تحقیق تاریخچه و عوامل دخیل در بیماریزایی و روش تشخیص و پیشگیری در بیماری سالمونلا و مروری بر روش های تایپینگ باکتری ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه و عوامل دخیل در بیماریزایی و روش تشخیص و پیشگیری در بیماری سالمونلا و مروری بر روش های تایپینگ باکتری ها دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲-۱، تاریخچه    ۴
۱-۲-۲، باکتریولوژی سالمونلا    ۵
۱-۲-۳، تست ها و خواص بیوشیمیایی    ۵
۱-۲-۴، طبقه بندی سالمونلا    ۶
۱-۲-۵، آنتی ژن های سالمونلا    ۸
۱-۲-۶، عوامل دخیل در بیماریزایی در سالمونلا    ۱۱
۱-۲-۷٫ بیماری های ناشی از سالمونلا    ۱۳
۱-۲-۸٫ اپیدمیولوژی سالمونلا    ۱۵
۱-۲-۹، تشخیص آزمایشگاهی سالمونلا    ۱۶
۱-۲-۱۰٫ پیشگیری و کنترل    ۱۸
۱-۲-۱۱، ایمنی    ۱۹
۱-۲-۱۲، درمان    ۱۹
۱-۳ – مروری بر روش های تایپینگ باکتری ها    ۲۰
۱-۳-۱- اصول و مبانی روش MLVA    ۲۱
۱-۲-۳- کلمات و اصطلاحات کاربردی در MLVA    ۲۴
۱-۳-۳- مزایای MLVA نسبت به سایر روش های ژنوتایپنگ    ۲۶
۱-۴مروری بر انجام تحقیقات    ۳۱
منابع:    ۳۵

منابع:

آتش پرور نعمت، تشخیص و شناسایی سالمونلا ها در عفونت اسهالی گاو با استفاده از حداسازی ایمونومگنتیک و Multiplex PCR، پایان نامه دکتری میکروبیولوژی( D)، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ۱۳۸۵، شماره ۲۵۱

زهرایی صالحی تقی، بررسی ساختار آنتی ژنی سالمونلا تایفی موریوم و استفاده از آن جهت تشخیص و ردیابی عفونت های ناشی از این باکتری، پایان نامه دکتری تخصصی میکروبیولوژی ( D)، دانشکده دامپزشکی تهران، ۱۳۷۳، شماره ۱۵

زهرایی صالحی تقی، سالمونلا، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۸، شماره ۲۴۲۹

Brooks G, Carroll KC, Butel J, Morse S. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 26/E: Mcgraw-hill; 2012.

Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medical Microbiology: Mosby/Elsevier; 2013.

Walker TS. Microbiology: W.B. Saunders Company; 1998.

Nadon CA, Trees E, Ng LK, Moller Nielsen E, Reimer A, Maxwell N, et al. Development and application of MLVA methods as a tool for inter-laboratory surveillance. Euro Surveill2013;18(35):20565.

Mead PS, Slutsker L, Dietz V, McCaig LF, Bresee JS, Shapiro C, et al. Food-related illness and death in the United States. Emerg Infect Dis1999 Sep-Oct;5(5):607-25.

Baumler AJ, Tsolis RM, Ficht TA, Adams LG. Evolution of host adaptation in Salmonella enterica. Infect Immun1998 Oct;66(10):4579-87.

Zinsser H, Joklik WK. Zinsser Microbiology: Prentice Hall; 1997.

Holmes AJ, Eisenstark A. The mutagenic effect of thymine-starvation on Salmonella typhimurium. Mutat Res1968 Jan-Feb;5(4):15-21.

Bock K, Meldal M, Bundle DR, Iversen T, Garegg PJ, Norberg T, et al. The conformation of Salmonella O-antigenic polysaccharide chains of serogroups A, B, and D1 predicted by semi-empirical, Hard-Sphere (HSEA) calculations. Carbohydr Res1984 Jul 15;130:23-34.

Isenberg HD, Microbiology ASf. Clinical microbiology procedures handbook: American Society of Microbiology; 1992.

Ergin g, guriz H, Derya Aysev A, Ince E, Erdem B, Doؤںru أ. Salmonella bacteraemia in Turkish children: 37 cases seen in a university hospital between 1993 and 2002. Annals of Tropical Paediatrics: International Child Health2004;24(4):75-80.

Parry CM, Hoa NTT, Diep TS, Wain J, Chinh NT, Vinh H, et al. Value of a single-tube Widal test in diagnosis of typhoid fever in Vietnam. Journal of clinical microbiology1999;37(9):2882-6.

Chiu S, Chiu CH, Lin TY. Salmonella enterica serotype Choleraesuis infection in a medical center in northern Taiwan. J Microbiol Immunol Infect2004 Apr;37(2):99-102.

Miller SI, Pegues D. Salmonella species, including Salmonella typhi. Principles and practice of infectious diseases2000;5:2344-63.

۱-۲-۱، تاریخچه

دو دانشمند فرانسوی با نام های کومل[۱]  و لوئی[۲] در اوایل قرن نوزدهم میلادی علائم کلینیکی تب تیفوئید را بررسی کردند. در سال ۱۸۲۳ میلادی برتونئو[۳] به علت تورم غدد لنفاوی روده آن بیماری را به نام روده جوشان[۴] نام گذاری نمود. کرهارد[۵] در اپیدمی تیفوئید در فیلادلفیا ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۳۷ میلادی، تیفوس و حصبه را از متمایز کرد.در سال ۱۸۳۹ میلادی شونلین[۶] تیفوس را به نام تیفوس اگژنتماتیکوس[۷] و حصبه را تیفوس احشایی[۸] نام گذاری نمود. در میان سال های ۱۸۴۹-۱۸۵۱ در انگلستان، جنر[۹] با استفاده از علائم بیماری های تب دانه دار، حصبه را تشخیص داد و عامل آن را سالمونلا تایفی[۱۰] نامید.  اسم سالمونلا بر گرفته شده از دامپزشک آمریکایی به نام دکتر دانیال المر سالمون[۱۱]  می باشد که به پاس تحقیقات و زحمات گسترده این دانشمند  نام گذاری شده است.هوپ[۱۲] در سال ۱۸۸۶ از ادرار، فیفیر در سال ۱۸۸۵ از مدفوع، در سال ۱۸۸۸ ویلچور از خون سالمونلا را جدا نمودند.در سال ۱۸۹۶ سیکارد و ویدال آنتی بادی علیه سالمونلا را از خون جداسازی کردند (۲و۳) .

۱-۲-۲، باکتریولوژی سالمونلا

سالمونلا از اجزای خانواده انتروباکتریاسه می باشد که واجد تاژک پری تریش می باشد(۴) این باکتری از طریق حیوانات و محصولات حیوانی آلوده به این باکتری به انسان منتقل شده و سبب بیماری در انسان می شود(۴). سالیانه تخمین زده می شود ۱٫۴ میلیون نفر در ایلات متحده آمریکا  توسط سالمونلا بیمار می شوند(۸).

بیشتر سروتایپ های این باکتری برای انسان و اکثر حیوانات بیماریزا هستند. سالمونلا در دستگاه گوارش مهره داران یافت شده و بیماری های متعدد با علائم متفاوت را ایجاد می نماید(۹). یکی از علل مهم مسمومیت های غذایی در اروپا و ایالات متحده آمریکا، سالمونلا انتریکا سرووار انتریتیدیس می باشد. براورد شده است که ۹۳٫۸ میلیون نفر سالانه در کل جهان به سالمونلا مبتلا می شوند که نتیجه آن ۱۵۵۰۰۰ مورد مرگ در سال می باشد.

۱-۲-۳، تست ها و خواص بیوشیمیایی

این باکتری تست اندول و ONPG آن منفی بوده و لاکتوز را تخمیر نمی کند اما این باکتری متحرک بوده و تست سیترات و SH2 آن مثبت می باشد. واکنش آنتی بادی علیه آنتی ژن های Vi و H و O این باکتری مبنای سروتایپینگ سالنونلا است.

در حالیکه مبنای اصلی طبقه بندی سالمونلا سروتایپینگ آنتی ژن های سطحی می باشد اما اساس تفریق سروتایپ تایفی تست های بیوشیمیایی می باشد . سروتایپ تایفی از نظر تست های بیوشیمیایی به صورت خنثی می باشد. سروتایپ تایفی در همه تست های تولید گاز از گلوکز، موسینات،آرابینوز، سیمون سیترات، اورنی تین دکربوکسیلاز و مصرف استات منفی را بروز می دهد. سروتایپ تایفی مسئول  تیفوئید بوده و سایر سروتایپ ها باعث انتریت و انتروکولیت می شود(۴, ۹, ۱۰).

ویژگی های بیوشیمیایی سالمونلا همان ویژگی های عمومی خانواده انتروباکتریاسه می باشد. تخمیر کربوهیدرات توسط سالمونلا همراه با تولید گاز و اسید می باشد. سالمونلا مانیتول، آرابینوز، گلوکز، دولسیتول، سوربیتول و مالتوز را تخمیر می کند اما سالیسین، آدنیتول، لاکتوز و ساکارز را تخمیر نمی کند ولی سالمونلا کلراسوئیس و تعدادی از سویه های سالمونلا تایفی، قادر به تخمیر آرابینوز نیستند. سالمونلا کلراسوئیس، سالمونلا پولروم، برخی از سویه های سالمونلا پاراتایفی و تقریبا تمام سویه های سالمونلا تایفی قادر به تخمیر دولسیتول نمی باشند. سالمونلا گالیناروم، برخی از سروتایپ های سالمونلا تایفی موریوم، سالمونلا تایفی و سالمونلا دابلین هنگام تخمیر کربوهیدرات، گاز ایجاد نمی کند. برخی از سویه ها قادر به تخمیر ساکارز، رافینوز و لاکتوز هستند، این ویژگی های غیر عادی بدلیل وجود پلاسمید است. اکثرا سالمونلا آریزونه واجد فعالیت بتاگالاکتوزیداز می باشد و لاکتوز را یا به سرعت و یا به آهستگی تخمیر می کند. بیشتر سویه هایی که قند های خاص را تخمیر میکنند، این عمل را با شدت بالا انجام می دهند و در آب پپتون دار در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد و در مدت زمان ۶ تا ۱۰ ساعت، اسید تولید می کنند. ممکن است سویه های غیر تخمیر کننده در اثر چهش به تخمیر کننده تبدیل شوند و بعد از گذشت چند روز اسید ایجاد کنند و امکان دارد با سایر سالمونلا ها که تخمیر کننده هستند، اشتباه گرفته شوند. برخی از سویه ها دارای نقص در فرایند جذب قند هستند و اسید را در طول مدت ۱۰ الی ۲۰ ساعت ایجاد می کنند(۴).

۱-۲-۴، طبقه بندی سالمونلا

طبقه بندی سالمونلا بسیار دشوار است، به علت اینکه از گونه های متععدی تشکیل شده است. معمولا گونه های سالمونلا را بر اساس ویژگی های بیوشیمیایی، اپیدمیولوژی، میزبان و آنتی ژن های O، H و Vi طبقه بندی می شوند. برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ میلادی طبقه بندی سالمونلا توسط کافمن صورت گرفت که توسط وایت این طبقه بندی تکمیل گردید.  بر اساس این طبقه بندی، سروتایپ های سالمونلا در یک گونه منفرد قرار گرفت.   طبقه بندی دیگری که وجود دارد،ادواردز-اوینگ[۱] می باشد که سالمونلا را در سه گونه ی سالمونلا تایفی، سالمونلا کلراسوئیس و انتریتیدیس و صد ها سروتایپ طبقه بندی می کند(۴و۱۰).

طبقه بندی سومی که برای سالمونلا وجود دارد، بر اساس  هیبریداسیون DNA[2] می باشد. که بر اساس آن  جنس سالمونلا شامل دو گونه ی سالمونلا بونگوری و سالمونلا انتریکا می باشد. در این طبقه بندی اکثر پاتوژن های انسان در گونه ی انتریکا جای گرفته  اند.

سالمونلا انتریکا به شش زیر گونه تقسیم می شودکه شامل: سالمونلا انتریکا، سالمونلا  سالاما، سالمونلا آریزونه، سالمونلا دی آریزونه، سالمونلا هونته و سالمونلا انتریتیدیس می باشد(۵).

۱-۲-۵، آنتی ژن های سالمونلا

الف) آنتی ژن O

آنتی ژن  O در برابر الکل و حرارت مقاوم است و در سالمونلا ۶۷ انتی ژن O وجود دارد که با عدد نشان داده می شود. آنتی ژن O می تواند حرارت جوش را به مدت دو ساعت و نیم تحمل کند اما آنتی ژن فلاژل و آنتی ژن فیمبریه در این درجه حرارت نابود می شوند و قادر به تحمل آن نیستند. خاصیت آنتی ژن O بوسیله لیپوپلی ساکارید[۱] که  در دیواره باکتری های گرم منفی وجود دارد ایجاد می شود.

بدلیل هیدروفیل بودن آنتی ژن O در محلول نمکی۰٫۸۵% NaCl، یک سوسپانسیون یکنواخت ایجاد می کند.آنتی ژن O می تواند در درجه حرارت ۳۷ درجه سانتی گراد اتانول ۹۶ درصد به مدت زمان چهار ساعت تحمل کند اما فرمالین ۰٫۲% باعث غیر فعاسازی آنتی ژن O میشود. (۲و۳).

ب)آنتی ژن فلاژلی یا آنتی ژن H

آنتی ژن H در برابر الکل و حرارت حساس می باشد و در درجه حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت زمان سی دقیقه همه ی فلازل ها از باکتری جدا می شود. این فرایند جدا شدن فلاژل ها از باکتری در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد آغاز می شود اما این فلاژل هایی که از باکتری جدا می شوند، سیستم ایمنی را تحریک می کنند. آنتی ژن H  یکی دیگر از آنتی ژن های سالمونلا می باشد که این آنتی ژن مربوط به فلاژل باکتری می باشد. هنگامیکه که ما سوسپانسیون باکتری را به مدت دو نیم ساعت بجوشانیم این خاصیت ایمنی زایی باکتری از بین می رود اما اگر در دمای پایین تر از دمای جوش قرار گیرد خاصیت اگلوتیناسیون  آنتی ژن از بین رفته  اما قدرت آنتی ژن از بین نمی رود (۲و۳).

آنتی ژن فلاژلی دو نوع است که عبارت است از : ۱) آنتی ژن فلاژلی فاز یک(H₁) ۲) آنتی ژن فلاژلی فاز دو(H₂).

آنتی ژن H₁ با حروف لاتین نشان داده می شود و از حرف a تا حرف z  میباشد. به علت اینکه  تعداد آنتی ژن H₁ بسیاز بیشتر از ۲۵ می باشد، سایر آنتی ژن های H با اضافه کردن عدد به حرف Z مشخص می شود. آنتی ژن H₂ به صورت عدد از ۱ تا ۱۲ نشان داده می شود.تعداد آنتی ژن H₁، ۹۳ عدد می باشد (۳).

ج) آنتی ژن K یا آنتی  کپسولی

سه نوع آنتی ژن کپسولی در سالمونلا وجود دارد که شامل: آنتی ژن M، آنتی ژن Vi و آنتی ژن ۵

آنتی ژن M:

آنتی ژن M شامل کولانیک اسید است. آنتی ژن M  باعث ایجاد  کلونی های مخاطی می گردد. آنتی ژن M پلی ساکارید های خارج سلولی می باشد. مکانیسم  جلوگیری از آگلوتیناسیون به وسیله آنتی سرم علیه O، شبیه مکانیسم عمل آنتی ژن Vi می باشد. خصوصیت آنتی ژن M با آنتی ژن Vi تفاوت دارد.برخی از آنتی ژن های کپسولی اشرشیاکلی (مثل: K₃₀ و K₃₉) و K₈ و K₃ کلبسیلا با آنتی ژن  M سالمونلا  واکنش متقاطع[۲] دارند. برای تعیین آنتی ژن M، کلونی ها حالت لعابی پیدا می کند و به کشت باکتری سرم ضد آنتی ژن M اضافه می کنیم که می توان از آزمایش تورم کپسولی استفاده نمود(۳).

آنتی ژن Vi:

آنتی ژن Vi یک پلی ساکارید کپسولی می باشد و از واحد های هموپلیمرN- استیل گالاکتوز آمینورونیک اسید تشکیل شده است که با پیوند ۱ به ۴ بهم متصل شده اند و کربن شماره ی ۳ آن استیله می باشد. هنگامیکه از خون بیماران مبتلا به تب روده ای، سالمونلا انتریکا سرووار تایفی جدا شود، این سالمونلا ها در برابر آنتی سرم O₉ آگلوتینه نمی شوند. بدلیل آنکه این آنتی ژن برای موش دارای قدرت بیماریزایی بیشتر می باشد به آن آنتی ژن حدت[۳] گفته می شود.

سویه هایی که دارای آنتی ژن Vi می باشند در برابر آب اکسیژنه حساس اند و به همین علت دانشمندان معتقند که آنتی ژن Vi در مکانیسم فاگوسیتوز نوتروفیل ها اختلال ایجاد نمی کند بلکه در  برابر عمل انفجار اکسیداتیوی که در داخل نوتروفیل ها رخ می دهد، مقاوم است. آنتی ژن Vi میزان تثبیت C₃ در سطح سالمونلا تایفی کاهش می دهد(زهرایی سال۱۳۷۸ Murray, Rosenthal et al. 2013). به علت آنکه آنتی ژن Vi مانع از عمل آگلوتیناسیون به وسیله آنتی سرم ضد آنتی ژن O می شود، برای حذف آنتی ژن Vi، باید باکتری را در دمای صد درجه سانتی گراد( دمای جوش) به مدت یک ساعت جوشاند(۱ و ۳).

[۱] LPS

[۲]Cross Reaction

[۳] Virulence Anti gen

[۱] Edwards-Ewing

[۲] DNA  Hybridation

[۱] Chomel

[۲] Louis

[۳] Bretonneau

[۴] Dothienenterite

[۵] Gerhard

[۶] Schoenlein

[۷] Typhus exanthematicus

[۸] Typhus Abdominalis

[۹] Gener

[۱۰] S. typhi

[۱۱] Salmon

[۱۲] hueppe

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مشخصات جنس سالمونلا ، تاکسونومی، شاخصهای بیماریزایی، بیماریزایی و مکانیسم آن، اپیدمیولوژی، روش های تشخیص و مطالعات آزمایشگاهی آن
  • تحقیق خصوصیات سالمونلا و آلودگی آن در انسان و حیوانات و روش‌های تشخیص سالمونلا
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.