پیشینه تحقیق تبیین ماهیت مهریه و حکمتها و کارکردهای آن دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱٫ معنای لغوی مهریه ۵
۲٫ مهریه در اصطلاح ۶
۳٫ مستند فقهی پرداخت مهر ۷
۳-۱ مهر در قرآن ۷
۳-۲ مهریه در سنت و روایات ۹
روایات اخلاقی در باب مهریه ۱۰
۴- تاریخچه مهریه ۱۲
۴-۱ مهریه در اقوام مختلف ۱۲
۴-۱-۱ مهریه در یونان قدیم ۱۳
۴-۱-۲ مهریه در عربستان قبل از اسلام ۱۳
۴-۲ مهریه در ادیان مختلف ۱۴
۴-۲-۱ مهریه در حقوق زرتشتی ۱۴
۴-۲-۲ مهریه در آیین یهود و مسیحیت ۱۴
۴-۲-۳ مهریه در حقوق اسلام ۱۴
۴-۲-۴ مهریه در ایران ۱۵
۵- جایگاه مهریه ۱۷
۶٫ فلسفه و حکمتهای پرداخت مهر ۱۸
۶-۱ حکمت پرداخت مهر در روایات ۱۸
۶-۱-۱ استحباب کم بودن مهریه ۱۹
۶-۱-۲ نکوهش مهر زیاد ۲۰
۶-۱-۳ فلسفه وجوب مهریه ۲۲
۶-۲ حکمت پرداخت مهر در دیدگاه برخی اندیشمندان مسلمان ۲۲
۶-۲-۱ مهریه در مقابل استمتاع ۲۲
۶-۲- ۲ مهریه در مقابل بضع ۲۲
۶-۲-۳ مهریه پاسخی به نیاز فطری ۲۲
۶-۲- ۴ مهریه مکمل سهم الارث ۲۳
۶-۲- ۵ مهریه وثیقهای در مقابل طلاق ۲۳
۶-۳ حکمت پرداخت مهر از نظر جامعهشناسان ۲۳
۶-۳-۱ نظریه کارکردگرایی ۲۴
۶-۳-۲ نظریه مبادله ۲۶
۷٫ علل افزایش میزان مهریه در عصر حاضر ۲۷
۸٫ تدابیر اسلام برای مهار طلاق ناشی از مهریه ۳۳
فهرست منابع و مآخذ ۳۵
قرآن کریم.
دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، چاپ دوم، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۵٫
طباطبائی، محمدحسین. المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه محمدتقی مصباح یزدی؛ تهران: چاپ پنجم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، ۱۳۷۰٫
ـــــــــــــــــــ . زن در اسلام، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه، ۱۳۸۴٫
ـــــــــــــــــــ. . استراتژی زن در اسلام، تهران، انتشارات ندای ایمان، چاپ اول، ۱۳۵۷٫
فیض، علیرضا. مبادی فقه و اصول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫
فیض کاشانی، محسن. تفسیر صافی، ج۱، تهران: کتاب فروشی اسلامیه،چ۶، ۱۳۶۲٫
قادری، زهره. مهریه از دیدگاه اسلام. تهران: شمیم یاس. ۱۳۸۲٫
حر عاملی، محمد ابن الحسن. وسائل الشیعه. ج ۱۵، قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ۱۳۷۴٫
مطهری، مرتضی. نظام حقوق زن در اسلام. چاپ چهارم. تهران: صدرا، ۱۳۷۴٫
ــــــــــــــ . نظری بر نظام اقتصادی اسلام. مجموعه آثار، تهران، صدرا، ۱۳۷۵٫
ـــــــــــــ . مجموعه آثار ج ۱۹٫ قم: انتشارات صدرا، ۱۳۷۸٫
پولادی، ابراهیم. مهریه و تعدیل آن(محاسبه مهریه به نرخ روز). با مقدمه: اسدالله امامی، تهران، دادگستر، ۱۳۸۰٫
دانشمندان علم لغت برای واژه مهر که ظاهراً رایج ترین اصطلاح برای این حق مالی است معانی گوناگونی را ذکر کردهاند.
واژه مهر در کتابهای لغوی عرب در این معنا آمده است: «مهر مهراً المراه» به او عطا کرد یا برای او مهری قرار داد. «المهر مهور مهوره» صداق و آن چیزی است که قرار میدهند برای زن مالی را که شرعاً از آن سود ببرد. واژههای الصداق، الصداقه، حله، الاجر، الفریضه، الطول نیز در معرفی این حق مالی زن بکار رفته است.
البته واژه «اجر» بیشتر در حق استمتاع فقه(نکاح منقطع) بکار میرود.
در لسان العرب ذیل ریشه «نحل» از قول کتاب تهذیب اللغه آمده است: در جاهلیت مهریه زنان را به آنها نمیدادند لذا خداوند فرمود: و مهر زنان را به عنوان «نحله» به آنان بپردازید یعنی به عنوان هبه و هدیهای که از جانب خداوند برای زنان بر عهدهی مردان مقرر شده است، در جاهلیت وقتی کسی میخواست دخترش را شوهر بدهد برای خودش(نه برای دختر) مبلغی مقرر میکرد … تا اینکه خداوند مهریه را برای زنان مقرر کرد و رسوم جاهلیت را باطل فرمود[۱].
در قرآن مجید واژه مهر بکار نرفته است و از لغات معادل آن ذکر شده استفاده شده است.
در دایرهالمعارف اســـلام برای تعریف مهریه آمــده است: «مهر از کلمه عبری موهآر[۲] و از ریشه سریانی مهرا[۳] گرفته شده که به معنای هدیه عروس است. مهریه معانی متفاوتی دارد: از جمله قیمت خرید، مترادف با صداق به معنای محبت و دوستی و هدیهای که بهطور داوطلبانه از طرف داماد پرداخت میشود»[۴].
در زبان انگلیسی از معادلهای Price, Mahr, Dowry of Bride برای مهریه استفاده میشود.
مرحوم دهخدا مهریه را به معنای کابین و دستپیمان دانسته است[۵].
مهر در لغت به معنی کابین کردن و کابین دادن زن است و آن نقد و جنسی باشد که در وقت نکاح
بر ذمه مرد مقرر کنند[۶].
مهر که به آن صداق هم میگویند عطیه و پیشکشی است که مرد در قبال ازدواج به زن خود میدهد و پرداخت آن باید توأم با رضایت و صداقت و صفا باشد، چنانکه قرآن کریم نیز مردان را امر میکند که صداق زنان خود را با رغبت و رضایت بپردازند و از آنجا که هدیهی مرد نشانهی راستی علاقه و رضایت او است به آن صداق هم میگویند و نکتهی قابل توجه دیگر در تعریف مهر این است که برخی آنرا هدیهی خداوند به زنان نیز میدانند[۷].
« وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَهً فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَکُلُوهُ هَنِیئًا مَّرِیئًا» (نساء، ۴) و مهر زنان را در کمال رضایت به آنها بپردازید، پس اگر چیزی از مهر خود را از روی رضا و خشنودی به شما بخشیدند برخوردار شوید، که آن، شما را حلال و گوارا خواهد بود.
صَدُقه، صَدِقه و صداق هر سه به معنی مهریه است و نحِله به معنی هدیه ی رایگان است اضافهی کلمه «صدقات» به ضمیر «هُنَّ» برای بیان این مطلب است که وجوب پرداخت مهر به زنان مسألهای است که در بین مردم و در آداب و رسوم ازدواج متداول بوده است.
مهریه در اصطلاح عبارت از چیزی است (مال معین یا چیزی که جایگزین مال باشد) که در زمان عقد نکاح از طرف مرد به زن داده میشود یا مرد، متعهد به پرداخت آن میشود. طبق تعریف دایرهالمعارف اســلام، مهریه در شرع اسـلامی به معنای هدیهای است که داماد باید هنگام عقد ازدواج پرداخت آن را به عروس متعهد گردد[۸].
فرهنگ اصطلاحات و مفاهیم اسلامی، مهریه را هدیهای میداند که مرد هنگام ازدواج به زن پرداخت میکند. این عمل بخشی از قرارداد ازدواج مسلمانان است و تحت هیچ شرایطی برگردانده نمیشود[۹].
در کتابهای فقهی افزون بر واژه مهریه، واژگان دیگری همانند؛ الصَداق، الصِداق، نحله، فریضه، کابین و … به کار رفته است؛ ولی مهریه رایجترین واژهای است که در روایات و اصطلاحات فقها و میان مردم کاربرد دارد.
وجوب پرداخت مهر به زنان مسألهای است که در بین مردم و در آداب و رسوم ازدواج متداول بوده است. رسم مردم این بوده و هست که پولی یا مالی ارزشمند را به عنوان مهریه به زنان اختصاص میدهند، و گویا این پول را عوض بضع (کامجویی) او قرار میدهند[۱۰].
نپرداختن مهریه که ملک خاص زن است در قرآن مجید به نام ظلم و گناه آشکار خوانده شده است و نه تنها مهریه بلکه هر مال دیگر زن را باید اداء کرد. چون بعضی خیال میکردند و شاید هم خیال کنند که مهریه یک حق سرسری است که می توان از آن امتناع کرد. خداوند متعال در قرآن کریم با تأکید، هشدار داده است که چنین نیست و مهریه ملک و مال زن است و نپرداختن مهریه یا بازپس گرفتن آن ظلم و گناه آشکار است.
مهریهی زن نحله و عطای خداوند است که به او داده شده است و مرد هیچ منتی بر او ندارد، مالی است که خداوند به زن عطا فرموده و در عهدهی مرد قرار داده تا به او بدهد، مگر آنکه با رغبت و میل چیزی از آنرا به مرد ببخشد[۱۱].
گفتیم که مهریه عطیهی الهی و مال خاص زن است و هیچ کس بی رضای او حق تصرف در آن ندارد، امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند هر گناهی را در روز قیامت می بخشد مگر مهریه زن را که اگــر به او نداده باشند و کسی را که مزد کارگر خود را خورده باشد و کسی را که آزادی را فروخته باشد»[۱۲].
به مالی که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زوجه خود میپردازد یا مکلف به پرداخت آن میشود، مهریه می گویند. خداوند در قرآن می فرماید: «زنانى را که از آنها تمتع مىگیرید واجب است که مهرشان را بدهید» (نساء، ۲۶).
مهر یا مهریه یا صداق، تعهد مالی است که شوهر به هنگام وقوع عقد ازدواج، پرداخت آن را به همسر خود بر عهده می گیرد و مکلف است بلافاصله پس از امضای قرارداد ازدواج، هر لحظه که زن مطالــبه کند، آن را بپردازد. بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد درآن بنماید.
[۱] – حائری، ایوب. عشرون سئوالات و شبهه حول المراه، ترجمه اسلام ملکی معاف قم، دارالثقلین، ۱۳۷۸: ۸۷٫
[۲] – mohar
[۳] – mahra
[۵] – دهخدا، علیاکبر. لغت نامه، ج ۴۶، ذیل واژه مهریه
[۶] ـ همان، ج۱۴، ص۲۱۸۸۲
[۷] – فیض کاشانی، محسن، تفسیر صافی، تهران: کتاب فروشی اسلامیه، ، ج۱، ۱۳۶۲: صص۴۲۲-۴۲۱
[۱۰] – طباطبایی، محمدحسین، زن دراسلام، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه.، ۱۳۸۴: ص۳۲۹٫
[۱۱] – قادری، زهره. مهریه از دیدگاه اسلام. تهران: شمیم یاس. ۱۳۸۲: ص۱۰٫
[۱۲] – حر عاملی، محمد ابن الحسن: «وسائل الشیعه»، ج ۱۵، قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ۱۳۷۴ص۲۶٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر