تحقیق تراکم کاشت و علف های هرز و اثر تراکم کاشت و علف های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تراکم کاشت و علف های هرز و اثر تراکم کاشت و علف های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲ -۱-حبوبات    ۶
۲-۲- لوبیا    ۷
۲-۳-تراکم کاشت    ۸
۲-۳-۱- اثر فاصله کاشت بر رشد رویشی    ۸
۲-۳-۲- اثر فاصله کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۱۰
۲-۳-۳- اثرفاصله کاشت بر رشد رویشی    ۱۳
۲-۳-۴- اثر فاصله کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۱۴
۲-۳-۵- اثر آرایش و فاصله کاشت بر رقابت بین گیاهان زراعی و علفهای هرز    ۱۶
۲-۴-اهمیت کنترل علفهای هرز    ۱۹
۲-۵- روشهای کنترل علفهای هرز    ۱۹
۲-۶- اثر علفهای هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا    ۲۲
فهرست منابع    ۲۵

 منابع

احمدوند، گ. ۱۳۸۱٫ بررسی ساختار کانوپی و کارایی جذب و مصرف نور و نیتروژن در رقابت درون­گونه­ای و بین­گونه­ای گندم و یولاف وحشی. پایان­نامه کارشناسی­ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه فردوسی مشهد.

اسفندیاری حکمت و هاشمی جزی سید مجتبی، ۱۳۸۴، ارزیابی تاثیر علف‌کش‌ها در کنترل علف‌های هرز لوبیا چیتی در تراکم های مختلف، اولین همایش ملی حبوبات . دانشگاه فردوسی ، مشهد.

خواجه پور، م. ر. ۱۳۶۵ . اصول مبانی زراعت. انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان.

دیهیم فرد، ر.، زند، ا.، لیاقتی ه.، صوفی زاده س. و باغستانی م.ع. ۱۳۸۳ . خط مشی­های کاهش مصرف سموم علف­کش .علوم محیطی ،(۱) ۳،۴ -۲۵٫

سلیمی، ح. و ج. انگجی. ۱۳۷۴٫ تعیین بحرانی­ترین مراحل رویش و تراکم یولاف وحشی با گندم آبی . گزارش سالیانه ۱۳۷۴٫ بخش تحقیقات علف­های هرز. مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری­های گیاهی تهران.

صادقی­پور، ا. وح. خلیق. ۱۳۸۱٫ تاثیر وجین و علف­­کش­های مختلف بر کنترل علف­های هرز لوبیا، مجله علوم زراعی ایران، ۴(۴)،۲۸۲-۲۷۷

صالحی­فرود، ع. ۱۳۸۴٫ بررسی تراکم کاشت در لاین‌های امیدبخش لوبیا قرمز، مقالات اولین همایش ملی حبوبات، مشهد .

صانعی شریعت پناهی م. ،ترجمه۱۳۷۶ ، علف­های هرز رایج خاور نزدیک نویسنده ،روبسون، ت. ئو، پ. ، ژ. امریکانوس و ب. ا. ابوایرمله… ، نشر آموزش کشاورزی. ۲۵۷ صفحه.

طالعی، ع.ر.، ک، پوستینی و س. دوازده امامی. ۱۳۷۹٫ اثرات آرایش کاشت بر خصوصیات فیزیولوژیکی چند رقم لوبیا چیتی. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد۳۱،شماره۳: ۴۸۷-۴۷۷

زمانی، غ و ع. کوچکی ۱۳۷۲٫ اثر آرایش و جذب تشعشع، عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه‌ای. مجله علمی پژوهشی علوم و صنایع کشاورزی. دانشگاه فردوسی مشهد. ۸ ( ۲)  ۱۲۵ .

McClean P, J. Kami , P. Gepts., 2004; Genomic and genetic diversity in common bean. In RF Wilson, HT Stalker, EC Brummer, eds, Legume Crop Genomics. AOCS Press, Champaign, IL, pp 60–۸۲٫

Mcvetty, P. B.1986. Response of faba bean (Vicia  faba  ) to  seeding  date and seeding rate. Can. J. Plant. Sci. 66: 39-44.

Mehraj, K.N., M.A. Brick. C.H. Pearson. and J.B. Ogg. 1996. Effect of bed width, planting arrangement and plant population on seed yield of pinto bean cultivars with different growth habit. Journal of Production Agriculture 9(1): 79-82.

Norsworthy J. and Frederick R. 2005. Integrated weed management strategies for maize (Zea mays ) production on the southeastern coastal plain of North America.Crop Protection,24:119 -126.

مقدمه

لوبیا به عنوان دومین لگوم پس از نخود در سراسر جهان از لحاظ تغذیه­ای حائز اهمیت می­باشد و با داشتن ۲۲-۲۵ درصد پروتئین، ۵۶-۵۸ درصد کربوهیدرات در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی محسوب می شود. لوبیا سبز با نام علمی Phasaeolusvulgaris L. از خانواده Fabaceae  گیاهی یکساله است که از غلاف سبز و دانه پخته آن استفاده می­گردد. لوبیا سبز از جمله محصولاتی است که می­توان آن را در زمان­های مختلف (بهار، تابستان و پاییز) کشت کرد. سطح زیر کشت آن در دنیا بالغ بر ۳/۲۷ میلیون هکتار با متوسط عملکرد حدود ۶۶۰ کیلوگرم در هکتار است. در ایران سطح زیر کشت آن حدود ۲۴۰ هزار هکتار با عملکرد متوسط ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار می باشد (اسکیپتز، ۲۰۰۴).

عدم آگاهی از مدیریت صحیح محصولات زراعی یکی از عوامل اساسی در کاهش عملکرد گیاهان زراعی می­باشد. عملکرد هر محصول زراعی حاصل رقابت برون و درون بوته­ای بر سر عوامل محیط رشد می­باشد. حداکثر عملکرد زمانی حاصل می­شود که این رقابت­ها به حداقل رسیده و گیاه بتواند از عوامل محیطی رشد، حداکثر استفاده را بنماید (خواجه­پور، ۱۳۶۵). توزیع فضایی گیاهان در یک جامعه زراعی با جذب تشعشع در ارتباط است و این صفت، نقش تعیین­کننده­ای در ظرفیت فتوسنتزی و عملکرد دارد (ولز، ۱۹۹۱؛ اگلی، ۱۹۹۸)، زیرا سرعت رشد محصول تابعی از انرژی تشعشعی مورد استفاده در فتوسنتز است (توتیو و گورجنر، ۱۹۸۸؛ ولز و همکاران، ۱۹۹۳). نفوذ نامتعادل نور به پوشش گیاهی باعث افت عملکرد می­شود. به ­طورکلی افزایش کارایی جذب تشعشع خورشیدی نیاز به سطح برگ کافی و توزیع یکنواخت برگ در پوشش گیاهی دارد. این هدف با تغییر تراکم و الگوی کاشت بوته­ ها روی سطح خاک میسّر است (ایکدا، ۱۹۹۲؛ شیبلز و وبر، ۱۹۹۶).  فواصل مناسب بین ردیف­های کاشت و بین بوته ­ها در روی ردیف کاشت، تعیین­ کننده فضای رشد قابل استفاده هر بوته می­باشد. تراکم مناسب و توزیع متعادل بوته­ها در واحد سطح، موجب استفاده بهتر از رطوبت، مواد غذایی و نور گردیده و موجب افزایش عملکرد می­شود (کوچکی و سرمدنیا، ۱۳۷۷). تراکم کاشت از جمله عواملی­ است که به ­طور مستقیم عملکرد محصول را تحت تأثیر قرار می­دهد. ­فاصله کاشت بوته ­ها بستگی به هدف کاشت دارد. اگر هدف تولید بذر باشد باید فواصل کاشت افزایش داده ­شود تا کمیّت و کیفیت محصول افزایش یابد، اما اگر هدف تولید کود سبز و علوفه دامی باشد، تراکم بیشتر مد نظر خواهد بود (عبدحق، ۱۳۶۴). اگر فاصله کاشت گیاهان بیش از حد معمول باشد مسلماً تعداد بوته در واحد سطح کاهش یافته و عملکرد با نقصان مواجه می­شود. از طرفی دیگر اگر فاصله کشت خیلی کم بوده و تراکم کشت بالا باشد، رقابت درون­گونه­ای پیش می­آید و این امر خود موجب کاهش عملکرد خواهد شد (مظاهری، ۱۳۷۷). بنابراین یکی از نیازهای مهم در برنامه­ریزی زراعی با هدف دستیابی به عملکرد بالا و کیفیت مطلوب، تعیین بهترین فاصله کاشت محصول است (بابایی، ۱۳۷۷).

علف­های هرز با رقابت بر سر منابع (آب، مواد غذایی، نور و …) مانع از دسترسی مطلوب گیاه زراعی به این منابع شده و در نتیجه کاهش تولید و افزایش هزینه آن را باعث می­شود (خداکرم­زاده و همکاران، ۱۳۷۷). علف­های هرز با تأثیر بر اجزای عملکرد، اثر خود را بر عملکرد اعمال می­کنند. نتایج تحقیقات مختلف نشان از اثر منفی علف­های هرز بر اجزای عملکرد محصولات زراعی دارد (احمدوند، ۱۳۸۱؛ سلیمی و انگجی، ۱۳۷۴؛ کادنی و همکاران، ۱۹۸۹ aوb ؛ موریشیتا و همکاران، ۱۹۹۱؛ ویور و ایوانی، ۱۹۹۸). امروزه بحث کاهش مصرف سموم شیمیایی به­علت مخاطرات زیست­محیطی مصرف علف­کش­ها به امری جدی مبدل گشته است (دیهیم­فرد و همکاران، ۱۳۸۳). بهره­گیری از مدیریت تلفیقی علف­های هرز به­عنوان راهکاری مناسب جهت دستیابی به مدیریت پایدار از طریق استراتژای­هایی مانند افزایش تراکم، استفاده از مالچ، شخم حفاظتی، کولتیواسیون و … موجب کاهش مصرف علف­کش­ها می­شود (نورس­ورتی و الویرا، ۲۰۰۴). مدیریت تلفیقی علف­های هرز که شامل ترکیبی از این عوامل به­همراه کاربرد علف­کش­ها است که از یک سو باعث افزایش توان رقابتی محصول در مواجهه با علف­های هرز می­شود و از سوی دیگر قادر است موجب کاهش دُز مصرف علف­کش­های رایج شود (نورس­ورتی و فردریک، ۲۰۰۵). به­واسطه این­که علف­های هرز عموماً از رشد نسبی بالایی برخوردارند؛ لذا  حساسیت زیادی به سایه­اندازی دارند و در نتیجه می­توان رشد آن­ها را توسط گیاهان زراعی که کانوپی برگ آن­ها، علف­های هرز را می­پوشاند پایین نگه ­داشت (کانوسکان، ۲۰۰۰). با کاهش فاصله ردیف کاشت و افزایش فاصله بین بوته­ها استقرار به­حالت مربع نزدیک می­شود و گیاه به بهترین وجه از عوامل محیطی نظیر نور، آب، مواد غذایی و … استفاده می­کند (افشارمنش، ۱۳۸۶).

  ۲ -۱-حبوبات

حبوبات دانه­ های خشک خوراکی هســتندکه به خانواده بقولات تعلق دارند. بذور رســیده و خشــک حبوبات د ارای ارزش غذایی زیــاد و قابلیت نگهداری خوبی هســتند و یکی از مهمترین منابع غذایی سرشار از پروتئین(۱۸ تا ۳۲ درصد)  می­باشــند. طبق مطالعات انجام شده، ترکیب مناسبی از پروتئین حبوبات با غلات می­تواند ســوء تغذیه و کمبود اســید های آمینه را بر طرف سازد.  از طرف دیگر با توجه به توانایی تثبیت ازت در این گیاهان، قرار دادن آنها در تناوب، به پایداری سیستم­های زراعی کمک می کند (باقری،۱۳۸۰).

مقدار پروتئین موجود در بذر حبوبات ۲ تا ۳ برابر بیشتر از پروتئین موجود در دانه غلات و ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از پروتئین موجود در گیاهان غده‌ای و نشاسته‌ای است. انواع لوبیا در بین گیاهان تجاری حاوی بیشترین مقدار پروتئین هستند(باقری،۱۳۸۰).  لوبیا مهمترین عضو خانواده حبوبات به شمار می­آید و به خاطر درصد بالای پروتئین و سایر خصوصیات مطلوب زراعی، بیشترین سطح زیر کشت را در بین حبوبات به خود اختصاص داده است (مجنون حسینی،۱۳۷۲).

 ۲-۲- لوبیا

لوبیا (Phaseolus. vulgaris) یکی از حبوبات مهم است که به صورت مســتقیم مورد اســتفاده انســان قرار می گیرد ، ۵۰ درصد حبوبــات مورد اســتفاده در جهان بوسیله لوبیا تأمین می­شــود (McClean et al,2004). لوبیا در بسیاری از کشــورها مانند برزیل و مکزیک یک منبع عمده غذایی محســوب می­شود ( Broughton et al,2003).

لوبیا یکی از مهمترین گونه­های حبوبات بوده و سطح زیر کشت جهانی انواع آن ۲۴ میلیون هکتار است، از این نظر در بین حبوبات مقام اول را دارا می­باشد.  در حال حاضر ۱۸ نوع لوبیا در جهان کاشته می شود ( کوچکی، ۱۳۷۲ ).  لوبیا چیتی یکی از زیر گونه­های لوبیا ســبز و منشــاء آن آمریکای مرکزی و جنوبی اســت، متوســط تولید دانه خشــک لوبیا در ایران هزار کیلوگرم در هکتار است (هاشمی جزی، ۱۳۸۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اثر نیتروژن و حضور گیاه زراعی بر رشد و نمو علف های هرز و پراکنش بذر علفهای هرز
  • تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و طبقه بندی و مدیریت آن
  • تحقیق علف های هرز و رقابت و تأثیر زمان وجین و رقم در رقابت گیاه زراعی با علفهای هرز
  • تحقیق گیاهشناسی و نیاز غذایی ذرت و تاثیر نیتروژن و اسید هیومیک بر عملکرد گیاه و خسارت علف های هرز در گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.