تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ حبوبات    ۴
۱-۲ اهمیت و جایگاه حبوبات در جهان    ۵
۱-۳ باقلا:    ۹
۱-۴ گیاهشناسی    ۱۱
۱-۵ اهمیت باقلا:    ۱۲
۱-۶ بیماری فاویسم    ۱۳
۱-۷ آمار تولید باقلا    ۱۳
۱-۸ بیماریهای باقلا:    ۱۴
۱-۹-۱ لکه شکلاتی:    ۱۵
۱-۹-۲ بیماری برق زدگی:    ۱۷
۱-۹-۳ سوختگی استمفیلیومی برگ    ۲۰
۱-۹-۴ زنگ    ۲۱
۱-۹-۵ لکه برگی سرکوسپورایی    ۲۴
۱-۹-۶ لکه برگی آلترناریایی    ۲۵
۱-۱۰  بررسی منابع بیماریها    ۲۶
۱-۱۱  رابطه ی شدت و وقوع بیماری    ۳۰
منابع:    ۳۲

منابع

مجنون حسینی، ن.۱۳۷۲، حبوبات در ایران. جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.۷۳ صفحه.

مجنون حسینی، ن.۱۳۷۵، حبوبات در ایران. نشر جهاد، دانشگاه تهران

باقری، ع. و م.پارسا.۱۳۷۶٫ حبوبات تنگناها وراهبردها.انتشارات جهاددانشگاهی مشهد .

پنیره، ن. ۱۳۹۱ . بررسی پراکنش و اهمیت بیماریهای باقلا در شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته بیماری شناسی گیاهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان.

کوچکی، ع، و بنایان، م. ۱۳۸۰٫ زراعت حبوبات. چاپ هشتم. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ص ۲۱۹-۲۰۰٫

کوچکی، ع، و سرمدنیا، غ. ۱۳۷۷٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی. ترجمه. چاپ چهاردهم. انتشارات جهاد دانشگاهی  مشهد.

آقاجانی، م.ع.، رضی نتاج، م.، و محمدی، ح. ۱۳۸۸٫ راهنمای شناسایی و مدیریت بیماریهای باقلا. گرگان، انتشارات رشاد.

صباغ پور، ۱۳۷۲، گیاه باقلا، مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر.

صباغ پور، ۱۳۷۳، گزارش پژوهشی حبوبات، انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان.

Bonl, D.A. 1987. Recent developments in breeding field beans. Plan. Bre. Inst. Camb. U.K. 99, 1_26.

Pala, M., E. Armstrong, and C. Johansen. 2000. Linking research marketing opportunities for pulses in the century.. Food Legumes Res. Conference, 22–۲۶ .

Pala, M., Armstrong, E. and Johansen, C. 2000.  The role of legumes in sustainable cereal production in rainfed areas. P 323-334

Peksen, E. 2007.  Non-destructive leaf area estimation model for faba bean (Vicia faba L.). Scientia Horticulturae, 113:  ۳۲۲–۳۲۸

Pande, S., Sharma, M. and Rao, J.N. 2007. Etiology, biology and management of diseases of food legumes .Pages 1-15.

FAO. 1992. FAO Prodoction Year Book . Rome. FAO

Fininsa, C., Yuen, J., 2002. Temporal progression of bean common .bacterial blight (Xanthomonas campestriespv. phaseoli). Eur. J. Plant Pathol. 108, 485–۴۹۵

FABA Bean  production  in turkey .

 ۱-۱ حبوبات

حبوبات دانه­ های خشک خوراکی هستند که به خانواده­ی بقولات تعلق دارند و پس از غلات، دومین منبع مهم غذایی می­باشند. بذر رسیده و خشک این گیاهان دارای ارزش غذایی زیادی بوده و به لحاظ قابلیت نگهداری آن از جمله مهم­ترین منابع غذایی سرشار از پروتئین به شمار می­روند (مجنون حسینی و همکاران، ۱۳۷۵). حبوبات به دلیل داشتن ویژگی­های غذایی و زراعی خاص، جایگاه ویژه­ای در نظام­های کشاورزی کشورهای در حال توسعه دارند. همچنین به دلیل توانایی تثبیت نیتروژن، افزایش باروری خاک و گسستن چرخه­ی زندگی بیماری­های گندمیان، برای قرارگیری در تناوب زراعی از ارزش زیادی برخوردار هستند و عامل مهمی در ثبات تولید غلات به شمار می­روند (۱۹۹۳ Doughton et al., 1993; Saxena , .(Whish et al., 2002;

حبوبات یکی از مهم­ترین غذاها در جهان است. نخود، عدس، باقلا و… در فصل سرد افزایش یافته در حالی­که لوبیا چشم­ بلبلی، ماش و سویا، به­ عنوان حبوبات فصل گرم شناخته شده است. عملکرد این حبوبات در زمین­های کشاورزی باعث کاهش تنش­های زنده مانند بیماری­ها، حشرات و آفات، نماتد­ها و علف­های هرز شده، خسارت ناشی از آنها را به طور قابل ملاحظه­ای کاهش می­دهدpande et al., 2009)).

دانه حبوبات با داشتن حدود ۳۲-۱۸ درصد پروتئین نقش مهمی در تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز انسان می­تواند داشته باشد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲). مقدار پروتئین موجود در دانه حبوبات ۲ تا ۳ برابر بیشتر از پروتئین موجود در دانه­های غلات و ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از پروتئین موجود در گیاهان غده­ای و نشاسته­ای است. علوفه حبوبات نیز به واسطه داشتن درصد پروتئین بالا دارای ارزش غذایی بالایی می­باشد (Pala et al., 2000). ریشه حبوبات نیز به لحاظ همزیستی با ریزوبیوم و تثبیت ازت، جایگاه خاصی در تناوب زراعی با سایر محصولات زراعی از جمله غلات را دارا می­باشند. حبوبات شامل گیاهانی از جمله نخودCicer arietinum))، عدس (Lens culinaris Medikus)، لوبیا (Phaseolus vulgaris)، لوبیا چشم بلبلی (Vigna unguiculata)، باقلا (Vicia faba) و ماش (Vigna radiata) می­باشند (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

مطالعات نشان می­دهد که حبوبات بیشتر از گیاهان دیگر قادرند از فسفر غیر قابل دسترس در خاک استفاده کنند (کوچکی و بنایان اول، ۱۹۹۵؛ مجنون حسینی، ۱۹۷۷).

حبوبات از منابع مهم غذایی سرشار از پروتئین برای تغذیه­ی انسان به­ صورت مستقیم و غیرمستقیم، خصوصاً برای بخش عظیمی از جمعیت کم‌درآمد جهان محسوب می­شود. میانگین سرانه­ی مصرف حبوبات در جهان در حدود ۱۴ کیلوگرم و در برخی از کشورها به بیش از ۴۰ کیلوگرم می‌رسد. این مقدار برای کشور ایران درحدود ۸/۷ کیلوگرم برآورد شده است که نشان می‌­دهد مصرف این مواد خوراکی علی‌­رغم ارزش غذایی بالایی که دارند و با توجه به کمبود پروتئین درجامعه ما سرانه مصرف بسیار کمتر از متوسط جهانی است. حبوبات از نظر کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، روی و بسیاری دیگر از عناصر معدنی مورد نیاز بدن غنی هستند. علاوه بر آن حبوبات از منابع با ارزش تامین کننده پروتئین بدن به­شمار می‌­روند و جایگزین بسیار مناسبی برای انواع پروتئین­های حیوانی می‌­باشند. همچنین از آنجائیکه حبوبات حاوی مقادیری کاروتئین، ریبوفلاوین، اسید آسکوربیک و نیاسین و سایر ویتامین­ها می‌­باشد از لحاظ تامین ویتامین‌­ها و اسیدهای چرب ضروری بدن مورد توجه قرار می‌گیرند (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

۱-۲ اهمیت و جایگاه حبوبات در جهان

حبوبات در سراسر دنیا کشت می­شوند و گونه­های زراعی آن­ها با شرایط آب و هوایی متفاوتی سازگاری یافته­اند. انسان به­طور متوسط روزانه ۲۸۰۰ کالری انرژی نیاز دارد ولی در کشورهای پیشرفته مصرف روزانه کالری ۳۵۰۰ و در کشورهای عقب افتاده و جهان سوم این میزان به ۲۲۰۰ کالری برای هر نفر در روز می­رسد. تولید پروتئین گیاهی مشکل­تر و گران­تر است و از طرفی پروتئین گیاهی اساس تولید پروتئین­های حیوانی از قبیل گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، شیر و تخم مرغ می­باشد (مجنون حسینی، ۱۳۷۲). لذا، در کشورهایی که به دلایل اقتصادی گوشت و فرآورده­های دامی را کم مصرف کرده و یا به دلایل مذهبی مصرف نمی­کنند حبوبات می­توانند منبع عمده این ماده غذایی (پروتئین) را تشکیل دهند. حبوبات «گوشت مردم فقیر» نامیده شده است اولأ، اشاره به جانشینی گوشت می­کند ثانیاً، این عبارت یک پیوستگی با فقر را بیان می­دارد، زیرا رابطه­ی معکوسی بین مقدار مصرف حبوبات و مقدار مصرف غذا­های حیوانی شامل، گوشت در بین جیره غذایی ملل و خانواده­های فقیر را نشان می­دهد. بیشتر پروتئین حبوبات در برگ و دانه جمع می­شود و بیشتر از نوع گلبولین­ها بوده و مقدار اسیدهای آمینه سیستئین، اسید گلوتامیک، آرژنین و ازت آمونیاکی آن کم است (نیک پور، تهرانی و همکاران ۱۹۸۷؛ کوچکی و بنایان اول، ۱۹۹۳).

لگوم­ها قدیمی­ ترین نباتات هستند که مورد کشت و کار انسان قرار گرفته­ اند. تاریخ آنها به عنوان نباتات زراعی به زمان نئولیتیک بر­می­گردد یعنی زمانی که انسان از شکار و جمع آوری غذا به مرحله تولید موادغذایی پا گذاشت و وارد یک زندگی بر­اساس اجتماع کشاورزی و روستایی شد. این تغییر در دنیای قدیم بین قرن پنجم و نهم قبل از میلاد اتفاق افتاد و مرکز آن در خاور نزدیک در محدوده شرق کوه­های زاگرس، شمال کوه­های تاروس (Taurus) و غرب مدیترانه بود (کوچکی و همکاران، ۱۹۹۳). یافته ­های محققان در جارنو (Jarno) ترکستان از نخودفرنگی زراعی، عدس و یک لگوم کربنه شده به نام «ماشک آبی» متعلق به یک هزار سال، قبل از تاریخ مواد کشف شده در هالیکار ترکیه نشان از آن دارد که لگوم­ها ۸۰۰۰ سال یا بیشتر است که توسط انسان مصرف می­شوند (کوچکی و بنایان و همکاران، ۱۹۹۳).

لگوم­ها همچنین در توسعه کشاورزی دنیای جدید خیلی زود ظاهر شده ­اند و آثاری از کدوها، فلفل و لوبیای معمولی در غارهای اوکامپو (Ocampo) مکزیک، متعلق به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد یا پیش­تر کشف گردیده است. در این آثار لوبیای معمولی با تاریخی حدود ۱۰۰۰ سال پیش از تاریخ کشف ذرت در آمریکا، یافت شده است لوبیا لیما (Phascolus iunatus) بعداً، حدود سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد ظاهر شد. نخودفرنگی (Peas) به­صورت وحشی از مدیترانه تا هندوستان می­روییده است. سه تا از حبوبات دیگر که کلمه «Pea» در انگلیسی به دنبال دارند شامل نخود معمولی (Chickpea)، لپه هندی (Pigconpea) و لوبیا چشم بلبلی (Cowpea) هستند. نخود، مثل نخود فرنگی از زمان­های قدیم در شرق مدیترانه و مزوپوتامیا (Mesopotamia) کشت می­شده و از آنجا به هندوستان و شرق آسیا پراکنده شده است. لپه هندی بومی جنوب شرقی آسیا و از حبوبات مهم در هندوستان به شمار می­رود و در زمان­های طولانی به مناطق گرمسیر آفریقا و آمریکا انتقال یافته است. لوبیا چشم بلبلی احتمالا بومی آفریقایی غربی است و به طور وسیعی در مناطق گرمسیر امروزی کاشته می­شود (مجنون حسینی و همکاران، ۱۳۷۵).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی یونجه و نقش مولیبدن و پتاسیم در تغذیه گیاهان زراعی و باغی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.