تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و طبقه بندی و مدیریت آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و  طبقه بندی  و مدیریت آن دارای ۷۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۵
۱-۴- کلیات ذرت    ۷
۱-۴-۱- تاریخچه ی پیدایش ذرت:    ۷
۱-۴-۲- اهمیت محصول ذرت و موارد مصرف آن    ۸
۱-۴-۳- مورفولوژی ذرت بیسین    ۹
۱-۴-۳-۱- ساختار ریشه    ۹
۱-۴-۳-۲- ساختار ساقه    ۱۰
۱-۴-۳-۳- گل آذین    ۱۱
۱-۴-۳-۴- دانه    ۱۳
۱-۴-۴- طبقه بندی ذرت    ۱۳
۱-۴-۴-۱- انواع ذرت بر اساس اساس شکل ظاهری، کیفیت دانه و موارد مصرف:    ۱۳
۱-۴-۴-۲- انواع ذرت بسته به مقدارنشاسته ذخیره ای    ۱۸
۱-۴-۵-اکولوژی( شرایط لازم برای رشد) گیاه ذرت:    ۱۹
۱-۴-۵-۱- پراکندگی ذرت    ۱۹
۱-۴-۵-۲- تاثیردرجه حرارت بر مراحل رشد ذرت    ۲۰
۱-۴-۵-۳- رطوبت    ۲۱
۱-۴-۵-۴- نور    ۲۲
۱-۴-۵-۵- خاک    ۲۳
۱-۴-۵-۶- کاشت، داشت و برداشت ذرت    ۲۴
۱-۴-۵-۷- عناصر غذایی مورد نیاز ذرت(کود)    ۲۶
۱-۴-۵-۸- آفات و بیماری های ذرت    ۲۷
۱-۴-۶- هیبریدهای ذرت    ۲۷
۱-۴-۷- برداشت محصول    ۲۸
۱-۴-۸- ترکیبات ذرت    ۲۹
۱-۴-۹- موارد استفاده از ذرت    ۲۹
۱-۴-۱۰- طب سنتی ودرمان بیماری ها با ذرت:    ۳۰
۱-۴-۱۱- کلاله های ابریشم مانند یا کاکل ذرت    ۳۱
۱-۴-۱۱-۱- خواص درمانی کاکل ذرت    ۳۱
۱-۴-۱۱-۲- بخش مورد استفاده ذرت (کاکل)    ۳۲
۱-۴-۱۱-۳- مواد تشکیل دهنده ذرت (کاکل)    ۳۳
۱-۴-۱۱-۴- محافظت ایمنی    ۳۳
۱-۴-۱۱-۵-  فراورده ها ومقدار خوراک    ۳۴
۱-۴-۱۲- سطح زیر کشت و تولید ذرت:    ۳۴
۱-۴-۱۲-۱- وضعیت تولید ذرت در جهان    ۳۴
۱-۴-۱۲-۲- وضعیت تولید ذرت در ایران    ۳۴
۱-۵- کلیات علف های هرز مزارع    ۳۶
۱-۵-۱- تعریف علف های هرز    ۳۶
۱-۵-۲- صفات مشخص علف هرز    ۳۶
۱-۵-۳- طبقه بندی علف های هرز    ۳۸
۱-۵-۳-۱- طبقه بندی بر حسب طول دوره زندگی    ۳۸
۱-۵-۳-۲- طبقه بندی بر حسب نوع زندگی    ۳۹
۱-۵-۳-۳- طبقه بندی بر حسب ساختمان ظاهری    ۴۰
۱-۵-۳-۴- طبقه بندی بر حسب مورفولوژی علف هرز    ۴۱
۱-۵-۳-۵- طبقه بر حسب محل زندگی    ۴۲
۱-۵-۳-۶- طبقه بندی بر حسب زیستگاه    ۴۳
۱-۶- خسارت علف های هرز:    ۴۳
۱-۷-   سودمندی علف های هرز    ۴۵
۱-۸-  مدیریت گیاهان هرز    ۴۶
۱-۹-  مدیریت بهینه مصرف سم درمبارزه با علف های هرز    ۵۰
۱-۹-۱- ‌‌‌‌‌‌تعیین مقدار علف کش:    ۵۰
۱-۹-۲- روش های استفاده از علف کش    ۵۱
۲- بررسی منابع    ۵۱
۲-۱- بررسی منابع داخلی    ۵۱
۲-۲- بررسی منابع خارجی    ۶۰
منابع    ۶۵

منابع

 هاشمی، دزفولی، ا. و همکاران ۱۳۸۰٫ اثر تاریخ کاشت بر پتانسیل عملکرد دو رقم ذرت شیرین در شرایط آب و هوایی خوزستان، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ۳۲، شماره ۴، ۶۸۱تا ۶۸۹ صفحه.

یدوی، ع. ر.، م. آقاعلیخانی. ا. قلاوند و ا. زند. ۱۳۸۵٫ اثر تراکم بوته و آرایش کاشت بر عملکرد و شاخص های رشد ذرت دانه ای(zea mays L. ) تحت رقابت با علف هرز تاج خروس ریشه قرمز(Amaranthus retoflexusL).  پژوهش کشاورزی آب ، خاک و گیاه در کشاورزی،۶(۳): ۴۳-۳۱٫

فرمهینی، ا. ۱۳۸۴٫ اثرات تاریخ کاشت و تراکم بوته بر شاخص های رشد و عملکرد ذرت شیرین به عنوان کشت دوم در اراک. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک .۱۰۰ صفحه.

فن ویک. ا. ۱۳۷۶٫ زراعت غلات. ترجمه: راشد محصل، م. ح.، م.حسینی.، م. عبدی و ع. ملاقیابی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۴۰۶ صفحه.

قزلی، ف. ا. قلاوند، م. ع. باغستانی وم. آقا علیخانی. ۱۳۸۳ . بررسی عملکرد و اجزای عملکرد ذرت در رقابت با علفهای هرز تاج خروس و سلمه تره. هفدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، تبریز، شهریور ۱۳۸۳٫

حکم علی پور. س.، ر. سید شریفی و م. قدیم زاده. ۱۳۸۵٫ اثر تراکم بوته و سطوح کود نیتروژن بر عملکرد دانه و انتقال مجدد ماده خشک در ذرت. مجله علوم خاک و آب . شماره ۱، جلد ۲۱٫

حمیدی، ا،. و غ، دباغ محمدی نسب، ۱۳۷۴٫ بررسی عملکرد و اجزای عملکرد آن، بیوماس، شاخص برداشت، در هیبرید ذرت در تراکم بوته و سطوح مختلف کود ازت. مجله ی دانش و کشاورزی، جلد ۱۰، شماره ی ۱، ۳۱ تا ۵۳ صفحه.

نورمحمدی، ق.، ع. سیادت و ع. کاشانی. ۱۳۸۰٫ زراعت غلات. انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. ۴۴۶ صفحه.

رحیمیان، ح. و ش. شریعتی. ۱۳۷۸٫ مدلسازی رقابت علف های هرز و گیاهان زراعی. (تالیف ام.جی.کراف واچ. اچ. ونلار). انتشارات نشر آموزش کشاورزی. ۲۹۴صفحه.

زند، ا، ح. رحیمیان،ع. کوچکی، ج. خلقانی، ک. موسوی وک. رمضانی. ۱۳۸۳٫ اکولوژی علف های هرز. (تالیف رادوسویچ، هالت وگرسا). چاپ اول. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۵۵۸ صفحه.

Rangarajan, A., B. Ingall. M. orfands and D. Walf. 2002. In row spacing and cultivar Effect ear yield and quality of early planted sweet corn. Hortechnology 12: 410-415.

Seyed Sharifi. R., M. Sedghi. And A.Gholipouri. 2009. Effect of population density on yield and yield attributes of maize hybrids. Research journal of Biological Sci. 4(4): 375-379.

Shilling, D. G, R. A. Liebl, and A. D. worsham. 1985. RYE(Secale cereal) and Wheat(Triticum aestivum) mulch: The suppression of certain broad leaved weeds and the isolation and identification of phytotxins. In the chemistry of allelopathy:Biochemical interactions among plants. American chemical socity,Washington.D.C. 247-271 pp.

 مقدمه :

بشراز زمان قدیم به کشاورزی توجه داشته است وهمیشه در جهت بهبود وتوسعه آن کوشیده وبرای افزایش تولیدات ورونق کشاورزی از تمام عوامل و امکانات موجود درهر دوره بهره گرفته است.بسیاری از مردم کشاورزی را مادر تمدن وصنعت و شاخص درجه رشد وترقی هرکشوری می دانند ومعتقدند که بدون کشاورزی پویا استقلال سیاسی واقتصادی کامل هر کشور دور از انتظاراست به خصوص در عصری که ما زندگی می کنیم از تولیدات کشاورزی به عنوان صلاحی مؤثر در جهت تحکیم اکمیت وسلطه سیاسی استفاده می شوند.روند افزایش جمعیت جهان از یک سو وتولیدات کشاورزی ونحوه توزیع آنها از سوی دیگر نشان میدهد که تامین مواد غذایی مورد نیاز بشر با مشکلات فراوان همراه است وتعداد قابل توجهی از مردم از کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه رنج می برند. افزایش تولیدات کشاورزی به دو طریق امکانپذیر است : یکی ازدیاد سطح زیر کشت و دیگری افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش سطح زیر کشت در بسیاری از مناطق با محدودیتهایی از قبیل نبودن اراضی مساعد و کمبود منابع آب وسایر وعوامل تولیدی روبروست ؛ولی برای حصول نتیجه مطلوب در زمینه افزایش تولید در واحد سطح باید اصول و قواعد کشاورزی به موقع ودر حد معقول به کار گرفته شود واز عوامل تولید حداکثر استفاده به عمل آید. یکی از اصول بسیار مهم کشاورزی که تاثیر قابل توجهی در افزاش تولید در واحد سطح دارد آن است که محصول را در مراحل مختلف تولید از گزند عوامل زیان اور حفظ کنند.همواره بخشی از تولیدات کشاورزی بر اثر حمله ی این نوع عوامل از لحاظ کمّی‌ و کیفی آسیب می بینند و در بعضی موارد کل محصول از بین می رود.به غیر از سیل،تگرگ،بادو سرمای بی موقع،عوامل دیگری مانند: بیماریهای گیاهی،آفات و علفها هرز به محصولات کشاورزی خسارت وارد می کنند.

علف های هرز بعنوان یکی از مهم ترین عوامل کاهش دهنده محصولات کشاورزی به شمار می روند، بطوریکه که مشکلات این گیاهان، میلیون ها کشاورز و هزاران محقق را به خود مشغول داشته است. به عقیده برخی از محققان، خسارت علف های هرز به محصولات زراعی می تواند بین ۱۰تا ۱۰۰ درصد متغیر باشد و بطوری که اگر این گیاهان بدرستی کنترل یا مدیریت نشوند، زیان آنها به تولیدات کشاورزی می تواند بیش از آفات وبیماری ها باشد. از۲۵۰۰۰۰ گونه گیاهی شناخته شده حدود ۲۵۰ گونه (۱/۰ درصد)آن علف هرزمی باشند که ۷۶ گونه از آنها جزء مضر ترین علف های هرز دنیا به شمار می روند. این ۷۶ گونه به ۳۰خانواده گیاهی تعلق دارند که حدود نیمی از آنها با آنکه درکشور ما سابقه طولانی دارد اما تا دهه اخیر بعنوان فعالیتی جنبی به حساب می آمد. شناخت بیشتر نقش علف های هرز در کاهش تولید باعث آن گردیده که در سالهای اخیر توجه به شناخت وکنترل این گیاهان بیشتر شود. به طوری که امروزه تلاش تعدادی ازکشاورزان ما درجهت کنترل علف های هرز، مبتنی بر روشهای علمی است که درکشور های پیشرفته رایج می باشد. از طرف دیگر مشکلات زیست محیطی ناشی ازکاربرد بی رویه علفکش ها سبب شده که در رابطه با کنترل علف های هرز قبل از هر چیز توجه ویژه ای به شناخت بیولوژی واکولوژی این گیاهان معطوف شود. برای دست یابی به یک نظر جامع درمورد مسئله علف های هرز، شناخت دقیق فلور علف های هرز ضروری است، در حقیقت ماهیت فلور علف های هرز تا حد زیادی زمان و روش کنترل را تعیین می کند. بنا براین شناسایی و برآورد جمعیت علف های هرز هر منطقه به عنوان  یک نیاز اولیه برای اتخاذ روشی موثر در اجرای برنامه های کنترل مطرح است. شناسایی فلورعلف های هرز یک منطقه علاوه بر نقشی که در مدیریت این گیاهان دارد، می تواند در زمینه استفاده های غذایی و دارویی و مرتعی ازگیاهان از جمله گیاه ذرت بیسین نیز حائز اهمیت باشد.

۱-۴- کلیات ذرت

۱-۴-۱- تاریخچه ی پیدایش ذرت:

بررسی های باستان شناسی و فسیل شناسی گیاهی نشان می دهد که ذرت پیوسته به صورت یک گیاه زراعی عمده تقریباً از ۵۰۰۰ سال پیش در مکزیک و گواتمالا کشت می شده است و بومی این نواحی است. کریستف کلمب، یک سال پس از ورود به قاره آمریکا، در سال ۱۴۹۳م  بذر ذرت را با خود به اسپانیا برد. این گیاه به دلیل بالا بودن عملکردش از آنجا به پرتقال و سپس به دیگر کشورهای اروپایی برده شد. از آنجا هم این گیاه به قاره آفریقا و تعدادی از کشورهای آسیایی از جمله هند و ژاپن راه یافت(نورمحمدی، ۱۳۸۵).

ذرت پس از گندم و برنج مهمترین ماده غذایی دنیا را تشکیل می دهد ذرت از لحاظ فتوسنتزی گیاهی چهار کربنه است. گرچه دامنه ی سازگاری آن گسترده است ولی در اقلیم های گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری دارد. ذرت از جمله گیاهانی است که عملکرد دانه ی آن در عرض های جغرافیایی بالاتر از خاستگاه خویش زیادتر است. به دلیل استعداد زیاد در تولید دانه، ذرت را پادشاه غلات نامیده اند(امام، ۱۳۶۴).  کشت ذرت در ایران سابقه نسبتاً طولانی دارد ولی هرگز مورد توجه قرار نگرفته و همیشه بصورت محصول حاشیه ای که ارزش چندانی نداشته کشت می گردیده است. اولین بار در سال ۱۳۵۲ سطحی معادل چهار هزار هکتار بوسیله ی اداره کل مهندسی زراعی به منظور تامین خوراک دام وطیور کشت گردید (نورمحمدی و وهمکاران، ۱۳۸۳).از نظر مناطق جغرافیایی مساعد برای توسعه کشت ذرت در ایران با توجه به نیازمندی های ذرت از لحاظ طول روز رشد، مجموع نیازهای حرارتی، خاک مناسب و آب مورد نیاز، استان های اصفهان، خوزستان، فارس، چهار محال بختیاری، تهران، کرمانشاه مساعد ترین مناطق هستند. در ایران ذرت معمولاً در گرگان و گنبد، خوزستان، کرمانشاه، خراسان، گیلان و مازندران تولید می گردد. در بین استان های تولید کننده ذرت، استان فارس با تولید بیش از ۴۶ درصد کل دانه کشور مقام اول را در تولید این محصول دارد. ذرت بعد از گندم و برنج مقام سوم را بین حصولات زراعی در جهان به خود اختصاص داده است(نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۴).

۱-۴-۲- اهمیت محصول ذرت و موارد مصرف آن

دو سوم از ماده خشک قابل مصرف انسان را غلات تشکیل می دهند که ۵۴ درصد از آن به ترتیب به گندم، برنج و ذرت اختصاص داد. تقریباً ۵۵ درصد از پروتئین ها، ۱۵ درصد چربی ها، ۷۰ درصد کربوهیدرات ها و بطور کلی ۵۰ تا ۵۵ درصد کالری مورد نیاز انسان در دنیا بوسیله غلات تامین می شود(نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۴). نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد از تولیدات جهانی ذرت به صورت مستقیم در شکل های مختلف (آرد ذرت، شیرینی، کنسرو، فرنی ذرت) در تغذیه انسان، ۶۰ تا ۷۵ درصد آن به صورت های مختلف مانند: دانه، خمیر، پودر، سیلو و … به مصررف غذای دام می رسد. بعلاوه حدود ۵ درصد تولید ذرت نیز جهت فرآورده های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش غذایی فرآورده های صنعتی ذرت بسیار مهم می باشد. ذرت یکی از ارزانترین و خالص ترین منابع تولید مواد آلی جهت مصارف صنعتی است در کارخانه های نشاسته سازی از ذرت نشاسته، خوراک دام، شربت قند و روغن استخراج می کنند. در صنایع تقطیری از ذرت تخمیر شده الکل و از جوانه ذرت روغن به دست می آید (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۴).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اثر نیتروژن و حضور گیاه زراعی بر رشد و نمو علف های هرز و پراکنش بذر علفهای هرز
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت شیرین و تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت
  • تحقیق اهمیت اقتصادی گیاه ذرت و کشت مخلوط ونحوه ی بکارگیری آن در سیستم های کشاورزی
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.