تحقیق مشخصات جنس سالمونلا ، تاکسونومی، شاخصهای بیماریزایی، بیماریزایی و مکانیسم آن، اپیدمیولوژی، روش های تشخیص و مطالعات آزمایشگاهی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات جنس سالمونلا ، تاکسونومی، شاخصهای بیماریزایی، بیماریزایی و مکانیسم آن، اپیدمیولوژی، روش های تشخیص و مطالعات آزمایشگاهی آن دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲-مشخصات جنس سالمونلا    ۶
۱-۱-۲- تاریخچه    ۶
۲-۱-۲- خواص شکلی    ۶
۳-۱-۲- خواص بیوشیمیایی    ۷
۴-۱-۲- مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی    ۷
۵-۱-۲- خواص کشت    ۸
۶-۱-۲ شرایط رشد سالمونلاها    ۸
۷-۱-۲- بقا سالمونلا    ۹
۸-۱-۲- زیستگاه    ۱۰
۲-۲ تاکسونومی    ۱۰
۱-۲-۲- سالمونلا تیفی    ۱۳
۲-۲-۲- سالمونلا انتریتیدیس    ۱۳
۳-۲-۲- سالمونلا کلراسوئیس    ۱۴
۴-۲-۲- سالمونلا پولوروم    ۱۴
۵-۲-۲- سالمونلا گالیناروم    ۱۵
۶-۲-۲- سالمونلا آریزونا    ۱۶
۷-۲-۲- ساختمان آنتیژنی    ۱۸
۸-۲-۲- طبقه بندی سالمونلا به منظور اهداف اپیدمیولوژیکی    ۱۹
۱-۸-۲-۲- ارگانیسمهای موجب عفونت در انسان    ۱۹
۲-۸-۲-۲- واریته های سرولوژیکی سازگار با میزبان    ۱۹
۳-۸-۲-۲- واریته های سرولوژیکی ناسازگار    ۲۰
۳-۲- شاخصهای بیماریزایی    ۲۰
۱-۳-۲-  آنتیژنهای سطحی    ۲۰
۲-۳-۲-  تهاجم    ۲۰
۳-۳-۲-  اندوتوکسین انتروتوکسین سیتوتوکسین    ۲۱
۴-۲- بیماریزایی و مکانیسم آن    ۲۱
۱-۴-۲-  روند بیماریزایی    ۲۲
۲-۴-۲ میزان شیوع سالمونلوز در انسان    ۲۲
۳-۴-۲- عفونتهای سالمونلایی در انسان    ۲۳
۱-۳-۴-۲-  تب تیفوئید و تبهای رودهای    ۲۳
۲-۳-۴-۲- سپتیسمی    ۲۴
۳-۳-۴-۲- گاستروانتریت    ۲۴
۴-۴-۲- علائم بالینی در انسان    ۲۴
۵-۲- اپیدمیولوژی    ۲۵
۶-۲- روشهای تشخیص    ۲۷
۱-۶-۲- روشهای فنوتیپی    ۲۸
۱-۱-۶-۲-  بیوتایپینگ    ۲۸
۲-۱-۶-۲- سروتایپینگ    ۲۹
۳-۱-۶-۲- روشهای ایمنولوژیک    ۲۹
۱-۳-۱-۶-۲- الایزا    ۳۰
۲-۳-۱-۶-۲- IMS    ۳۱
۲-۶-۲- روشهای ژنوتیپی    ۳۱
۲-۲-۶-۲- multiplex PCR    ۳۴
۳-۲-۶-۲- real-time PCR    ۳۴
۴-۲-۶-۲- روش تکثیر هم دمای وابسته به حلقه LAMP    ۳۵
۱-۴-۲-۶-۲- پرایمرهای LAMP    ۳۵
۲-۴-۲-۶-۲- مکانیسم واکنش  LAMP    ۳۷
۳-۴-۲-۶-۲- مشخصات روش LAMP    ۴۲
۴-۴-۲-۶-۲- مواد لازم برای انجام واکنش LAMP    ۴۳
۵-۴-۲-۶-۲- ارزیابی محصولات LAMP    ۴۵
۶-۴-۲-۶-۲- مکانیسم تشکیل کدورت در واکنش LAMP    ۴۶
۷-۴-۲-۶-۲- مزایای روش LAMP    ۴۶
۷-۲ مطالعات آزمایشگاهی    ۴۷
۱-۷-۲- مطالعه بر روی سویههای سالمونلا به روش الایزا    ۴۷
۲-۷-۲- مطالعه بر روی سویههای سالمونلا به روش PCR    ۴۸
۳-۷-۲- مطالعه بر روی سویههای سالمونلا به روش LAMP    ۵۲
منابع و مآخذ :    ۵۶

منابع:

Bhatia. T. R; MC. Nabb. G. D. 1980. Dissemination of Salmonella in Broiler–chicken Operation. Avi. Dis. 24 (3): 616-624

Alcamo, E. 1997: Fundamentals of microbiology. 5th edit. P: 235-238.

Dolye, M. P. & Beuchat, L. R. (2007). Rapid methods for the detection of foodborne pathogens:current and next-generation technologies Washington, D.C.: ASM press

Hara-Kudo, Y., Yoshino, M., Kojima, T. & Ikedo, M. (2005). Loop-mediated isothermal

amplification for the rapid detection of Salmonella. FEMS Microbiol Lett 253, 155-161

Ceren Aksoy, IDENTIFICATION OF SEROTYPE SPECIFIC DNA MARKER FOR

SALMONELLA TYPHIMURIUM BY RAPD-PCR METHOD, September 2004

Jay, J., M., Loessner, M. J. & Golden, D. A. (2005). Modern food microbiology, 7th edn. New

York, NY: Springer Science + Business Media, Inc.

Textbook of Diagnostic Microbiology. Connie R.mahon.3rd Edition,2007.

Koneman’s Color Atlas Textbook of Diagnostic Microbiology. Winn,Allen, Janda,Koneman,

Procop,Schreckenberger,Woods,6th Edition.2006.

Hara-Kudo Y, Kumagai S, Masuda T, et al.Detection of Salmonella enteritidis in shell and liquid eggs using enrichment and plating. Int J Food Microbiol. 2001

Wang L, Lei S, MJ A, Yuhuan G, Lin L.Specific and rapid detection of foodborne Salmonella by loop-mediated isothermal amplification method. Food Research International. 2007; 41: 69-74.

Okamura M, Ohba Y, Kikuchi S, et al. Loopmediated isothermal amplification for the rapid, sensitive, and specific detection of the O9 group of Salmonella in chickens. Vet Microbiol. 2008; 132: 197-204.

۱-۲-مشخصات جنس سالمونلا

۱-۱-۲- تاریخچه

در سال ۱۸۸۵ یک دامپزشک آمریکائی به نام دانیل المر سالمون برای اولین بار این باکتری را از خوک جدا کرد وآن را باسیلوس کلرا­سوئیس[۱] نامید. در سال ۱۸۸۸ جرم دیگری توسط گارتنر از فردی که در اثر گاستروانتریت ناشی از مصرف گوشت نپخته مرده بود جدا شد و آن­را باسیلوس انتریتیدیس نامید که بعداً سالمونلا انتریتیدیس خوانده شد. در سال ۱۹۰۰ خواص این باکتری توسط فردی به نام لینیر به­طور رسمی تصویب گردید. از آنجا که این ارگانیسم ها شبیه به باکتری های جدا شده توسط سالمون بودند، به همین جهت به افتخار کاشف اولیه این باکتری سالمونلا[۲] نامیدند(Roumagnac et al.,  ۲۰۰۶).

در فاصله بین سال­های ۱۹۲۵ـ۱۹۰۰ بزرگ­ترین رویداد در کشف سرولوژیکی آنتی‌ژن‌های سوماتیک و فلاژلا در مورد گروه سالمونلا بوسیله لیگنیرز انجام شد. در سال ۱۹۲۶ ترکیبات پادگنی سالمونلا طبقه‌بندی گردید و جدولی به نام جدول کافمن ـ وایت ایجاد  شد. در حال حاضر این جدول دارای حدود ۲۵۰۰ سروتیپ است (Bhatia & Nabb , 1980) .

 سالمونلا بطور گسترده در طبیعت توزیع شده است مانند آب آلوده، خاک حاوی مدفوع حیوانات و غیره. به طور عمده این باکتری­ها در روده­ی حیوانات ساکن است و مخزن اصلی آلودگی مرغ، تخم مرغ، دام، حیوانات خانگی و خزندگان است(Cidrp, 2009).

 ۲-۱-۲- خواص شکلی

اعضای جنس سالمونلا باکتری­های میله­ای شکل و اندازه­ی آن ۵-۲  ´۵/۱-۷ /. میکرون بوده است.گرم منفی، بدون اسپور و متعلق به خانواده­ی انتروباکتریاسه­اند (J. Antonio , 2009 ; Dolye & Beuchat, 2007) .. اکثر اعضای این جنس متحرک و با تاژه­ی پری­تریش­اند به­جز چند مورد استثناء مانند سالمونلا گالیناروم[۳] و سالمونلا پولوروم[۴] (et al., 2005 Hara-Kudo).

۳-۱-۲- خواص بیوشیمیایی

اعضای این جنس قادر به تخمیر گلوکز بوده ولی از تخمیر ساکارز و لاکتوز نا­توانند. بیشتر انواع سالمونلا ها گلوکز، مالتوز، مانیتول، دولسیتول، دکسترین و سوربیتول را تخمیر می کنند و اسید و گاز بوجود می آورند. اکثر سویه­ها  H2sرا از منبع سولفوری معدنی تولید کرده و تولید H2S یکی از واکنش های کلیدی در تشخیص سالمونلاها می­باشد. به استثنای سروتیپ تیفی[۵] در بیشتر  موارد جدا شده از گلوکز گاز ایجاد می­کنند. در سیترات به عنوان تنها منبع کربن رشد می­کنند اما برخی از گونه ها مانند سالمونلاتیفی و سالمونلا پاراتیفی  A سیترات منفی هستند Aksoy, 2004)). این باکتری اکسیداز منفی و کاتالاز مثبت بوده. از تولیدات این باکتری لیزین در کربوکسیلات، سولفات هیدروژن وارنیتین می‌باشد.( Alcamo , 1997 ; Connie & Manuselis, 2000) .

از دیگر ویژگیهای بیوشیمیایی این است که اکثر سالمونلاها عدم تولید اندول، عدم تولید آنزیم‌های اوره آز،   لیپاز، دزاکسی ریبونوکلئاز، فنیل‌آلانین و تریپتوفان دآمیناز، دکربوکسیلاسیون اسیدهای آمینه لیزین، اورنیتین و آرژنین، واکنش مثبت در آزمایش متیل‌رد(MR) و واکنش منفی در آزمایش وژس ـ پروسکوئر (VP) مثبت می‌باشد.( (Alcamo , 1997 ; Dolye & Beuchat , 2007.

 ۴-۱-۲- مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی

این باکتری روی محیط کشت ماهها زنده می­مانند. حرارت ۶۰ درجه را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تحمل می­کنند، سالمونلاها مدت ۱۳ ماه در لاشه­های آلوده نگهداری شده در یخچال، ۱۲۰ روز درآب، ۲۸۰ روز در خاک باغچه و مدت بسیار طولانی در شیرخشک­های بدون چربی و موادغذایی دارای تخم مرغ زنده می­مانند. سالمونلاها نسبت به سرما مقاوم بوده و مدت۳ ماه در برف و یخ زنده مانده واز این طریق می­توانند اپیدمی به­وجود آورند. کلرامنفیکل استرپتومیسین و بسیاری از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف بر آن موثرند پنی سیلین بر آن کاملا بی­اثر است. سالمونلاها همچنین نسبت به املاح صفراوی مقاومند وبه همین دلیل از این مواد نیز علاوه بر رنگ­ها در تهیه محیط‌های غنی‌کننده استفاده می‌کنند Aksoy, 2004)).

 ۵-۱-۲- خواص کشت

اعضای این جنس هوازی بی­هوازی اختیاری می­باشند. مزوفیل بوده و رشد بهینه­ی آن در دمای ۳۷درجه است.با این­حال برخی از سالمونلا­هادر شرایط شدید زیست محیطی مانند درجه حرارت بالای ۵۴ درجه و سرمای ۴-۲ درجه را تحمل کنند. pH مناسب برای رشد آن ۵/۷-۵/ ۶ می باشد ولی pH حدود ۹- ۵/۴  را می تواند تحمل کند و اگر pH پائین­تر از ۴ برود باعث از بین رفتن میکرو­ارگانیسم می­شود. pH بیشتر از ۹ صرفا از رشد آن جلوگیری می­کند. غلظت نمک ۳/ ۵ % بالاتر عاملی در جهت جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری است (Jay et al., 2005 ; Doyle.M, 2007).

اکثر سالمونلاها در روی آگار مغذی بعد از ۲۴ ساعت پرگنه هایی به قطر ۳-۲ میلی متر و به رنگ سفید، خاکستری، مرطوب ،کروی، مسطح، برجسته و صاف ایجاد می کنند. اندازه و درجه کدورت پرگنه ها به نوع سروتیپ بستگی دارد. سالمونلاها در محیط های مایع نظیر آبگوشت مغذی و آب پپتونه رشد زیادی دارند Jay et al., 2005)).

انواع محیط‌های غنی کننده می‌توان به آبگوشت تتراتیونات آبگوشت سلنیت F، آبگوشت را پاپورت (حاوی کلریدمنیزیم و سبزمالاشیت) و آبگوشت سلنیت سیستین اشاره کرده معمولاً بعد از ۲۴ـ۱۸ ساعت از محیط‌های غنی کننده روی محیط‌های انتخابی جامد کشت می‌دهند. از محیط‌های انتخابی و تفریقی می‌توان به محیط مک‌کانکی و محیط سالمونلا ـ شیگلا، محیط سبز درخشان، محیط آهن لیزین‌دار، محیط داکسی کلات سیترات یا محیط لیفسون(DCA)، محیط هکتوئن و محیط داکسی کلات ـ لیزین ـ گزیلور اشاره کرد. محیط بیسموت سولفات آگار، نیز به عنوان محیط انتخابی برای جداسازی سالمونلا مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که قدرت انتخابگری این محیط بالاست. این باکتری‌ها معمولاً کربوهیدرات را با تولید اسید و گاز تخمیر می‌کنند.. (D’ Aoust , 1991 ; D’ Aoust , 1998 ; Connie & Manuselis, 2000 ; Ferretti , 2001)

[۱] – bacillus choleraesuis

[۲] – salmonella

   S.Gallinarum – [3]

S.Pullorum – [4]

[۵] – S.thypi

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خصوصیات سالمونلا و آلودگی آن در انسان و حیوانات و روش‌های تشخیص سالمونلا
  • تحقیق تاریخچه و عوامل دخیل در بیماریزایی و روش تشخیص و پیشگیری در بیماری سالمونلا و مروری بر روش های تایپینگ باکتری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.