضهی کالاها و خدمات توسط آنها بر اساس طراحی تثبیت شدهای صورت میگیرد به کار میرود. هدف اصلی از نیازمندیهای تعیین شده، جلب رضایت مشتری از طریق جلوگیری از عدم انطباق در مراحل مختلف از تولید تاارائهی خدمات است.
استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۳٫ استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۳ الگوی تضمین کیفیت برای بازرسی و آزمون نهایی میباشد. در استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۳، زمینههای کیفی قابل بررسی شامل ۱۶ بند است. بندهای مذکور شبیه بندهای استاندارد ایزو ۹۰۰۱ میباشد و بندهای کنترل طراحی، کنترل فرآیند، خرید و خدمات حذف شده است. این استاندارد جهت تضمین مطابقت نیازمندیهای تعیین شده، صرفاً در بازرسی و آزمون نهایی به کار می رود مشروط بر آنکه توانایی معینی از عرضه کننده جهت بازرسی و آزمونهای انجام شده روی کالای تمام شده به صورت رضایت بخشی اثبات شود.
استاندارد بین المللی ایزو۹۰۰۴٫ این استاندارد شامل روشها و مواردی است که با استفاده از آنها میتوان عناصر و اجزای مربوط به هر یک از استانداردهای ۹۰۰۱ ،۹۰۰۲،۹۰۰۳ را ارزیابی و بررسی نمود. استاندارد مذکور راهنمای استقرار سیستم مدیریت کیفیت است و گواهینامهای در مورد آن صادر نمیشود (شاه کرمی، شاه محمدی،۸۲، ص ۱۳).
در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بیست زمینهی کیفی که برای استقرار سیستم کیفیت در یک بنگاه اقتصادی ضرورت دارد مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد ترتیباتی پیشبینی شده است که با رعایت آنها شرایط مورد نظر جهت اطمینان یافتن از وجود سیستم کیفیت مناسب ایجاد میشود. در صورتی که شرکتی الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را رعایت کرده باشد میتواند از سازمانهای معتبر بین المللی که صلاحیت صدور گواهینامه را دارند درخواست کند که نسبت به انطباق فعالیت این شرکت با استاندارد فوق به رسیدگی و اظهار نظر بپردازد. پس از انجام اقدامات لازم در صورت انطباق سیستم کیفیت موجود با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ اعتبار ویژهای به دارندهی آن می بخشد و موجب میشود که مشتری اطمینان یابد که کالاها و خدمات شرکت مورد نظر با ویژگیهای تعیین شده تطابق دارد. افزون بر آن تضمین کیفیت به صورتی استاندارد و پذیرش آن توسط یک سازمان معتبر بین المللی به تسهیل حضور شرکتها در بازارهای جهانی منتهی میشود. بندهای بیستگانهی فوق به شرح زیر است:
۱ـ مسئولیت مدیریت[۴]
مدیریت سازمان باید خطمشی کیفیت را تعیین، تشریح و تصویب کند. ساختار سازمانی نیز باید مسئولیتها و صلاحیتهای هر یک از افراد را با توجه به اهداف سازمان و تعهد نسبت به کیفیت مشخص نماید و سیستم کیفیت را در فواصل زمانی معین بازنگری و اصلاح کند.
۲ـ سیستم کیفیت[۵]
یک سیستم کیفیت مستند باید برای حصول اطمینان نسبت به انطباق کالا با ویژگیهای تعیین شده، مدون، ایجاد و اجراشود. برای رسیدن به این مقصود باید یک نظامنامهی کیفیت برای سازمان تدوین گردد. به گونهای که الزامات مورد نظر را در برگیرد. برای تهیهی نظامنامهی کیفیت شرایط و موارد پیشبینی شده در استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۰۱۳ باید رعایت شود. نظامنامهی کیفیت مواردی از قبیل خط مشی کیفیت سازمان دستورالعملهای اجرائی آئینهای کار و شیوهی اصلاح و کنترل نظامنامه را در بر میگیرد.
۳ـ بازنگری قرارداد[۶]
قبل از پذیرش سفارش یا تغییر و اصلاح سفارشهای قبلی سازمان باید اطلاعات مورد نیاز و اطمینان لازم را حاصل کند تا قرارداد مربوط لازم الاجرا شود و بر اساس آن عمل گردد. از این طریق از تغییر مفاد قرارداد جلوگیری میشود و تجهیزات موجود برای تأمین نیازمندیهای تعیین شده در قرارداد آماده میگردد.
۴ـ کنترل طراحی[۷]
برای اطمینان یافتن نسبت به برآوردن الزامات تعیین شده شرکت باید روشهای اجرایی مدون جهت کنترل و تأیید طراحی کالا را ایجاد و اجرا کند. به وسیلهی شیوههای ارزیابی طرح اطمینان حاصل میشود که نیازهای مشتری در طراحی محصول مورد توجه قرار گرفته است.
۵ـ کنترل اسناد و دادهها[۸]
جهت کنترل اسناد و دادهها بر اساس الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ اسناد و دادههایی مانند نظامنامهی کیفیت، اسناد مربوط به طراحی خرید عرضه و اقدامات اصلاحی نقشهها، اسناد تعیینکنندهی ویژگیهای محصول یا مورد استفاده در سیستم کیفیت باید ایجاد و نگهداری شوند. کنترل مستندات باید از زمان ایجاد آنها شروع شود و پس از استفاده و کنار گذاشتن نیز ادامه یابد.
[۱] – History
[۲] – International Standardization for Organization
[۳] – Britain Standard
[۴] – Management Responsibility
[۵] – Quality System
[۶]– Contral Reriew
[۷]– Design Control
[۸] – Document and Data Control
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر