تحقیق مهریه و آثار و کارکردهای اجتماعی آن و نظریه های علوم اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مهریه و آثار و کارکردهای اجتماعی آن و نظریه های علوم اجتماعی دارای ۱۱۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۲: مبانی نظری    ۹
۲-۲-۲: تعریف مهریه    ۹
۳-۲-۲: تاریخچه مهریه    ۱۰
۴-۲-۲: مهریه در اسلام    ۱۵
۵-۱-۲: مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها    ۱۹
۶-۲-۲: فلسفه وجوب مهر    ۲۱
۷-۲-۲: آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه    ۲۶
۸-۲-۲: کارکردهای منفی افزایش مهریه    ۲۹
۹-۲-۲: مهریه در ایران    ۳۲
۱۰-۲-۲: مهریه در کشورهای دیگر    ۳۳
۱۱-۲-۲: اقسام مهر    ۳۸
۱۲-۲-۲: مواد قانون مدنی در ارتباط با مهریه    ۴۰
۱۳-۲-۲: ماهیت مهر و رابطه آن با عقد نکاح    ۴۳
۱۴-۲-۲: علل افزایش میزان مهریه در عصر حاضر    ۴۴
۱۵-۲-۲: محاکم خانواده در ایران    ۴۷
۳-۲: نظریه ها    ۵۰
۱-۳-۲:  نظریه ساختگرایی    ۵۴
۲-۳-۲:  نظریه کارکردگرایی    ۶۲
۳-۳-۲:  نظریه کنش متقابل نمادین    ۶۹
۴-۳-۲:  نظریه مبادله    ۷۲
۵-۳-۲: نظریه گزینش معقولانه    ۷۹
۶-۳-۲: نظریه جامعه توده وار و قدرت رسانه‏ها    ۸۷
۷-۳-۲: دیدگاههای نظری دینداری    ۹۶
۴-۲: پیشینه تحقیق    ۱۰۳
منابع    ۱۰۹

منابع

قرآن حکیم

جامع المسائل آیت الله فاضل

میلر، دلبرت سی(۱۳۸۴) راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی، ترجمه ه. نایبی، تهران: انتشارات نی، چاپ دوم.

میرزایی، خلیل (۱۳۹۰) پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه­نویسی، تهران: انتشارات جامعه­شناسان، چ سوم.

شاکری، ابوالحسن(۱۳۴۳) بررسی اجمالی مهریه در تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

شاکری، ابوالحسن (۱۳۸۳). طلیعه مقالات قوه قضائیه و پیشگیری از وقوع جرم، مجموعه مقالات قوه قضائیه و پیشگیری از وقوع جرم، تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات، چاپ اول

شایان، اکرم(۱۳۸۸) بررسی آیات الاحکام مهریه از دیدگاه فقیهان شیعه و سنی، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.

شرف‌الدین، حسین(۱۳۸۰) تبیین جامعه­شناختی مهریه، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول.

شرفشاهی، کامران (۱۳۸۹) روزنامه رسالت، شماره ۷۰۸۸

شوماخر، رندال، ای و همکاران(۱۳۸۸) مقدمه­ای بر مدل­سازی معادله ساختاری، ترجمه و. قاسمی، تهران: انتشارات جامعه­شناسان، چ اول.

شعاری­نژاد، علی اکبر(۱۳۷۵) فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر، جلد دوم، چ اول.

شیخی، محمدتقی(۱۳۸۰) جامعه­شناسی زنان و خانواده، تهران، تهران، شرکت سهامی انتشار، چ اول.

همیلتون، ملکم (۱۳۷۷)، جامعه­شناسی دین، ترجمه­ م. ثلاثی، تهران: انتشارات تبیان، چ اول.

Murdock, George P (1967) Ethnographic Atlas.Pittsburgh: University of Pittsburgh.  P. N. MARI BHAT AND SHIVA S. HALLI (1999)Demography of brideprice and dowry: Causes and consequences of the Indian marriage squeeze, Population Studies.

J. D. Marshall (2004) Poststructuralism, Philosophy, Pedagogy, Springer.

Johnston, Ronald L (1998) Religion in Society, Newjersy: Englewood Cliffs.

Cherlin, Andrew, and Aphichat Chamratrithirong (1988) “Variations in Marriage Patterns in Central Thailand.” Demography.

مقدمه

مهریه یکی از حقوق زنان است که طبق قانون و شرع از همان لحظه­ی عقد بین زن و مرد ایجاد می­شود، زن می­تواند آن را از شوهر خود بخواهد اما طبق روال رایج زن در هنگام وقوع طلاق می­تواند مهریه خود را دریافت دارد و با درخواست مهریه این نظر به اثبات می­رسد که او قصد طلاق دارد. این روزها بحث بر سر کم و زیادی مهریه­ها در همه محافل شنیده می­شود. در این میان عده­ای – در اکثر مواقع والدین دخترها- موافق مهریه زیاد و عده دیگر مخالف مهریه زیاد هستند. این بحث تا به آنجا پیش رفته که بحث زیاد و کم مهریه به محاکم قضایی نیز کشیده شده، اما هنوز در دفترخانه­های رسمی ازدواج مهریه­های چند صد و گاه چند هزار سکه­ای به صورت رسمی ثبت می­شود و به گفته مسولان قضایی تعداد زیادی از زندانیان کشور را نیز زندانیان مهریه تشکیل می­دهند که نتوانسته­اند مهریه زنان خود را پرداخت کنند[۱]. برای روشن شدن بحث به این نکته هم باید اشاره کرد که تقریباً هیچ زنی هنگام ازدواج توقع دریافت مهریه را از همسر خود مطرح نمی‌کند و اغلب زنانی هم که با مهریه‌های بالا حاضر به ازدواج می‌شوند، به شکل شفاهی به همسران خود این قول را می‌دهند که تنها در زمان طلاق یا در صورت بروز مشکل حاد در زندگی مهریه خود را مطالبه خواهند کرد.

تعلق مهریه به زنان از حقوق مسلم آنان در عقد ازدواج است، اما امروزه همه انگشت اتهام را به سوی زنان گرفته­اند و از آنها می­خواهند مهریه را کم بگیرند تا ازدواج آسان میسر شود؛ زیرا مردان به دلیل مسئولیت­های مالی متعدد در زندگی مشترک، از زیر بار ازدواج شانه خالی می­کنند. مبلغ مهریه­ها بالا است، گویی در یک رقابت خاموش، هر روز بر میزان آن افزوده می­شود. دختران سال­های دهه ۶۰ و ۷۰، امروز به خانه بخت می­روند و مهریه­های ۱۳۶۰ یا ۱۳۷۰، سکه­ای به عدد سال تولد عروس، دیگر چندان تعجب کسی را برنمی­انگیزد. حتی گاه سال تولد به میلادی محاسبه می­شود و از آن فراتر می­رود.

امروزه برای تعیین مهریه به بضاعت و توان مالی مرد توجهی نمی­شود و اغلب زنان در تلاش هستند تا از تعیین مهریه­های سنگین به عنوان راهکاری برای حفظ حقوق خود در برابر مردان استفاده کنند. برخی از خانواده­های ایرانی بر این باورند که مهریه نشان دهنده ارزش زن است و ویژگی­هایی مانند تحصیلات، سطح مالی خانواده دختر یا زیبایی او را به عنوان ملاکی برای تعیین مهریه در نظر می­گیرند. برخی دیگر از خانواده­ها نیز عقیده دارند که مهریه نشانه­ای از جایگاه اجتماعی دخترانشان است. غافل از این که این روزها برخلاف دیگر کشورهای مسلمان، مهریه­های سنگین از موانع اصلی ازدواج جوانان محسوب می­شود. براساس پژوهش­های انجام شده در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، میانگین مهریه زنان در ایران ۲۶۰ تا ۳۵۰ سکه است و ایران از این نظر در مقایسه با دیگر کشورهای مسلمان در سطح منطقه رتبه نخست را دارد و به رغم این که در این کشورها رقم مهریه ثابت است و بندرت ممکن است دستخوش تغییر شود( فراهانی جم، ۱۳۹۰: ۱۱).

آیت الله جوادی آملی در کتاب ارزشمند زن در آیینه جمال و جلال، اینگونه در خصوص مهریه سخن می­گوید: «خداوند بعد از آفرینش آدم، حوا را به طور نوظهور پدید آورد…آدم  بعد از آگاهی از خلقت وی از پروردگارش پرسید: این کیست که قرب و نگاه او مایه انس من شده است؟ خداوند فرمود: این حواست. آیا دوست داری که با تو و مایه انس تو باشد و با تو سخن بگوید و پیرو تو باشد؟ آدم گفت: آری، پروردگارا، تا زنده­ام سپاس تو بر من لازم است؛ آنگاه خداوند فرمود: از من ازدواج با او را بخواه؛ چون صلاحیت همسری تو را جهت تامین علاقه جنسی نیز دارد و خداوند شهوت جنسی را به او عطا نمود…؛ سپس آدم عرض کرد: من پیشنهاد ازدواج با وی را عرضه می­دارم، رضای شما در چیست؟ خداوند فرمود: رضای من در آن است که معالم دین مرا به او بیاموزی»(جوادی آملی، ۱۳۸۷: ۴۳). با این مقدمه، نگاهی به یکی از آداب و رسومِ شناخته شده ازدواج، در بسیاری از فرهنگ­های جهان، رسم پرداخت مهریه به زن یا بستگان او، توسطِ شوهر است. این رسم با چشم­پوشی از تفاوت­های موجود، افزون بر فرهنگ­های آفریقایی، چینی و ژاپنی، در فرهنگِ مسلمانان نیز پذیرفته شده و امروز کاملاً رواج دارد. البته هنگامی­که به موضوع مهریه از دریچه­ی تفسیرهای منفی نگریسته شود  و از آن به عنوان «بهای خرید زن» تلقی گردد، زمینه­ی این پرسش فراهم می­گردد که آیا از منظر جامعه­ شناسی جنسیت، این رسم نمادی از نابرابری جنسیتی و بردگی زنان است یا توجیه دیگری دارد(بستان، ۱۳۸۸: ۱۹).

این نکته بارها به تجربه اثبات شده است که مهریه­ های سنگین نمی­تواند پشتوانه امنی برای تداوم زندگی زناشویی باشد؛ زیرا در صورت ناسازگاری زوجین و یا بدرفتاری شوهر تحمل و ادامه زندگی بی­معنا است، و به گواه موارد متعدد چه بسیار اتفاق افتاده که زن در طلاق پیشقدم شده با این منطق که «مهرم حلال و جانم آزاد» که چنین نگرشی در واقع روایت­گر روح حریت­خواه و عزت­طلب انسان است که زندگی بدون عشق و محبت و همراه با حقارت و آزار را دوست نمی­دارد(شرفشاهی، ۱۳۸۹: ۶).

«از نظر فقهی، مهریه اندازه مشخصی ندارد و حداقل و حداکثری برای آن مشخص نشده است. ولی چون مالیت داشتن و قابلیت تملک شرط صحت آن است، باید اندازه آن به قدری باشد که ارزش داد و ستد داشته باشد. یک دانه گندم هرچند قابل تملک است ولی به تنهایی ارزش داد و ستد ندارد، بنابراین نمی­تواند مهر قرار گیرد.

از نظر حقوقی نیز مطابق ماده۱۰۸۰ق.م. که می­گوید: «تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است». حداکثری برای مهر وجود ندارد مگر آنکه آنقدر زیاد باشد که عرفاً غیر قابل قلمداد گردد. البته این مانع از آن نیست که قانونگذار به دلیل مصلحت عمومی و برای تسهیل در ازدواج جونان با وضع مقرراتی، خانواده­ها را از تعیین مهریه­های زیاد منع کند. زیرا شأن حاکم محدود ساختن آزادی­ها برای جلوگیری از مفاسد عمومی است که در اثر بی­توجهی و ترک تعمق در مفاهیم بلند ازدواج و مانند آن پدید می­آید. آنچه مورد بحث است آن است که از نظر حکم اولی، حد نهایی برای مهر وجود ندارد. چرا که تعیین مهر نیز نوعی توافق است و تابع اصل آزادی قراردادها می­باشد»(وحدتی شبیری، ۱۳۷۸: ۲۰۰-۱۹۹).

۲-۲: مبانی نظری

۲-۲-۲: تعریف مهریه

در کتاب­هایِ فقهی افزون بر واژه مهریه، واژگان دیگری همانند؛ الصَداق، الصِداق، نحله، فریضه، کابین و … به­کار رفته است؛ ولی مهریه رایج­ترین واژه­ای است که در روایات و اصطلاحات فقها و میان مردم کاربرد دارد. در زبان انگلیسی از معادل­های « Dowry, Mahr, Price of bride» برای مهریه استفاده می­شود. در دایرهالمعارف اسلام برای تعریف مهریه آمده است: «مهر از کلمه عبری موهآر[۱] و از ریشه سریانی مهرا[۲] گرفته­ شده که به ­معنای هدیه عروس است. مهریه، معانی متفاوتی دارد: از جمله قیمت خرید، مترادف با صداق به معنای محبت و دوستی و هدیه­ای که به طور داوطلبانه از طرف داماد پرداخت می­شود. مرحوم دهخدا مهریه را به معنای کابین و دست پیمان دانسته است(یوسف زاده، ۱۳۸۴: ۵۱).

البته مهر به فتح میم، به معنای صداق است. گفته شده از آن جهت به مهر، صداق می­گویند که دلالت بر رغبتِ صادقانه زن دارد. هم چنین لغات دیگر مترادف آن «نحله» فریضه اجر و علایق و عقر و حبا می­باشد. در اصطلاح فقه و قانون مدنی «مهر» عبارت است از مال (و یا چیزی که قائم مال باشد) معینی که بر سبیل متعارف زوج به زوجه به هنگام عقد نکاح می­دهد و یا به نفع زوجه بر ذمه می­گیرد. همچنین گفته شده «مهر» حقی است مالی برای زن که شارع در عقد ازدواج صحیح یا دخول به شبه یا بعد از عقد فاسد پرداخت آن را از جانب مرد واجب گردانیده است(پارسا، ۱۳۸۱: ۶۴-۶۳).

دکتر کاتوزیان در تعریفی دیگری از مهریه می­گوید: مهر مالی است که به مناسبت نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن می­شود. الزام مربوط به تملیک مهر، ناشی از حکم قانون است و ریشه‌ی قراردادی ندارد و به همین دلیل سکوت دو طرف در عقد و حتی توافق بر اینکه زن مستحق مهر نباشد، تکلیف مرد را در این زمینه از بین نمی­برد. انعقاد نکاح به تراضی صورت می­پذیرد، ولی همین که زن و مرد با پیوند زناشویی موافقت کردند، در وضع ویژه­ای قرار می­گیرند که به ناچار باید آثار و نتایج آن را پذیرا شوند. الزام به دادن مهر یکی از آثار آن وضع است؛ الزام قانونی که برعهدۀ مرد قرار می­گیرد(کاتوزیان، ۱۳۸۲: ۱۱۴).

[۱] – Mohar

[۲] – Mahra

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تبیین ماهیت مهریه و حکمت‌ها و کارکردهای آن
  • تحقیق شناخت مهریه و کارکردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.