تحقیق تبیین زیرمیزی پزشکان از منظر حقوق موضوعه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تبیین زیرمیزی پزشکان از منظر حقوق موضوعه دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و تعریف اصطلاحات    ۵
مقدمه    ۵
۱-۲-تبیین مفاهیم    ۶
۱-۲-۱واژگان اصلی    ۶
۱-۲-۱-۱ رشوه     ۶
۱-۲-۱-۱-۱ معنای لغوی    ۷
۱-۲-۱-۱-۲معنای اصطلاحی    ۸
۱-۲-۲ پزشک (طبیب)    ۱۱
۱-۲-۲-۱مفهوم لغوی    ۱۱
۱-۲-۲-۲ مفهوم اصطلاحی    ۱۲
۱-۳-واژگان مرتبط    ۱۳
۱-۳-۱ جرائم یقه سفیدان    ۱۴
فصل دوم:تبیین زیرمیزی پزشکان از منظر حقوق موضوعه    ۲۰
۲-۱ تبیین زیرمیزی پزشکان از منظر حقوق موضوعه    ۲۰
۲-۱-۱زیر میزی به عنوان جرم    ۲۰
۲-۱-۱-۱ رشوه    ۲۳
۲-۱-۱-۲ زیرمیزی به عنوان تخلف انتظامی    ۲۶
۲-۲-۱ارکان تشکیل دهنده    ۳۱
۲-۲-۱-۱عنصر قانونی جرم    ۳۲
۲-۲-۱-۲ عنصر مادی جرم    ۳۷
۲-۲-۱-۲-۱ عنصر مادی ارتشا    ۴۰
۲-۲-۱-۳ عنصر روانی جرم    ۴۲
۲-۳ ضمانت اجراها    ۴۴
۲-۳-۱ ضمانت اجرای انتظامی    ۴۴
۲-۳-۲ ضمانت اجرای کیفری    ۴۸
۲-۲-۳ضرورت بازنگری در قوانین    ۵۰
منابع و مآخذ    ۵۴

منابع

دهخدا، علی اکبر،۱۳۴۵، لغت نامه، به کوشش محمد معین و جعفر شهیدی،ج۱۲،تهران، انتشارات دانشگاه تهران

عمید، حسن،۱۳۸۹، فرهنگ فارسی عمید، چ اول، تهران، انتشارات راه رشد

معین،محمد،۱۳۸۱،فرهنگ فارسی،ج۲،تهران،آدنا

الشرتونی الخوری،۱۴۰۳ ه ق، سعید، اقرب الموارد، ج۱، مکتب آیت الله العظمی مرعشی ، قم

موسوی مجاب، سید درید،۱۳۸۳، بزهکاران یقه سفید، فصلنامه دانشگاه تربیت مدرس

جعفری لنگرودی،محمد جعفر،۱۳۷۷،ترمینولوژی حقوق،گنج دانش،تهران

بیگلری، منصور،۱۳۹۲،نگاهی اجمالی به پدیده رشوه از منظر لغت، آیات، روایات و قوانین، کار تحقیقی دوره کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات همدان

فریدریش، دیوید،بی تا، جرایم یقه سفیدها، مترجم بی‌نام، انتشارات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،تهران

گسن، ریموند، جرم‌شناسی بزهکاری اقتصادی، ترجمه شهرام ابراهیمی، چاپ اول

نورزاد، مجتبی،۱۳۸۹، جرائم اقتصادی در حقوق کیفری ایران، چاپ اول

Simpson, Sally S.2009,The criminology of white collar crime.university of Maryland,College park

فصل اول: مقدمه و تعریف اصطلاحات

مقدمه

یکی از خدمات اساسی ارائه شده در جامعه خدمات مربوط به نظام سلامت می باشد خدماتی که تمامی افراد از اقشار گوناگون جامعه از هر طیف و گروهی را مورد نظر قرار می دهد اما امروزه متاسفانه در بین نظام سلامت شاهد یک رخداد زشت می باشیم عملی که از سوی تعدادی از پزشکانی که به مردم خدمات سلامت ارائه می دهند دیده می شود.

عمل اخذ وجوه مبالغ غیر رسمی از بیمار که توشط پزشکان صورت می گیرد که از ان تحت عنوان زیر میزی یاد می شود در نظام جامعه سلامت جای انکار وتردید ندارد عملی که باعث تضیع حقوق بیماران گشته است.

این عمل باعث می شود علاوه بر فشار جسمانی و روانی که بیماری بر بیمار تحمیل می کند یک فشار اقتصادی  مضاعف بر بیمار وارد گردد  عملی  که نه تنها شخص بیمار را مورد فشار قرار می دهد بلکه اطرافیان شخص بیمار را بی نصیب نمی کند حال زمانی که بیمار از وضع اقتصادی مناسب وبیمه کاملی بر خوردار نمی باشد این فشار دو چندان می شود .

اخذ وجوه مبالغ غیر رسمی به نوعی به اعتماد واحترام عمومی که مردم به نظام سلامت دارند را دچار خدشه ونقصان می کند حال انکه تلاش های نظام سلامت بر هیچ کس پوشده نیست.

۱-۲-تبیین مفاهیم

استعمال لفظ در معنای حقیقی و ترتب آثار منطقی بر آن ، جز در پرتو شناخت مفهوم و مدلول واقعی آن امکان پذیر نیست . همچنین ، تشخیص معنای لغوی یا اصطلاحی یک واژه از واژگان به ظاهر متشابه و متداخل در حوزه طرح هر بحثی ، منوط به واژه شناسی صحیح و دقیق است. در قلمرو علم حقوق نیز از آنجا که اصولاً استعمال لفظ در چارچوب قانونی با توجه به معنای عرفی آن صورت می گیرد و الفاظ قانونی ، تابع معانی اصلی و حقیقی اند ، طرح بحث واژه شناسی در همین ابتدا ضرورت می یابد . لذا در راستای بسترسازی مناسب و با تفکیک و تقسیم بندی مطالب به دو گفتار “واژگان اصلی” و “واژگان مرتبط” تلاش می شود که تعاریف روشنی ارایه گردد.

۱-۲-۱واژگان اصلی

هر واژه ای دارای یک معنای لغوی و یک مفهوم اصطلاحی است. ما نیز به تبع رویه مرسوم پژوهشگران ابتدا به معنای لغوی و سپس معنای اصطلاحی واژگان می پردازیم .

۱-۲-۱-۱ رشوه [۱]

شایان ذکر است دلیل اینکه در ابتدای پایان نامه به تبیین رشوه می پردازیم قرابت این جرم با پدیده زیرمیزی پزشکان می باشد. ضمن اینکه در مباحث آینده بحث خواهد شد که آیا می توان زیرمیزی پزشکان را رشوه دانست یانه. از این رو ضرورت دارد تا با مفهوم رشوه آشنا شویم.

۱-۲-۱-۱-۱ معنای لغوی

واژه رشوه، اسم مصدر از ریشه «رشو» و در معنای لغوی به معنی کود و خاشاک است که کشاورزان به منظور  آماده کردن زمین برای‌ فلاحت در زمین قبل از کشت پخش می نمایند.[۲] وجه تشابه این معنی با معنای اصطلاحی قانون که‌ مرتکب آن بزهکار شناخته می شود این است که همانطوری که کود، زمین‌ را برای زراعت آماده می کند رشوه هم‌ مرتشی را برای انجام منظور راشی آماده و مرتشی را به سوی راشی‌ جلب  می نماید.  همچنین رشوه در لغت به معنای طناب دلو، طناب چاه، طناب بلند و یا مطلق طناب نیز آمده است.[۳]

علمای لغت در واژه ” رشوه ” وسعت قلب نشان داده و حرف راء رشوه را با سه حالت ضمه، فتحه و کسره  جایز شمرده اند. لذا تلفظ آن بضم(راء) وبفتح(راء) وکسر(راء)صحیح است.[۴]

کلمات هم خانواده رشوه عبارتند از: راشی: اسم فاعل ، به معنای رشوه دهنده .مرتشی: اسم فاعل از باب معنای رشوه گیرنده و ارتشاء:  مصدر باب افتعال و به معنای رشوه گرفتن است. رایش : اسم فاعل از ماده ” ریش ” به واسطه گفته می شود که تلاش می کند بین رشوه دهنده و رشوه گیرنده توافق حاصل شود.[۵]

رشوه در شرایع و ادیان به«سحت»تعبیر شده و سحت‌، مال پدید آمده از حرام و از خباثت است که انسان از قبول و آلودگی‌ به آنها ننگ و عار دارد.در عرف بازاری و اصطلاح عموم رشوه  عبارت از ثمن و بهای خودفروشی است که کسی برای انجام امر غیرمشروع یا امر ناروا آن را اخذ و بدان وسیله امانت و شخصیت و ارزش وجودی خود را از دست می دهد.[۶]

در اسلام عمل رشوه دادن و رشوه گرفتن گناه و مستوجب مجازات است. قرآن کریم از آن به “اکل ما به باطل” یاد کرده است. در روایات نیز این کار هم پایه کفر به خدا دانسته شده و به راشی و مرتشی وعده آتش داده شده است.

[۱].Bribery

۲دهخدا، علی اکبر،۱۳۴۵ لغت نامه دهخدا،ص ۴۳۶

۳ عمید، حسن،۱۳۸۹، فرهنگ فارسی عمید، ص ۳۱۱

۱ الشرتونی الخوری، سعید، ۱۴۰۳ه ق،اقرب الموارد، ص ۴۰۷

[۵] معین،محمد،۱۳۸۱،فرهنگ فارسی،ج۲، ص۱۶۵۸

[۶] بیگلری، منصور،۱۳۹۲،نگاهی اجمالی به پدیده رشوه از منظر لغت، آیات، روایات و قوانین، ص۷

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شرایط افلاس و اعسار در فقه با ورشکستگی در حقوق موضوعه ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.