تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-منشأ و تاریخچه ذرت    ۴
۱-۲- ویژگیهای گیاه شناسی ذرت    ۴
۱-۳-  اهمیت و ارزش غذایی ذرت    ۴
۱-۴-  انواع ذرت (بر حسب ساختمان دانه )    ۵
۱-۴-۱-  ذرت دندان اسبی    ۶
۱-۴-۲-  ذرت بلوری ( ذرت دانه سخت)    ۶
۱-۴-۳-  پاپ کرن    ۶
۱-۴-۴-  ذرت آردی    ۷
۱-۴-۵- ذرت شیرین    ۷
۱-۴-۶- ذرت غلاف دار    ۷
۱-۴-۷- ذرت مومی    ۷
۱-۵- شرایط محیطی و اکولوژی ذرت    ۷
۱-۵-۱- پراکندگی ذرت:    ۷
۱-۵-۲- گرما ( حرارت )    ۸
۱-۵-۳- رطوبت    ۸
۱-۵-۴- خاک مناسب ذرت    ۸
۱-۶- نیاز کودی و غذایی ذرت    ۹
۱-۶-۱-  نقش کود ازت    ۱۰
۱-۶-۲- نقش کود فسفر    ۱۰
۱-۶-۳- نقش پتاس    ۱۱
۱-۷- کودهای ریز مغذی یا میکروالمنت ها    ۱۱
۱-۷-۱- روی    ۱۱
۱-۷-۲-آهن    ۱۲
۱-۸- تهیه بستر بذر یا آماده سازی زمین جهت کشت ذرت    ۱۲
۱-۹- عملیات کاشت ذرت    ۱۴
۱-۹-۱-  طریقه کاشت ذرت    ۱۵
۱-۱۰- عملیات داشت ذرت    ۱۶
۱-۱۰-۱- آبیاری    ۱۶
۱-۱۰-۲-  کود سرک (اوره)    ۱۶
۱-۱۰-۳- عملیات کولتیواتور    ۱۷
۱-۱۱- برداشت ذرت    ۱۸
۱-۱۲-زیانهای ناشی از کاربردکودهای شیمیایی    ۱۸
۱-۱۳- کودهای بیولوژیک    ۱۹
۱-۱۴- کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه و سلامت افراد جامعه    ۲۰
۱-۱۵- طبقه‌بندی کودهای بیولوژیک    ۲۲
۱-۱۶- قوانین و استانداردهای بین‌المللی    ۲۳
۲-۱- بررسی منابع    ۲۶
منابع:    ۳۱

 منابع:

کوپاهی، م. (۱۳۸۶). توسعه کشاورزی، تحقیق آموزش و ترویج کشاورزی. تهران: انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

نورمحمدی، ق. سیادت، ع . کاشانی، ع.(۱۳۸۰). زراعت غلات. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.

ایرانی پور، شهرام. اکبری، رحیم. صالحی،محمد.(۱۳۸۵). کودهای بیولوژیک و نقش آنها در سیستم های زراعی. فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی. جلد چهارم: ۷۲٫

خرم دل، س. کوچکی، ع. نصیری محلاتی، م. قربانی، ر. (۱۳۸۶). اثر کاربرد کودهای بیولوژیک بر شاخص های رشدی سیاهدانه. دو فصلنامه پژوهش های زراعی ایران. شماره ۱۲: ۴۳٫

خواجه‌پور، م. (۱۳۸۶). اصول و مبانی زراعت. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

نوشاد، ح. شریفی، ح. ملبوی، م. چگینی، م.(۱۳۸۰). افزایش راندمان مصرف کودهای فسفره با استفاده از باکتری های Ps5، Ps7، Ps13 در زراعت چغندر. ماهنامه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند.جلد ۲۵: ۱۸٫

ولی زاده، جعفر. (۱۳۷۸). جزوه درسی زراعت تکمیلی. دانشکده کشاورزی بابل.

یزدی صمدی، ب . پوستینی، ک. (۱۳۷۳). اصول تولید گیاهان زراعی. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.

سرمد نیا، غ. ح. کوچکی، ع. (۱۳۷۲). فیزیولوژی گیاهان زراعی. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد.

کوچکی، ع. حسینی، م. هاشمی، ا. (۱۳۸۷). کشاورزی پایدار. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

Lim, Y. D., Pak, T. W and Jong, C. B., (2007). Yield of rice and maize as affected by effective microorganisms. Pyongyang Democratic People Republic of Korea.

Loper, J. F and Buyer, J. S., (1991). Siderophores in microbial interaction s on plant surfaces. Mol, Plant-Microbe Interact 4 , 5-13.

Siqueira, M. F. B., Sdure, C. P., Almedi, L. H., Pegorerl, A. P. R and Akiba, F., (2010). Influence of effective microorganisms on seed germination and plantlet vigor of selected crops.Em research organization site.

Son, T. N., Thu,V., Hong Man, L and Hiraoka, H., (2001). Effect of organic and bio- fertilizer on quality , grain yield and soil properties of soybean under rice based cropping system. Omonrice 9, 55-61.

Sundaram, V., Udayakumar, A and Vadivel, E., (2010). Effective microorganisms on growth and yield of Radish (Raphanus Sativus L) Pusa. Chetki (Short). Em research organization site.

۱-منشأ و تاریخچه ذرت

منشأ اولیه ذرت آمریکا است . ذرت اصلی ترین زراعت جهت تأمین مواد غذایی در مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی قبل از کشف قاره جدید بوده است .

تحقیقات باستان شناسی در کشور مکزیک مشخص نموده است که ذرت حدوداً ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد در آنجا کشت می گردید . سه مبداء اولیه برای ذرت ذکر شده است که این سه مبداء منطبق با سه تمدن بزرگ در آمریکای جنوبی و مرکزی ( inca در پرو Aztec در مکزیک ، Maya در گواتمالا)‌ بوده است. پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ ذرت وارد اسپانیا گردید و از آنجا به ایتالیا و پرتغال و سایر کشورهای اروپائی گسترش یافت. پرتغالیها در اوایل قرن شانزدهم میلادی ذرت را وارد اندونزی ، افریقا ، هندوستان و چین نمودند. وارد شدن ذرت به ایران در سال ۹۲۱ شمسی توسط پرتغالیها صورت گرفت و از آن به بعد بعنوان یک زراعت فرعی در حاشیه مزارع و باغات صیفی کشت می گردید. در ایران ذرت از سه دهه پیش رفته رفته جای خود را باز کرد و در سال ۱۳۵۳ جزو طرح های افزایش تولید جای داده شد.

۱-۲- ویژگی­های گیاه شناسی ذرت

ذرت گیاهی است یک پایه بدین معنی که گلهای نر و ماده جدا از هم ولی بر روی یک پایه قرار دارند. ذرت دارای ساقه استوانه ای می باشد که در مقطع عرضی بیضوی است. ارتفاع ساقه بسیار متغیر و بسته به شرایط اقلیمی به ۸ متر هم می رسد ولی بطور معمول ساقه ذرت ۳-۵/۱ متر طول دارد ضمناً ساقه ذرت تقریباً ۳ سانتی متر قطر و دارای حدود۸ تا ۱۲ میان گره می باشد.

برگهای ذرت شبیه سایر غلات شامل پهنک برگ و غلاف است . غلاف برگ ذرت ساقه را در آغوش می گیرد و طول برگ به ۸۰-۳۰ سانتی متر و عرض آن به ۱۰ سانتی متر می رسد.
تعداد برگهای ذرت بطور متوسط بین ۱۲تا۱۸ عدد است .واریته های زودرس تعداد برگ کمتر و ارقام دیررس برگ بیشتری دارند. ذرت دارای ریشه های قوی و انبوه ولی سطحی است (خواجه پور،۱۳۸۶).

همانطور که اشاره شد ذرت گیاهی است یک پایه و در نتیجه بعلت جدا بودن اعضاء زایشی گرده افشانی آن بطور غیر مستقیم و بیشتر بوسیله باد صورت می گیرد و باد می تواند گرده ها را تا چندین کیلومتر منتقل نماید. تحت شرایط عادی مدت ۲۴ساعت زمان لازم است تا عمل باروری یک بلال بطور کامل صورت گیرد (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۰).

 ۱-۳-  اهمیت و ارزش غذایی ذرت

ذرت به دلیل خصوصیات خود مخصوصاً بدلیل قدرت سازگاری به شرایط اقلیمی گوناگونی که دارد خیلی زود در تمام دنیا گسترش یافت و مکان سوم را بعد از گندم و برنج از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داده . گیاه ذرت مواد قندی و نشاسته زیادی دارد و عملکرد محصول ذرت علوفه ای بیش از ۸۰ تن در هکتار است. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای تولید علوفه سبز ، سیلو و دانه است.

ذرت علوفه ای ، علوفه بسیار خوشخوراکی جهت گاو و گوسفند است و شرایط مکانیزاسیون را بخوبی می پذیرد این نوع ذرت دارای مقادیر خیلی زیادی مواد معدنی مخصوصاً N,P,K,Ca. در مقایسه با زمانی است که بصورت دانه مصرف می گردد. در یک سری آزمایش مشخص شده است که حدود ۵۰% ماده خشک در برگ و ساقه ذخیره می گردد، همچنین حدود ۳۷% ازت ، ۲۶% فسفر و ۶۱% پتاس و ۷۹% کلسیم در برگ و ساقه موجود می باشد. علوفه این نوع ذرت غنی از مواد گلوسیدی و انرژی زا و فقیر از پروتئین است به همین دلیل این نوع علوفه را باید همراه با علوفه هائی که غنی از پروتئین هستند، بطور مخلوط در جیره غذایی دام وارد نمود. در ضمن ذرت سهل الهضم بوده و سیلوی آن برای دامهای پرواری عالیترین غذا است.

عوامل دیگری که باعث گردید این گیاه به مقدار خیلی زیاد گسترش یابد عبارتند از :

مقاومت نسبت به خشکی و خوابیدگی

عملکرد بالای دانه در واحد سطح

قدرت پذیرش مکانیزاسیون در مراحل مختلف کاشت، داشت ، برداشت

پذیرش کشت های متوالی به مدت چند سال

سهم عمده و نقش روز افزون ذرت در تأمین مواد غذایی مورد نیاز انسانها ، دام و طیور و مصارف صنعتی

دارا بودن ارزش علوفه ای بالای دانه و کاه ذرت (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۰).

 ۱-۴-  انواع ذرت (بر حسب ساختمان دانه )

ذرت دارای یک گونه می باشد ولی ارقام و واریته های بیشماری از آن وجود دارد به همین لحاظ واریته ها را برحسب ساختمان دانه به گروههای مختلف طبقه بندی می نمایند.

ذرت دندان اسبی

ذرت بلوری

ذرت آردی

ذرت شیرین ( قندی) (sweet corn)

پاپ کرن(pop corn)

ذرت غلاف دار( گلوم دار )

ذرت مومی

۱-۴-۱-  ذرت دندان اسبی

اندوسپرم این نوع ذرت از دو قسمت نشاسته ای تشکیل شده است یک قسمت سخت و شاخی که در جوانب و اطراف دانه قرارگرفته و قسمت دیگر در وسط دانه از نشاسته نرم پوشیده شده است . در ضمن خشک شدن دانه و از دست دادن آب ، قسمت محتوی نشاسته نرم مقدار زیادی آب تبخیر می نماید در نتیجه موجب پلاسمولیز ( پژمرده) شدن و ایجاد زائده در رأس دانه می کند که مشخصی فرم ظاهری این نوع ذرت است چون این فرم دانه حاصل شده یعنی بصورت دندان اسب است لذا به همین نام شناخته شده است . این نوع ذرت شاخ و برگ زیاد و دانه های درشت تولید می کند و بیشتر اوقات برای سیلو و علوفه سبز مصرف می شود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی یونجه و نقش مولیبدن و پتاسیم در تغذیه گیاهان زراعی و باغی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.