702 views
پیشینه تحقیق مهریه و آثار و کارکردهای اجتماعی آن و نظریه های علوم اجتماعی دارای ۱۱۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۲-۲: مبانی نظری ۹
۲-۲-۲: تعریف مهریه ۹
۳-۲-۲: تاریخچه مهریه ۱۰
۴-۲-۲: مهریه در اسلام ۱۵
۵-۱-۲: مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۹
۶-۲-۲: فلسفه وجوب مهر ۲۱
۷-۲-۲: آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه ۲۶
۸-۲-۲: کارکردهای منفی افزایش مهریه ۲۹
۹-۲-۲: مهریه در ایران ۳۲
۱۰-۲-۲: مهریه در کشورهای دیگر ۳۳
۱۱-۲-۲: اقسام مهر ۳۸
۱۲-۲-۲: مواد قانون مدنی در ارتباط با مهریه ۴۰
۱۳-۲-۲: ماهیت مهر و رابطه آن با عقد نکاح ۴۳
۱۴-۲-۲: علل افزایش میزان مهریه در عصر حاضر ۴۴
۱۵-۲-۲: محاکم خانواده در ایران ۴۷
۳-۲: نظریه ها ۵۰
۱-۳-۲: نظریه ساختگرایی ۵۴
۲-۳-۲: نظریه کارکردگرایی ۶۲
۳-۳-۲: نظریه کنش متقابل نمادین ۶۹
۴-۳-۲: نظریه مبادله ۷۲
۵-۳-۲: نظریه گزینش معقولانه ۷۹
۶-۳-۲: نظریه جامعه توده وار و قدرت رسانهها ۸۷
۷-۳-۲: دیدگاههای نظری دینداری ۹۶
۴-۲: پیشینه تحقیق ۱۰۳
منابع ۱۰۹
قرآن حکیم
جامع المسائل آیت الله فاضل
میلر، دلبرت سی(۱۳۸۴) راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی، ترجمه ه. نایبی، تهران: انتشارات نی، چاپ دوم.
میرزایی، خلیل (۱۳۹۰) پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی، تهران: انتشارات جامعهشناسان، چ سوم.
شاکری، ابوالحسن(۱۳۴۳) بررسی اجمالی مهریه در تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
شاکری، ابوالحسن (۱۳۸۳). طلیعه مقالات قوه قضائیه و پیشگیری از وقوع جرم، مجموعه مقالات قوه قضائیه و پیشگیری از وقوع جرم، تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات، چاپ اول
شایان، اکرم(۱۳۸۸) بررسی آیات الاحکام مهریه از دیدگاه فقیهان شیعه و سنی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.
شرفالدین، حسین(۱۳۸۰) تبیین جامعهشناختی مهریه، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول.
شرفشاهی، کامران (۱۳۸۹) روزنامه رسالت، شماره ۷۰۸۸
شوماخر، رندال، ای و همکاران(۱۳۸۸) مقدمهای بر مدلسازی معادله ساختاری، ترجمه و. قاسمی، تهران: انتشارات جامعهشناسان، چ اول.
شعارینژاد، علی اکبر(۱۳۷۵) فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر، جلد دوم، چ اول.
شیخی، محمدتقی(۱۳۸۰) جامعهشناسی زنان و خانواده، تهران، تهران، شرکت سهامی انتشار، چ اول.
همیلتون، ملکم (۱۳۷۷)، جامعهشناسی دین، ترجمه م. ثلاثی، تهران: انتشارات تبیان، چ اول.
Murdock, George P (1967) Ethnographic Atlas.Pittsburgh: University of Pittsburgh. P. N. MARI BHAT AND SHIVA S. HALLI (1999)Demography of brideprice and dowry: Causes and consequences of the Indian marriage squeeze, Population Studies.
J. D. Marshall (2004) Poststructuralism, Philosophy, Pedagogy, Springer.
Johnston, Ronald L (1998) Religion in Society, Newjersy: Englewood Cliffs.
Cherlin, Andrew, and Aphichat Chamratrithirong (1988) “Variations in Marriage Patterns in Central Thailand.” Demography.
مهریه یکی از حقوق زنان است که طبق قانون و شرع از همان لحظهی عقد بین زن و مرد ایجاد میشود، زن میتواند آن را از شوهر خود بخواهد اما طبق روال رایج زن در هنگام وقوع طلاق میتواند مهریه خود را دریافت دارد و با درخواست مهریه این نظر به اثبات میرسد که او قصد طلاق دارد. این روزها بحث بر سر کم و زیادی مهریهها در همه محافل شنیده میشود. در این میان عدهای – در اکثر مواقع والدین دخترها- موافق مهریه زیاد و عده دیگر مخالف مهریه زیاد هستند. این بحث تا به آنجا پیش رفته که بحث زیاد و کم مهریه به محاکم قضایی نیز کشیده شده، اما هنوز در دفترخانههای رسمی ازدواج مهریههای چند صد و گاه چند هزار سکهای به صورت رسمی ثبت میشود و به گفته مسولان قضایی تعداد زیادی از زندانیان کشور را نیز زندانیان مهریه تشکیل میدهند که نتوانستهاند مهریه زنان خود را پرداخت کنند[۱]. برای روشن شدن بحث به این نکته هم باید اشاره کرد که تقریباً هیچ زنی هنگام ازدواج توقع دریافت مهریه را از همسر خود مطرح نمیکند و اغلب زنانی هم که با مهریههای بالا حاضر به ازدواج میشوند، به شکل شفاهی به همسران خود این قول را میدهند که تنها در زمان طلاق یا در صورت بروز مشکل حاد در زندگی مهریه خود را مطالبه خواهند کرد.
تعلق مهریه به زنان از حقوق مسلم آنان در عقد ازدواج است، اما امروزه همه انگشت اتهام را به سوی زنان گرفتهاند و از آنها میخواهند مهریه را کم بگیرند تا ازدواج آسان میسر شود؛ زیرا مردان به دلیل مسئولیتهای مالی متعدد در زندگی مشترک، از زیر بار ازدواج شانه خالی میکنند. مبلغ مهریهها بالا است، گویی در یک رقابت خاموش، هر روز بر میزان آن افزوده میشود. دختران سالهای دهه ۶۰ و ۷۰، امروز به خانه بخت میروند و مهریههای ۱۳۶۰ یا ۱۳۷۰، سکهای به عدد سال تولد عروس، دیگر چندان تعجب کسی را برنمیانگیزد. حتی گاه سال تولد به میلادی محاسبه میشود و از آن فراتر میرود.
امروزه برای تعیین مهریه به بضاعت و توان مالی مرد توجهی نمیشود و اغلب زنان در تلاش هستند تا از تعیین مهریههای سنگین به عنوان راهکاری برای حفظ حقوق خود در برابر مردان استفاده کنند. برخی از خانوادههای ایرانی بر این باورند که مهریه نشان دهنده ارزش زن است و ویژگیهایی مانند تحصیلات، سطح مالی خانواده دختر یا زیبایی او را به عنوان ملاکی برای تعیین مهریه در نظر میگیرند. برخی دیگر از خانوادهها نیز عقیده دارند که مهریه نشانهای از جایگاه اجتماعی دخترانشان است. غافل از این که این روزها برخلاف دیگر کشورهای مسلمان، مهریههای سنگین از موانع اصلی ازدواج جوانان محسوب میشود. براساس پژوهشهای انجام شده در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، میانگین مهریه زنان در ایران ۲۶۰ تا ۳۵۰ سکه است و ایران از این نظر در مقایسه با دیگر کشورهای مسلمان در سطح منطقه رتبه نخست را دارد و به رغم این که در این کشورها رقم مهریه ثابت است و بندرت ممکن است دستخوش تغییر شود( فراهانی جم، ۱۳۹۰: ۱۱).
آیت الله جوادی آملی در کتاب ارزشمند زن در آیینه جمال و جلال، اینگونه در خصوص مهریه سخن میگوید: «خداوند بعد از آفرینش آدم، حوا را به طور نوظهور پدید آورد…آدم بعد از آگاهی از خلقت وی از پروردگارش پرسید: این کیست که قرب و نگاه او مایه انس من شده است؟ خداوند فرمود: این حواست. آیا دوست داری که با تو و مایه انس تو باشد و با تو سخن بگوید و پیرو تو باشد؟ آدم گفت: آری، پروردگارا، تا زندهام سپاس تو بر من لازم است؛ آنگاه خداوند فرمود: از من ازدواج با او را بخواه؛ چون صلاحیت همسری تو را جهت تامین علاقه جنسی نیز دارد و خداوند شهوت جنسی را به او عطا نمود…؛ سپس آدم عرض کرد: من پیشنهاد ازدواج با وی را عرضه میدارم، رضای شما در چیست؟ خداوند فرمود: رضای من در آن است که معالم دین مرا به او بیاموزی»(جوادی آملی، ۱۳۸۷: ۴۳). با این مقدمه، نگاهی به یکی از آداب و رسومِ شناخته شده ازدواج، در بسیاری از فرهنگهای جهان، رسم پرداخت مهریه به زن یا بستگان او، توسطِ شوهر است. این رسم با چشمپوشی از تفاوتهای موجود، افزون بر فرهنگهای آفریقایی، چینی و ژاپنی، در فرهنگِ مسلمانان نیز پذیرفته شده و امروز کاملاً رواج دارد. البته هنگامیکه به موضوع مهریه از دریچهی تفسیرهای منفی نگریسته شود و از آن به عنوان «بهای خرید زن» تلقی گردد، زمینهی این پرسش فراهم میگردد که آیا از منظر جامعه شناسی جنسیت، این رسم نمادی از نابرابری جنسیتی و بردگی زنان است یا توجیه دیگری دارد(بستان، ۱۳۸۸: ۱۹).
این نکته بارها به تجربه اثبات شده است که مهریه های سنگین نمیتواند پشتوانه امنی برای تداوم زندگی زناشویی باشد؛ زیرا در صورت ناسازگاری زوجین و یا بدرفتاری شوهر تحمل و ادامه زندگی بیمعنا است، و به گواه موارد متعدد چه بسیار اتفاق افتاده که زن در طلاق پیشقدم شده با این منطق که «مهرم حلال و جانم آزاد» که چنین نگرشی در واقع روایتگر روح حریتخواه و عزتطلب انسان است که زندگی بدون عشق و محبت و همراه با حقارت و آزار را دوست نمیدارد(شرفشاهی، ۱۳۸۹: ۶).
«از نظر فقهی، مهریه اندازه مشخصی ندارد و حداقل و حداکثری برای آن مشخص نشده است. ولی چون مالیت داشتن و قابلیت تملک شرط صحت آن است، باید اندازه آن به قدری باشد که ارزش داد و ستد داشته باشد. یک دانه گندم هرچند قابل تملک است ولی به تنهایی ارزش داد و ستد ندارد، بنابراین نمیتواند مهر قرار گیرد.
از نظر حقوقی نیز مطابق ماده۱۰۸۰ق.م. که میگوید: «تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است». حداکثری برای مهر وجود ندارد مگر آنکه آنقدر زیاد باشد که عرفاً غیر قابل قلمداد گردد. البته این مانع از آن نیست که قانونگذار به دلیل مصلحت عمومی و برای تسهیل در ازدواج جونان با وضع مقرراتی، خانوادهها را از تعیین مهریههای زیاد منع کند. زیرا شأن حاکم محدود ساختن آزادیها برای جلوگیری از مفاسد عمومی است که در اثر بیتوجهی و ترک تعمق در مفاهیم بلند ازدواج و مانند آن پدید میآید. آنچه مورد بحث است آن است که از نظر حکم اولی، حد نهایی برای مهر وجود ندارد. چرا که تعیین مهر نیز نوعی توافق است و تابع اصل آزادی قراردادها میباشد»(وحدتی شبیری، ۱۳۷۸: ۲۰۰-۱۹۹).
در کتابهایِ فقهی افزون بر واژه مهریه، واژگان دیگری همانند؛ الصَداق، الصِداق، نحله، فریضه، کابین و … بهکار رفته است؛ ولی مهریه رایجترین واژهای است که در روایات و اصطلاحات فقها و میان مردم کاربرد دارد. در زبان انگلیسی از معادلهای « Dowry, Mahr, Price of bride» برای مهریه استفاده میشود. در دایرهالمعارف اسلام برای تعریف مهریه آمده است: «مهر از کلمه عبری موهآر[۱] و از ریشه سریانی مهرا[۲] گرفته شده که به معنای هدیه عروس است. مهریه، معانی متفاوتی دارد: از جمله قیمت خرید، مترادف با صداق به معنای محبت و دوستی و هدیهای که به طور داوطلبانه از طرف داماد پرداخت میشود. مرحوم دهخدا مهریه را به معنای کابین و دست پیمان دانسته است(یوسف زاده، ۱۳۸۴: ۵۱).
البته مهر به فتح میم، به معنای صداق است. گفته شده از آن جهت به مهر، صداق میگویند که دلالت بر رغبتِ صادقانه زن دارد. هم چنین لغات دیگر مترادف آن «نحله» فریضه اجر و علایق و عقر و حبا میباشد. در اصطلاح فقه و قانون مدنی «مهر» عبارت است از مال (و یا چیزی که قائم مال باشد) معینی که بر سبیل متعارف زوج به زوجه به هنگام عقد نکاح میدهد و یا به نفع زوجه بر ذمه میگیرد. همچنین گفته شده «مهر» حقی است مالی برای زن که شارع در عقد ازدواج صحیح یا دخول به شبه یا بعد از عقد فاسد پرداخت آن را از جانب مرد واجب گردانیده است(پارسا، ۱۳۸۱: ۶۴-۶۳).
دکتر کاتوزیان در تعریفی دیگری از مهریه میگوید: مهر مالی است که به مناسبت نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن میشود. الزام مربوط به تملیک مهر، ناشی از حکم قانون است و ریشهی قراردادی ندارد و به همین دلیل سکوت دو طرف در عقد و حتی توافق بر اینکه زن مستحق مهر نباشد، تکلیف مرد را در این زمینه از بین نمیبرد. انعقاد نکاح به تراضی صورت میپذیرد، ولی همین که زن و مرد با پیوند زناشویی موافقت کردند، در وضع ویژهای قرار میگیرند که به ناچار باید آثار و نتایج آن را پذیرا شوند. الزام به دادن مهر یکی از آثار آن وضع است؛ الزام قانونی که برعهدۀ مرد قرار میگیرد(کاتوزیان، ۱۳۸۲: ۱۱۴).
[۱] – Mohar
[۲] – Mahra
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر